Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:13

Hoi Bokkers!

Ik ga bijna weer beginnen met wedstrijden en ik vroeg mij al een tijdje af.. Wat ziet de jury het liefst? Het zou natuurlijk niet uit moeten maken, geschoren of ongeschoren, maar ik kan mij voorstellen dat een geschoren vacht er wat netter uitziet dan een dikke, krullerige, doorweekte vacht en dat de jury daar een puntje extra voor zou kunnen geven.(Al mag hier volgens mij niet op gediscrimineerd worden?) Hoe denken jullie hierover? :)

(paard wordt overigens sowieso geschoren om andere redenen)

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:15

de merrie die ik start is ook niet geschoren.en ze heeft een behoorlijke vacht.als punt heb ik gemiddeld een zeven

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:16

Dit maakt geloof ik niks uit. Ik heb mijn paard nooit geschoren. Ze mogen hier niet op oordelen voor zover ik weet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:17

Ik vind een dikke dampende natte vacht niet verzorgd staan dus als je paard dik in zijn vacht zit zou ik hem idd scheren. Ziet er toch netter uit.
Plus dat ik dat ook geen doen vind voor het paard zelf.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:19

Ik heb nog nooit ondervonden dat ik lagere punten krijg op verzorging omdat ik mn pony niet geschoren heb.

Had vorige week nog een 9 en dat met een kletsnatte pony..

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:21

Daar mag je niet lager op punten.
Tenzij die lange vacht helemaal onder de stront zit of gewoon echt heel vies is van wat anders.
Maar een nette ongeschoren vacht, mag geen reden zijn om lager te punten.

Gewoon kijken wat voor jou handig is.
Mijn pony is voor de helft geschoren en die gaat ook op wedstrijd en ja de andere helft ziet er dan zweterig, krullerig en lang uit. Maar niet vies.
Nooit lagere punten mee gekregen.

horsetrust2
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:23

Ze kijken niet naar de dikte van de vacht maar wel of deze proper is en het is gemakkelijker om een geschoren pony proper te houden.
horsetrust2

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:32

Zolang je pony er gezond, schoon en verzorgt uit ziet, mag en zal een jury je niet lager beoordelen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:42

RT-D >> WD-V

Anoniem

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:44

Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)

Anoniem

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:35

Een paard scheren is niet verplicht, dus mogen we het niet meenemen in de beoordeling. Daarnaast zou dit ook niet terecht zijn, aangezien we niet naar de achterliggende omstandigheden kunnen kijken. Niet voor iedereen is het immers praktisch om een paard geschoren te hebben.

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:29

hier staat ze in een koude buitenstal.die vacht heeft ze echt nodig.heeft zeker een dikke deken erop

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:36

Het zal me een worst zijn of je scheert of niet, ik zie graag een fijne proef.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:52

Jammer dat ik hier niet kan; vind ik leuk, want dan had je hem gehad KarinvdM!!

Onze pony staat ook 24uur buiten met schuilstal en deken op, en is dus ook ongeschoren, slechts 1 keer mee gemaakt dat iemand een 9 had gekregen omdat de pony was geschoren, wij hadden toen een 7 en weer een ander met een echt hele dikke vacht had een 6 gekregen, maar dat zag er ook niet uit, iedereen stond er een beetje om te gniffelen toen, omdat het een enorme beer was en ook nog met een vliegenmutsje op, het leek gewoon nergens naar.
Toch vonden wij het verschil in punten van 6 tm 9 voor verzorging wel een beetje abnormaal groot.

Vorige week is mijn dochter overigens 1 ste geworden met haar ongeschoren pony, de anderen hadden allemaal een geschoren pony, maakt dus niks uit over het algemeen.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:54

Ik heb mijne pony altijd gestart ongeschoren, kwam meestal wel nat van de trailer af.
Merkte het wel degelijk aan de punten helaas...

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:58

Joolien schreef:
Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)

:? Ze kunnen anders prima met wintervacht hoor.

Een oprechte jury oordeelt inderdaad op de proef en niet op het plaatje.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:03

Nee daar mag je niet op benadeeld worden.

Ik wil mijne heel graag geschoren hebben. Praktisch en gewoon verzorgder. Ze is bont en nogals een smeerkees, probeer dan die teddyvacht maar eens schoon te krijgen.
Helaas wil mn moeder het niet.

Maar over het algemeen is ze helemaal schoon en verzorgd. Had vorige week als enige een 9 voor verzorging gekregen, eindelijk gerechtigheid met die uren wassen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:05

Psydoxy schreef:
Joolien schreef:
Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)

:? Ze kunnen anders prima met wintervacht hoor.

Een oprechte jury oordeelt inderdaad op de proef en niet op het plaatje.


Om ervoor te zorgen dat hij niet ziek wordt door teveel zweten ;) Geldt niet voor ieder paard, maar scheren moet je imo niet doen omdat het mooier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:28

Gooiske schreef:
Jammer dat ik hier niet kan; vind ik leuk, want dan had je hem gehad KarinvdM!!

Onze pony staat ook 24uur buiten met schuilstal en deken op, en is dus ook ongeschoren, slechts 1 keer mee gemaakt dat iemand een 9 had gekregen omdat de pony was geschoren, wij hadden toen een 7 en weer een ander met een echt hele dikke vacht had een 6 gekregen, maar dat zag er ook niet uit, iedereen stond er een beetje om te gniffelen toen, omdat het een enorme beer was en ook nog met een vliegenmutsje op, het leek gewoon nergens naar.
Toch vonden wij het verschil in punten van 6 tm 9 voor verzorging wel een beetje abnormaal groot.

Vorige week is mijn dochter overigens 1 ste geworden met haar ongeschoren pony, de anderen hadden allemaal een geschoren pony, maakt dus niks uit over het algemeen.


Maar ook al is het geen gezicht, dan nog rechtvaardigd dat die 6 niet.. Er zijn regels over wat toegestaan is en wat niet. Als die lange vacht gewoon schoon is, dan mag dat niet het cijfer drukken.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 15:44

Joolien schreef:
Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)


Hier ben ik het mee eens! Mijn paard wordt dus ook geschoren, omdat ze kou heeft gevat doordat ze erg zweet bij de training en we rijden altijd in een buitenbak.

Ik begrijp dus dat er gelukkig niet vaak wordt gekeken naar geschoren of ongeschoren. Dat het niet mag daar ging ik ook vanuit, maar voor het plaatje kon ik me voorstellen dat er toch een extra puntje voor verzorging gegeven wordt. Jammer voor jou dat jij wel lagere cijfers kreeg, omdat je paard niet geschoren was, Gooiske. Was er niet een ander puntje dat minder netjes was?

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik vind het zeer interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:49

KarinvdM schreef:
Het zal me een worst zijn of je scheert of niet, ik zie graag een fijne proef.


amen

Anoniem

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:53

mijn vos wordt niet geschoren en eerlijk is eerlijk hij ziet er niet uit...

Hij is snel nat maar droogt snel. een goede (zweet)deken doet wonderen.

ze staan enkele uren per dag buiten en ik wil hem niet 24/7 van top tot teen inpakken omdat hij er niet mooi uitziet op concours

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:53

Joolien schreef:
Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)


En het gemak van de ruiter :D
(Ik geef toe dat ik beide argumenten gebruik, laatste is wel niet de hoofdzaak, maar wel mooi meegenomen. Overigens zorgde mijn fjord zelf wel voor haar welzijn, als die er bij liep als wolbaal in de winter, ging ze echt niet hard voor je werken, dan stikte ze half de moord van de warmte, rondje scheren was dan de oplossing, paard weer fris en fruitig en baasje niet halve nacht wachten tot haarbal droog is.)

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:57

KarinvdM schreef:
Het zal me een worst zijn of je scheert of niet, ik zie graag een fijne proef.

Hahaha ja idd, het het gaat immers om het rijden zelf, de uitvoering van je oefeningen :D

T/m het L2 krijg je een punt voor de verzorging, maar daar krijgt meestal
iedereen standaard een 7 of een 8 of de stront en bagger moet er nog aan hangen :P

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:01

Haha sjolvir, mijn fjord is niet geschoren en gaat nu af en toe op wedstrijd, en idd geschoren was voor mij handiger geweest! Maar hij wordt niet ziek en gaat elke dag de wei op en staat in een buitenstal, dus voor hem is scheren minder handig.

Ik hoop dat de jury mij niet afrekent op mijn ongeschoren beer! Zou ik erg jammer vinden, ieder zijn keus hoe hij het doet met zijn paard lijkt me.