Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avansebille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-10

Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:48

Ik heb een vraag.
Ik zit eraan te denken om mijn IJslandse merrie volgend jaar te laten dekken.

In eerste instantie zat ik te denken om er natuurlijk gewoon een IJslander op te zetten, maar nu ben ik gisteren op Horse Event een ander leuk gangenpaard tegen gekomen. een Rocky Mountain Horse.
Het karakter,vriendelijkheid en de aparte kleuren spreken mij heel erg aan. En met deze kruising komt er ook hopelijk ook een wat groter exemplaar eruit.

Nu weet ik dat ik dr ook kan kruisen met een Paso Peroano en er dan een Aegienberger uit haal, maar ik vind de Paso veel te heet en pieperig!(niet allemaal natuurlijk) maar met de paso's waar ik mee gewerkt heb, vind ik het geen verstandige keuze om haar met een Paso te kruisen, want ze is zelf al heel heet en gevoelig.

Sorry een heel verhaal, maar kan je in Nederland ook op wedstrijd met een Töltkruising?waarschijnlijk kan ik het veulen niet inschrijven bij een stamboek of mag een Töltkruising bij NRPS??
Weet iemand dit?alsvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

groetjes Ad

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:18

Wat voor wedstrijden wil je rijden? Want voor de standaard KNHS (dressuur/springen etc.) wedstrijden maakt het niets uit wat voor afstamming / kruising je paard heeft. Er moet natuurlijk wel een goede stap, draf, galop op zitten voor de dressuur. Tölt wordt in de KNHS proeven niet gevraagd :D

Over inschrijven bij het NRPS hou ik even m'n mond, omdat ik dat niet zeker weet. Volgens mij moet er dan een % volbloed in zitten. Maar er is vast iemand die dat exact kan vertellen.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:15

Het NRPS is geen kliko om alle kruisingen in te stoppen.

Om binnen het NRPS te komen moet je paard minimaal 12,5% arabisch bloed voeren. Het NRPS registreert overigens wel gewoon omdat zij dat verplicht is, dan kom je gewoon in het registratieboek en krijg je een paspoort wat is uitgegeven door het NRPS. Dit betekend dus niet dat je in het bezit bent van een NRPS'er maar puur een NRPS paspoort hebt gekregen omdat het NRPS verplicht is aan de registratiewet te voldoen.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:20

Je hebt bij het NRPS ook het hulpstamboek :) voor paarden met onbekende afstamming en kruisingen.

Mijne is daarbij ingeschreven en heeft daarvan een paspoort, is een kruising haflinger×appaloosa :)

Skessa_
Berichten: 10626
Geregistreerd: 02-10-09

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:26

Wat voor wedstrijden wil je rijden dan?

Op IJslander wedstrijden (gangen wedstrijden) mag je alleen met IJslanders rijden met een NSIJP papier.
Kruisingen worden daar niet toegelaten.
Volgens mij bestaan er wel gangenwedstrijden, maar of dat ook in Nederland is weet ik niet. Volgens mij is dat meer in Duitsland.

Dressuur wedstrijden kan volgens mij altijd, mits je paard 3 goed gescheiden basisgangen heeft.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:31

Calanddra schreef:
Je hebt bij het NRPS ook het hulpstamboek :) voor paarden met onbekende afstamming en kruisingen.

Mijne is daarbij ingeschreven en heeft daarvan een paspoort, is een kruising haflinger×appaloosa :)


Voor het hulpstamboek moeten ze wel in het NRPS type passen, voor het sportregister ofwel het registratieregister niet.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:33

Hoe bedoel je in het NRPS type passen? Waar moeten ze dan aan voldoen?

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:57

Het NRPS heeft een type waar de pony aan moet voldoen qua model, uitstraling en beweging.

Ik zal even vanuit het stamboekreglement van het NRPS kopiëren:
Stamboekreglement NRPS schreef:
Artikel 4- NRPS Sportregister B
1. In het Sportregister B ( HRB, HPB en HAB) mogen dieren worden geregistreerd
die niet kunnen worden opgenomen in een van de veulenboeken dan wel in een van de
registers A.
Artikel 6-Het NRPS Hulpstamboek
1. Voor elk van de fokrichtingen als bedoeld in artikel 5 van de Statuten wordt, zal een
hulpstamboek worden bijgehouden.
2. In het Hulpstamboek Rijpaard (HRB) kunnen uitsluitend dieren worden ingeschreven
die:
a. op grond van exterieur en bewegingen positief kunnen bijdragen tot het
fokken van een NRPS-rijpaard, maar niet in het stamboek NRA kunnen
worden opgenomen, en
b. in het jaar van opname drie jaren of ouder zijn, en
c. een stokmaat hebben van 1,570 m of meer.
3. In het Hulpstamboek Pony (HPB) kunnen uitsluitend dieren worden ingeschreven die:
a. op grond van exterieur en bewegingen positief kunnen bijdragen tot het
fokken van een NRPS-pony, maar niet in het stamboek NPA kunnen worden
opgenomen, en
b. in het jaar van opname drie jaren of ouder zijn, en
c. een stokmaat hebben van minder dan 1,570 meter.
4. In het Hulpstamboek Anglo-Arabier (HAB) kunnen uitsluitend dieren worden
ingeschreven die:
a. gemengd Arabisch Volbloed en Engels Volbloed doch geen ander bloed voeren,
en
b. op grond van exterieur en bewegingen positief kunnen bijdragen tot het
fokken van een NRPS Anglo-Arabier, maar niet in het stamboek AA kunnen
worden opgenomen, en
c. in het jaar van opname drie jaren of ouder zijn.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:00

Bedankt!

Mijne staat dacht ik bij het HPB, alleen was hij pas 1 of 2 toen hij werd opgenomen := en dus niet 3 of ouder.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:07

Dat kan ook, kan er alleen niets over in het reglement vinden.

Avansebille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-10

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:34

Okee bedankt voor alle antwoorden.

Met de wedstrijden zat ik een beetje te denken aan gangenwedstrijden. zoals in Duitsland(wat al gezegd was). de 4 gangenproeven. Ik ken die alleen van de IJslanders en daar (zoals ook al gezegd )mogen geen Aegiënbergers of andere töltkruisingen aan meedoen.
Dus vandaar dat ik me af vroeg ofdat er ook specifieke wedstrijden, zeg maar, speciaal voor Töltkruisingen zijn in Nederland zonder meteen naar Duitsland te moeten.

Voor dressuur is het idd veel eenvoudiger en daarom wil ik echt proberen een goeie 4-ganger te fokken. Maar ik ben ook gek op de Tölt.

en ik wist ook niet waar ik de töltkruising nu moest laten registeren, maar nu heb ik van een vriendin gehoord dat ik dat veulen dan bij het NIJSP als soort van Bijlage kan laten registreren.

Maar goed het is nog lang niet zover,ik moet eerst nog beslissen ofdat er een Rocky of IJslander op gaat!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:37

Voor toltkruizingen zijn er in nederland nog geen gangenproeven helaas. mij kruising draver xpaso is in duitsland ingeschreven bij het rheinlandse stamboek.

Avansebille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-10

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:47

okee ja das zeker jammer! en het Rheinlandse stamboek??die ken ik niet mogen daar alle Töltkruisingen in?of alleen waar draver of paso inzit?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:57

Ehm het Rheinlandse stamboek zijn volgens mij gewoon grote sportpaarden hoor...(bij gebrek aan beter omschrijving) Dus zegmaar zoals je ook Oldenburgers, Holsteiners en KWPN'ers hebt dacht ik...

Verder zou ik eerst bedenken wat voor wedstrijden je wilt rijden, en daar dan inderdaad je keuze op aanpassen. Mocht je 'gewone' dressuurwedstrijden willen rijden zou ik er sowieso nog eens goed over nadenken of het niet beter zou zijn een paard of grote pony te kopen van het 'normale rijtype' die kunnen doorgaans wat makkelijker het gevraagde uitvoeren dan een ijslander/kruising daarmee.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:11

Avansebille schreef:
Nu weet ik dat ik dr ook kan kruisen met een Paso Peroano en er dan een Aegienberger uit haal

Een aegidiënberger creëren is niet een kwestie van zomaar een IJslander kruisen met een paso, de verhoudingen zijn namelijk niet 50-50 ;)

Vraag, als je een leuke rocky op het oog hebt, aan de eigenaar van de hengst of en onder welke voorwaardes het veulen in het singlefoot(hulp)stamboek kan worden opgenomen. Voor zover ik weet is één van de voorwaardes hiervoor dat het veulen tölt. Bij het NSIJP is geen aanhangsel of register waar je kruisingen kunt laten opnemen. Het is een gesloten stamboek.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:10

_Esther_87_ schreef:
Ehm het Rheinlandse stamboek zijn volgens mij gewoon grote sportpaarden hoor...(bij gebrek aan beter omschrijving) Dus zegmaar zoals je ook Oldenburgers, Holsteiners en KWPN'ers hebt dacht ik...

Verder zou ik eerst bedenken wat voor wedstrijden je wilt rijden, en daar dan inderdaad je keuze op aanpassen. Mocht je 'gewone' dressuurwedstrijden willen rijden zou ik er sowieso nog eens goed over nadenken of het niet beter zou zijn een paard of grote pony te kopen van het 'normale rijtype' die kunnen doorgaans wat makkelijker het gevraagde uitvoeren dan een ijslander/kruising daarmee.



een kruising paso is ook een groot sportpaard paard hoor :D , in duitsland worden ze gewoon ingeschreven al sonnsige tolter. paspoort en papier erbij geen punt . ( de beste tolter uit dat stamboek jaren geleden was een fries )

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Kun je op wedstrijd met een Töltkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:11

Zou wel leuk zijn om in NL een keer een wedstrijd voor gangenpaarden te organiseren waar ook papierloze IJslanders en andere töltende paarden aan mee kunnen doen! *gaat nadenken*

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:34

ja das een leuk idee, ik haak wel in :D

Avansebille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:06

ja een paso Peroano x IJslander is sowieso een F1 Aegienberger dan moet er nog een ijslander gekruisd worden en dan krijg je een F2 Aegienberger.
Dat weet ik zeker, heb ik van mijn oude baas geleerd en die heeft het geleerd van Walter Feldmann zelf.

Maare ik wil geen Aegienberger, dus dat maakt allemaal niet uit.

En ik vraag de eigenaar van de Rocky wel wat ik moet doen met registreren van een eventueel veulen.

Maar ik ben wel voor dat Zelf wedstrijden organiseren voor Töltkruisingen, dat zou toch wel super gaaf zijn!eigen vereniging ofzo( voordat er iemand weer struikeld over het woord "vereniging" )het is maar een idee!
Volgens mij zijn er nog best wat Tölters in Nederland :)