Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:43

germie schreef:
En met een paard met hanetred haal je dus echt nooit een wp in de dressuur. terwijl het een goed paard kan zijn. Ik ken dus ene paard met hanetred dat Z springen is, maar nooit een wp in de dressuur zou halen, dus mijn mening gaat wel een beetje op.

echt wel, ik ken een paard met hanetred en die vloog het b, l, m1 en m2 door, omdat hij zoveel schwung had, en hij was mooi. maar hanetred blijft hanetred. Hij loopt nu niets meer, hij is teruggetrokken uit de sport. onvermogen he.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:20

Lovely"]
[quote="Pipo schreef:
Ik kan er soms geen touw aan vast knopen wat een jury nu wil.


Dat is mij ook af en toe een raadsel. Een stalgenoot van mij reed zaterdag M2 met een fijn bewegende merrie die lekker los door haar lijf lichtvoetig door de baan gaat en haar oefeningen goed beheerst, de ruiter heeft internationale ervaring ook nog. Oftewel, het is een nette combinatie met een degelijk afgericht paard. Hij was eerste met 153 en bij dezelfde jury was ik 1 met 154 (M1); dan kijk je elkaar toch wel even aan. Dat ik geen winst rij, soit; maar dat hij geen winst krijgt is echt belachelijk. In de andere ring was het al bijna net zo erg.
Geen idee waar ze heen willen met de dressuur.
[/quote]
gewoon, de dressuursport kapot maken lovely, daar lijkt het tenminste wel op! Wat denkt die jury wel niet? DAT iedereen geld zat heeft voor toppaarden en topinstructeurs en dat ze de hele dag tijd hebben om professioneel te trainen. Want zo wordt er wel gejureerd. was die vent van de pot gerukt of zo? ik erger me hier kapot aan.
mensen trainen en doen hun best om een goede proef neer te zetten. een dag die op gaat aan toiletteren en wassen, dan die hele rit er naartoe, weer een dag er aan kwijt, en dan gejureerd worden op anky van grunsven niveau! Die jury's weten niet waar ze mee bezig zijn.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:14

Vendell schreef:
Het klopt wel dat er enorm veel verschil tussen jury's zit en dat sommige jury's punten om te DEMOTIVEREN. Echt ze zijn er en niets maakt je meer gefrustreerd. Dat soort jury's krijgen een naam en ik weet ruiters die hun paard weer op de trailer zetten wanneer ze horen dat diegene jureert.

\dat snap ik, maar is er niemand die de jurys daarop wijst? ik zou het ze wel even laten weten dat ik niet achter ze sta.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:42

en toch zep, zegt je eigen gevoel (mits je weet HOE het moet voelen uiteraard) toch het meeste, meer dan de jury. Ik maak het gelukkig niet vaak mee, maar ik heb ooit een goede proef gereden met iones, en toen was ik 2e met 155 punten. Het verbaasde iedereen. het wsa op de wedstrijd van onze eigen rijvereniging en hij is sindsdien ook niet meer uitgenodigd om te komen jureren. HIj werkte demotiverend.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:59

Je zou eigenlijk van te voren moeten kunnen vragen wta de jury wil zien:
gedurfde proef of brave proef?
een bij elkaar gereden paard of een in elkaar getrokken paard
paard in oprichting, of eentje achter de loodlijn
een goed gereden paard of hoeft hij alleen maar mooi te zijn.
Feit is dat de dressuursport heel erg is veranderd de laatste 10 jaar. ANdere normen en maatstaven zijn ontstaan. Bij het losrijden wordt een paard vaak heel rond en diep ingesteld, en nog niet zo lang geleden was dit uit den boze. Er zijn wat oudere juryleden die nog aan de oude normen vasthouden. ANderen zweven er misschien wat tussen.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:14

Voorbeeld slechte jury:
ik weet zijn naam niet meer, maar misschien dat sommigen hier iets begint te dagen als ik zeg dat een anderhalve maand geleden een jurylid in Paard en Sport stond, die zei:
ik ben geneigd om een paard dat meer uitstraling heeft hoger te waarderen dan een beter gereden paard met minder uitstraling.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:34

op bovenstaande rijst bij mij een vraag:
wat verstaat men onder gangen:
is dat alleen wat je over de grond ziet, dus het benen werk, of hoort daarbij ook het bewegen door het lijf?
Duitsers noemen een paard dat niet door het lijf beweegt ein beinenpferd, omdat daar de enige plek is waar het paard beweegt.
een paard dat mooi is maar niet door het lijf beweegt behoort in de ogen van een goede jury niet te voldoen.[/i]

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:38

wjerdo schreef:
juist steef, en dan ben je nog afhankelijk van het juryoordeel, wat in de dressuur niet altijd objectief is............................................................
en verder vind ik dat hier niet gezeikt wordt, er is gewoon wat naar voren gebracht, waarvan ik zeker weet dat veel meer mensen met dit probleem te kampen hebben!
en zoals al meer gezegd: Haha! de beste stuurlui staan altijd aan wal he Knipoog

jul.

ben ik toch met wjerdo eens. Ik kan zelf ook best aardig beoordelen, en ik zag laatst de proef van een vriendin in het L1. Ze liep met dat paard een betere proef dan ze ooit had gedaan, en toch had ze net geen wp. Dat komt omdat die jury geen wp durfde te geven, bleek achteraf in die ring. Ja, waar is zo iemand mee bezig?

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:21

obsession schreef:
Ik vind jury's ook ontiechelijk streng! Ik heb nu 6 proefjes L1 getstart waarvan er 3 zeker een wp waard waren maar ik kreeg m gewoon niet!
Jury's zijn volgens mij echt een stuk strengen.
Volgens mijn instrutrice komt het mede doordat jury's teveel van mij en mn paard verwachten. Obsess is gewoon bloedmooi en dat ziet de jury ook, ze verachten misschien wel teveel! Ik heb iig nog nooit een punt gehaald omdat ik zgn een goed mooi paard heb met een mooi papier!
Ik word juist naar mijn idee extra hard gestraft voor kleine foutjes!
Ik weet wel dat obsess en ik niet zo lekker gaan maar dat komt omdat obs zo gespannen is. Hij krijgt daar nu druppels voor en ik hoop dat ie zich nu wat meer kan ontspannen.Hij heeft nu zo ontzettende last van zn rug waarschijnlijk doordat ie zich zo spant! Dus we moeten eerst naar die ontspanning toe en dat kan mede door veel op concours gaan beter worden.
!

Ik heb vernomen dat Obsession inderdaad een heel apart paard moet zijn. Ik lees nu uit het stukje van Jessica dat daar ook nadelen aan vast zitten: het schept hogere verwachtingen! En zie daar maar eens aan te voldoen, zeker als het paard gespannen is. Met paddy is het zo, dat ze het op concours aanzienlijk beter doet dan thuis tot nog toe. Druk heeft bij haar een positeive uitwerking. Maar bij iones meer een negatieve, hij wordt gespannen waardoor hij stopt met lopen.

Prisca, probeer ook eens bij jezelf na te gaan, je bent nerveus bij de wedstrijden zei je. Kan het soms zijn dat jij zelf ook een beetje stopt met rijden en afwachtend wordt in een proef? WAnt mensen kunnen het zelfde reageren als paarden. Kun je eens beschrijven waar je met je paard in een proef de mist in denkt te gaan?

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:13

Pipo schreef:
Thuis moet je je paard voor 200 % voorelkaar hebben, wil je op wedstrijd voor 80% kunnen presteren.

dat geldt voor iones wel ja, maar voor paddy niet. die presteert thuis over het algemeen 60% en op wedstrijd 90%.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:17

dat lijkt me een leuke uitdaging. maar ik ben blij dat paddy een beetje normaal doet op wedstrijden dat ik hara daar fijn kan rijden, dus laat maar.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 41 bezoekers