mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:25

Ik ben Danielle en heb een kwpn merrie van 5 jaar
graag zou ik volgendjaar wedstrijden met haar starten
Maar nu is mijn vraag: hoe kunnen we ons hier het beste op voorbereiden?
Ze is erg gespannen in nieuwe situaties en als we naar een wedstrijd gaan heb je grote kans dat ze daar of stil staat te trillen of als een gek staat te stuiteren, en m'n grootste angst is eigenlijk dat ze haar rug dan weer vast zet. is die spanning te trainen of is dit iets dat gewoon in het paardje zit?
Ook heeft ze moeite met in een trailer staan en daar word ze ook al gespannen van en komt er helemaal bezweet uit. We hebben al verschillende chauffeurs gehad die gewoon rustig rijden en ook 3 verschillende trailers geprobeerd, het enige waar ze wel rustig in kan staan is een vrachtwagen maar dit hebben we niet tot onze beschikking.
Heeft dit dan geen invloed op de wedstrijd? Is ook dit te trainen of kan ik het idee van wedstrijden rijden met haar maar beter uit m'n hoofd zetten?
Want ik zou wel heel graag wedstrijden met haar rijden maar als zij angst heeft ga ik dit haar natuurlijk niet aan doen, het moet wel leuk zijn voor ons beide

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:27

Het enige wat je hieraan kunt doen, is door gewoon vaak weg te gaan, oefening baart kunst. Ga eerst eens een paar keer op een vreemde locatie rijden, zonder wedstrijdstress. Je zult merken dat het gaandeweg, als je vaker weggeweest bent, het makkelijker gaat.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:28

Heel veel op pad met de trailer en rijden op ander terrein. Vooral ook leuke dingen doen. Ze moet leren dat het in plaats van eng, gewoon leuk is om met de trailer te gaan. Kwestie van wennen. Komt vanzelf.

Zorg er zeker weten voor dat de chauffeur voorzichtig genoeg rijdt. te langzaam door de bochten en over een drempel en niet hard remmen en gas geven is heel belangrijk voor de beleving van een paard. Ga zelf eens in de trailer staan en laat iemand rijden. dat geeft je een idee van hoe een paard zich voelt

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:33

pluisje88 schreef:
Ga zelf eens in de trailer staan en laat iemand rijden. dat geeft je een idee van hoe een paard zich voelt


Ik heb dit inderdaad een keer gedaan omdat ik wist van de eerste keer trailerrijden dat ze het zo eng vond, ik heb er samen met haar in gestaan wel gewoon op een veilige plek maar ze lijkt een soortvan om te vallen ze gaat heel hard tegen de muren aantrappen enzo

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:39

lijkt een paniekreactie te zijn.
Heb je zelf een trailer?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:43

Ik heb geen trailer, maar sta op een vrij kleinschalige stal en daar kunnen we wel gewoon een trailer lenen, een probleem is de auto we hebben geen trekhaak eraan zitten want het is een half elektrische auto

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:46

Dat is jammer. Je kunt het haar makkelijker maken door haar te helpen door haar vanaf nu elke dag in de trailer te zetten, klep dicht, brokken voeren (gewoon haar voer van savonds) en haar er dan weer uithalen. Waarschijnlijk zal ze in het begin druk zijn en raar kijken als ze er weer uit komt, maar went snel genoeg. als ze dat rustig doet dan ga je elke keer een rondje rijden. en dan steeds iets verder. Ze moet eraan wennen dat het niet eng is. Dit kan alleen maar door haar heel vaak in de tailer te hebben.

Is misschien wel veel werk, maar denk ik wel de beste manier om haar er snel doorheen te krijgen.

Heb meerdere paarden gehad die moeilijk in de trailer gingen die naar een paar keer meenemen al veel makkelijker werden. Die die ik nu heb heb ik anderhalve maand, maar laad hem alleen in de trailer en haal hem alleen eruit. Het kan dus gewoon ;)

Misschien kun je een auto lenen daarvoor? vooral in het begin heb je alleen een auto nodig om de trailer aan te hangen. Hij hoeft niet eens te rijden. (of anders achter een traktor?)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:54

Ik zal aan een aantal mensen op stal vragen of ik wat dingen van ze mag lenen zodat ik dit kan oefenen

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:27

Nog andere tips?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:30

Grondwerk lessen nemen. Daarmee leer je je paard op jou vertrouwen, wat er ook gebeurt.
Als je dit combineert met sacking out, heb je binnen no time een bomproef paard.
Heel gebruikelijk in de western bijvoorbeeld (die paarden zijn niet voor niets zo koel :) )

Leuk om eens te lezen:

http://www.equisearch.com/uncategorized/sacking-out-problem-horse/


Na een paar lessen heb je de techniek wel door en kun je er zelf mee verder.

DebbieRoos
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:35

Oefenen.
Zet je paard een keer op een trailer en ga gewoon een stukje rijden, naar mate je paard hier aan gaat wennen des te beter dit zal gaan.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een oefen wedstrijd zoals een BB proefjes. Dan heb je geen last van stres en zenuwen. Je kunt natuurlijk ook gewoon ergens anders gaan trainen. In beide situatie's zal je paard de trailer op moeten. (Ligt aan de afstand).
Naar mate je dit vaker doet zal je paard wennen en zich meer gaan ontspannen.
Succes!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:41

dankje,

ik heb nu wel elke week of eens in de 2 weken gewoon les met haar omdat ze best wel pittig kan zijn in het rijden
en doe wel grondwerk maar wist niet dat hier ook lessen voor zijn, ga dit eens opzoeken

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:44

@ DebbieRoos: Dat is denk ik nog tien stappen te ver..... TS schrijft dat als ze samen met haar paard in de trailer valt, het dier in paniek raakt.

Succes TS! Zelf heb ik jaren dressuur gereden en toen ben ik nooit in aanraking geweest met grondwerken.
Nu rijd ik al heel wat jaren western en sindsdien ben ik meer met grondwerken bezig.
Het is echt een ontzettend goede training.
Voorbeeldje: na drie lessen kon ik MET paraplu op mijn (lease) KWPN-er rijden, terwijl hij daarvoor vreselijk bang voor paraplu's was.

Ibanez

Berichten: 86
Geregistreerd: 31-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:47

Als je niet in de gelegenheid bent om met te trailer weg te gaan, kun je misschien ook gewoon naar verschillende terreinen of evenementen rijden. Dan went ze ook aan verschillende geluiden en drukte. Misschien wel handig om dan een ervaren paardje mee te nemen :)

DebbieRoos
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:49

Ik heb niks gelezen over het vallen in een trailer...?
Als je in de trailer valt, is het niet slim nee...
@Rumpleteaser

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:01

DebbieRoos schreef:
Ik heb niks gelezen over het vallen in een trailer...?
Als je in de trailer valt, is het niet slim nee...
@Rumpleteaser


dit zij ik in een later bericht, ze valt niet echt maar ze gaat een beetje vreemd tegen de wand staan trappen enzo
alsof haar evenwicht in de trailer niet goed is

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:26

Ik denk dat het eerder een paniekreactie is dan een gebrek aan evenwicht als ik eerlijk ben. Het is en blijft toch een beetje een enge en donkere ruimte. Ik kan me voorstellen dat ze er een hekel aan hebben

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:39

klopt ik denk ook niet dat het evenwicht is maar als ik haar erin zie staan lijkt het eigenlijk wel of ze dronken is en beetje gek word

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:55

Denk dat ze idd gek wordt, maar van paniek. Je zult die paniek eruit moeten laten slijten en dat kan alleen met veel tijd en geduld.

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:06

Ik heb ook zon druktemakertje wat ook helpt is een half flesje bier door het brok heen

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:37

'n half flesje bier door het brok heen >;) worden ze daar rustig van?

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:44

Jah

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:45

Bij mijn pony helpt een heel flesje meer maar ligt er maar net aan hoe druk enzo

lobkew

Berichten: 608
Geregistreerd: 09-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: mij en mijn paard voorbereiden voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:29

Dat lijkt mij eerlijk gezegt ook niet zo'n heel goed idee....

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:16

lobkew schreef:
Dat lijkt mij eerlijk gezegt ook niet zo'n heel goed idee....

Heb jij daar ervaring mee?