Pascontrole op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 01:14

Tijdens wedstrijden wordt altijd naar het paspoort gevraagt,maar er wordt nimmer gecontroleerd of dit wel bij het startende paard hoort.
Outdoor ziet de jury het paard nog,maar indoor ziet de medewerker van het secretariaat helemaal niets.
Dit maakt het voor slecht willende handelaren mogelijk om een niet talentvol paard op papier op een hoog nivo te laten starten,maar de proef uit te laten voeren door een ander.
Hier door verhoog je de handels waarde van die dieren behoorlijk,en benadeel je een eventuele koper.
Je zou dit flessentrekkerij kunnen noemen.
Dit is makkelijk te voorkomen door van ieder startend paard op welk nivo dan ook de chip uit te lezen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 05:44

Ik denk dat dat wel mee valt.
Tegenwoordig wil men geen "z" paard meer, want de meeste mensen willen in de b beginnen, dan mag het paard z getraind zijn maar niet uitgebracht (als je ruiter hebt met enige ervaring).
Daarnaast staat kleur en geslacht op de coupon en kijk ik daar wel altijd naar of dit klopt, natuurlijk zijn er veel bruine ruinen, maar deze "fraude" die jij benoemt zal ij mijn ogen erg meevallen.
Daarnaast, al zou je met dat handelspaard in iemand anders z'n klasse z starten is dir handelspaard nog steeds ongeklasseerd, op papier heeft het immers niks gelopen. En voor dat filmpje van een z proef, kun je ook thuis filmen ;), ik mag hopen dat kopers wel het verschil/voelen tussen een z paard en een b paard :+

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:17

Denk dat je je nog zult verbazen over hoeveel dit wel niet voorkomt, Ashley.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:29

FriesWytske schreef:
Denk dat je je nog zult verbazen over hoeveel dit wel niet voorkomt, Ashley.


Ik ken wel combi's die het doen voor een wp om te gaan springen (nemen b waardig paard mee terwijl originele paard nog geen b dressuurproef doorkomt).

Maar verder kan ik geen voordelen bedenken eigenlijk...

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:31

Sportpredikaat en zo kan ik er nog meer dingen bedenken.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:33

Vorig jaar heb ik een keer een discussie gevoerd bij een paspoortcontrole, echt dat sloeg helemaal nergens op!

Gewoon met je paspoort naar de kantine, daar kijken ze of de entingen kloppen en of het chipnummer klopt met je startpas.....ja dus, maar wie zegt dat ik dat paard ook daadwerkelijk bij me hebt? Ik kreeg als antwoord: ik ken je paard :? ja dat zal wel, maar wie zegt dat ik niet nog zo'n schimmel op stal heb staan.

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:33

[quote="papagroom"]Tijdens wedstrijden wordt altijd naar het paspoort gevraagt,maar er wordt nimmer gecontroleerd of dit wel bij het startende paard hoort.
Outdoor ziet de jury het paard nog,maar indoor ziet de medewerker van het secretariaat helemaal niets.quote]

Hier gaat het al fout, aangezien het secretariaat helemaal niet mág controleren, dat hoort een jury te doen. Die doet dat dan voor aanvang van de proef, ziet dus het paard voor zijn/haar neus en controleert dat het paspoort.

Alles uit laten lezen met een chiplezer kan, maar ik heb geen chiplezer als jury. Is ook niet haalbaar om elk jurylid daarvan te voorzien. Daarom wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd op de wedstrijden door een I& R controleur.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:38

Laatst voor het eerst meegemaakt dat er een KNHS official alle paarden met een chiplezer controleerde. Voor zover ik begreep hoorden alle paspoorten bij het juiste paard maar hadden veel hun entingen niet op orde.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:46

FriesWytske schreef:
Sportpredikaat en zo kan ik er nog meer dingen bedenken.



Dus jij beweerd ....
Er zijn mensen die op paard a startpas aanvragen, maar met paard b (op startpas paard a) van niks naar z2+ winst rijden...

Want andere manier is er niet :+
En ik zou dan ook ver uit regio gaan rijden voor geval dat je bekende tegenkomt die paard a kennen :')

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:49

Ik start inmiddels bijna een jaar en er is mij nog nooit naar het paspoort van mijn paard gevraagd, maar ook nog nooit naar mijn startpas.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:50

Ashley5760 schreef:
FriesWytske schreef:
Sportpredikaat en zo kan ik er nog meer dingen bedenken.



Dus jij beweerd ....
Er zijn mensen die op paard a startpas aanvragen, maar met paard b (op startpas paard a) van niks naar z2+ winst rijden...

Want andere manier is er niet :+
En ik zou dan ook ver uit regio gaan rijden voor geval dat je bekende tegenkomt die paard a kennen :')


Ja, dat verhaal hoor ik hier regelmatig bij de friezen.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:01

FriesWytske schreef:
Ja, dat verhaal hoor ik hier regelmatig bij de friezen.


Dat zal ook wat makkelijker zijn. Voor de meesten lijken toch alle Friezen op elkaar :+

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:02

Het zal heus voorkomen maar of dat heel vaak is....
Hier in het Noorden is er outdoor standaard startpas/paspoortcontrole door de jury, maar ik hoor regelmatig dat dat niet in alle regio's gebeurt. Chip controle is steekproef, alhoewel ik het in al die jaren nog nooit heb mee gemaakt, behalve op de regiokampioenschappen daar is het standaard, en daarom gebeurt het op de KNHS kampioenschappen niet?

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:08

Ik heb nog nooit controle meegemaakt op de chip en rij al 10 jaar in de basis sport...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:14

Op de keuring ben ik regelmatig op chip gecontroleerd. Op wedstrijd nu 2x op een kampioenschap maar verder niet.
Verder worden alleen de entingen en startpas soms gecontroleerd, maar ook niet altijd.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:58

nog nooit een paspoort/startpas of chipcontrole meegemaakt. rijd nu ongeveer 5 jaar wedstrijden

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Pascontrole op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:00

Lijkt me een heel goed plan want heb dit al gezien, al zal ik geen namen noemen.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:01

Ashley5760 schreef:
Dus jij beweerd ....
Er zijn mensen die op paard a startpas aanvragen, maar met paard b (op startpas paard a) van niks naar z2+ winst rijden...

Want andere manier is er niet :+
En ik zou dan ook ver uit regio gaan rijden voor geval dat je bekende tegenkomt die paard a kennen :')


Voor ruiters die met ieder paard Z1/Z2 (of hoger) mogen starten is het snel gepiept hoor.
Ruiters die het paard van 'niks' naar Z2+winst moeten rijden zijn wel lang onderweg. Riscio op controle is dan een stuk groter.

Om het even over een andere boeg te gooien...
Ik kan mijn paard bijvoorbeeld ook laten starten door een andere ruiter.
In een onbekende regio heeft niemand door dat ik niet degene ben die mijn paard start.
Dat moet dus eigenlijk ook gecontroleerd worden.