Wedstrijd angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 14:16

Ik wil graag mijn verhaal kwijt in de hoop hier bruikbare tips voor te krijgen. Ik heb enorme wedstrijd angst.

Waar komt deze angst vandaan? Ik heb al ruim 8 jaar mijn paard. Super lief en braaf paard. Echter kan zij zich met rijden erg sterk maken waardoor het soms lastig is om haar te rijden.

Voorbeeld:we rijden in de wei. Dan blijft ze niet mooi nageeflijk maar bekijkt haar omgeving. Beendruk loopt ze doorheen en soms versneld ze ook nog.

Rijden we in een omheinde bak, dan is er al meer aan te rijden maar stel er staan een paar koeien in de wei, dan is de aandacht weg en net als hierboven versneld ze, maakt zicht sterk en/of begint te loeren.

Nu zijn we volgens mijn instructrice klaar voor wedstrijden echter heb ik hiervoor de kriebels van hier tot aan Tokio. Mijn zwakheden zijn mijn perfectionisme en mijn onzekerheid. Ik ben zo bang dat dit hele wedstrijd rijden uitloopt op een fiasco. Het lijkt wel of alle vertrouwen in mijzelf en mijn paard weg zijn.

Wie herkent dit en heeft bruikbare tips?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:21

Stel, het loopt uit op een fiasco. Wat dan?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:25

Je zou in het begin HC kunnen starten, dan hangt er niks vanaf. :) En van wedstrijden rijden kun je ook weer veel leren. Probeer ervan te genieten en gewoon lekker te gaan rijden. (Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan helaas)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:05

Stel jezelf een doel voor de 1e wedstrijd. Bijvoorbeeld, de wedstrijd is goed gelukt als je de figuren goed hebt kunnen rijden. Of als je überhaupt het proefje hebt kunnen uitrijden zonder rengalop. Dat koppie omhoog moet je dan maar voor lief nemen.
En vergeet vooral niet dat paardrijden gewoon leuk is .

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:01

Je HOEFT toch niet op wedstrijd? Als je het niet leuk vindt, ga dan gewoon niet. Als je zelf bol staat van de spanning is het voor je paard ook geen leuke ervaring.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:06

Verlies in de B kan sowieso niet, dus wat kan er mis gaan.

Is het een optie om eerst eens in de wei wat bordjes meer te zetten en zonder omheining te oefenen?

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:08

rien10 schreef:
Stel, het loopt uit op een fiasco. Wat dan?


Dit is een goede vraag om jezelf te stellen. Is het echt zo erg mocht je wedstrijd niet zo goed gaan?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:55

Heb je geen wedstrijd waar je van weet dat het wat rustiger is?
Ik kijk veel op wedstrijden en laatst was ik ergens daar zat geen kip, alleen de jury en ik.
Iedereen was gewoon met z'n paard bezig en keek niet naar ieders proeven. Losrijden was ook buiten zicht.
Of eens gaan lessen op de plaats van wedstrijden? Dan is je paard redelijk bekend met de locatie.

Ben zelf nooit gestart maar heb faalangst, zodra mensen mij bekijken schiet ik in paniek.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 07:40

Waarom wil je op wedstrijd? Wat denk je daar te vinden? Wat is het doel?

Wij gaan op wedstrijden om te testen, waar we staan in de opleiding. Maar wij vinden wedstrijden leuk en we proberen de paarden door te ontwikkelen tot en met het ZZ klasse.

Er staat nergens dat je op wedstrijd moet. Je kan dat niveau ook thuis bereiken, als je het zo eng vindt, met zoveel stress, is het belangrijk om je doel te benoemen. Je kan jezelf trainen om met jeer pkezier naar de wedstrijd te gan, maar dan moet de wedstrijd wel bijdragen aan het behalen van je doelen,

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 07:51

Mijn instructrice vraagt ook vaak wanneer ik ga starten, ik zelf vind het gewoon te duur en dressuur is niet mijn ding. Ook al ben ik wel vaak benieuwd hoeveel punten we zouden krijgen.

Ik zelf rijd 10x liever buiten en start daarom endurance, maar toch lijkt het mij leuk om eens een bb wedstrijd te rijden ofzo.

Ik bedoel dus waarom zou je op wedstrijd willen alleen omdat je instructrice het wil. Mijne vraagt dus ook steeds wanneer ik ga starten ik zeg gewoon niet! Ik vind het gewoon te duur.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 07:54

Ik herken je 'angst' volledig. Wij rijden thuis ook heerlijk rond, maar mijn perfectionisme en onzekerheid zorgen er voor dat ik bang dat ik op wedstrijd een flater sla. Het kriebelt regelmatig, maar uiteindelijk haak ik dan toch af. Voorlopig vind ik het wel best zo. Ik geniet enorm van het rijden en samen met mijn paard blijven we groeien. Ik wil dit gevoel ook niet kwijtraken door over mijn zenuwen heen te willen stappen. Dan maar geen wedstrijden. Mijn brood zal ik er toch niet mee kunnen verdienen ;) .

Zelientje
Berichten: 51
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:49

Wat is het ergste dat bij een wedstrijd kan gebeuren wat niet tijdens je normale rit kan gebeuren? Dat je buiten de prijzen valt? Dat je je punten niet haalt? Dat is even jammer maar daar kom je prima over heen ;)

Je zou kunnen beginnen met onderlinge proefjes (FNRS misschien?) of met oefenwedstrijden. Dan merk je ook al of het wat voor je is of niet! (Dit is in ieder geval wat ik met springen deed, want een parcour leek me eerst super eng, dus eerst een oefenparcour gedaan).

Succes!

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:50

Je zou inderdaad eerst ook een keer onderling kunnen starten of op een kleine wedstrijd. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je het leuk hebt met je paard, de punten komen later wel. Bij mij helpt de gedachte altijd dat ik op wedstrijd ga te leren en te kijken waar we nog aan kunnen werken en gewoon een fijne proef te rijden. Je hoeft niet persee altijd de beste te zijn. En de ene keer gaat het beter dan de andere keer! Mijn eerste wedstrijden met mijn jonge pony gingen rampzalig. Ik vloog bijna over de jurie auto heen met pony en al en alles liep mis. Tuurlijk baal je op dat moment omdat je dacht dat je er wel klaar voor was maar het gaat nou eenmaal niet altijd zoals jij het wil. Ik focus gewoon op een leuke dag een fijne proef en zolang ik mn puntjes maar haal ben ik tevreden!het moet wel leuk blijven

Terrydr

Berichten: 81
Geregistreerd: 09-01-17

Re: Wedstrijd angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:50

Misschien eerst een oefenwedstrijd op andee terrein? Zo kan je kijken hoe je paard erop reageert en of je er mee door wilt of niet