Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 17:38

Vast al eens gevraagd, maar ik kon het met de zoekfunctie zo snel niet vinden:

Ik ben L1+9. Is het toegestaan om voor mijn eerstvolgende wedstrijd 1x L1 in te schrijven en 1x L2, ervan uitgaande dat ik 1 of 2 wp's rijd in de eerste proef?

Ik vrees dat het niet is toegestaan, maar wilde het toch even vragen :)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:49

Nee, is niet toegestaan.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:56

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dit staat op de knhs website


Mag je op dezelfde wedstrijd uitkomen in twee klassen?
Ja, dat mag. Op een wedstrijd mag je, als je flexibel wilt starten, in twee klassen uitkomen. Je mag natuurlijk ook de ene wedstrijd 2 proeven rijden in de lagere klasse en een week later twee proeven rijden in een hogere klasse. Een wedstrijdorganisatie kan wel in het vraagprogramma opnemen dat je tijdens de betreffende wedstrijd maar voor 1 proef kunt inschrijven. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld in het springen ook geldt. Het maximaal aantal starts per combinatie is niet gewijzigd. Voor dressuur geldt dat een combinatie maximaal 2x mag starten (finales, Kür op Muziek en afdelingsdressuur vallen hier niet onder).

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:02

Iris wat je zegt klopt volgens mij wel. Alleen bij flexibel starten moet je volgens mij wel al 10 winst hebben in de L1 om dan in allebei de klasses op 1 dag te mogen uitkomen. Totdat je L2+5 bent, dan mag je geen L1 meer starten.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:14

Volgens mij moet je dan inderdaad gewoon L2 starten waarbij je tot L2+5 nog L1 mag starten. Ik ben nu zelf net L1+10, en twijfel over een overstap, maar om er vanuit te gaan dat je in de eerste proef een winstpunt haalt vind ik wel gewaagd en ik vermoed inderdaad dat dit niet mag ;)

Er zijn wel wedstrijden waar specifiek bij staat dat je niet flexibel mag starten, dus dat is wel iets om in de gaten te houden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:22

KNHS reglement:
Artikel 107 - Promotieregeling
f. Promotie tijdens dezelfde wedstrijddag is toegestaan.

Zoals ik het lees mag het dus van de KNHS. Je hebt alleen een probleem als de L2 eerder verreden zou worden dan de L1 en natuurlijk ook als je proef niet goed genoeg is voor een wp. Je kunt dan niet L2 starten en bent normaal gesproken ook het startgeld voor de 2de proef kwijt. Ik zou zelf die druk niet willen en gewoon 2x L1 starten. Kun je je volledig op die proeven richten en de volgende wedstrijd op de L2 proef/proeven.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:03

Rex_Rolfo schreef:
KNHS reglement:
Artikel 107 - Promotieregeling
f. Promotie tijdens dezelfde wedstrijddag is toegestaan.

Zoals ik het lees mag het dus van de KNHS. Je hebt alleen een probleem als de L2 eerder verreden zou worden dan de L1 en natuurlijk ook als je proef niet goed genoeg is voor een wp. Je kunt dan niet L2 starten en bent normaal gesproken ook het startgeld voor de 2de proef kwijt. Ik zou zelf die druk niet willen en gewoon 2x L1 starten. Kun je je volledig op die proeven richten en de volgende wedstrijd op de L2 proef/proeven.


Ah thanks! Dat klinkt inderdaad alsof het mag.
Het is een thuiswedstrijd en we rijden vrijwel altijd dubbele winst, dus 1 puntje moet lukken.
Probleem is wel dat ik pas bij de prijsuitreiking weet of ik winst heb en of ik dus wel/niet geoorloofd L2 ben gestart :+

We starten veel springen en eventing, dus de dressuurwedstrijden schieten er vaak een beetje bij in. Vind het zonde om een proefje teveel in de L1 te rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:06

Nee dat mag niet. Je mag pas een klasse hoger starten als je 10 wp hebt.
Je start dus ongeregistreerd L2 als je de eerste proef L1 start en daar nog geen 10 wp hebt.

Want was nu als je eerste proef niet met winst beoordeeld wordt?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:07

Hier staan de wijzigingen van 2016, zie 107 f en i:
https://duinruiters.com/wp-content/uplo ... r-2016.pdf

Indien men aan 2 proeven deelneemt op dezelfde dag tijdens dezelfde
wedstrijd, moet hoeft de 2e proef niet in dezelfde klasse gereden
worden als de 1e proef. Het is toegestaan deel te nemen aan een
tweede proef ondanks het eventueel behalen van de verplichte
promotiegrens na de 1e proef.

Ik geloof dus dat het is aangepast en nu wel mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:08

waar zie je dat staan?

ze bedoelen met die zin dat je nog een tweede proef mag starten als je met de eerste proef de 30 wp passeert.
de verplichte promotie grens is 30.

je mag vanaf 10 en bent verplicht vanaf 30.

je mag geen L2 rijden als je geen 10 wp hebt.
Wanneer je dus 9 wp hebt kun je niet L1 en 10 minuten later L2 rijden.

Je zult eerst je 10e wp moeten rijden en dan pas mag je L2 starten.

Wanneer je in de ochtend L1 rijd en je 10e wp behaalt ben je in een latere rubriek vrij L2 te starten.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:16

Ah ja, zo had ik hem niet gelezen. Maar what about de zin 'promotie tijdens dezelfde wedstrijddag is toegestaan'? Daar staat niet bij 'mits de eerste proef onder het eigenlijke niveau is' oid.. Tot 2016 was het (promotie op dezelfde dag) niet toegestaan, sinds de wijzigingen van 2016 wel.

Anoniem

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:19

Het 2 proeven mogen starten in 2 verschillende klasses is pas sinds 2016 toegestaan. Daarvoor mocht het niet.

Maar je hebt nooit een hogere klasse mogen starten zonder dat je aan de 10 wp zat.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:20

Nee, dat snap ik. Maar als de laatste punt behaald wordt vóór het starten van de tweede proef? Ik kan dat evt zelfs even checken bij de jury.

Flexibel starten ken ik idd, maar dan wordt het geen 'promotie' genoemd neem ik aan?

Anoniem

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:24

Jawel. Want als je voor het eerst L2 start dan promoveer je. Of je dat nu op een nieuwe wedstrijd doet of na een andere proef.


Tja als je zo perse L2 wilt starten zou ik er de KNHS voor bellen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:25

vonneke schreef:
Je zult eerst je 10e wp moeten rijden en dan pas mag je L2 starten.

Als L1 en L2 snel achter elkaar zijn zal ts op zijn minst een seintje van de jury nodig hebben of de 180 punten gehaald zijn. Zo nee kan er niet L2 gestart worden. Zo ja, go for it :D

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:28

Ik denk idd dat ik het zo doe :j Heb de knhs ook even een mailtje gestuurd om te vragen.
Als het niet mag vind ik het geen probleem om gewoon 2x L1 te starten, maar als het niet nodig is dan liever niet :)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:59

JAA MAG!
Heb het twee weken geleden nog gedaan (was M1+9), staat idd gewoon in de reglementen. Het sec. had na mijn proef snel gerekend en kreeg toen een seintje dat mijn WP binnen was. Had in de M2 ook gelijk een punt dus helemaal leuk. Suc6!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 22:03

Ah thanks! Goed om te weten dat het idd mag :)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:08

FCSA schreef:
Ah thanks! Goed om te weten dat het idd mag :)

Ja, ik had al mijn punten voor het M1 in een treintje gehaald en had wel zin in de M2 en was er blijkbaar ook klaar voor ;-) dus lekker gedaan. Past wel bij mij, gewoon even anders dan anders doen haha. Komt goed!

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:51

Ik lees in de reglementen nergens dat het niet mag.
Eerder aangehaalde artikelen hebben het over twee verschillende proeven als de promotiegrens bereikt is maar dat is voor als je aan je max. zit van 30 punten na het rijden van je 1e proef.

Stel je doet het wel dan moet het secretariaat/jury meewerken.
Ook vraag ik me af hoe het zit met het ondertekenen van de uitslagen door de jury.

Gevoelsmatig zeg ik, nee het mag niet en waarom zou je. Maar dit is dus reglementair niet onderbouwd.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:57

Maar wat als je dan in de eerste proef geen winstpunt rijdt? Dan mag je dus niet L2 starten, maar bij de 2e ring ligt dan geen L1 protocol voor je klaar. Dan kun je dus niet eens een 2e proef starten. En wat maakt dan die ene L1 proef uit als je toch dubbele punten rijdt? Dat voelt toch wel lekker of niet? Heb je ook nog kans op een prijs.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:02

Grainey schreef:
Maar wat als je dan in de eerste proef geen winstpunt rijdt? Dan mag je dus niet L2 starten, maar bij de 2e ring ligt dan geen L1 protocol voor je klaar. Dan kun je dus niet eens een 2e proef starten.

En je kan dus de tweede proef ook niet benutten om alsnog dat laatste puntje te halen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 14:04

Klopt, zou dus een gokje zijn ;) Ik wacht het antwoord van de knhs even af en besluit dan met inschrijven wat ik doe.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 10:39

Ik kreeg van de knhs gewoon quote uit het reglement terug:

Indien men aan 2 proeven deelneemt op dezelfde dag tijdens dezelfde wedstrijd, hoeft de tweede proef niet in dezelfde klasse gereden worden als de eerste proef. Het is toegestaan deel te nemen aan een tweede proef ondanks het eventueel behalen van de verplichte promotiegrens na de eerste proef.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Tweede proef 1 klasse hoger starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:52

Gewoon starten dan en de mail bewaren ;)
Hoewel het antwoord niet in die quote staat, maar er staat ook niet dat het niet mag....