Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Violaatje
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06

Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:24

Hallo Bokkers,

Een vraagje, buiten dat ik -2 voor een B-proefje erg streng vindt... maar dat terzijde.
Ik heb vandaag concours gehad, en halsstrekken is niet ons beste onderdeel, echter vandaag had ik voor het eerst iets nieuws op mijn coupon.

Ik had voor het halsstrekken een 4 en daarachter -2, niet getoond. Ik bedoel dan was een 4 of 3 toch al wel voldoende? Ik lig er al wel even uit, wellicht zijn de regels veranderd? Kan iemand mij verlossen van dit rare fenomeen? Ik vond die 4 al streng genoeg, het is nl. niet zo dat ik niks probeer. Ze daalt wel ietsiepietsie maar echt niet voldoende.

Hoop dat jullie een antwoord hebben.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:32

Volgens mij is dat niet juist gepunt. Als je duidelijk laat zien dat je je paard wil laten halsstrekken, mag er volgens mj niet staan 'niet getoond'. Dat de oefening blijkbaar slecht uitgevoerd is, levert vanzelfsprekend een laag punt op. Maar geef dan een 3, en niet -2 vanwege niet getoond, die 4 maakt dat ook al wel duidelijk denk ik..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:32

-2 mag alleen gegeven worden bij verkeerd rijden of bijvoorbeeld ene extra volte. Niet getoond moet een 1 of 0 zijn, maar dan heb je gewoon echt geen halsstrekken getoond/geprobeerd. Dus een 4 (of 3) was in mijn ogen ook meer dan voldoende geweest. De -2 is in ieder geval niet terecht.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:34

Tja....waarom een 4 als je niet toont??? Dan heb je eigenlijk niet eens recht op een 4.
Wanneer je dan -2 krijgt heb je toch nog 2 punten voor de moeite....
Ik zou gewoon dan een 2 of een 0 geven ipv een 4 met nog eens -2 erachter....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:36

Vreemd gepunt, wat stond er bij als commentaar?
Wellicht verkeerde been , of onbewust verkeerd gereden?

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:37

Kom op jongens, we hebben het hier wel over een B proefje hé?! Dan zou ik echt geen 0 geven als de amazone wel iets verschil laat zien :n Een 0 geef je imo in gevallen als stakend paard die de oefening niet uitvoerd, amazone die het niet goed oplost e.d.

Een 3 of een 4 maakt de boodschap ook wel duidelijk, en dan kun je de rest van de punten ook nog iets ophalen met de andere onderdelen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:43

Aranel schreef:
Kom op jongens, we hebben het hier wel over een B proefje hé?! Dan zou ik echt geen 0 geven als de amazone wel iets verschil laat zien :n Een 0 geef je imo in gevallen als stakend paard die de oefening niet uitvoerd, amazone die het niet goed oplost e.d.

Een 3 of een 4 maakt de boodschap ook wel duidelijk, en dan kun je de rest van de punten ook nog iets ophalen met de andere onderdelen.


Precies en onder niet getoond noem ik echt andere dingen (zeker in die klasse).
-2 is hier gewoon echt niet terecht en klopt ook niet, -2 is voor fout rijden niet voor iets niet tonen/slechte oefening...

Violaatje
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:46

@CM, goede been (ben daar altijd scherp op) en aan een volte kun je weinig verkeerd rijden, hij was zelfs rond. Ik weet niet of je in de B ook een 0 mag geven. Dat had ik dan liever gehad. Dan was het duidelijk geweest. Er stond alleen niet getoond. We hadden in totaal 161 punten, en had volgens bekenden en onbekenden een nette proef neergezet. 1 grote fout met de linkergalop (wel gecorrigeerd uiteraard) het aanspringen ging overkruisd. Ze liep constant, was braaf. En dan denk ik voor 161 moet je de proef tegen de hand hebben gereden. Vond het erg raar. Weet echt wel dat er nog genoeg aan gesleuteld moet worden. Hahaha we noemen onszelf niet voor niets de Diva met de meelifter. Maar dat was niet aan de orde.

We zullen maar zeggen volgende ronde nieuwe kansen en dit maar snel vergeten, en hopen dat ik deze jury voorlopig niet meer tegenkom....

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:02

Klopt niet zo met jouw uitleg erbij.
Maar wat was het commentaar van de jury toen je hem/haar hierop aanspraak?

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:08

Je zal het niet willen horen, maar...

Als een onderdeel niet getoond is is het heel simpel, punt aftrek of een 0 of een -2

Jij zegt dat er een nette proef is neergezet, aan je punten te zien absoluut niet je komt niet in de buurt van een winstpunt dan zal er wel wat meer aan mankeren als overkruisd aanspringen of niet halsstrekken.

Het is een hard gelach, je kan je er druk om blijven maken maar je kan er ook een leer uit trekken.
Als je het niet snapt had je nadien de jury aan moeten spreken, had je mondeling toelichting gehad van de jury zelf. Hier vragen of het terrecht is is niet echt aan de orde gezien wij je proef niet hebben gezien.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:24

Als een middendraf niet getoond wordt of mislukt dan krijg je daar toch ook geen -2 voor?
En als het hele onderdeel vergeten wordt dus bv ook de volte dan had het nooit een 4 kunnen zijn.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:30

Goos_Horses schreef:
Je zal het niet willen horen, maar...

Als een onderdeel niet getoond is is het heel simpel, punt aftrek of een 0 of een -2

Op zich heb je daar gelijk in, maar je vergeet een gedeelte.
Nl dat het onderdeel niet alleen halsstrekken is maar: grote volte in arbeidsdraf en daarbij hals laten strekken.
De grote volte is getoont, de arbeidsdraf waarschijnlijk ook, en als het paard daarbij zijn tact en regelmaat behield, en onspannen en nageeflijk bleef, dan kan het echt nooit een 0 worden. En waar is die -2 dan op gebaseerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:39

ElCamino schreef:
Tja....waarom een 4 als je niet toont??? Dan heb je eigenlijk niet eens recht op een 4.
Wanneer je dan -2 krijgt heb je toch nog 2 punten voor de moeite....
Ik zou gewoon dan een 2 of een 0 geven ipv een 4 met nog eens -2 erachter....


Daar gaat het niet om, in dit geval hoor je gewoon geen -2 te geven, dat mag alleen als ze de verkeerde kant op was gegaan of bijvoorbeeld een extra volte had gereden. Voor een 'slecht' onderdeel is -2 niet van toepassing, maar dan uit je dat in het cijfer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:39

asjemenou schreef:
Goos_Horses schreef:
Je zal het niet willen horen, maar...

Als een onderdeel niet getoond is is het heel simpel, punt aftrek of een 0 of een -2

Op zich heb je daar gelijk in, maar je vergeet een gedeelte.
Nl dat het onderdeel niet alleen halsstrekken is maar: grote volte in arbeidsdraf en daarbij hals laten strekken.
De grote volte is getoont, de arbeidsdraf waarschijnlijk ook, en als het paard daarbij zijn tact en regelmaat behield, en onspannen en nageeflijk bleef, dan kan het echt nooit een 0 worden. En waar is die -2 dan op gebaseerd?


Eens! :j

Violaatje
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 17:29

Ik had gewild dat ik de jury nog even had kunnen spreken. Helaas heb ik 2 uur moeten wachten op mijn punten. En in eerste instantie stond op het scherm 172 punten, ach das acceptabel. Overigens zeg ik niet dat ik een super proef heb neergezet he ;-) en ook dat er foutjes inzaten. Maar als je een 4 geeft, schrijf er dan bij waarom. Ik weet ook dat ik zeker in de B geen 200 punten proeven ga rijden. Maar 180 is ook een puntje. En inderdaad. Ik heb de volte getoond, in arbeidsdraf, geen tactfouten, alleen geen neus op kniehoogte. Had ook liever gehad dat ze me aan had gesproken, dan had ik mooie werkpuntjes gehad. Van winnen leer je niet zoveel als van verliezen, maar dan wel met wat feedback :-). Ik ga rustig door met lekker rondsturen. Afgelopen wedstrijdjes had ik braaf elke keer 1 of 2 puntjes met feedback waar ik thuis lekker op kan trainen. Daar gaan we lekker mee door. De teleurstelling is ook al wel weer weg. Mijn eerste proef was rommeliger, daar had ik 172 punten en daar heb ik het laten liggen. Dus wij komen er wel :-).

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:04

Misschien buiten het bordje langs gereden?

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:24

het is niet de taak van een jury om de ruiter persoonlijk advies te geven nadien, als jij uitleg wilt over je punten is het jou taak om de jury aan te spreken.

asjemenou, je hebt gelijk niet getoond is een 0 maar in het geval van halstrekken op een volte en je rijd de volte maar het halsstrekken niet krijg je dus de 4 voor de volte en de -2 voor het halstrekken gezien die niet getoond is.
vandaar dat je of een 0 of een -2 kan krijgen op een onderdeel wat niet getoond is.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:31

Nee, niet mee eens Goos. Niet getoond is een 0. Zo staat het ook in het proevenboekje. -2 krijg je alleen bij een fout in het programma, linksaf gaan ipv rechts bijvoorbeeld. in dit geval, rijd je de volte wel, maar het halsstrekken niet/nauwelijks, dan zou ik een dikke onvoldoende geven met een opmerking als, meer teugellengte, meer daling. Of iets in die geest.

Violaatje
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:56

I agree en het reglement ook. We gaan er lekker thuis op verder oefenen. Volgende ronde pak ik er vast wel weer 1 of 2 puntjes mee. Nieuwe ronde nieuwe kansen :-). Die dikke onvoldoendes zal ik voorlopig nog wel rijden.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0236_n.jpg

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:20

Goos_Horses schreef:
het is niet de taak van een jury om de ruiter persoonlijk advies te geven nadien, als jij uitleg wilt over je punten is het jou taak om de jury aan te spreken.

asjemenou, je hebt gelijk niet getoond is een 0 maar in het geval van halstrekken op een volte en je rijd de volte maar het halsstrekken niet krijg je dus de 4 voor de volte en de -2 voor het halstrekken gezien die niet getoond is.
vandaar dat je of een 0 of een -2 kan krijgen op een onderdeel wat niet getoond is.


Niet getoond is geen -2, maar een nul. -2 is echt voor het verkeerd rijden en daar is hier geen sprake van. De jury heeft dus niet juist gepunt.

Overigens heb ik altijd een hekel aan de jury's die bij onvoldoende geen commentaar geven, daar leer je weinig uit tenzij je dus echt zelf weet wat er fout gegaan is.
(Edit: Het gaat mij niet er om hoe je het op moet gaan lossen (het zijn geen trainers), maar wel wat er fout gegaan is. Bijvoorbeeld langs de AC lijn en dat soort commentaar. Dan zoek je thuis uit met jouw eigen trainer hoe je dat gaat oplossen. )

Al heb je sommige juryleden waar ik mijn petje voor af doe, die geven bij ELK punt commentaar en dan zelfs bij 8ten. Die gaf punten aan waardoor je een 9 kon gaan halen en dat vind ik echt top juryleden.

Jury hoeft je inderdaad niet aan te spreken, maar hij is wel verplicht een tijd na afloop aanwezig te zijn en dus kan je dingen aan hem/haar gaan vragen. Al heb je wel eens juryleden die na afloop het een en ander vertellen direct na je proef, maar dat komt niet zo vaak voor.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:34

-2 is voor verkeerd rijden.

Welke B proef was het? nr3 toevallig? Daar zit inderdaad iets vaags in van C-X halve grote volte, dan X-X grote volte naar links met halsstrekken en daarna X-C halve grote volte. Dan rij je dus in praktijk twee grote voltes bij de C. Kan het zijn dat je daar per abuis 1 grote volte hebt gereden? Of dat je er 3 hebt gereden?

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:36

kan het niet zijn dat je op het verkeerde been hebt lichtgereden of zeg ik nu iets heel doms...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:44

Heel dom is het op zich niet, alleen bij verkeerde been krijg je geen -2 maar wordt je cijfer gewoon met een punt verlaagd.

Violaatje
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06

Re: Vraagje over -2 terwijl je niet verkeerd gereden bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:16

Het was inderdaad proef drie, heb keurig 2 voltes gereden. We gaan ons best weer doen voor een volgende ronde.