endurance training met sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 01:01

Wat voor jezelf en je paard het prettigst is, is een constant tempo. Of dat nou draf of galop is maakt niet uit, als het maar gelijkmatig is. Dat is het minst vermoeiend voor zowel ruiter als paard, dus daar kun je het beste op trainen. Qua conditietraining hoef je waarschijnlijk niet zoveel te doen, ieder paard dat mintens een uur per dag redelijk tot intensief wordt gereden heeft een prima basisconditie voor een klasse I endurance. Althans, zo heb ik in het in de training aangepakt en zo doe ik het nog steeds: gehoorzaamheidstraining en tempotraining. Want na 4 jaar dressuur- en springtraining en wedstrijden is de conditie van Ret toch wel prima in orde.

Ameretto had in het begin vooral veel moeite met dat gelijkmatige tempo, hij wilde vooral ongecontroleerd hard en was bij P/A en finish niet te houden (met als resultaat straftijd), maar dat gaat steeds beter. Het lijkt ook of hij nu weet dat als hij naar buiten gaat, dat er dan wel eens een rit van 30 km in kan zitten, dus dat hij maar beter z'n energie goed kan verdelen. In Holten reden we in een gelijkmatig galopje, heb alleen gestapt voor P/A en finish en we kwamen 3 minuten buiten de optimale tijd binnen met 14.7 km/u en een hartslag van onder de 60. Puur toeval, we gingen niet eens voor de 15 km/u, maar het was wel de fijnst gereden rit tot nu toe!

Leuk trouwens dat je endurance- en SGW-plannen hebt met Pablo! Cool

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>



Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:13

Ik blijf liever op de grond en ik vind 'dat gedoe tussen die bordjes' weer niet echt wat. Buitenrijden (ook dressuurmatig) vind ik heerlijk en Ameretto ook (wordt op stal inmiddels 'bospony' genoemd Haha!), dus voor ons is endurance ideaal. En IMO creëer je wedstrijdspanning ook gedeeltelijk zelf.

Toen ik vanmorgen in een relaxed galopje over de Friezenberg reed, bedacht ik dat ik nog iets vergeten was in mijn antwoord: het belangrijkste is dat jij en je paard het allebei leuk vinden. Jullie moeten er in ieder geval van houden om 2 tot 3 uur achter elkaar in een lekker tempo buiten te rijden. Niet ieder paard is daarvoor geschikt (maar zo te horen is jouw Wanroij-ervaring jullie beiden goed bevallen). Mijn zusje en ik nemen wel eens het paard van een stalgenootje mee naar buiten, kunnen we lekker samen rijden. Maar als Ret dan na een uur lekker los is en het voor hem pas begint, dan kijkt dat andere paard om zich heen van: 'zo, het is wel weer genoeg, gaan we nog niet richting stal?'.

Overigens zijn er meer die met hetzelfde paard zowel dressuur, springen, sgw als endurance rijden. Bij ons is dat dan verdeeld over één paard met twee ruiters, maar ik ken er ook die inmiddels klasse 2 endurance rijden en nu ook sgw starten (Lau rijdt toevallig zondag tegen zo iemand, altijd leuk, bekende namen op de startlijst!).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:13

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik endurance een stuk minder 'spannend' zou vinden als ik een paard had dat van de eerste tot de laatste kilometer braaf in een constant tempo zou lopen. Juist het feit dat ik zelf invloed moet uitoefenen op Ameretto's manier van lopen zorgt ervoor dat ik het niet saai vind. Bij ons is het ook de eerste kilometers aftasten, in het ritme komen, met elkaar op één lijn komen. En daarna is het ook maar afwachten hoe het gaat, in Holten liep alles op rolletjes en ineens ging er vlak voor de P/A een knop om. Aan mij om de boel dan weer te herstellen, wat na de P/A ook weer prima lukte. En dat soort dingen houden ons allebei wakker. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:50

Merel Blom schreef:
In de cross geven ze in 7 minuten ALLE energie. In de endurance gewoon 2 tot 3 uur lang gelijkmatige energie. Ze gebruiken hun spieren dus anders.


Klopt, dat is dat hele verhaal met aerobe en anaerobe verbranding.

Met Ameretto heb ik voorlopig ook geen ambities voor klasse 3, pas als ik zijn enige en vaste ruiter ben en ook echt voor die afstanden kan trainen.

Komend jaar ga ik zo af en toe eens klasse 2 starten (en sowieso rijd ik niet meer dan één wedstrijd per maand), terwijl Lau nog zo af en toe met hem crosst (vrijwel alleen in het najaar). Zij hoeft trouwens ook niet perse hoger te komen dan de L. En op die manier zou het best moeten lukken.

BTW ik geloof ook best dat de meeste ruiters hier hun paard wel goed aanvoelen. Maar aanvoelen tijdens een lange rit op tempo (als je die niet vaak maakt) is toch net even anders dan aanvoelen tijdens de reguliere dressuur- en springtraining in de bak (als je dat meestal doet).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:37

Er doen heel wat bloedpaardjes mee (Arabieren, dravers, NRPS, paarden met veel Engels volbloed). Dat zijn over het algemeen de paarden die looplust hebben en die het allemaal goed volhouden. Maar dat wil niet zeggen dat andere warmbloedpaarden niet geschikt zijn. Er doen ook een hoop KWPN-ers mee en van sommige weet ik dat ze geen druppel van bovenstaand bloed voeren.

Je zou kunnen zeggen dat het over het algemeen bloedpaardjes zijn die het goed doen, maar in principe kan ieder goed getraind paard dat graag buiten loopt, zich aan een redelijk tempo kan houden en netjes herstelt na een lange rit zich redden in de endurance, of dat nou een Arabier, een Fjord of een Duits gefokt paard is. In klasse 1 en 2 iig zeker wel. In de hogere klassen zie je toch wel voor 90% bloedpaardjes.

Ben overigens wel benieuwd hoe mijn mede-endurancerijders hier tegenaan kijken. Lachen

Kijk anders even op www.deronline.nl en dan in de diverse uitslagenlijsten, het ras van het paard staat er altijd bij genoemd.

In Holten deed trouwens een kruising Hannoveraan mee als 'Hannoiets'. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:11

Klopt Cody, de sfeer is een grote reden waarom ik me op endurancewedstrijden beter thuisvoel dan bijv. bij de dressuur. Overigens gaat het er op sgw's ook vrij relaxed aan toe, ben ik inmiddels achter. En ach, rotte appels die de sport een slechte naam bezorgen vind je helaas overal, daar moet je gewoon zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marlissa92, misami en 40 bezoekers