Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farfalla_

Berichten: 1801
Geregistreerd: 03-05-09

Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:18

Afgelopen zondag had ik een dressuurwedstrijd. Ik heb een rondgenaaid hoofdstel, en omdat de manen van mijn paard altijd vast zitten in de gespen en omdat ik bang ben dat hij anders wondjes krijgt, heeft mijn paard een bontje onder het kopstuk. Ik had begrepen (uit de knhs regelementen) dat bontjes toegestaan zijn, mits ze het zicht niet hinderen, dus bijv niet over de neusriem.

Ik heb nog nooit commentaar gehad over het bontje onder het kopstuk. Echter, bij de 2de proef mocht ik niet starten, tenzij ik het bontje eraf zou halen. Hele discussie gehad met het jurylid, maar ze was onverbiddelijk, ik MOEST het bontje eraf halen, en anders zou ik niet mogen starten. Dus uiteindelijk het bontje erafgehaald, maar ik dacht toch echt dat het gewoon mocht, ik zie ook zo vaak mensen rijden met bont onder de aansnoerneusriem.

Klopt het wat het jurylid zegt, of mag het wel? Het ging overigens om een wedstrijd in de klasse B, maar dat moet niet veel uitmaken. Als het wel toegestaan is, wat zou ik de volgende keer kunnen doen, zodat ik wel met bontje mag rijden?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:41

Nee, is niet toegestaan, geen enkel bontje om het hoofdstel, waar dan ook. Singel wordt oogluikend toegestaan.
(heb ooit geinformeerd bij de KNHS :j )
Laatst bijgewerkt door Urielle op 09-09-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:41

Geen idee zeg, goeie vraag! Ik rij inderdaad wel met een bontje onder mijn aansnoerneusriem (ook een rondgenaaid hoofdstel overigens) maar heb daar nog nooit commentaar op gehad... Zou niet kunnen bedenken waarom een bontje achter de oren wel zou uitmaken? Heel bizar :P

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:44

Ik heb daarover dus ook contact gehad met de KNHS en van hen mocht het dus wél ;)
Neusriem mag idd officieel niet :)

Dus het is nogal onduidelijk, even mailtje naar de KNHS, als je toestemming krijgt, mailtje uitprinten en meenemen als je op wedstrijd gaat ;)

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:53

Maar waarom zou je niet het bontje voor een proef er even afhalen?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:20

Urielle schreef:
Nee, is niet toegestaan, geen enkel bontje om het hoofdstel, waar dan ook. Singel wordt oogluikend toegestaan.
(heb ooit geinformeerd bij de KNHS :j )

Waar staat dat in de reglementen??

Ooit??? reglementen veranderen nogal eens ;)
Geen idee of het vroeger niet mocht maar het is in elk geval gewoon toegestaan zolang het het oriëntantievermogen van het paard niet beperkt :)

Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen

4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt

Farfalla_

Berichten: 1801
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:25

Nickas schreef:
Maar waarom zou je niet het bontje voor een proef er even afhalen?


Omdat dat nogal een gedoe is met een rondgenaaid hoofdstel :o

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:26

En niet nodig aangezien het gewoon mag ;)

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:27

ik heb een kinbontje, en start hier al bijna een jaar mee...
nog NOOIT wat over gehoord. Zie ze ook vaak zat op concours!

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:28

ik heb een bontje onder mjn aansnoerneusriem en had pas een paard in de ring die had er een onder aansnoer en kopstuk en kreeg ook geen commentaar zo rijden er hier best veel hoor :) en dan vaak nog bontje helemaal rondon zegmaar

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:32

Kinbontjes/onderleggers, maar ook kopstukbontjes/onderleggers zie je hier ook regelmatig op concoursen.

Heb er zelf ook wel mee gereden, is nooit wat van gezegd.

Farfalla_

Berichten: 1801
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:36

Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen

4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt


In dit geval zou ik dus zeggen dat het wel mag, want lijkt mij niet dat het het orientatievermorgen van het paard beperkt, hij kan het niet zien.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:44


wisselkoning
Berichten: 82
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:51

Ik heb er vroeger ook mee gereden (in het M en in het Z) en daarvoor eerst informatie opgevraagd bij het KNHS. Het mag dus wel.

Tip: Stuur deze vraag per email naar het KNHS en laat ze antwoorden per email. Als er dan gelazer is dan laat je de e-mail even lezen door de jury. (e-mail bij je proeven boekje stoppen, dan heb je het altijd bij je)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:25

_10_ schreef:
Waar staat dat in de reglementen??

Ooit??? reglementen veranderen nogal eens ;)
Geen idee of het vroeger niet mocht maar het is in elk geval gewoon toegestaan zolang het het oriëntantievermogen van het paard niet beperkt :)

Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen

4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt


Ik ken het reglement zeer goed en was exact dezelfde omschrijving :)
Ik vond dit artikel erg onduidelijk en heb geinformeerd rond de overgang naar 2007 (ben in april 2007 gestart met dat paard) en toen mocht het niet. Voor mij hield dat in dat ik dat paard absoluut niet kon starten aangezien zijn hoofd steeds kapot ging zodra het bontje er ook maar even af was, dus ik weet het nog heel goed. Om het hoofdstel mocht niks van bontjes, gelletjes of andere vormen van textiel. De KNHS bood geen enkel alternatief waardoor je een paard wat zich doorloopt op het hoofdstel toch kon rijden, het is een hele e-mailuitwisseling geweest toen want ik vond het van de zotte dat het welzijn van je paard in deze niet voorop stond.
Ik ben toen een paar maanden aan het afharden geweest met zinkzalf om toch te kunnen starten, na advies van Bokt en dat heeft idd geholpen.

Overigens ben ik erna regelmatig op wedstrijd geweest met paarden die bontjes nodig hadden op diverse plaatsen en ben er nooit op geattendeerd door de jury, maar ik ben wel steeds gestart in de wetenschap dat ik als de jury me erop aansprak ik niet zou kunnen starten (ga niet moedwillig een paard wonden bezorgen voor een winstpunt).

Goediegoed
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-08

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:47

het is verschillend de ene jury mag het wel en van de ander niet dat is wel vaker zo maar als er verder niks in het regelement staat moet je gewoon onder doen

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:01

ik heb een merrie die gevoelig is door een trauma achter haar oren.
voor ons is een bontje daar een uitkomst.
en het orientatie vermogen is zo niet belemmerd, dus ik start haar er gewoon mee. heb wel de reglementen bij me voor het geval dat de jury er wat over zegt.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:11

Misschien een beetje een stomme vraag, waar waarom zou het niet mogen? Als het paard anders een verwonding oploopt dan kan je toch niet dwingen om het bontje er af te doen?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:12

Urielle schreef:
Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen

4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt


Ik ken het reglement zeer goed en was exact dezelfde omschrijving :)
Ik vond dit artikel erg onduidelijk

Snap niet wat hier onduidelijk aan is :o

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:16

Ik vroeg me af of een bontje om het kopstuk het oriëntatievermogen beperkte, ik dacht zelf van niet omdat ze er geen zicht op hebben. En volgens de KNHS was dat dus wel zo. Dus blijkbaar is het toch onduidelijk en moeten ze het aanpassen.

lisette_D

Berichten: 631
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: deventer

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:50

Een bontje aan de bovenkant van de neusriem mag inderdaad niet omdat je hiermee het zicht van je paard beperkt. Ze zien bijvoorbeeld lichtvlekken of schaduw op de vloer niet meer.
Maar een bontje aan de onderkant of onder het kopstuk beperkt het oriëntatievermogen van je paard niet, dus deze zijn gewoon toegestaan.

Loesol
Berichten: 44
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:41

ik heb geen idee, dat zou je moeten informeren bij de KNHS

maysancho
Berichten: 451
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Boekelo

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:46

Ik heb een kinbontje en heb daar nog nooit wat tegen gehoord.

AmberHeijman

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Bontje onder kopstuk wel/niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:59

Het is gewoon toegestaan.
Zie er altijd wel een paar als er op stal wedstrijd is. :j
Zorg dat je voor de zekerheid de regelementen uitgeprint bij je hebt, scheelt een hoop moeite!

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:26

Ik ken 2 mensen uit mijn vrienden kring die ook gewoon met een bontje onder het kopstuk hadden en gewoon daarmee wedstrijden starten.
overgens rijd ik met een bontje onder mijn aansnoer neusriem alleen dan aan 1 kant bont en de bovenkant gewoon zwart.
van het merk BR.
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=72 ... 5&title=BR (deze is voor het kopstuk)