Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:53

Pipo schreef:
Ik kan er soms geen touw aan vast knopen wat een jury nu wil.


Dat is mij ook af en toe een raadsel. Een stalgenoot van mij reed zaterdag M2 met een fijn bewegende merrie die lekker los door haar lijf lichtvoetig door de baan gaat en haar oefeningen goed beheerst, de ruiter heeft internationale ervaring ook nog. Oftewel, het is een nette combinatie met een degelijk afgericht paard. Hij was eerste met 153 en bij dezelfde jury was ik 1 met 154 (M1); dan kijk je elkaar toch wel even aan. Dat ik geen winst rij, soit; maar dat hij geen winst krijgt is echt belachelijk. In de andere ring was het al bijna net zo erg.
Geen idee waar ze heen willen met de dressuur.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:11

Pipo schreef:
Een paar jaar geleden heb ik een keer bij het Z geschreven, ze konden niemand vinden dus okee. Dan ik maar even. Het verbaasde mij hoe de jury cijfers gaf. Toen ze erachter kwam dat ik deurne had gedaan vroeg ze wat ik er van vond, bij een schouderbinnenwaarst die zij een 8 waard vond, en waarvan ik zei dat het dier van stijfigheid opzij ging, maar totaal geen lengtebuiging had, ( waar de oefening toch voor is) zei ze goh, ja inderdaad, en werd er een 4 gegeven, uiteindelijk kwam het erop neer dat ik de rubriek heb gejureerd onofficieel.


Aha! Wil je dat nooit meer doen.... Haha! Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:58

Zep, voor een gedeelte heb je wel gelijk, maar toch niet helemaal. Dit zeg ik niet om mezelf te verdedigen, want ik ken mijn eigen geschiedenis maar al te goed.
TOch vind ik dat er hier in de regio soms heel bot gejureerd wordt. Dat er mooiere paarden zijn dan die van mij, dat weet ik al heel lang en dat er nog heel veel zijn die beter lopen dan die van mij, dat weet ik ook. Dat je door zulke paarden voorbij gereden wordt, daar kan ik niet mee zitten. Waar ik wel mee zit is dat je vanuit de schaduw moet opereren en dat dat soms heel lastig is en dat je af en toe het gevoel bekruipt dat er wel sprake is van onderwaardering. Want ondanks alles, vind ik persoonlijk wel dat de tendens hier in de omgeving echt de verkeerde kant op is. Dat zou dus niet hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:13

Gail schreef:
Ik rijd dus voor de 8 met kans op een 4, dat liever dan maar voor de zesjes gaan!!


Tja, ik ging voor zesjes zaterdag, maar kreeg 8-en en 4-en Haha! Haha!. Wat betekent dat sommige dingen erg goed uit de verf kwamen en andere dingen niet, maar ja, dat is proefjes rijden nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:02

Wat ik nog even kwijt wil aan allen die zich net als ik helemaal het apenzuur trainen met het meeste geweldige paard ter wereld.... Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn paard op terrein alles net zo goed deed als thuis, laat staan beter. Daarmee wil ik zeggen dat zodra je je paard op de trailer zet, een gedeelte van wat ie kan in zijn stal achter blijft. Dat betekent dus dat je paard meer moet kunnen, technisch gezien, dan wat de proef gaat vragen. Want als je dan nog wat spanning, onwennigheid, slechte bodem, lastige tegenstanders, slechte jury's, bevooroordeelde jury's, storende supporters, verkeerd lezende voorlezers, overkomende vliegtuigen, langsrijdende treinen, stortbuien, sneeuw, blakende zon, en wat dies meer zij, meerekent, kun je toch nog een aardige proef laten zien. Dat je paard minder fijn aangeleund is dan thuis, can happen, maar zorg dat je weet wat je daarmee moet doen. Het kan zijn dat ie kijkerig is, doe daar dan iets mee. Als ie zich het rambam schrikt ergens van, los dat op. Oftewel, zorg dat je je paard beter kent om ellende te voorkomen. Er zullen nog genoeg dingen gebeuren waar je niet op rekent en waar je toch iets aan had kunnen doen. Ik heb me heel vaak laten verleiden om te denken dat mijn paard mij in de steek liet, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Het was eigenlijk meer zo dat ik hem in de steek liet omdat ik klunzig ging doen door mijn eigen zenuwen. Stomme dingen doe ik nog steeds tijdens een proef hoor, dat leer je niet zomaar af. Maar zodra ik stomme dingen doe, hoef ik niet mijn paard de schuld te geven. Thuis loopt ie wel eens de sterren van de hemel voor zijn doen, maar niet op concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:33

Prisca schreef:
En idd zoals Lovely zegt thuis lukt het wel alleen in de proef is hij me net te snel af. Ik rij geconcenteerd de wending en weg is hij. Zodra ik ga doorzitten kan ik hem sluiten en meer opvangen met mijn zit waardoor hij niet weg kan. Ik ga dus vanaf nu bij het wijken doorzitten jammer wat de jury dan denkt maar hiervan wordt ik ook niet blij.
T


Nou, dat bedoelde ik dus net niet. Ik bedoel dus dat jij in je proef dingen laat gebeuren omdat je ze niet voldoende beheerst, het is niet zo dat je paard je te snel af is, dat is hij alleen als jij het laat gebeuren. Dicht die gaten in je proef en je zult zien dat het nut heeft.

In plaats van te gaan doorzitten in je proef, wat je gegarandeerd een slecht cijfer oplevert, kun je ook eens proberen om klein te gaan lichtrijden, dat heeft ook effect op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:26

Als ik voor mijn puberteit nog op een doorgereden pony was gezet met een dure instructeur (met verstand van zaken) aan mijn zijde en mijn eigen vrachtwagentje etc. Als ik dat allemaal had gehad, dan had ik er nu misschien anders bij gereden dan dat ik doe. Wat heb ik eraan om bij zulke dingen stil te staan? Dit soort dingen in mijn hoofd halen, brengt mij geen stap verder en ik ga er zeker geen betere proefjes van rijden. Ik kan het de concurrentie kwalijk nemen dat zij het allemaal wel hebben, maar ook daar wordt ik geen betere wedstrijdruiter van.

En dus beperkt ik mij tot mijn eigen kleine wereldje waarin ik een goed (springengefokt) paard bij me heb, die ik ook nog zo goed als zelf opgeleid heb. Mezelf heb ik bij me, ik ben degene die moet zorgen dat alles gaat zo als het moet gaan. Lukt dat niet, dan is dat heel jammer, maar het zou ook best eens je eigen schuld kunnen zijn.
Als je verkeerd rijdt omdat je voorlezer verkeerd roept, dan is het nog steeds je eigen schuld want je moet je proef kennen. Dat je ervan uit je concentratie raakt, dat is een geldige reden om 1 onderdeel te verpesten, maar niet de hele proef. Voor de jury is het ook zeker geen reden om meer te gaan punten trouwens.
Als je paard niet lekker loopt, dan moet je weer bij jezelf te rade gaan, want je traint hem toch immers zelf. Als je paard niet tegen regen kan, dan moet je trainen tussen de druppels.

Maar het allermoeilijkste blijft om controle te houden over jezelf. Maak het niet te moeilijk voor je paard en jezelf door je zenuwen te botvieren op je paard. Je paard op zijn lazer geven als je de ring uit komt, is nooit goed en in de ring op het verkeerde moment ook niet. Als je paard als iets fout heeft gedaan, dan kun je daar alleen iets aan doen op het moment dat het gebeurt, maar negen van de tien keer is het niet eens een fout van het paard.
Als een paard zich niet prettig voelt op het wedstrijdterrein, zelfs dan kun je een gedeelte van de oorzaak zoeken bij de omstandigheden die je zelf veroorzaakt. Want zolang de ruiter erop zit als een overstresste paniekvoetballer, gaat het paard zich niet fijner voelen.
Overigens is dat laatste nooit mijn probleem geweest, ik heb alleen maar het probleem dat ik stop met rijden op een wedstrijd, en daarom is het vaak niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 00:30

wjerdo schreef:
idd als als, als ik ook een Z knol onder mijn kont had gehad was ik misschien wel Z maar wat maakt het,.

ik wordt liever M op mijn eigen benen dan dat ik het van een ander heb moeten krijgen.
ACh ja 99.99% ligt de fout bij de ruiter idd, maar je kunt toch mega pissed de ring uit komen, maar dan wel pissed op je zelf niet op op het paard Schijnheilig


Tuurlijk kun je kwaad zijn op jezelf, dat is geen punt, zolang je maar probeert om die ergernis dan ook bij jezelf te houden. Dus hoe erg je ook van jezelf baalt, probeer ontspannen te blijven naar je paard toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:18

Met het oude boekje vond iedereen de M1 proeven moeilijker en waren een hele hoop mensen blij met het nieuwe boekje, omdat die proeven makkelijker zouden zijn. Waar iedereen zich in vergist is dat er nog steeds verwacht wordt dat er een M paard de baan binnen komt en die horen nu eenmaal op een bepaalde manier te lopen, meer horizontaal en al neigend naar het achtereind dan een L paard. Een M paard moet voor het beeld al veel meer aan elkaar zijn en je moet er aan af kunnen zien dat het paard in staat is de oefeningen uit te voeren en dat ie die op een behoorlijke manier laat zien.

Precies hetzelfde geldt voor de L klasse. In het oude boekje was het nog 1 klasse en waren de proeven iets moeilijker dan dat ze nu zijn. De klasse duurde wel wat lang omdat je dus 10 punten moest rijden. Ik hoor bij de groep die dat ook ruimschoots gedaan heeft. In die proeven werd 10 meter wijken met doorzitten gevraagd, dat hoeft al niet eens meer. Je moet nu kunnen laten zien dat je al lichtrijdend je paard voor de eenzijdige kuitdruk hebt, dat is dus iets wat helemaal in het begin van de africhting thuis hoort. Begrijp heel goed dat wat in een proef gevraagd wordt, geen trucjes zijn, maar een uitvoering van wat je qua africhting in je paard gereden hebt. Oftewel, aan de jury laten zien welke mate van africhting je beheerst. Zo'n wijkoefeningetje is enorm simpel en het is proeftechnisch nog makkelijker gemaakt ook.
Toen ik L reed moesten we voltes 10 draven en meer van dat soort dingen, is nu allemaal niet meer, zeker niet in het L1.
De L klasses zijn dus een beetje uitgekleed wat de moeilijkheidsgraad van de oefeningen betreft, maar ook hier geldt dat je wel degelijk een gereden paard moet kunnen laten zien dat dit werk beheerst. Als het je niet lukt om m 5 meter opzij te laten gaan, dan is dat heel tekenend voor de jury en bepaald het beeld nogal. Of neem de overgang die je met gestrekte hals moet rijden, is voor de jury 10 keer meer zeggend over de africhting en het gereden zijn van het paard dan welke andere oefening dan ook. Als je zulk soort oefeningen niet goed beheerst, dan is de kans groot dat je algemene punten ook omlaag gaan, want het niet kunnen uitvoeren van die onderdelen zegt meer in zijn algemeenheid. Want of je paard zijn hoofd nou omhoog doet omdat ie een vliegtuig ziet overkomen of omdat hij pijn in zijn rug heeft, dat maakt de jury niet uit, in beiden gevallen blijkt dat je paard niet aan de hulp is en dat hoort ie toch wel te zijn.

Dat de jury's strenger zouden zijn is onzin, als ze dat al zijn dan waren ze dat een paar jaar geleden ook al en niet opeens de laatste maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:09

Lichtrijden of doorzitten moet niks uitmaken als je het hebt over een overgang voorbereiden of een simpel oefeningetje als een stapje opzij voor het been. Als je gaat doorzitten vanuit het lichtrijden, mag er niks aan je paard veranderen, daarom wordt doorzitten specifiek gevraagd op aparte onderdelen in je proef.
En ja Prisca, die oefeningen als wijken rij ik juist heel veel. Dat deed ik ook al toen hij 3 was en dat doe ik nu nog, je kunt gerust geloven dat ik alle varianten van het wijken voor de eenzijdige kuitdruk regelmatig de revue laat passeren, rechtuit en op voltes, in wendingen, tussen hindernissen, op bospaden noem maar op, dat hoor bij de warming up. Als jouw paard in die oefening onder alle hulpen uitloopt cq ervoor wegvlucht, dan moet je grondig met die oefening aan de gang en zeker niet verwachten dat het op wedstrijd goed gaat.

Met lichtrijden heb je net zoveel hulpen bij je al doorzittend, als je tenminste de lichaamsbeheersing hebt om iets met die hulpen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:31

Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan bij het wijken. Heel veel ruiters werken de wending al niet goed uit en dat geeft al een rommelig beeld. Het is aan de ruiter om dat op te lossen. Daar zijn verschillende manieren voor.
Behalve dat je streng moet zijn voor je paard, moet je nog veel en veel strenger zijn voor jezelf, want het probleempje dat zich voordoet is soms al veel eerder ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:07

Sorry, maar het komt niet zo aardig over, hoe je dit opschrijft. Voordat je vertelt dat je het vervelend vind dat hij zijn achterhand eruit gooit, denk eens na hoe dat dan kan gebeuren. Je hebt het er alsmaar over dat hij link en boos wordt, maar hoe en waar ligt dat bij jou?
Begrijp me goed, ik heb af en toe ook een donderwolk onder me en dat doe ik ook zelf, maar ik meen toch wel te mogen beweren dat ik weet waarom ik dat in hem oproep en hoe; mijn paard en ik weten namelijk wat we aan elkaar hebben. Donderwolkje is meestal wel een stuk indrukwekkender dan het normale wolkje.
Met boosheid van je paard denk je al gauw dat je ergens aankomt dat hij moeilijk vindt en dus dat je waarschijnlijk iets aanraakt waar je veel te weinig aan hebt gedaan. In mijn geval is dat wel eens zo, maar ik heb geen paard met klachten in zijn rug, hals, hoofd, nek of benen en dus weet ik dat die verwende aap van mij gewoon soms niet aan het werk wil. Hoe zit dat bij jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:23

Het is natuurlijk wel zo dat je dergelijke paarden slim moet rijden, maar volgens mij is het veel belangrijker om bij dat soort paarden het vertrouwen te winnen. Als je weet wat je aan elkaar hebt, dan zal in ieder geval het paard minder snel beledigd zijn en zal hij ook niet steeds weer terugvallen op zijn welbekende uitwijkmanouvres. Combinatie vormen dus, op een stevige basis van vertrouwen om mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:27

Pipo schreef:
Vertrouwen winnen doe je alleen door consequent te zijn, zowel bij straffen als belonen.


En ongeoorloofd straffen consequent achterwege te laten bijvoorbeeld, samen met onzekerheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: heleen06 en 7 bezoekers