Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:08

Go Kawa!

Je moet of gaan springen, of niet zeiken. Als je standaard lage punten haalt zou ik toch eens gaan nadenken of je niet eens beter moet gaan rijden ipv de schuld bij een ander te leggen.

Sorry hoor, maar je doet het toch voor de lol? Wat is er nou leuk aan als je steeds gefrustreerd uit de ring komt?

Oja, en om goed te scoren mag je uiteraard geen fouten maken!! Dat zou een mooie bende worden zeg... Als je met springen een fout maakt heb je meestal snel een balk aan de benen en dan kun je dus ook niet meer hoog eindigen,


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:16

als ik formule 1 wil racen koop ik toch ook geen Trabant?

Ik ga dan in ieder geval niet gefrustreerd doen dat Michael Schumacher met al zijn ervaring en zijn snelle ferrari (of waar die man in rijdt) sneller door de baan komt dan ik. Maar daarom kan het nog wel leuk zijn om met een Trabant over het circuit van Zandvoort te scheuren, if you get my point...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:37

als ik een beetje om me heen kijk op concours, dan vind ik het niveau van veel ruiters echt bedroevend slecht. Ik verbaas me er dan dus niet meer over dat er vervolgens heel lage punten gegeven worden.

Ik ben het ook wel eens niet eens met de jury, maar heb het afgeleerd om erover te zeiken, omdat er meestal wel een kern van waarheid in zit. als je maar goed genoeg rijdt krijg je vanzelf je punten wel. Voor het gros van de mensen die met lage punten uit de ring komen geldt toch echt dat ze gewoon niet goed genoeg rijden. Een beetje je hand in eigen boezem steken mag best. Zelf wacht ik met op concours gaan tot mijn paard er echt 100% klaar voor is. Dat betekend dat hij thuis dus nog beter aan moet voelen. Zo lang dat nog niet het geval is: dooroefenen!

De meeste mensen kijken alleen maar naar de oefeningen, en denken dat als ze de oefeningen beheersen ze wel het proefje kunnen rijden, maar zo werkt het dus niet. Wil je echt geconcentreerd je proef door kunnen rijden, echt van punt naar punt kunnen rijden en je proef echt afwerken, dan moet je je paard gewoon goed voor elkaar hebben. De meeste mensen rijden thuis ook alleen maar een beetje in het rond en nemen een oefeningetje mee. Als je dan vervolgens een slordige proef rijdt, hoewel zonder grote dieptepunten maar niet goed afgewerkt, en je krijgt daar 150 punten voor, moet je niet gaan zeiken maar je in een hoekje gaan zitten schamen en zorgen dat je je paard beter voor elkaar hebt! En dat kan met ieder paard, daar hoef je echt geen Bonfire voor te hebben.

Ga dan niet op concours, als je er zo gefrustreerd van raakt. Als er een stuk minder boze en gefrustreerde mensen op concours rondlopen, word de sfeer ook beter! Ik vraag me altijd af wie de sfeer meer verpesten, de profi's of de mensen die achter hun rug om op de profi's zitten af te geven. Kijk, een GP ruiter in he M1 vind ik niet kunnen, maar er zijn er zat die proffessioneel Z2 rijden en nooit de overstap kunnen maken.

Wat het afgeven op goede paarden, waar ik me op dit forum en in de "gewone wereld" vaak mateloos aan kan ergeren: een goed paard heeft een aantal basisvoorwaarden al aanwezig waar een ander paard gewoon heel hard aan moet werken. Dat is een extraatje, een mazzeltje, waar je als ruiter alleen maar voor in je handjes mag knijpen. Maar ieder normaal gezond paard kan Z2 lopen. Er zit een verschil met vooraan rijden op een kampioenschap, maar als je in het L1 nog geen winst kan rijden en niet begrijpt waar dat aan ligt moet je toch eens na gaan denken, want zo'n spectaculair paard heb je daar echt niet voor nodig. Die spectaculaire paarden hebben een ander einddoel, en daar is toch niets mis mee. Schumacher rijdt toch ook niet in een Trabant? Tuurlijk is het eenvoudiger om te kunnen scoren met een paard dat van nature al heel veel uitstraling en balans heeft en met veel tact en schwung door de baan gaat. Maar ook zulke paarden moeten goed gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:51

volgens mij weten veel mensen niet hoe dat voelt, omdat ze het simpelweg nooit voorelkaar gereden hebben, thuis al niet.

Verder vind ik dat je over het gehele seizoen moet kijken, en niet naar 1 protocol. ALs je iedere week op concours gaat en iedere keer een andere jury hebt, zit er heus wel een keer eentje tussen die jou manier van werken niet ziet zitten. So be it. Maar als je stelselmatig laag scoort, en je uitschieters nog maar rond de 158/160 zitten, moet je toch eens na gaan denken lijkt me.

Met name in de lage klassen is er nog wel eens wat discussie over hoe een paard moet gaan, maar ook dan geldt dat je echt je punten wel krijgt als het goed genoeg gaat. En als je in het L vooraan reed, en in het M ineens niet meer aan de bak komt, wat je vaak ziet, dan ligt dat niet aan die stomme jury's in het M, maar aan het feit dat je nog steeds op een L niveau rijdt, ook als kun je toevallig schouderbinnenwaarts en contragalop uit je paard trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:15

Als je alleen maar voor de leut rijdt in die zin dat je niet gericht wilt trainen, ga dan lekker in het bos rijden. Of ga op concours maar zeik niet dat je slechte punten haalt als je gewoon te weinig geoefend hebt

Als je je paard goed genoeg voor elkaar hebt, en je bent door de stress van de eerste paar keer dat je gestart hebt heen, zie je dat je snel hogerop gaat. Als dat niet zo is en je blijft rond de 150 punten hangen, dan moet je niet op jury's gaan afgeven maar eens kritisch naar je eigen proeven kijken.

Ik heb lol in het rijden, maar een deel van die lol komt er uit voort dat ik mijn paard dressuurmatig wil opleiden. Ik wil daar progressie in zien en om die progressie te testen ga je op concours. Als ik 2x per week een beetje ontspannen in he rond zou willen rijden kocht ik een Fjord en ging ik lekker het bos in. Want om resultaten te halen moet je er energie in steken.

Iemand die zijn talentvolle paard aan gort rijdt, haalt op den duur geen punten meer en die zie je dus niet meer op concours, of in ieder geval in de onderste regionen iedere keer. Iemand die een talentvol paard heeft, hard werkt en weet waar hij of zij mee bezig is, vliegt de klassen door, en kan bijvoorbeeld ook bij een kampioenschap eens vooraan meedoen. En het enige wat ik hoor in afgeven op dat soort mensen die zich in de kijker blijven rijden is afgunst.

Jouw voorbeeld over een bok, Prisca, is naar mijn idee onzin. Een bok is verzet, en dat wordt afgestraft, of je nou B of Z of Prix st Georges rijdt. Als je je paard goed genoeg voor elkaar hebt herstel je dat bokje snel en blijft de schade beperkt tot die ene 2 of 3 en die is wel weer op te halen. Als je je paard niet goed genoeg voor elkaar hebt kun je niet goed herstellen, en heb je na die ene 2 of 3 nog een paar keer een 4 of een 5, en is het gedaan met je punten. ALs je je paard goed genoeg voor elkaar hebt, bokte hij al niet in de eerste plaats!! Super vind ik dus een rekbaar begrip.

De moraal van mijn verhaal blijft: als de tendens in je proeven is dat je lage punten haalt, wordt het tijd om eens kritisch naar je eigen rijden te kijken.

Als ik sommige mensen gefrustreerd zie doen op concours snap ik niet dat ze zeggen dat ze voor de lol rijden. Misschien heb ik mazzel dat mijn "concoursvelden" zich vooral in Overijssel en Brabant bevinden. Ik heb het idee dat de sfeer en de mensen daar wat anders zijn dan bijvoorbeeld in de randstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:23

Wjerdo:

1- als ik je niet persoonlijk aanspreek zoals nu, praat ik in het algemeen.

2- Fijn dat je een goed gevoel hebt, want dan komen die punten vast ook wel. Lachen

3- het argument "ik heb een moeilijk paard" telt niet imo. Het gaat erom wat je in de ring laat zien. Bijvoorbeeld: als ik een paard met heel beperkte bewegingen voorstel, kost dat heel veel training om een correcte uitgestrekte draf te laten zien. Daar krijg je dan een 6 of een 7 voor, want meer dan correct was het niet. Dat spectaculaire paard moet met diezelfde hoeveelheid training voor een 9 kunnen gaan. Als hij iets corrects laat zien en dus een 6 of 7 haalt, heb ik dus niet hard genoeg gewerkt en moet ik zowel in de training als op concours beter mijn best doen.

Prisca: dat mooie paard, (en ik hoop dan dat het een mooi paard met goede bewegingen is want ik ken prachtige bokken die voor geen meter over de benen gaan) heeft dus vaak betere bewegingen etc. waardoor hij makkelijker herstelt en zijn punten wel weer ophaalt.

Voorbeeldje: met mijn vorige paard had ik altijd veel moeite met de voltes. Hij liep er gewoon doorheen en had ook buiging, dus ik snapte nooit waar de slechte punten vandaan kwamen. Als je dan eens kritisch naar je rijden kijkt, kom je tot de conclusie dat hij weliswaar door de volte draait, maar eigenlijk niet genoeg door het lijf loopt, niet genoeg op het achterbeen, en dus met te weinig tact en gedragenheid. Als je dat weet kun je daar aan werken, en dan gaan je overall punten ook omhoog, omdat je iedere wending beter kunt rijden en het totaalbeeld er dus op vooruit gaat. Als je dan bijvoorbeeld Al-Dabaran van Jantien voor ogen houdt, of de Welcome bijvoorbeeld, dan snap je zelf ook wel dat het voor zulke paarden gewoon 10x makkelijker wordt om hetzelfde beeld te laten zien.

Ik weet dus zeker dat als jij echt kritisch naar je proeven kijkt, je nog heel veel verbeterpunten kunt vinden waar je op het eerste gezicht overheen kijkt.

Ik vind zelf de L proeven ook niet prettig rijden, maar vind dat het verschil tussen krappe winstpuntjes halen en goed scoren en vooraan meerijden. Ik ben er van overtuigd dat je met wat goede proefgerichte training Lysander ook veel beter kunt laten presteren dan hij nu doet. En dat begint met kritisch kijken waar je knelpunten liggen, want sommige dingen zijn al heel simpel op te lossen.

Er zitten heus wel wat rotte appels tussen, maar het is echt niet zo dat het totale jurycorps pertinent de verkeerde dingen wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:08

Prisca schreef:
Maar ja de proef is toch wel anders ik span en hij dus ook en laat me dan een beetje in de steek.


Nou ja, daar zeg je het dus zelf al, en ook dit is een punt waar je actief aan kunt werken.

Wat mij opvalt als ik mijn eigen proeven en die van anderen bekijk, is dat het hem meestal zit in de afwerking, en dat verschil lijkt soms maar minimaal.

Rijd jij echt punt voor punt je proef door? Rijd je na het groeten echt recht weg, maak je vlak voor de wending een halve ophouding, concentreer je je op het rijden van de goede wending (die door die halve ophouding al veel beter uit de verf komt) stel je je paard weer recht en ben je gefocused op de volgende hoek die je weer zo geconcentreerd door rijdt? En dat de hele proef door? Waarschijnlijk niet, want het vraagt verschrikkelijk veel concentratie. Toch is dat de manier om het te doen, en maakt dat het verschil tussen vooraan meerijden of krap een winstpuntje halen. 9 van de 10 ruiters, en ikzelf net zo hard, laat op die dingen enorm veel punten liggen. Het zit hem niet in de oefeningetjes, maar in de wijze waarop je je proef aan elkaar rijdt. De betere wedstrijdruiters weten dat en rijden dus zo. Die kunnen hun paard echt pas voor pas door de proef rijden, ze iedere korte zijde een beetje laten knallen, iedere oefening perfect plaatsen en daardoor afwerken. Maar dat betekent ook dat ze hun paarden thuis al een stuk beter voor elkaar hadden. Dat zijn ook de ruiters die zich echt kunnen concentreren om een hele proef lang zo gefocused te blijven.

Probeer het maar eens uit: leer de proef die je die maand moet rijden uit je hoofd, goed uit je hoofd (je moet hem ahterstevoren kunnen opzeggen) en ga hem dan "rijden" in je hoofd. Denk echt stap voor stap en hulp voor hulp. Als je niet totaal gefocust bent dwaal je nog voor het galopgedeelte af en zit je met je hoofd ineens bij de afwas of de boodschappen. Omgekeerd vind ik dit ook een geweldige concentratie-oefening, en probeer ik ook om het te doen voor ik op concours mijn paard ga rijden.

Het gros van de mensen gebruikt de "dode" momenten tussen de oefeningen als ruspunt. "hehe, de schouderbinnenwaarts is weer gelukt"... terwijl je daar juist je proef wint of verliest. Als je de hele proef kunt blijven knallen, is het overall-beeld gewoon 10x beter en dat merk je ook in de punten voor echt 'benoemde' oefeningen.

[/b]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:31

waarom een paard met betere bewegingen betere cijfers krijgt, is niet "omdat ze weten dat je het wel kunt" Een paard dat van nature los en gedragen door het lijf loopt, maakt een misser, maar omdat hij zoveel baans heeft kun je hem als ruiter veel en veel sneller corrigeren dan dat paard dat er wat meer moeite mee heeft. Daarnaast is alles bij zo'n paard beter, iedere wending die je maakt is gedragen, iedere overgang gaat vloeiender, etc. en het zijn juist die dingen die het verschil maken, en niet net dat ene oefeningetje wijken, etc.

Als een onderdeel uit meer dan 1 oefening bestaat (bijvoorbeeld een overgang en een wending) kun je het totaalpunt optrekken door na een mislukte wending een prachtige overgang te rijden. Echt hoog scoren kun je dan niet meer, maar je hebt nog wel een voldoende. Daarin kun je dus punten ophalen na een fout, maar je moet dan je paard wel snel kunnen corrigeren, en dat laatste brengt een paar basisvoorwaarden met zich mee. Daar heb je dus veel voordeel van een wat spectaculairder paard.

Op die manier vind ik het dus onterecht als een jury een beperkt paard voor een onvoldoende oefening een voldoende geeft "want het paard kan nu eenmaal niet veel beter". Dan zou een spectaculair paard dat niet alles uit de kast haalt zeker een onvoldoende moeten krijgen 'want het paard kan toch veel beter" en daar gaat het toch niet om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:17

Prisca schreef:
Paard loopt gewoon correct en maakt af en toe een klein foutje. Ik vraag me dus af wat ze gaat doen in L1 want dat kan je de winstpunt kostenin de L1.


Als ze hem in het L1 net zo laat lopen als nu in de B, krijgt ze idd haar punten een stuk lastiger... (goh) Dit ga jij nu heel hard tegenspreken Pris, maar echt, als je naar een L1 rubriek kijkt dan loopt meer dan de helft daar nog steeds als in de B, met als enige verschil dat ze die 5 meter wijken eruit kunnen persen, maar als je dat niet kunt... En die mensen scoren dan idd rond de 150 punten en vragen zich af waar dat aan ligt...

Nogmaals: het africhtingsniveau zie je niet terug in de oefeningetjes die je paard beheerst, maar in de wijze waarop je paard "aan elkaar" gereden wordt. De meeste mensen zien over het hoofd dat het bij de uitgestrekte draf niet alleen gaat over hoe dat paard z'n benen wegsteekt, maar net zo veel (of misschien nog wel meer) om de manier waarop de overgangen aan begin en eind gereden worden. Die vergeet iedereen! Je moet toch de hoek in daarna dus dan komt ie vanzelf wel weer terug in tempo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:53

Prisca schreef:
Ik kan thuis wel braaf doortrainen maar daar schiet ik niet mee op. Hartstikke leuk als mensen die L rijden de Z oefeningen kunnen maar in de proef geldt het niet thuis tijdens de les.


Okee, je hebt de kern van wat ik opschreef over beter voorbereid je proeven ingaan dus totaal niet meegekregen...

Maar goed, eigenlijk ging dit topic daar niet over. Dit topic ging over gefrustreerd de ring uitkomen. Ik ben er van overtuigd dat je lol op concours, en of je nou voor de prijzen gaat of niet, alles te maken met je eigen instelling. Lovely brengt dat heel mooi onder woorden.

Als ik sommige mensen op concours gefrustreerd zie doen en zie/hoor afgeven op de jury, hun paard, hun trainer, hun ouders, Grand Prix ruiters, goede paarden... als je al die energie nou eens in je eigen proeven steekt... sinds ik dat ontdekt heb is wedstrijd rijden ineens een stuk leuker geworden en zijn mijn resultaten enorm de lucht in geschoten!

Jij bent de enige die invloed heeft op je eigen resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:10

Prisca schreef:
Tja wat is beter voorbereid?? Ik rij pas sinds 3 jaar landelijk en moet het allemaal zelf doen en betalen. Ik heb geen pony verleden waar ik iedere week op concours ging met pappie en mammie. Het is er bij mij niet op jonge leeftijd ingerammeld door een dure instructeur. Ik heb les ik train hard genoeg doe me oefeningen enz.. thuis gaat het goed alleen moet ik gewoon het meer DOEN om meer zelfverzekerd te zijn in me proeven.
Ik heb dressuur nooit echt leuk gevonden maar om verder te komen met springen heb ik het nodig. MAAR ik doe het wel met een goede inzet anders heeft het geen zin. Ik rij geconcentreerd er kan een bom naast me afgaan ik hoor alleen me voorlezer helaas ziet Leys wel alles.


Wat jammer dat je blijkbaar alleen maar wilt horen wat in jouw eigen straatje past, Prisca. Wat heeft het feit dat je nog maar 3 jaar landelijk rijdt nou te maken met de voorbereiding op je proeven?? Er zijn door een aantal mensen die al wel wat langer meedraaien in dit topic een heel rijtje heel practische tips gegeven om je resultaten op te krikken. Misschien moet je dat nog een keer doorlezen voor je naar Almelo gaat?

Als Leys nog steeds kan zo schrikken van alles is de concentratie dus blijkbaar ver te zoeken. Ik snap niet hoe je zo volhardend kunt zijn in continu alles op je paard afschuiven! Lovely zei het al: als hij onder je uit schiet is hij niet te snel, maar ben jij te traag!

Citaat:
Wees blij dat ik weet waar het fout gaat en dat ik dat op ook wel accepteer.


Ik wil niet zeiken, maar dat lees ik dus nergens in je antwoorden. En waarom zou je je fouten accepteren? Je moet weten waar ze zitten en er wat aan doen! Maar dat is niet zo leuk, want dan moet je wel even onder ogen willen zien dat het misschien allemaal niet zo vlekkeloos gaat als jij wilt dat het gaat.

Je kunt nog zoveel op concours gaan om ervaring op te doen, als jij niet openstaat voor de signalen die je op wedstrijd ontvangt, omdat je toch wel weet hoe het in elkaar steekt, kom je natuurlijk nooit een steek verder, en zit je over een jaar nog steeds in de L.

Het geblaat over mogelijkheden vat ik dan nog maar eventjes persoonlijk op: ik heb heel verschillende, meer en minder getalenteerde paarden en pony's in de sport uitgebracht. Ik ben er nog lang niet! Ik heb het misschien op het oog leuk voor elkaar, daar werk ik hard genoeg voor! Misschien zijn de omstandigheden wel wat milder geweest dan voor sommige andere mensen, uiteindelijk moet iedereen het zelf verdienen. Ik ken een heel aantal mensen die het nog een stuk leuker voor elkaar hebben dan ik. Af en toe ben ik daar stikjalours op, maar ik heb geleerd om die energie niet te verspillen maar op mijn eigen prestaties te richten.

Dure les heb ik nooit gehad, en heb ik nu nog steeds niet. Góede les wel, sinds een paar jaar. Maar dat heeft alleen zo'n eye-opener kunnen zijn omdat ik daar zelf voor open sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:46

Prisca schreef:
Wat ik wel weet is dat het tijdens de lessen allemaal goed gaat en alleen in de proef er vaak niet goed uitkomt tja zo werkt dat helaas.


Dan moet je er actief iets aan gaan doen, ipv gefrustreerd te gaan zitten doen over jury-complotten en paarden die mooier zijn dan de jouwe, zoals je in dit topic aan het doen bent!!

En nee, voor zover ik gemerkt heb zijn de jury's niet strenger geworden. Als je goed genoeg rijdt krijg je over de hele linie bezien écht je punten wel. Dat was vorig jaar zo, en dat is nog steeds zo. Toch nog maar een beetje beter oefenen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:32

ik kan er gewoon niet tegen dat mensen de fout/"schuld" overal zoeken behalve bij zichzelf. En vooral als de schuld dan bij het paard terechtkomt...

Als je paard niet oplet, doe jij iets niet goed! Veel naar concours gaan heeft alleen zin, als jij er op concours voor open staat te leren van wat je daar overkomt. Niet alleen maar gaan en dan hopen dat het vanzelf wel goedkomt, zo werkt het niet.

Het gros van de chronische 150-scoorders kan met een paar simpele dingen hun punten enorm opkrikken. Als ik dat heb kunnen leren kan iedere idioot het, maar je moet er wel voor open staan.

"Ik doe mijn best maar ik krijg geen punten"
Dat je een keer het niet eens bent met de jury, of dat het tegenvalt, ok. Maar als je langere tijd stelselmatig minder krijgt dan je van mening bent dat je toekomt snap ik niet hoe sommigen nog steeds kunnen blijven beweren dat het niet aan hen ligt. Dan ga je toch nadenken??? Ik begrijp dat gewoon niet. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:00

ik dacht wel dat je je aangevallen ging voelen, maar dat was niet totaal mijn bedoeling. Ik hoop alleen dat ik je een beetje aan het denken kan zetten, en hoop je tegelijk wat dingen te zeggen waar je wat aan hebt. En anderen ook, en ikzelf ook trouwens, want door weer eens wat onder woorden te brengen heeft mijn eigen motivatie ook weer een oppepper gekregen.

Ik baseer wat ik schrijf alleen op wat ik van jou weet. Dus van bokt, en van Leysander die ik toch wel eens heb zien lopen (oa met jou erop op een video, tijdens de proef).

Dat combineer ik met de ervaring die ik op concours heb opgedaan van hoe mensen reageren, en hoe mensen over het algemeen rijden. Want de meeste problemen zijn zo uniek niet hoor, iedereen maakt grosso modo dezelfde fouten namelijk, ik ook.

Het gaat er niet om óf je wel of niet langer thuis blijft, of dat je liever op concours meer ervaring opdoet, maar hóe je dat doet. Als ik jou herhaaldelijk hoor zeggen dat de jury's strenger zijn gaan jureren want je krijgt der punten dan voorheen, en dat je geen Ferro of Bonfire hebt dus dat je nooit je punten krijgt, dan denk ik dus: kijk eens kritisch naar jezelf. Ik weet namelijk zeker dat als je kritischer naar jezelf en je eigen proeven gaat kijken, je absoluut ruim hoger gaat scoren dan je nu doet. Ook in de L1 proeven die je misschien niet zo prettig vindt.

Zo moeilijk en geweldig is L of M of Z rijden namelijk niet (als ik het kan kan elke gek het) dus als je nu al vastloopt, zou ik toch eens even flink gaan nadenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:15

met kritisch kijken bedoel ik niet jezelf afkraken, maar heel gericht kijken. Als ik een aantal dingen van je lees, of hoor als ik wel eens met je spreek, dan denk ik namelijk dat je hier en daar de plank een klein beetje mist, en dat je, als je eens wat gerichter kijkt, je een paar dingen zullen opvallen die je dan kunt verbeteren. Je instructeurs kunnen je daar zeker bij helpen. Die dingen kunnen alle verschil maken!

Of jij je proefje goed doorkomt heeft namelijk helemaal niet zoveel te maken met hoe je je oefeningetjes rijdt, en zelfs niet eens zoveel met de houding van Leysander als je misschien denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:49

ik heb ook redelijk wat ringen van binnen gezien, en met heel uiteenlopende paarden gestart, en deel je ervaring toch niet Merilyn. Daarom rijd ik dus ook alleen nog maar dressuur.

Ieder het zijne, maar ik vind het gewoon te makkelijk om de schuld buiten jezelf te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:03

Citaat:
en als je goed genoeg bent kom je er heus wel


dat is dus wat ik de hele tijd probeer te zeggen...

Nee sorry hoor, maar als over de hele linie de punten blijkbaar omlaag gaan, waar ligt het probleem dan??

Als alle studenten lager gaan scoren, besluit de universiteit toch ook niet om de examens maar makkelijker te maken zodat iedereen slaagt??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-02 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:57

Prisca schreef:
Vooral als je 5 meter NA de A moet afwijken veel paarden zijn geneigd zich naar de hoefslag te gooien en niet zijwaarts te gaan. Worden sterk, rug weg en weg is oefening. Dit is iets rijtechnisch natuurlijk maar wel lastig op het moment.


Dus als dit niet lukt (algemeen genomen, geldt voor iedereen) ligt het probleem dan in de africhting of bij de proef??

ben ik nou gek of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:19

Prisca schreef:
Maar ja thuis lukt het wel in de proef niet hoe los je dat dan op ???



Door het jezelf thuis nog een stukje moeilijker te maken. Door te zorgen dat je die oefening op alle mogelijke manieren/buigingen/tempi kunt rijden, gewoon door veel meer controle te hebben over je paard. Als je thuis altijd "op het randje' rijdt, of misschien iets er overheen, kom je op concours in de problemen omdat je niets "extra's" hebt. Als je thuis al geoefend hebt om een oefening op verschillende manieren te rijden, en je ook vloeiend kunt schakelen tussen die manieren, heb je daar in de ring profijt van. Is een kwestie van trainen, en zo heel moeilijk is het niet.

Om bij wijken te blijven: ik rijd dat thuis dus eigenlijk nooit zoals het in de proef gevraagd wordt. Ik rijd tempowisselingen in het wijken, schakel tussen meer en minder zijwaarts gaan, rijd ahw "zig-zag-wijken" etc. Daar hoeft je paard helemaal niet zo heel erg ver voor doorgereden te zijn: iedere 4-jarige kan het.

Als ik dan op concours in de problemen kom, bijvoorbeeld doordat mijn paard zich wat opblaast en zich afsluit voor de hulpen (waarschijnlijk door de spanning die ik op hem overbreng) maakt dat niet zoveel uit, want ik kan die oefening ook wel in een "versnelling hoger" en de jury merkt het niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:29

Prisca schreef:
Hij zet voornamelijk dan met lichtrijden zijn schouder eruit als ik die dan weer opvang krijg ik verzet.


en hoe probeer je dat verzet dan op te lossen?

(nu wordt het een rijtechnisch verhaal, maar ik ben toch wel benieuwd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:49

Pipo schreef:
En als je steeds stopt als hij dat gedrag vertoont, dan doorbreek je die cirkel nooit. Toch moeilijk om vanaf internet te zeggen.


precies wat ik wilde zeggen, en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om dat op te lossen. Dat is ook niet aan mij om dat hier te doen (gelukkig maar) maar ik hoop alleen dat men snapt dat je vaak wat dieper naar een probleem moet kijken om het op te kunnen lossen.

je (algemeen genomen) begint met "hij wil thuis wel maar op concours niet" maar als je verder kijkt zie je (zie ik tenminste) dat hij thuis dus nog niet goed genoeg voor elkaar is. En dit is dus toch een voorbeeld van een probleem dat je imo thuis moet oplossen. Wat niet wil zeggen dat je in de tussentijd niet op concours mag, dat ligt bij jezelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aman2002, Dries1990, TamaraFloor en 12 bezoekers