Eerste B wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 09:10

Hoi allemaal,

Over een weekje (16 oktober) heb ik voor het eerst een B wedstrijd. Het is wel een clubwedstrijd, maar het word gewoon gedaan met de regels van de officiële wedstrijden. Ik rijd deze pony nu 10 maand ongeveer.

Ik ben de proefjes al aan het oefenen en die gaan erg goed. Alleen de pony is bij de rijvereniging (waar de wedstrijd is) soms een enorme showmaker en hij vind sommige dingen in de bak 'eng'.

Heeft iemand tips hoe ik me het beste voor kan bereiden? Heb ooit eens eerder een onderlinge wedstrijd gereden maar dit was bixie met de vorige pony die ik reed.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:18

Je rijd al regelmatig in de bak waar de wedstrijd is? Anders mss daar keer oefenen als het mag. En de dag zelf ruim optijd weggaan dat je geen stress hebt. Ik laat storm ook vaak ff aan de hand de losrijbaan zien als hij het spannend vind. Dan een gras eten op de parkeerplaats en daarna pas opzadelen. Heel relax word ie daarvan

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 09:21

Storm2009 schreef:
Je rijd al regelmatig in de bak waar de wedstrijd is? Anders mss daar keer oefenen als het mag. En de dag zelf ruim optijd weggaan dat je geen stress hebt. Ik laat storm ook vaak ff aan de hand de losrijbaan zien als hij het spannend vind. Dan een gras eten op de parkeerplaats en daarna pas opzadelen. Heel relax word ie daarvan


Ik heb elke dinsdag avond daar les. Alleen er zijn 2 verschillende kanten in de bak. Inrijden word op het grasveld daarnaast gedaan. Daar nog nooit gereden, maar als ik hem daar bezig houd kijkt hij nergens na en is hij rustig. Ik zou eens vragen aan de eigenaar of we misschien nog even in die bak kunnen rijden want dat mag als we het aangeven.

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:05

Hoi, super leuk dat je binnenkort je debuut mag gaan maken! Ik heb deze ook nog niet zo lang geleden gemaakt (31 juli) en zoiets is echt heel erg leuk!

Mijn instructrice zei steeds tegen mij: "Ga niet op wedstrijd om met veel winst thuis te komen, maar weet dat je in ieder geval minimaal 5 wedstrijden nodig hebt om ervaring op te doen. Als je hierbij winst mocht rijden is dat leuk meegenomen". Hierbij bedoelde ze dat je in de eerste wedstrijden gewoon rustig moet ontdekken wat je paard doet op ander terrein, hoe hij omgaat met spanning, hoe lang je nodig hebt met losrijden, hoe hij de eerste proef ingaat, en hoe de tweede, etc. Zenuwen zullen er altijd zijn; zorg er alleen voor dat deze niet op de voorgrond raken, maar dat je kan blijven ademhalen en kan blijven nadenken.

Voordat ik überhaupt weg kon, is mijn paard eerst op een bootcamp trailer laden geweest bij Equinologica. Ik wilde namelijk niet de stress hebben dat mijn paard niet op zou stappen. Die bootcamp is een geweldige investering geweest!! Trailer laden bezorgt ons geen stress meer.

Toen ik mijn debuut had, dacht ik helemaal niet aan winst, maar eerder aan gewoon lol met je knol hebben en een beetje rond kunnen sturen. "Als hij maar braaf is", heb ik de hele rit gedacht. Toen ik met 3 winst thuis kwam, vond ik dat hij wel heeeeeeel erg braaf was geweest hahaha.

Wat ik ook wist was dat ik het nodig had dat dingen rustig en met humor werden gezien. Dat de mensen mij in mijn waarde lieten en dat als ik iets op een bepaalde manier wilde men dit ook zo deed. En mijn vriend kan me soms echt stress bezorgen, dus hij is er pas als ik aan het losrijden ben. Om zo de ontspanning vast te kunnen houden.

Ik weet niet hoe het met jouw paard is, maar ik kan de proeven niet te vaak oefenen, want dan weet mijn paard precies hoe alles gaat. Voordat ik het dan weet gaat hij op zijn eigen manier se proef rijden of al te vroeg aangalopperen, of te zigzaggen op de A-C lijn, omdat ie weet dat ie daarna af mag... Ik oefen misschien maar 1x. Wel neem ik wat stukjes uit de proef mee in mijn training, maar misschien hier en daar wat anders. Lekker een beetje spelen met de oefeningen.
Zorg er wel voor dat je weet hoe je proef gaat! Mocht je voorlezer verkeerd lezen, dan ga jij nog de goede kant op!

Verder als tip: Heb vooral plezier en lol!! Ik wens je veel succes!!

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:31

Kimmutjuh89 schreef:
Hoi, super leuk dat je binnenkort je debuut mag gaan maken! Ik heb deze ook nog niet zo lang geleden gemaakt (31 juli) en zoiets is echt heel erg leuk!

Mijn instructrice zei steeds tegen mij: "Ga niet op wedstrijd om met veel winst thuis te komen, maar weet dat je in ieder geval minimaal 5 wedstrijden nodig hebt om ervaring op te doen. Als je hierbij winst mocht rijden is dat leuk meegenomen". Hierbij bedoelde ze dat je in de eerste wedstrijden gewoon rustig moet ontdekken wat je paard doet op ander terrein, hoe hij omgaat met spanning, hoe lang je nodig hebt met losrijden, hoe hij de eerste proef ingaat, en hoe de tweede, etc. Zenuwen zullen er altijd zijn; zorg er alleen voor dat deze niet op de voorgrond raken, maar dat je kan blijven ademhalen en kan blijven nadenken.

Voordat ik überhaupt weg kon, is mijn paard eerst op een bootcamp trailer laden geweest bij Equinologica. Ik wilde namelijk niet de stress hebben dat mijn paard niet op zou stappen. Die bootcamp is een geweldige investering geweest!! Trailer laden bezorgt ons geen stress meer.

Toen ik mijn debuut had, dacht ik helemaal niet aan winst, maar eerder aan gewoon lol met je knol hebben en een beetje rond kunnen sturen. "Als hij maar braaf is", heb ik de hele rit gedacht. Toen ik met 3 winst thuis kwam, vond ik dat hij wel heeeeeeel erg braaf was geweest hahaha.

Wat ik ook wist was dat ik het nodig had dat dingen rustig en met humor werden gezien. Dat de mensen mij in mijn waarde lieten en dat als ik iets op een bepaalde manier wilde men dit ook zo deed. En mijn vriend kan me soms echt stress bezorgen, dus hij is er pas als ik aan het losrijden ben. Om zo de ontspanning vast te kunnen houden.

Ik weet niet hoe het met jouw paard is, maar ik kan de proeven niet te vaak oefenen, want dan weet mijn paard precies hoe alles gaat. Voordat ik het dan weet gaat hij op zijn eigen manier se proef rijden of al te vroeg aangalopperen, of te zigzaggen op de A-C lijn, omdat ie weet dat ie daarna af mag... Ik oefen misschien maar 1x. Wel neem ik wat stukjes uit de proef mee in mijn training, maar misschien hier en daar wat anders. Lekker een beetje spelen met de oefeningen.
Zorg er wel voor dat je weet hoe je proef gaat! Mocht je voorlezer verkeerd lezen, dan ga jij nog de goede kant op!

Verder als tip: Heb vooral plezier en lol!! Ik wens je veel succes!!


Super bedankt hiervoor! En wat gaaf dat je dan zelf ook al meteen met goede winst terug kwam!

Ik heb ook zeker als instelling, pony moet bij mij blijven, voorwaarts blijven en de proef rijden. De punten maakt me niet uit. Puur de ervaring. Hij heeft al eens M1 gelopen, maar vorige meisje wat erop reed heeft hij geen wedstrijden gereden. Dit is dus waarschijnlijk al wel weer 2 jaar geleden dat hij wedstrijden heeft gelopen. Afgelopen dinsdag was hij in de les ook weer braaf op dat terrein, 1x schoot hij weg vanwege een takje wat brak :P

De proefjes oefenen wij wel, ik kan hem hierin wel gewoon goed sturen alleen word hij er soms iets te enthousiast van. Enorm bedankt! Ik kijk enorm uit naar zondag

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:49

een aantal keer van te voren gaan oefenen idd, of thuis ook eens wat bijv. planten (als die die eng vind natuurlijk :+ ) langs je bak zetten oid heeft bij mij toen wel redelijk gewerkt ;)