Winstpunt halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:33

Hallo iedereen!
ik heb 14 januarie mijn eerste cc met mijn 8-jarige merrie. Ze heeft zelf nog nooit concours gelopen en ik heb zelf ook nog (vrij weinig tot geen ervaring, alleen een keer een wedstrijdje op de manege). Nu vroeg ik me af, wat moet ik verwachten en waar moet ik extra goed op letten tijdens de proef? en hoevaak hebben jullie hem moeten rijden en hoelang rijden jullie al?

dit komt misschien over als heel erg veel vragen en dat ik het allemaal zelf moet uitvinden als ik op cc ben, maar ik dacht dat ik er zo minder gespannen heen ga en er meer van kan genieten (en uiteraard misschien een grotere kans heb om het winstpunt te halen! :P )

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:36

Probeer voor die tijd nog eens mee te gaan met iemand anders, of gewoon op een wedstrijd te gaan kijken. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten qua omgeving.

Je hebt natuurlijk je paard al wel eens meegenomen naar vreemd terrein, dus je weet hoe ze daarop reageert. Dan weet je hoe je moet rijden tijdens je wedstrijd.

Verder is het gewoon een kwestie van goed door de hoeken rijden, netjes op de letter rijden en nette overgangen maken. Dan ben je al snel in de buurt van je winstpunt. Zorg ervoor dat je paard niet naar de sterren kijkt, maar netjes nageeflijk loopt. Want het is een misvatting dat er geen aanleuning gevraagd wordt in de B.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:39

Janine1990 schreef:
Probeer voor die tijd nog eens mee te gaan met iemand anders, of gewoon op een wedstrijd te gaan kijken. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten qua omgeving.

Je hebt natuurlijk je paard al wel eens meegenomen naar vreemd terrein, dus je weet hoe ze daarop reageert. Dan weet je hoe je moet rijden tijdens je wedstrijd.

Verder is het gewoon een kwestie van goed door de hoeken rijden, netjes op de letter rijden en nette overgangen maken. Dan ben je al snel in de buurt van je winstpunt. Zorg ervoor dat je paard niet naar de sterren kijkt, maar netjes nageeflijk loopt. Want het is een misvatting dat er geen aanleuning gevraagd wordt in de B.

is het erg dat ik nog nooit mer haar naar een vreemde omgeving ben geweest? ze schrikt niet snel en (ik weet dat dit een slechte vergelijking is) in het bos loopt ze ook overal langs waar het paard van de jongen waar ik altijd het bos inga niet langs durft :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:43

Waarom zou dat erg zijn? Het is in mijn ogen een stukje voorbereiding. Als je dat geen probleem vindt, is dat echt niet erg.

Persoonlijk vind ik het wel altijd prettig. Mijn paard is in het bos ook nergens bang voor. Maar zodra hij tussen vier muren zit, is hij wel eens wat spooky, wat ten koste van de ontspanning gaat. En in mijn geval gaat dat ook vaak ten koste van de winstpunten. Maar dat is deels ook omdat hij het niveau nog niet volledig beheerst.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:49

Janine1990 schreef:
Waarom zou dat erg zijn? Het is in mijn ogen een stukje voorbereiding. Als je dat geen probleem vindt, is dat echt niet erg.

Persoonlijk vind ik het wel altijd prettig. Mijn paard is in het bos ook nergens bang voor. Maar zodra hij tussen vier muren zit, is hij wel eens wat spooky, wat ten koste van de ontspanning gaat. En in mijn geval gaat dat ook vaak ten koste van de winstpunten. Maar dat is deels ook omdat hij het niveau nog niet volledig beheerst.

hoeveel keren heeft u de proef moeten rijden als ik vragen mag?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:49

Is niet erg als je nog niet naar een voor haar vreemde omgeving bent geweest. Heb ik ook nog nooit gedaan met een paard wat voor het eerst op wedstrijd is gegaan. Gewoon lekker gaan rijden. En de eerste keren kleine doelen stellen. Die je ook zelf kunt realiseren. Zoals bv. mooi tussen de bordjes blijven of netjes binnen komen. Punten gaan vanzelf wel komen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:57

Kleine doelen stellen is wel een goede tip. Dus niet: "ik wil een winstpunt rijden" maar "Ik wil de juiste letters in de juiste volgorde rijden (bij voorkeur in de juiste gang :+ )". Of "Ik wil dat mijn paard netjes stilstaat met groeten".

Verder gewoon eens bij een wedstrijd gaan kijken. Misschien kun je met een vriendin/clubgenoot mee, dan krijg je zelf ook wat ritme. En dan weet je bijvoorbeeld dat de voorlezer vaak op de lange zijde bij B/E gaat staan, dat je pas begint als de jury het aangeeft en dat je doorgaans eerst een rondje door de bak kunt draven/stappen voordat je proef echt begint.

Mijn schimpie was nog nooit in een vreemde bak geweest toen we onze eerste wedstrijd (voor de wagen dan) reden. Zij had daar heel veel spanning op. Mijn doel was dus gewoon de juiste letter in de juiste volgorde en rustig rondkomen. Dat hele winstpunt was ik niet mee bezig. Ik was dan ook superblij dat we samen steeds ontspannener werden. Doel behaald ;) .

Hoe vaak ik mijn proef van tevoren rijd? Ik heb een superslim paard, dus als ik de proef 2 keer rijd, dan weet zij al hoe de proef gaat (Dat kan ook een nadeel zijn zeg maar :P ). Ik rijd de proef dus alleen in stap, tijdens het losrijden of uitstappen, zodat ik zelf de lijnen ken en de losse proefonderdelen rijd ik voor zover ze wat training nodig hebben.

En tot slot: vergeet niet te genieten ;) .

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:02

assie schreef:
Kleine doelen stellen is wel een goede tip. Dus niet: "ik wil een winstpunt rijden" maar "Ik wil de juiste letters in de juiste volgorde rijden (bij voorkeur in de juiste gang :+ )". Of "Ik wil dat mijn paard netjes stilstaat met groeten".

Verder gewoon eens bij een wedstrijd gaan kijken. Misschien kun je met een vriendin/clubgenoot mee, dan krijg je zelf ook wat ritme. En dan weet je bijvoorbeeld dat de voorlezer vaak op de lange zijde bij B/E gaat staan, dat je pas begint als de jury het aangeeft en dat je doorgaans eerst een rondje door de bak kunt draven/stappen voordat je proef echt begint.

Mijn schimpie was nog nooit in een vreemde bak geweest toen we onze eerste wedstrijd (voor de wagen dan) reden. Zij had daar heel veel spanning op. Mijn doel was dus gewoon de juiste letter in de juiste volgorde en rustig rondkomen. Dat hele winstpunt was ik niet mee bezig. Ik was dan ook superblij dat we samen steeds ontspannener werden. Doel behaald ;) .

Hoe vaak ik mijn proef van tevoren rijd? Ik heb een superslim paard, dus als ik de proef 2 keer rijd, dan weet zij al hoe de proef gaat (Dat kan ook een nadeel zijn zeg maar :P ). Ik rijd de proef dus alleen in stap, tijdens het losrijden of uitstappen, zodat ik zelf de lijnen ken en de losse proefonderdelen rijd ik voor zover ze wat training nodig hebben.

En tot slot: vergeet niet te genieten ;) .

wat voor teken geeft de jury wanneer je mag beginnen? :$

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:04

Meestal steken ze de hand even omhoog naar jouw voorlezer. En er zijn ook juryleden die een belletje hebben. En deze even laten horen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:04

_AnnelotD schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom zou dat erg zijn? Het is in mijn ogen een stukje voorbereiding. Als je dat geen probleem vindt, is dat echt niet erg.

Persoonlijk vind ik het wel altijd prettig. Mijn paard is in het bos ook nergens bang voor. Maar zodra hij tussen vier muren zit, is hij wel eens wat spooky, wat ten koste van de ontspanning gaat. En in mijn geval gaat dat ook vaak ten koste van de winstpunten. Maar dat is deels ook omdat hij het niveau nog niet volledig beheerst.

hoeveel keren heeft u de proef moeten rijden als ik vragen mag?


Je, alsjeblieft... ik ben 26, geen oud wijf :')

Ik heb geen idee, ik rij verschillende proeven. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hoevaak ik het heb moeten rijden?

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:06

FriesWytske schreef:
Meestal steken ze de hand even omhoog naar jouw voorlezer. En er zijn ook juryleden die een belletje hebben. En deze even laten horen.


super bedankt!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:14

O enne... het kan geen kwaad om het reglement er eens bij te pakken en vluchtig door te lezen.
Hier kun je het reglement vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:22

Annelot,

aller eerst heel veel succes met je eerste wedstrijd, heel leuk dat je die stap gaat maken

trailer laden: of hoef je niet naar een ander terrein (anders ook even oefenen geeft minder stress als je weet dat dat geen probleem is)

mce

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 13:53

MCE schreef:
Annelot,

aller eerst heel veel succes met je eerste wedstrijd, heel leuk dat je die stap gaat maken

trailer laden: of hoef je niet naar een ander terrein (anders ook even oefenen geeft minder stress als je weet dat dat geen probleem is)

mce

heel erg bedankt! ga ik vandaag direct mee aan de slag *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:30

_AnnelotD schreef:
MCE schreef:
Annelot,

aller eerst heel veel succes met je eerste wedstrijd, heel leuk dat je die stap gaat maken

trailer laden: of hoef je niet naar een ander terrein (anders ook even oefenen geeft minder stress als je weet dat dat geen probleem is)

mce

heel erg bedankt! ga ik vandaag direct mee aan de slag *\o/*




dan komt het allemaal goed,
denk eens aan een lijstje te maken van wat je allemaal mee moet/wilt nemen, heel vervelend als je cab (b.v.) thuis hebt laten liggen

paspoort (kijk of de entingen kloppen krijg je daar ook geen probleem mee als ze het paspoort willen controleren

probeer zo veel mogelijk te rijden zoals je dat thuis ook doet, dat herkend je pony en doet het dan makkelijker, als je ineens anders rijd gaat hij misschien stressen
leuk hoor zo'n eerste wedstrijd, spannend

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:38

Ik zou eens beginnen met gewoon de proef uit rijden als doel als jullie beiden geen ervaring hebben. Als je ook een WP rijdt is dat mooi mee genomen. Dan leg je jezelf minder druk op, kan je veel relaxter aan je avontuur beginnen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:43

Ik zou niet de hele proef oefenen maar de onderdelen. Sommige paarden leren snel en gaan dan hun eigen ding doen. Naar de wedstrijd gaan om plezier te hebben niet om die winstpunt binnen te halen. Is leuk natuurlijk maar ontspanning en plezier zijn veel belangrijker. Rij zoals je thuis rijd en denk niet ik moet want juist dan ga je gespannen Itten en lukt het niet. Misschien kun je met je paard eerst eens naar een ander plek om te rijden zoals bijv de maege ofO dan weet je ook gelijk hoe je paard reageert op bepaalde dingen. De jury steekt meeatal een hand omhoog naar de voorlezer als je mag beginnen. Wees er op tijd zodat je rustig aan kunt doen dat scheelt veel stress en spanning en ga je ruatiger en ontapannender de proef in. Maar het allerbelangrijkste, heb plezier en ga voor de ervaring en dan komen die winstpunten vanzelf

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:37

Met mijn vriend, die 14 januari voor het eerst start, oefen ik 2x max hetzelfde proefje

Zorg ervoor dat als je ze geoefend hebt dat je de onderdelen die niet zo goed gaan extra oefent zonder het proefje te rijden.

Hij rijdt pas 1 jaar en doet dit 2 a 3x in de week.

Paard heeft al veel wedstrijdervaring (Z2 dressuur) dus dat is zijn voordeel. Want jouw paard kan daarin nog veel minder.

Eerste wedstrijd gewoon als ervaring zien.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:51

Oefen nu geregeld de proef met je instructeur, dan weet je iig hoe de proef gaat en op welke punten jullie als combinatie nog meer moeten oefenen.

Vraag of je instructeur mee wilt naar je eerste wedstrijd of dat die iig tips kan geven. Meestal weten die wel hoe het terrein van de verenigingen in de buurt eruit zien en waar je dan extra op moet letten.

Ga er niet vanuit dat je op je eerste wedstrijd gelijk winst rijdt, probeer geen druk op jezelf te leggen.

Zorg dat je een goede voorlezer meeneemt, dat scheelt iemand op de wedstrijd zoeken of dat de lezer al 5 onderdelen verder is met lezen dan jij met rijden.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:00

Ik zou van te voren het invlechten al een keer gedaan hebben, trailerladen, proefje rijden natuurlijk, beide.
Maar niet té vaak! Als ik mijn proef te vaak rijd ga ik te veel focussen op de proef en te weinig op het paard zelf. Dus voor mij is 3x de proef rijden zat.

Ik zou een checklistje maken met spullen zodat je niks vergeet, je voorlezer de proef al een keer laten voorlezen zodat die geen fouten maakt en ruimmmm de tijd nemen voor alles. Veel succes! Op wedstrijd gaan is mega leuk, je merkt vanzelf wat de beste manier is voor jou :D

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:47

_AnnelotD schreef:
Hallo iedereen!
ik heb 14 januarie mijn eerste cc met mijn 8-jarige merrie. Ze heeft zelf nog nooit concours gelopen en ik heb zelf ook nog (vrij weinig tot geen ervaring, alleen een keer een wedstrijdje op de manege). Nu vroeg ik me af, wat moet ik verwachten en waar moet ik extra goed op letten tijdens de proef? en hoevaak hebben jullie hem moeten rijden en hoelang rijden jullie al?

dit komt misschien over als heel erg veel vragen en dat ik het allemaal zelf moet uitvinden als ik op cc ben, maar ik dacht dat ik er zo minder gespannen heen ga en er meer van kan genieten (en uiteraard misschien een grotere kans heb om het winstpunt te halen! :P )


Vorig jaar juli heb ik mijn debuut gemaakt met mijn paard en ik weet nog dat mijn instructrice tegen me zei: "De eerste 10 wedstrijden zijn om te wennen; om uit te zoeken wat alles inhoud, wat je paard doet tijdens het losrijden, wat ie doet in de proeven, hoe lang je moet losrijden, hoeveel energie hij heeft in de eerste proef en hoeveel er nog over blijft voor de tweede. Ga er vanuit dat je deze wedstrijden ook nog geen winst rijdt. Doe je dat wel dan is dat heel erg mooi meegenomen en super fijn. Maar ga erheen om plezier te hebben en uit te zoeken wat het inhoud".
Ikzelf vond dat erg geruststellend. Ik wist toen nog niet dat ik direct met 3 winstpunten thuis zou komen, maar het zorgde ervoor dat ik minder zenuwachtig was en slechts een simpel doel voor ogen had: dat mijn paard braaf was en we de proef heelhuids door zouden komen.

Wat grappig is, is dat ik nu 9 wedstrijden heb gereden en B+13 en L1+7 ben :+, maar dat is wel heel snel. En ik ben nu nog steeds aan het uitvogelen hoelang ik mijn paard los moet rijden. Dus ik zou zeggen: heb vooral plezier en heb een lekkere "Penny-dag", want dat is natuurlijk waarom we het allemaal doen :D

Afbeelding

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 07:56

Misschien ook een goed idee of je proef te laten filmen met je telefoon of zo.

Kan jij je proef terug kijken met je protocol.
Leer je ook veel van.

Succes!

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:44

Hallo allemaal!
Ten eerste super bedankt voor het reageren! Ik heb 2 dagen geleden mijn proefjes gereden en het was meteen raak! Het ging super goed en Andorra keek nergens naar!
Bedankt voor alle tips!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:46

Super! Gefeliciteerd!

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Winstpunt halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:58

Gefeliciteerd! Hoeveel punten heb je (jullie) gehaald?