[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:55

Het probleem is dat het niet mijn eigen paard is, dus om nu een trailer aan te schaffen voor je bijrijdpaard....

Mijn eigen paard is echt een ramp op de trailer en we gaan nooit weg, in geval van nood heb ik in m'n vriendenkring een aantal mensen met trailers...

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:57

Nicole schreef:
Tegenwoordig hoef je bij bepaalde combinatie die rijbewijs niet meer te hebben. Ik heb enkele lessen gevolgd en kan makkelijk rijden met auto met 1.5 paard trailer. Het is meer de auto gedoe :')
We hebben dan een goede vriend die een vito bus heeft die wij momenteel veel uit de brand helpen dus ik kan zo af en toe die auto mee pakken.

Heb je wel E of niet? Want ik rij met mijn Volvo en een anderhalfpaardstrailer op B, maar met een busje mag ik niet rijden, dat busje heeft zelf teveel laadvermogen.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:03

_Michelle__ schreef:
Hou er wel rekening mee dat het niet gaat om wat er op de trailer staat qua gewicht maar het maximale laadgewicht aan wordt gehouden.
Ook al heb je er een zak wortels in liggen, bij controle wordt gekeken naar het gewicht dat maximaal geladen mag worden.


Dat weet ik inderdaad, daarom weet ik ook naar wat voor type auto ik in nieuwe jaar op zoek moet gaan :)

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:04

Urielle schreef:
Nicole schreef:
Tegenwoordig hoef je bij bepaalde combinatie die rijbewijs niet meer te hebben. Ik heb enkele lessen gevolgd en kan makkelijk rijden met auto met 1.5 paard trailer. Het is meer de auto gedoe :')
We hebben dan een goede vriend die een vito bus heeft die wij momenteel veel uit de brand helpen dus ik kan zo af en toe die auto mee pakken.

Heb je wel E of niet? Want ik rij met mijn Volvo en een anderhalfpaardstrailer op B, maar met een busje mag ik niet rijden, dat busje heeft zelf teveel laadvermogen.


Met de bus rijd mijn vriend die E rijbewijs heeft, met personen auto rij ik zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Dat zou ik ook niet doen hoor Focussed net zo goed als een tweepaards trailer kopen omdat je altijd samen gaat met iemand. Zodra er iets gebeurd zit je met een trailer die je misschien nooit gekocht zou hebben als je geen rekening gehouden had met die ander.

Ik had voorheen ook geen trailer omdat mevroi met de Ferrogenen met geen 100 kanonnen een trailer in te krijgen is. Was dus zonde van het geld omdat in een trailer te steken die alleen maar stil zou staan of aan anderen uitgeleend zou worden.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:07

Inderdaad urielle, vriend van mij heeft ook een vito-bus en als ik daarmee ga rijden ga je over de 3500 kg in totaal heen en dan heb je een E-rijbewijs nodig. Ik rijd met mijn B rijbewijs ook gewoon met de seat van mn ouders en een 1,5 paards trailer. Dat mag dus gewoon. De auto mag 1400 kilo trekken, trailer weegt 750, pony 450 = totaal van 1200 kg.

Maar je moet dus ook kijken naar het maximaal toegestane laadvermogen van auto en trailer, want dat mag opgeteld niet meer zijn dan 3500 kg. Dus als ik met de vito bus zou gaan rijden ga ik daar overheen. 1,5 paards trailer met laadvermogen van 1500 en busje met laadvermogen van 2000 kg kan dus nog net wel.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:08

Gohh dat paarden voorkeur aan zadels hebben was vandaag wel duidelijk..
Ik liet mijn teugel vallen en toen begon hij te bokken :+. Doet ie anders noooit...
Gelukkig blijven zitten, maar toch maar niet meer samen rijden met mijn zusje en haar zadel gebruiken :D.
Ik denk dat ik morgen spierpijn heb...

lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:10

Anoniem schreef:
Dat zou ik ook niet doen hoor Focussed net zo goed als een tweepaards trailer kopen omdat je altijd samen gaat met iemand. Zodra er iets gebeurd zit je met een trailer die je misschien nooit gekocht zou hebben als je geen rekening gehouden had met die ander.

Ik had voorheen ook geen trailer omdat mevroi met de Ferrogenen met geen 100 kanonnen een trailer in te krijgen is. Was dus zonde van het geld omdat in een trailer te steken die alleen maar stil zou staan of aan anderen uitgeleend zou worden.




Ik denk dat het dikgedrukte stukje beetje met name over mij gaat? :P

Maar ik zou inderdaad zelf ook nooit een 2 paards trailer kopen zodra ik er 1 aanschaf ga ik voor een 1,5 paards aangezien die gewoon veel minder wegen en ik toch maar 1 paard heb die ik anders zou willen vervoeren. Maar k hou het voorlopig nog maar bij mijn vader die rijdt en er nog geen problemen mee heeft en huur nu een trailer voor een prikkie :')

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

_Michelle__ schreef:
Hou er wel rekening mee dat het niet gaat om wat er op de trailer staat qua gewicht maar het maximale laadgewicht aan wordt gehouden.
Ook al heb je er een zak wortels in liggen, bij controle wordt gekeken naar het gewicht dat maximaal geladen mag worden.


Dit geldt alleen als het gaat om die 3500 kg wat betreft het B-rijbewijs. Voor wat de auto mag trekken gaat het erom wat er daadwerkelijk achter hangt. Dus ik heb een trailer met een maximaal laadvermogen van 1500 kg maar de auto mag maar 1400 kg trekken, maar als er maar een pony in staat mag ik er toch mee rijden omdat je dan niet aan die 1400 kg komt.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

knetterhard schreef:
Gohh dat paarden voorkeur aan zadels hebben was vandaag wel duidelijk..
Ik liet mijn teugel vallen en toen begon hij te bokken :+. Doet ie anders noooit...
Gelukkig blijven zitten, maar toch maar niet meer samen rijden met mijn zusje en haar zadel gebruiken :D.
Ik denk dat ik morgen spierpijn heb...


Zo ken ik nog wel een verhaaltje van afgelopen vrijdag.. Heb nog een behoorlijke stijve nek en wij zeiden inderdaad ook echt WTF zoiets heeft hij nog nooit gedaan. :')
Ik had zo een lopend bommetje onder me:

Nicole schreef:
Nou dat kwam, ik liet de zadelmaker komen ikke helemaal blij eindelijk (waarschijnlijk) een opmaat gemaakt zadel woehoee.. (custom kwam btw)
Dus we begonnen met eerste zadel super mooi fijn zadel met close contact (1 zweetblad) wij lopen naar de bak wil daar opstappen doen voet in de beugel ik zit nog niet en daar lanceerde meneer me toch eraf! := Ik stond verschrikt met gezicht vol met zand op verbaasd wat er gebeurd was en hij rende nog als een gek door de bak heen, elise was echt helemaal van WOW dit heeft ie nog nooit gedaan en dat had ie serieus nog nooit gedaan zou aan zadel liggen dachten we? (lag goed) oke me zelf weer beetje ontzand en volgende zadel passen en daar liep meneer echt supeerrrr fijn op (2 zweetbladen) dus dachten uhmm kan daar nou echt aan liggen, weer ander model maar weer close contact maar was er op voorbereid en woemm daar voelde ik 1 grote explosie onder me aan het opbouwen, snel afgestapt en weer dat vorige model eronder en wauw daar liep hij weerrr super fijn onder <3 ik dacht eigenlijk dat altijd wel beetje een fabeltje was dat paarden serieus laten merken wat ze fijn vinden of echt totaal niet willen maar pff daar kom ik op terug, voor ons geen close contact zadel.

Maar behoorlijk stijf, flinke klap gemaakt omdat ik totaal niet op voorbereid was en ik benen nog niet in beugels had, dit had hij zelfs met beleren nog nooit gedaan.. Meneer had dus degelijk een voorkeur :')

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Ik heb de mazzel dat de eigenaar van mijn pony een 1,5 paards trailer heeft die ik altijd mag pakken en als ik een keer een tweepaards trailer nodig heb ik die ook gewoon gratis mag en kan lenen van vrienden. Maar meestal rijden we wel met z'n tweeën in hun tweepaards trailer. :)

Nicole, toch fijn om te weten dat je paard je nieuwe zadel ook goed keurt! :P
Die van mij is niet zo gevoelig op dat gebied, maar het paard van m'n zus ging er ook opeens vandoor met een ander zadel!

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

lisannee93 schreef:
_Michelle__ schreef:
Hou er wel rekening mee dat het niet gaat om wat er op de trailer staat qua gewicht maar het maximale laadgewicht aan wordt gehouden.
Ook al heb je er een zak wortels in liggen, bij controle wordt gekeken naar het gewicht dat maximaal geladen mag worden.


Dit geldt alleen als het gaat om die 3500 kg wat betreft het B-rijbewijs. Voor wat de auto mag trekken gaat het erom wat er daadwerkelijk achter hangt. Dus ik heb een trailer met een maximaal laadvermogen van 1500 kg maar de auto mag maar 1400 kg trekken, maar als er maar een pony in staat mag ik er toch mee rijden omdat je dan niet aan die 1400 kg komt.


Ja precies. Heb het ook over b rijbewijs.
Lijkt allemaal heel leuk maar er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan die veel mensen niet weten.
Die denken als ik er een Shetlander in zet dan mag ik wel rijden met die trailer maar vaak hebben ze te zware trailers of auto's waardoor ze die grens overschrijden
Zelfde geldt met 2 paards trailers. Zijn maar weinig auto's die die mogen trekken door de kogeldruk.

Edit: zin weggehaald die niet klopte.

Anoniem

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:38

Lieskehh wie de schoen past........ :+ Was niet banketstaaf bedoeld hoor en niet echt per se naar jou gericht, ik hoor zoiets wel vaker dat mensen samen een trailer kopen of een grotere trailer omdat die of die dan ook mee kan. Ik heb daar dan altijd mijn bedenkingen bij. Zie dat jij er ook zo over denkt.

De keuze in auto's die een 2paards trailer mogen trekken is idd beperkt. Zijn allemaal grote zware wagens die een godsvermogen kosten aan brandstof en wegenbelasting. Voor mij nog een reden om 1,5 paards te kiezen, aanbod auto's waar je die achter kan hangen is veel groter met betaalbare auto's.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:42

Anoniem schreef:
Lieskehh wie de schoen past........ :+ Was niet banketstaaf bedoeld hoor en niet echt per se naar jou gericht, ik hoor zoiets wel vaker dat mensen samen een trailer kopen of een grotere trailer omdat die of die dan ook mee kan. Ik heb daar dan altijd mijn bedenkingen bij. Zie dat jij er ook zo over denkt.

De keuze in auto's die een 2paards trailer mogen trekken is idd beperkt. Zijn allemaal grote zware wagens die een godsvermogen kosten aan brandstof en wegenbelasting. Voor mij nog een reden om 1,5 paards te kiezen, aanbod auto's waar je die achter kan hangen is veel groter met betaalbare auto's.


Ooooooitttt hoop ik een 2-3 paard B vrachtwagentje te hebben :z <3

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:47

Dat bestaat niet Nicole, de meeste vrachtwagentjes op B-rijbewijs mogen maar 1 paard laden, een enkeling 2 kleine paarden.
Ik wil ooit mijn C halen en dan een grote vrachtwagen, dat alle paarden gelijk mee op concours en training kunnen. Maar afgezien van het geld wat mee speelt heb ik enorme examenvrees vandaar dat ik ook geen E heb gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:49

Als ik met meerdere paarden zou starten zou dat ook mijn keuze zijn. En gewoon klein autootje erbij voor dagelijks gebruik.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:53

Urielle schreef:
Dat bestaat niet Nicole, de meeste vrachtwagentjes op B-rijbewijs mogen maar 1 paard laden, een enkeling 2 kleine paarden.
Ik wil ooit mijn C halen en dan een grote vrachtwagen, dat alle paarden gelijk mee op concours en training kunnen. Maar afgezien van het geld wat mee speelt heb ik enorme examenvrees vandaar dat ik ook geen E heb gehaald.


Ik bedoelde meer op zoiets :)
Afbeelding

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Ja dat begrijp ik. Ik heb zo'n Renault ooit gehuurd en daar mocht 940 kilo op geladen worden volgens het papier. Dat red je dus niet.
Zelf heb ik een Mercedes gehad en daar reed ik met 2 paarden maar ik was toen nog niet wijzer :o en vermoedelijk is die voor de weging gestript en zou ik op de brug door de mand zijn gevallen.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:57

Ik heb een atec xl met zadelkamer.
Compleet aluminium en kunststof bodem, gee onderhoud dus. We hebben hem nieuw gekocht en oo maat voor ons. Namelijk extra breed en hijmag totaal 2400 laden.
Ik moet ook wel anders kan ik nergens heen en ook niet naar keuringen etc. Tzt willen we een vrachtwagen, mn vriend heeft zijn groot rijbewijs toch al.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:58

Urielle schreef:
Ja dat begrijp ik. Ik heb zo'n Renault ooit gehuurd en daar mocht 940 kilo op geladen worden volgens het papier. Dat red je dus niet.
Zelf heb ik een Mercedes gehad en daar reed ik met 2 paarden maar ik was toen nog niet wijzer :o en vermoedelijk is die voor de weging gestript en zou ik op de brug door de mand zijn gevallen.


Ah oke, ach ik blijf toch altijd in de pony's dus 2 D pony zou nog mooi kunnen :)

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:59

Die B rrijbewijs vrachtwagentjes mogen echt geen ruk laden. Als je geluj hebt kunnen er 2 pony's in. Meestal mogen ze maar +- 800 hebben. Dat weegt mijn paard al bijna in zn eentje.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:03

Pff en voor die dingen tik je makkelijk €40.000 neer, dat vind ik behoorlijk veel geld ben benieuwd hoeveel mensen dat daadwerkelijk weten die op concour gaan met 2 paarden erin.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:06

Ik heb mijn E gelukkig wel, mag zelfs lesgeven :P (handig als je vader een rijschool heeft, waar ik bij in gestapt ben)
Gelukkig ook een mooie trailer (bockmann xl voor die kleine poownies :') maar goed, kasteel van mn zus moest er ook in passen, die is 184) en mooie grote amerikaanse pickup er voor (mensen kijken altijd zo verbaasd als ik daar uitstap als mugje van amper 160), wel lekker veel laadruimte voor als we zomers endurance wedstrijden doen en je altijd een halve volksverhuizing hebt :+

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:12

Wij hebben ook een pick-up ervoor :) ideaal inderdaad!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:18

Zo'n eigen vrachtwagentje lijkt me ideaal, maar stervensduur inderdaad...