[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:24

Hallo bokkers,

Ik ben Larissa en samen met mijn paard Esprit de la lune ga ik binnenkort (maart) mijn Z1 debuut maken. Wie nog meer?

Ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie trainen.
Onder andere hoe vaak, hoe lang, welke oefeningen, hoe vaak lessen jullie, hoe vaak longeren jullie eventueel, hoe vaak krijgt jullie paard rust, waar je tegenaan loopt en andere dingen die jullie willen vertellen!

Zelf rij ik op dit moment 1/2 keer in de week doordat de bespiering van mijn paard erg veranderd is in korte tijd schuift mijn zadel. 24 Februari kunnen wij terecht bij de zadelmaker en kunnen we weer volop aan de bak.

Maar normaal gesproken ziet de training van mijn paard er ongeveer zo uit:

4x per week dressuurmatig trainen in de bak, op dit moment veel aan het oefenen met verzameling, de eenvoudige wissel, uitgestrekte draf en de appuyementen. Verder de gehele basis en het verbeteren van de gangen zelf (vooral de galop).

1x per week buiten rijden, springen, extra longeren (bijv zonder hulpmiddel) of extra rustdag.

1x per week longeren. De ene keer met de hals verlenger en de andere keer dubbele lijnen.

1x per week rust.

Ik les meestal 1x per week.

Hoe lang ik rijd scheelt ook per keer, maar meestal rijd ik toch al snel 60 minuten met warming up en uitwerken.

Waar ik tegenaan loop op dit moment is stelling en buiging in me appuyementen, uitgestrekte draf blijft moeilijk en me eenvoudige galops wissels, maar die zijn al een stuk verbeterd.

Ik ben benieuwd naar jullie manier van trainen en waar jullie mee bezig zijn en hoop op reacties.

Groetjes Larissa
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 07-08-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: HK Tag toegevoegd

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:14

Oke vooral ontspannen, soepel maken en kracht trainen als ik jou zo hoor? Bedankt voor je reactie!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:51

Leuke pony! En leuk dat het zo goed gaat. Bedankt voor je reactie. Mijn paard heeft ook wel veel loswerken nodig vooral na een dag rust! Na een dag rust heb ik altijd veel tijd nodig voor het soepel maken en loslaten. welke oefeningen gebruik voor het opbouwen van kracht en op het achterbeen krijgen?

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:17

@liquorice schakelen en vlug houden klinkt mij erg bekend in de oren!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:59

Leuk jullie berichten te lezen! Ja de eenvoudige wissels komen inderdaad MAAR 4 x voor in proef 24 haha. Moet zeggen dat ik afgelopen maandag toch wel een paar goede overgangen galop stap had ook op de diagonaal, dus er zit schot in de zaak. Met de schijnovergangen en verzameling ben ik ook bezig, dit gaat ook steeds makkelijker. We gaan elke training een klein stapje vooruit en ik ben super trots op mijn paardje.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:01

Ik les op het moment even niet i.v.m. weinig rijden doordat de zadelmaker moet komen, maar ga daarna toch even 2 keer per week lessen om Esprit klaar te stomen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:48

Ik zie ook wel op tegen die extra 20 meter. Waarom ik 2 keer per week les is puur voor mezelf. Dit is mijn eerste paard. Ook het eerste paard waarmee ik knhs rijd en al helemaal het eerste paard die waarmee ik Z1 oefeningen doe. Ik wil het graag goed aanleren en heb het ook wel nodig om een beetje gepushed te worden. Zelf ben ik bij wijze van na 3 rondjes goed galopperen en 1 goede midden draf klaar. Ik heb inderdaad ook periodes waarin ik bijna niet les, maar zo voor mijn debuut wil ik alles bevestigd krijgen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:30

Ik vind het wel fijn om 2 keer per week te lessen. Dit gaat dan over een periode van 3/4 weken en daarna gewoon weer 1 keer per week of 1 keer per 2 weken. Voor coaching voel ik niet zo veel, omdat ik niet zo gemotiveerd ben om het op het mentale aspect te zoeken enzo. Ook had ik oude gewoontes zoals dat ik t/m de M2 ongeveer 2 keer per week maar op mijn paard zat. Het is voor mij ook een stok achter de deur om echt aan de slag te gaan. En ik voel me er gewoon erg prettig bij om begeleiding te krijgen.

Leuk! Ik doe ook vaak wandelen hoor lekker even samen bezig zijn. Ik sta toevallig ook in een park dus dat is altijd wel even lekker een beetje wandelen en/of grazen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:23

Iedereen is welkom en juist heel leuk dat jullie reageren (ik heb nog nooit zelf een topic gestart en verwachte weinig reacties). Ook de mensen die al Z1 starten hebben een goed inbreng. Leerzaam om jullie ervaringen te lezen aangezien het voor mij de eerste keer is. Ik ga aanstaande zondag is een proefje doorrijden om te testen hoe ik een proefje doorkom. Dan weet ik waar ik wat extra aandacht aan moet besteden. Daarna rijd ik voorlopig geen proefje meer voordat ze de proef sneller kent dan ik haha.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:14

Ik heb even niet online gezien en zag dat jullie het over s&t gehad hebben. Ik was persoonlijk niet van plan om hierop te gaan rijden, maar na een keer geleend te hebben van een stal genoot bleek dat mijn merrie hier toch wel goed op reageerde. Ik rij nu 2x pw op s&t puur voor mezelf om mee te leren rijden. Ik ben van plan om 2x pw met en 2x pw zonder te rijden. Mijn paard had op trens continue haar mond open en gek genoeg is dit met s&t minder?! Over de questie wel of niet in 20x60 oefenen. Ik heb dit dilemma persoonlijk niet want onze binnenbaan is 57x20 en buiten 20x60 dus ik rijd vrijwel altijd in 20x60.. Wat ik lees klinkt wel logisch, dat het wel aan te raden is als je de mogelijkheid hebt om af een toen in een 20x60 te rijden zodat je je lijnen kan oefenen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:15

Ik heb trouwens van de week een proefje geoefend, maar ik liep nog steeds tegen me eenvoudige wissels aan, voor vanuit de contra galop.. Dat word "even" flink oefenen haha.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:11

Welkom, tuurlijk mag je meepraten! ja ook ik ben benieuwd naar je commentaar..

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:41

Hoi welkom!

Even terug te komen op dat commentaar.. Dat is niet echt aanvullend.. Dat maak inderdaad niet duidelijk waarom je 5 ipv 7/8e krijgt.. Vervelend. en je merk ook niet dat je paard die oefeningen minder goed uitvoert?

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:54

Ik ben gek op commentaar! En mijn moeder filmt al mijn proeven. Dus na de wedstrijd kijk ik de proef met mijn protocol erbij, vaak begrijp ik dan wel wat de jury bedoeld. Maar bij uitzonderingen ben ik het niet eens. Tot nu toe ook een keer uitleg gevraagd na de proeven. Loopt er ook vaak tegenaan dat het verschil tussen mijn proeven voor mijn gevoel groot is, maar het punten verschil niet.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:40

Toen ik vorige week een proef doorreed merkte ik dat de eenvoudige wissel vanuit contra nog vrij moeilijk is (balans en valt uit elkaar). We blijven lekker bezig! Vandaag is mijn zadel weer nagekeken *\o/* . Heel blij mee nu kunnen we weer ongestoord doortrainen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:54

Mijn debuut heb ik voor 19 maart gepland. Ik weet niet waarom, maar ik vind het zo spannend....

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:53

Leuk tesjazz Ik heb ook een dreamcatcher.

Helaas Gaat mijn Z1 debuut weer verschoven worden. We hebben Droes op stal.
5 April kan ik wel starten op de stal waar ik sta, dit omdat we vrij veel thuisstarters hebben. De trainingen gaan steeds beter en mijn zadel is weer opgevuld/ aangepast, waardoor Esprit ook weer een stukje fijner loopt.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:31

Hier gaat het ook goed ondertussen aan het lessen bij een andere instructrice. Heel veel geoefend met de eenvoudige wissels en dat begint zijn vruchten af te werpen. Nu heb ik 2-4 mijn debuut dus nog even door trainen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:52

Vandaag mijn Z1 debuut gehad en dat is beloond met 1 winstpunt (205,5 en 198 punten). Super blij en trots! Nog GENOEG ruimte voor verbetering, maar daar gaan we lekker aan werken!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:32

Ik vond het opzich niet zwaarder beoordeeld. Kan ook aan de jury liggen natuurlijk. Goede punten voor goede onderdelen. Een 8 voor halthouden bij de A 7ens voor me keertwendingen en mindere punten voor de mindere punten. Je zag terug dat ik nog niet constant ben in de "nieuwe" oefeningen. Dus bijvoorbeeld de eenvoudige wissels 3x een 4/5 geloof ik en dan opeens 1 x een 6. Appuyementen ook ene kant een 6 andere kant een 4,5.

Heb me protocol niet bij de hand nu, maar zo ongeveer.

De anderen ook gefeliciteerd goed bezig!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:02

Ik heb al heel lang niks meer geplaatst en dat in mijn eigen bericht, heel slecht. Bij deze een update. Esprit en ik zijn ondertussen Z1 met 8 winstpunten. As vrijdag ga ik eens kijken of die laatste twee puntjes ook nog mee naar huis kan nemen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:21

Ik ben nog niet helemaal klaar voor het Z2. Maar ik wil wel graag doorstarten voor het sportpredikaat. Ik denk dat ik een maandje flink moet trainen ( als ik überhaupt) vrijdag 2 puntjes rijd.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:10

He bah sterkte zeg!

Zal ik een nieuwe topic openen??

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:13

Geen idee ik las dat mensen dat wilde??? Sorry voor diegene die het geen goed idee vonden heb het zojuist aangemaakt...
Ik las dat je maar zoveel bladzijdes mocht hebben of was dat een grapje?
Zo zie je maar ik weet helemaal niks van bokt.

Maar bij deze heb ik een nieuw topic aangemaakt het heeft dezelfde titel maar dan Z2 debuut. Iedereen is natuurlijk welkom!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:17

Misschien dat iedereen zich daar nogmaals even kan voorstellen? Ik hoop dat jullie weer mee praten ondanks ik nu dus lees dat ik het verkeerd begrepen heb over dat nieuwe topic. Opzich is de opzet hetzelfde!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 70 bezoekers