Juryleden & achter de loodlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Juryleden & achter de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 12:22

Hoe wordt dat over het algemeen beoordeeld? Hoe kijken jullie er tegen aan? Dit is dus geen discussie over de trainingswaarde, maar de beoordeling in een dressuurproef.

Bv. paard loopt achter de loodlijn, maar loopt met veel veer, afdruk en voert de oefeningen correct uit, ruiter zit netjes etc.

Kan dat winstpuntwaardig zijn? Gaat er dan bij elk onderdeel standaard een punt af? Of alleen een opmerking bij 'het gereden zijn in het algemeen'? Wat zijn jullie ervaringen (juryleden en wedstrijdruiters) ermee?
imo wordt er door juryleden in de B, L en M- klasses nooit moeilijk over gedaan....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:39

Licht eraan hoever achter de loodlijn iets doen ze vaak niet moeilijk over (teminste nu t/m de M2 heb ik er niet veel alst van ondervonden die van mij loopt er soms heel iets achter) paarden die zich opkrullen of flink te diep lopen dat wordt vaak wel zwaar afgestraft meestal in de B al.

IMO doen ze er zelfs minder moeilijk over dan paarden die hun neusje wegdrukken voor die loodlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:44

Ik ben geen jury, maar ik denk dat het van het hele plaatje afhangt. Een paard dat achter de teugel is is in 9 vd 10 gevallen ook achter het been. Een paard dat rond gereden wordt is voor het been en geeft een ander beeld.

Te diep is een rijtechnisch verhaal en dat kun je dus veranderen. Tegen de hand is gewoon ongehoorzaamheid.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:23

Achter de loodlijn wordt in de meeste gevallen afgestraft omdat duidelijk in t boekje staat dat een paard in een proef voor de loodlijn moet blijven .
Bij ons in de cursus werdt t heel zwaar gestraft ,ieder onderdeel punt eraf .Als t m nog meer ergerde dan ging er nog meer af.
Ikzelf vind dat een paard best iets achter de loodlijn mag lopen als ie maar aan t been is en met veel veer loopt (teminste in de B en L ) .Als ie op de hand loopt of achter de teugel gaan de punten er in een heel hard tempo vanaf .

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 13:39

een onderdeel beoordeel je op verschillende onderdelen...
bv. van B naar M schouderbinnenwaarts:
(in willekeurige volgorde)
-spoort het paard goed?
-voldoende lengtebuiging?
-precies van letter naar letter gereden?
-zit ruiter/amazone met de beweging mee?
etc.etc.

Maar nu: paard loopt teveel inelkaar getrokken, hoog ingesteld en achter de loodlijn. Kan dit nu wel een voldoende zijn, omdat het paard goed spoort..., precies op de letter gaat, tactmatig lopen blijft etc.?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:24

Achter de loodlijn hoort simpelweg niet, dus een jury mag als ie te diep loopt of teveel achter de loodlijn bij elk punt er punten vanaf halen, simpel als dat hoe hoger je komt hoe meer dat afgestraft word van het L hoort je aanleuning gewoon voor elkaar te zijn IMO

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:44

Er is een verschil tussen achter de loodlijn en achter de teugel: achter de teugel is pertinent fout, iets achter de loodlijn en aan de teugel kan een momentopname zijn die op zich zeker in de lagere klasses niet echt veel afgestraft hoeft te worden naar mijn mening.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:23

Naar mijn mening wordt achter de loodlijn niet genoeg afgeschaft. Ik heb eens 1 keer bij een jurylid geschreven die overal een punt aftrok als het paard te diep of achter de loodlijn ging.
Voor de rest zie ik heel veel combinaties met paarden die achter de loodlijn lopen en behoorlijk op spanning worden gereden en die toch hoge punten scoren. Ik vind dat best frustrerend als je dan andere ziet met paarden die gewoon op of iets voor de loodlijn lopen met af en toe een foutje. Dat vind ik persoonlijk meer waard.

Ik ben benieuwd hoe onze boktjuryleden hier over denken.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:14

Ik ben het met Happy Worker eens.
Als ik een paard of pony in de baan krijg die lekker loopt te sjouwen en goed door het lijf, alleen als minpuntje heeft dat hij achter de loodlijn komt, zal ik hier weinig mee doen, behalve vermelden onder aan het protocol, daar zal ik zeker aan raden om eraan te gaan werken de neus er meer uit te krijgen.
We hebben het dan over de lagere klassen he. In de M en zeker de M2 neem ik het meer met de beoordeling mee.
Maar een paard of pony die in de krul wordt getrokken en totaal zonder rug gebruik door de baan gaat, zal ik veel harder afstraffen omdat je dan duidelijk de doelen van de dressuur voorbij schiet.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:54

Tot en met de l2 is het denk ik geen probleem.
Als het paard met goed rug gebruik en veer wordt gereden daarna wordt
In de M klassen moet het neusje voor de loodlijn.

Het paard wordt door training sterker en kan zich dan ook beter houden.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:31

Op de jury-opleiding moesten wij ook consequent punten aftrekken voor achter de loodlijn, dan wel te diep.
Voor de B reken ik het nog niet zo sterk aan, maar in de L wel meer.
Het ligt ook aan de mate waarin, een ietsje-pietsje of of met de kin op de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:38

Wat grappig dat de meesten het in de lagere klasses niet zo erg vinden wanneer een paard een keer achter de loodlijn zakt. Mijn ervaring is dat ik de eerst paar keren in de klasse B door sommige juryleden afgebrand werd omdat mijn paard een keer achter de loodlijn viel. Andere combinaties met trage paarden waarbij de neus zeer ver voor de loodlijn liep gingen er vaak vandoor met mega scores.
Toen ik dat dus door had ben ik mijn paard onder zijn tempo gaan rijden en hoger in gaan stellen ondanks dat hij daar niet optimaal liep. De jury's waren daar zeer van gecharmeerd want vanaf toen scoorde ik regelmatig rond de 165 en hoger.
Dit vind ik dus ook meteen een grote tekortkoming in het wedstrijdrijden of misschien wel van de jury's. Blijkbaar wordt je dus voornamelijk beoordeeld op het plaatje en niet zozeer of je paard wel lekker aan de hulpen staat en door zijn lijf loopt.