[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:48

Ik kom (zo goed als) nooit buiten met mijn "pony" dus da's niet helemaal waar. Ik vind er gewoon geen klap aan en paard ook niet, dus dat scheelt. Van de zomer wel een paar keer paard in trailer gezet en naar goed stuk bos gereden voor galoptraining, maar dat is dus ook niet zomaar wat rond hobbelen :Y)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:52

Mijn pony is ook gewoon veel nuchterder in dingen dan mijn paarden, ik ben idd te schijterig om daarmee naar buiten te gaan. De hengst kan echt wel eens schrikken of druk worden, maar die blijft er met zijn hersens wel bij en is gewoon te controleren. Mijn ene paard springt in de bak al met vier voeten de lucht in als er een zandkorrel verkeerd ligt en kan ik dan lang niet altijd uitzitten, mijn andere paard gaat er bij voorbaat al van uit dat het buiten retespannend is en is aan de hand al een snurkend passagerend opgefokt ding met zijn staart op zijn rug zonder dat er ook maar iets is gebeurd. En aangezien die zichzelf gewoon omgooit als hij over zijn stressgrens gaat, voel ik me niet geroepen om daarmee te gaan oefenen, ik hoef echt nog niet dood. Op wedstrijd is die trouwens totaal niet kijkerig of onveilig voor mijn gevoel dus hij doet zijn ding wat hij moet doen. Voor lekker buitenrijden pak ik ofwel de hengst ofwel de tinker van mijn dochter en dan heb ik zelf ook veel meer plezier dan me steeds moeten afvragen of ik mijn paard ga houden en of ik er niet met een rotklap afga en het paard los over de weg heb. Ik hou ook eigenlijk niet echt van buitenrijden, zo af en toe wel leuk, maar ik ben liever echt aan het trainen.
Eigenlijk voel ik me ook wel stoer genoeg dat ik überhaupt rij met paarden, waardoor, zoals ik vorige week van iemand hoorde, ik bekend sta als degene 'die altijd zulke lastige trutbokken mee heeft'. :+ (wat imo dus best meevalt :? )

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:00

__Astrid schreef:
Deuuhhh :+
Ik hoop allesinds dat onze stapritjes naar de piste langs alle opgebroken straten, kranen, vrachtwagens, fluo lintjes en paaltjes en enge busjes er voor gaan zorgen dat poown niet zoveel schrik meer heeft op wedstrijd. :D
En dan kan ik me goed voorstellen als je zo'n hittepit dressuurknol hebt die nooit de bak uitgeweest is of iets gezien heeft en als je daar dan mee buiten komt (buitenrit en wedstrijd), tsja wat veracht je dan? :=
Maarja... :')


Buitenrijden is niet perse een garantie voor een braaf paard op wedstrijd hoor! Ik kom toch best af en toe buiten en je kunt al het grote verkeer en weet ik wat tegenkomen en hij zal geen stap zetten, maar geloof me in de bak is ie drama! Dus in die zin klopt het artikel ook niet helemaal. Ik heb echt een pony die op wedstrijd niet schrikt van grote lawaaiige dingen, maar owee als er een plant staat die er niet stond, of als er twee korrels anders gekleurd zand liggen, of als de zon schijnt op de bordjes of als de ruitenwissers van de jury-auto aan staan of of of... zo kan ik nog wel uren doorgaan. :+
Outdoor gaat het inmiddels aardig goed en zijn er nog zelden dingen waar ie van schrikt, maar zo heb ik begin september mijn Z1-debuut verprutst omdat er drie hindernisbalken naast de ring lagen... Maar ik baal altijd stevig als het indoorseizoen weer is begonnen, want dan is het al een overwinning als ik de ring in kom. (en dan overdrijf ik echt niet!) Hij is namelijk ook niet te overtuigen, hij blokkeert echt en het is gewoon wachten tot hij zelf verder gaat, want hoe meer ik doe hoe meer verzet hij toont.

Overigens hoef ik het niet te proberen om alleen een buitenrit te gaan maken, want dan kom ik de oprit nog niet af. Maar als er eentje bij is, dan kan ik prima buiten rijden.

Urielle: Dat heb ik juist niet.. Ik ga liever met mijn paard naar buiten, dan met mijn pony haha! Die is wat dat betreft een heel stuk nuchterder.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

Mijn pony is ook een heethoofd.
Ze houdt er niet echt van om alleen naar buiten te gaan, maar dat gebeurd toch. Gaat best.
En verder rijden wij niet heel veel buiten, maar toch geregeld.
We zitten ook midden op de Veluwe, dus daar kan je alle kanten op.
Mijn pony is verder heel goed verkeersmak, maar schrikt dan van een vogeltje in een struikje ofzo :D
Hier is het paard ook flegmatieker dan de pony dus iets relaxter mee naar buiten te gaan.
Ieder jaar gaan ze alle twee mee op weekend weg en dan is het superrelaxed iedere dag een uur of 4 buiten rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

Hier is de grootste ook makkelijker buiten hoor.. Sam kan alleen naar buiten tot bij het eerste verkeersbord of de eerste bloembak... Dan zijn we relatief snel terug op weide.. (en het boeit hem niet zo of ik mee ben of niet)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:09

Inderdaad braaf buiten zegt niets over bak prestaties.

Die van mij zag het zelfs als iemand zijn rietje andersom had terug gezet in zijn blikje cola... zucht..
En ik heb al een keer 2 verliespunten aan mijn broek gehad, vanwege (Denk ik?) kat die achter jury hok langs liep.
(en hij is echt niet bang van katten... )
Zijn state of mind is met buitenrijden blijkbaar gewoon meer zen dan met dressuur proeven.

Voor ons is buiten rijden echter noodzaak, aangezien ik echt niet voor 10 minuutjes stappen een tailer ga pakken.
Juist lekker, buiten op het harde in en uitstappen.
(heb het niet over die hagelbui die we zondag op ons hoofd kregen op weg naar de vereniging)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:10

Ik reed met mijn KWPN merrie wel veel buiten, zij was een zeer getalenteerd paard maar zo ontzettend sensibel en echt een paard dat rondjes lopen in bak een dooddoener vond. En dat in combinatie met mijn wedstrijdstress maakte dat wedstrijdrijden echt geen doen was. Buiten rijden vond ze heerlijk, ws zijn we een roeping misgelopen en hadden we moeten gaan crossen. Helaas is dat nooit een optie geweest want mevroi liet zich met geen 100 man in een trailer zetten.

Mijn trakehnertje waar ik nu mij rij vindt alles prima, die werkt heel graag en heeft het in de bak naar haar zin maar ook op buitenrit vindt ze heerlijk. Ik heb in er begin weinig met haar buiten gereden omdat ik er zelf geen zin in had. Ik was blij weer eens een paardje onder mijn kont te hebben dat werken in de bak wel leuk vindt. Maar nu ga ik wel weer vaker lekker buitenritje maken, lekker door de duinen en binnenkort pakken we ook het strand eens mee. Kijken hoe ze dat vindt.

Zal vanavond eens even foto van mijn peerdje hier plaatsen, tenmiste als jullie dat leuk vinden?

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:13

Idd Sjolvir!

Heb een hekel aan in de bak in en uitstappen :=

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:14

Mijn pony is juist met dressuur meer zen, want die is dan geconcentreerd.
Ik zag ook echt vanaf het M2 ongeveer dat ze zich meer moest concentreren voor oefeningen, terwijl ze eerder alles met twee hoeven in de neus deed en door alles afgeleid was.
En met buitenrijden vragen wij wel altijd netjes nagefelijk en contact, maar niet vreselijk moeilijke oefeningen, dus dan is die afleiding er weer en dus meer boskabouters etc.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:15

Wij stappen inderdaad ook vaak lekker een rondje bos uit.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:19

De pony is met alles zen, die heeft gewoon een gouden karakter. Hij wordt wel eens druk van andere paarden, dat is alles.

Beide paarden zijn met dressuur meer zen dan buiten, maar als ik buiten ben is het ook alleen, heb geen stalgenoten die mee kunnen. Dat scheelt ook wel denk ik.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:31

Ach zwarte is ondertussen ook bak zen, wijsheid komt met de jaren.

Moet zeggen vind het zelf heerlijk om soms gewoon domweg rondje uit te waaien te paard, bv als je zelf verkreukeld bent en niet echt fanatiek kan rijden, dan gewoon wind in je haren of zon op je gezicht,
samen beetje rondkijken...
Maar goed het is herfst en wordt winter, gok het erop dat het voorlopig vooral bakwerk wordt, ook goed!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:09

Ik rij het liefst ook lekker veel buiten, helaas is het hier de laatste jaren wat lastiger geworden om met jonge pony's te beginnen. Het verkeer is een stuk drukker en we zitten daarnaast ook met veel landbouw en ander groot verkeer in de buurt. Helaas geen bos in de achtertuin.

Maarrr a.s vrijdag neem ik mijn 4 jarige voor t eerst mee naar de duinen en het strand :D (en dat is toch ook wel veel leuker dan alle modderige landweggetjes met aso verkeer hier in de omgeving :P)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:54

Def schreef:
Er stond laatst ergens een artikel over 'de minderwaardige recreatieruiter' ergens.
Was enorm grappig geschreven over dressuurruiters die de bak niet uitkomen en overal te schijterig voor zijn.
Ik heb vaak ook het idee dat de ponyruiters die wedstrijden rijden, ook vaker buiten te vinden zijn met hun paard.

Ik heb geen keus, want heb geen trailer.
Dus ik ga lekker rijdend naar de wedstrijd, is ze gelijk lekker warm gestapt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:24

Tja...
Buitenrijden is lekker hoor ( en doe ik ook wel: als afwisseling voor mijn pony). Maar mijn facebook status update luidt vandaag toch als volgt:

"Ok
Als er dan tóch een hemel is.....

Dan is die 20 x 60.

Denk ik.."


Kortom: pony is zowel in als buiten de bak braaf ( buiten wel wat kijkeriger).. maar mijn passie ligt toch echt bij de dressuur/ de bak....

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:51

Zo ingeschreven voor 17e nov en 1 dec onze eerste oefenproefjes, ben benieuwd. :))

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:52

Dé hemel is 30x100 ongv, best of both worlds...
Kan je lekker in dressuren, fijn parcours springen en even gassen. :))

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:22

Nee vreselijk! Er zit hier in de buurt een binnenbak van 120 meter lang, als ze dan aan de kletter gaan, dan ga je haaaaarrrrrdddd! :oo

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:28

Astrid, leuk! Succes de 17e!

En met inrijden (Als in jong paard beleren, niet bij wedstrijd hoor, dan is grote bak wel heerlijk!)
etc. heb ik liever ook geen meter bak, 60 is al lang zat om vaart te maken..
En dan ergens in de ankers te gaan _O-

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:34

Nee, dat moment op het einde van de bak... gaat ie links? gaat ie rechts? ga ik rechtdoor???? Neeeeeeh, niet NOG een rondje... zwoesjjjjjjj.. _O-

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:35

Urielle schreef:
Nee vreselijk! Er zit hier in de buurt een binnenbak van 120 meter lang, als ze dan aan de kletter gaan, dan ga je haaaaarrrrrdddd! :oo

Ja dat wel. :')

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:35

Hahaha urielle _O-

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:40

Urielle schreef:
Nee, dat moment op het einde van de bak... gaat ie links? gaat ie rechts? ga ik rechtdoor???? Neeeeeeh, niet NOG een rondje... zwoesjjjjjjj.. _O-


Heel herkenbaar!


Oh, ik heb het ongekende talent de andere kant te kiezen dan het paard, is ook geen succes :')
En mijn paard heeft dan het talent dat als je in een hoek van 30 graden met de bakrand zit, je ook gewoon
juist die onlogische kant op kan gaan, of toch niet :D .
Gelukkig heeft hij bijgeleerd en zit er nu een betrouwbaar rem en besturings systeem op.
Verheug me al op de volgende kleuter die naar school moet en me flink bezig weet te houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:53

Urielle schreef:
Nee, dat moment op het einde van de bak... gaat ie links? gaat ie rechts? ga ik rechtdoor???? Neeeeeeh, niet NOG een rondje... zwoesjjjjjjj.. _O-

Sam kan op 20*40 ook al genoeg snelheid maken dat je die vrees krijgt. _O-

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:00

:) Geweldig, wat simpele getypte cijfers "20x 60" hier losmaken :)