verplicht uitsluiten of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 13:29

Hallo!

ik heb een vraagje.
even het verhaal, ik hoop het kort te houden.

Gisteren was ik op wedstrijd. (b dressuur)
Mijn paard liep tijdens het los rijden super fijn, licht in de hand en goed nagevelijk.
sinds ik vorige week op ander voer ben overgestapt is hij meer voorwaarts, maar soms zet hij zijn energie niet om in een voorwaartse beweging maar meer een showende opwaartse beweging (voorbenen)
tijdens het inrijden deed hij dit soms een pasje, maar reed dan meteen goed voorwaarts en dan was het over.

in de proef heeft hij regelmatig deze pas gemaakt. hierdoor maakte hij met één been soms een showende grotere pas dan met het andere.
de galop was gewoon goed.

na mijn proef vroeg de jury aan mij of mijn paard het soms spannend vondt.
ik vertelde dat dit niet het geval was.
hierop antwoorde zij dat ik mn tweede proef beter niet kon rijden omdat mijn paard kreupel zou zijn.
ze had geen zuivere pas gezien....
ik vertelde dat dit niet het geval was en dat hij met losrijden goed liep.
toch rade ze mij aan niet nog maals te starten en een dierenarts te laten kijken.
ze zei dat ze me eigenlijk moest uitsluiten, maar dat vond ze sneu dus dat deed ze niet.

nu wilde ik niet wijs of bijdehand overkomen, maar vroeg wel wat nou als ik toch mn 2e proef start?
want ik weet dat hij niet kreupel is!
ze antwoorde daarop dat het mijn eigen keuze was, maar dat als ze nog 1 zo'n pas zou zien me direct uit te sluiten.

ik heb mijn 2e proef gewoon gestart.
hij liep super fijn, heeft geen pas verkeerd gezet of geshowd.
toch ben ik naar mijn mening niet objectief beoordeeld.

zo ben ik in de galop afgerekend op een galops wissel waarvan ik 1000% zeker ben dat hij die niet gemaakt heeft!
want ten eerste voel ik deze van hem echt wel, en ten 2e heeft hij nog nooooit verkeerd aangesprongen in de galop.

ook kreeg ik voor mn voltes 4en en 5en omdat ik mn hand iets over de schouder geplaatst zou hebben.
oké, kan gebeuren, maar is dat dan echt een 4 of 5 waard?
verder vondt ik sowieso dat ik erg beoordeeld werd alsof ik een m proef aan t rijden was.

en als mijn paard kreupel zou zijn, is een jury dan niet verplicht me meteen uit te sluiten?
of mag ze dat dan echt een hele proef aanzien?

ik had in mijn 2e proef geen winstpunt verwacht door het eerste proefje, maar hij liep goed aan de hulpen en zonder showend pasje.
en natuurlijk zijn er ook wel foutjes gemaakt. ik denk alleen dat als een andere jury het beoordeeld had die niet mijn eerste proef gezien had ik betere punten gehad had..
ik hoopte eigenlijk dat de jury mij eerlijk beoordeeld had en niet bevooroordeeld beoordeeld had..
ik heb nu het gevoel dat ze mij eigenwijs / bijdehand vond en daarom strenger / onteregd was.

iemand ervaringen / antwoorden?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:36

Een jury is geen dierenarts en mag je dus nooit en te nimmer om die reden uitsluiten. Ze mag je idd wel afraden om de 2e proef te starten.
Als de jury vind dat je paard niet zuiver loopt (de discussie van welles/nietus even buiten beschouwing gelaten) dan zal ze idd per onderdeel minstens een punt aftrekken.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:40

Ik ben toch echt uitgesloten tijdens mijn proef, toen mijn paard kreupelde. Was toen zelf nog een jong meisje en voelde dat niet als ze achter kreupelde, maar de jury heeft mijn voorlezer naar zich toe gehaald en gezegd dat ik mocht vertrekken, dit wilde hij niet beoordelen.

Anoniem

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:45

Als een paard echt kreupel is hoort de jury je uit te sluiten.. Art 133 van het dressuurreglement.. Dus Simmie, wat jij zegt is echt stierenpoep :n

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:52

Relaxed schreef:
Als een paard echt kreupel is hoort de jury je uit te sluiten.. Art 133 van het dressuurreglement.. Dus Simmie, wat jij zegt is echt stierenpoep :n


Stierenpoep _O-
Maar is dat dan veranderd? Ik was echt in de veronderstelling dat een jury je niet uit mag sluiten (is immers geen DA ook al is de kreupelheid duidelijk) maar alleen mag adviseren niet verder te rijden/een 2e proef te starten.

Excuus dan dat ik stierenpoep heb laten vallen. :+

*edit*

Heb het even opgezocht en Relaxed je hebt gelijk. Maar dat wist je al. :D

Artikel 133 - Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.


Maar dit gaat specifiek dus om een uitgesproken kreupelheid. In het geval van de TS is de uitsluiting in haar geval (afgaande op haar verhaal) dus discutabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:56

Hihi, klonk wat vriendelijker dan bullshit :D Een jury moet echt uitsluiten als een paard kreupel is/wordt tijdens de proef :j

Citaat:
Artikel 133 - Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.


Hiervoor krijgt de combi geen verliespunten trouwens :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:58

O je had hem ook al ;)

Ja of het paard van ts kreupel was of niet, dat kunnen wij niet beoordelen vanaf hier :n De jury had imo ook duidelijker moeten zijn.. Óf uitsluiten ivm kreupelheid óf gewoon beoordelen en de 'rare' draf meenemen in het eindcijfer van de draf.. Ze had niet de keuze aan de amazone moeten laten :n Zou wat wezen, als we iedereen zelf de keuze kunnen laten :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:09

Ik was erbij , en reed met haar mee in dezelfde klasse.
En ik weet 100% zeker dat haard paard NIET kreupel was. :n

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:14

Dat ben ik met je eens Relaxed. De jury had dan wel duidelijker mogen zijn!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:15

Kreupel of onregelmatig is in elk geval niet goed ;)
Een proef rijden met een onregelmatig paard zou ik ook niet doen, dan eerst thuis verder trainen tot ie bevestigd genoeg is en die passen niet meer maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:17

xApple schreef:
Ik was erbij , en reed met haar mee in dezelfde klasse.
En ik weet 100% zeker dat haard paard NIET kreupel was. :n


Nou ja, daarom is ze dan denk ik toch ook niet uitgesloten ;)

TS, wat wil je nu verder met het topic bereiken?

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:56

Relaxed schreef:
O je had hem ook al ;)

Ja of het paard van ts kreupel was of niet, dat kunnen wij niet beoordelen vanaf hier :n De jury had imo ook duidelijker moeten zijn.. Óf uitsluiten ivm kreupelheid óf gewoon beoordelen en de 'rare' draf meenemen in het eindcijfer van de draf.. Ze had niet de keuze aan de amazone moeten laten :n Zou wat wezen, als we iedereen zelf de keuze kunnen laten :D


ja, dat bedoel ik ook.
daarom ook mijn vraag.
had ze mij moeten uitsluiten (wat dus niet mocht, of wel?) of had ze de keuze inderdaad bij mij moeten neerleggen?
maar dan mocht ze mijn 2e proef ook niet zo beoordelen (is mijn mening)
en als ze dus mij de proef laat uitrijden met een af en toe "rare" draf, mag ze daarmee dan op elk onderdeel een punt (of meer, lastig te beoordelen) aftrekken? of hoort dit dan bij de draf in het laatste onderdeel van de beoordeling??

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:02

Nibbit schreef:
Kreupel of onregelmatig is in elk geval niet goed ;)
Een proef rijden met een onregelmatig paard zou ik ook niet doen, dan eerst thuis verder trainen tot ie bevestigd genoeg is en die passen niet meer maakt


mijn paard was niet kreupel / onregelmatig.
hij had af en toe een rare pas tussendoor.
de 2e proef ben ik dan ook niet uitgesloten. puur omdat hij regelmatig was.
dat is ook wat de jury gezegd had. nog een zo'n pas en je wordt uitgesloten. en dat is niet gebeurd.
was hij kreupel / onregelmatig, dan geloof ik wel dat ze onverbiddelijk was geweest.

ik heb nooit een paard gezien dat met losrijden goed liep, proef kreupel, en meteen daarna en de 2e proef weer helemaal goed.
dat het rijtechnisch zou zijn ala. ik zeg niet dat ik perfect ben. maar mag ik daar zo streng op afgerekend worden?
zelfs als de 2e proef wel gaat zoals het zou moeten?

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:07

Relaxed schreef:
xApple schreef:
Ik was erbij , en reed met haar mee in dezelfde klasse.
En ik weet 100% zeker dat haard paard NIET kreupel was. :n


Nou ja, daarom is ze dan denk ik toch ook niet uitgesloten ;)

TS, wat wil je nu verder met het topic bereiken?


ik vraag mij gewoon af of de jury goed geoordeeld heeft.
hier ik geen jury ben en niet alle regels uit mijn hoofd ken.

ook vraag ik mij sterk af of de jury de 2e proef opjectief heeft beoordeeld.
had ik haar advies als advies moeten zien en zelf de keuze mogen maken(wat blijkbaar mocht anders had ze me wel uitgebeld)
of had ik haar advies moeten opvolgen als een trouwe volgeling, waardoor ze mijn 2e proef dus ook niet had hoeven beoordelen als dat eigenwijze meisje die wat te bewijzen had.. dus strenger (naar mijn mening)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:11

Als deelnemer aan wedstrijden word je geacht het reglement te kennen, en anders kan je het altijd nazoeken op knhs.nl.
Dressuur is nou eenmaal een jurysport en als je bang bent om onjuist gejureerd te worden, kan ik je één tip geven: Stop met dressuur. Er is altijd wel iets waar je zelf een ander gevoel over hebt dan het zicht laat zien!

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:15

Mootje schreef:
Als deelnemer aan wedstrijden word je geacht het reglement te kennen, en anders kan je het altijd nazoeken op knhs.nl.
Dressuur is nou eenmaal een jurysport en als je bang bent om onjuist gejureerd te worden, kan ik je één tip geven: Stop met dressuur. Er is altijd wel iets waar je zelf een ander gevoel over hebt dan het zicht laat zien!


oké dus jij kent het regelement uit je hoofd?
ik heb het wel na gekeken op knhs.nl, maar is het daarom verboden om hier navraag te doen?
ik weet dat de ene jury anders oordeeld dan de andere, en daar leg ik me ook bij neer.
maar dit was wel weer een heel apart verhaal.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:20

Je paard was niet "uitgesproken kreupel" . Dat is als een paard mankt en dan mag hij niet starten, of als het in de proef gebeurt, moet hij de ring verlaten. Dit is ter bescherming van het paard.

De jury heeft wel rare passen gezien en gangen moeten regelmatig zijn. Als je een figuur rijdt in een gang die niet altijd even regelmatig is, zie je dat terug in lage punten voor dat figuur.
De jury raadde aan niet de volgende proef te doen, omdat je daar dat effect weer zult krijgen. Dan heb je twee proeven die laag gepunt zijn, met het risico tot een minpunt (of doen ze dat in de B nog niet?). Schiet je daar wat mee op?
Ik vind het dus een goed advies en geen rare beslissing om je de proef uit te laten rijden want hij was toch immers niet kreupel?

Maar nogmaals, de regelmaat der gangen komt in alle onderdelen van de proef voor en wordt nog eens apart beoordeeld (of is dat inmiddels veranderd), dus dat tikt aardag aan in het negatieve als er een paar keer een raar pasje in zit.

Ook die wissel kan een raar pasje geweest zijn met de voorbenen en dat voel je dan niet.

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:28

Lusitana schreef:
Je paard was niet "uitgesproken kreupel" . Dat is als een paard mankt en dan mag hij niet starten, of als het in de proef gebeurt, moet hij de ring verlaten. Dit is ter bescherming van het paard.

dat snap ik en is compleet terecht!

De jury heeft wel rare passen gezien en gangen moeten regelmatig zijn. Als je een figuur rijdt in een gang die niet altijd even regelmatig is, zie je dat terug in lage punten voor dat figuur.
De jury raadde aan niet de volgende proef te doen, omdat je daar dat effect weer zult krijgen. als ik dat effect weer kreeg, zou ze me direct uitsluiten. dat heeft ze niet gedaan. puur omdat hij correct en in tact liep.
Dan heb je twee proeven die laag gepunt zijn, met het risico tot een minpunt (of doen ze dat in de B nog niet?). Schiet je daar wat mee op? die 2 laag gepunte proefen heb ik nu inderdaad, 1 net geen verliespunt, 151 en een zwaar streng gejureerde met 166[/b]
Ik vind het dus een goed advies en geen rare beslissing om je de proef uit te laten rijden want hij was toch immers niet kreupel?

zei was dus overtuigd dat hij wél kreupel was. en heeft toch door laten rijden.. mag dat ook??
Maar nogmaals, de regelmaat der gangen komt in alle onderdelen van de proef voor en wordt nog eens apart beoordeeld (of is dat inmiddels veranderd), dus dat tikt aardag aan in het negatieve als er een paar keer een raar pasje in zit.

Ook die wissel kan een raar pasje geweest zijn met de voorbenen en dat voel je dan niet.
ik ben waarschijnlijk eigenwijs, maar ik weet echt 100000 % zeker van niet. ook voorlezer en anderen hebben dit bevestigd.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:51

Het is een beetje een twijfelgevalletje omdat hij dus niet uitgesproken kreupel liep, maar blijkbaar raar genoeg om te zeggen dat ze je uit had kunnen sluiten. Als ze dat niet doet, dan zeg je "bedankt" .
Als ze advies geeft om de tweede proef niet et doen en je gaat dan toch bij diezelfde jury het wel doen, verwacht je dan echt dat ze dan ineens van mening veranderd en denkt dat je paard prima gaat?

Als je niet beoordeeld wilt worden, moet je geen jury sport rijden. Als je dat wel doet, zul je regelmatig stuiten op dingen die voor je gevoel en volgens je vriendinnen en familie beter gingen dan je terug ziet op je protocol.

Juries hebben ook nog eens hun eigen manier van jureren. De ene gaat van een 10 uit en trekt af wat er mis gaat, de ander gaat van een 6 uit en telt op wat er goed gaat en trekt af als het minder goed gaat.
Laat je dezelfde proef op video door tien juryleden jureren, krijg je zeker 10 verschillende uitslagen, waarvan enkel uitschiters naar boven en beneden.

Je moet dus (leren) accepteren dat jegeen invloed hebt op de jurering, behalve dat een vriendelijk woord en een glimlach wellicht je iets betere punten geeft en bijdehand zijn slechtere.

Volgende keer beter, zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-09-10 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:19

Ik vraag me even 2 dingen af:
- Wissels in de B??? Hoe kom je daarbij? Doel je op overspringen doordat je in een verkeerde galop bent aangesprongen? In de B noemt een jury dat niet op een protocol: wissel niet goed gesprongen, maar: verkeerde galop. Dan krijg je gewoon een 4 voor een verkeerde galop, en een -2 omdat je opnieuw aan moet springen.
- Daarbij nog dat je in de B geen verliespunten kunt rijden.

En al loopt je paard niet de hele proef regelmatig, dan nog lijkt het me erg stuk dat je zó laag gepunt wordt alleen op die paar passen die je zegt dat hij 'showde'. Met dat soort punten is er nog wel wat meer mis in de basis.

Zet eens een proef op de film en laat hem eens zien (hier op Bokt of bij je instructeur). Dat brengt vaak een hoop verduidelijking.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:45

en hoe gemeen en oneerlijk het ook is.ik lees van je verhaal af dat dezelfde jury je twee keer heeft beoordeeld.
als bij de 1e proef je zwaar wordt afgeraden om te starten, en je rijdt dan toch de 2de proef, heb je nu eenmaal ook niet bepaald een goede basis tussen jezelf en de jury.
jury's blijven helaas mensen, en ik kan mij indenken dat als advies in de wind wordt geslagen, en men toch start, je niet bepaald hoge punten zult krijgen van diezelfde jury.
zwart op wit zou dit onzin moeten zijn, maar de realiteit is toch vaak anders omdat je een " nare" voorgeschiedenis hebt omtrend die 1e proef waarbij beide partijen het er niet mee eens waren.

die jury ziet vele combinaties slechts enkele minuten in de ring. als er iets niet klopt aan de takt en regelmaat van de gangen ( toch de scala der ausbildung waar het om draait) dan heeft een jury het recht hier wat mee te doen.
die jury weet immers niet hoe je paard is, en of hij toevallig z'n dag niet heeft waardoor hij anders gaat lopen.
zo te horen is er netjes naar gevraagd, en vrees dat als je erop in was gegaan dat je paard het inderdaad spannend had gevonden, je geen problemen had gehad en de 2de proef zo had mogen starten.

zo'n jury heeft immers iets gezien wat niet klopt met de scala, en moet binnen enkele minuten hier een beslissing over maken die over het algemeen ter bevordering van het welzijn van je paard is.

naast je neerleggen, en volgende keer hopen dat je paard weer goed loopt is denk ik het beste advies :j

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:02

Citaat:
had ze mij moeten uitsluiten (wat dus niet mocht, of wel?) of had ze de keuze inderdaad bij mij moeten neerleggen?
maar dan mocht ze mijn 2e proef ook niet zo beoordelen (is mijn mening)
en als ze dus mij de proef laat uitrijden met een af en toe "rare" draf, mag ze daarmee dan op elk onderdeel een punt (of meer, lastig te beoordelen) aftrekken? of hoort dit dan bij de draf in het laatste onderdeel van de beoordeling??


Het uitsluiten is al behandeld, die andere vraag wil ik wel beantwoorden. als de draf niet zuiver is, dan mag daar op elk onderdeel op worden afgetrokken. Daarnaast krijgt ook de draf onderaan een laag cijfer. In de opleiding wordt geleerd dat je goed zeker van je zaak moet zijn wil je een combinatie uitsluiten wegens kreupelheid, ben je dat niet dan laat je doorrijden en moet het worden aangerekend als onzuiver of onregelmatig.
Als ik in deze situatie zat, de jury had hetzelfde tegen mij gezegd tussen twee proeven door, dan had ik de tweede proef niet gestart. Een jury zegt zoiets niet voor niets, maar in het belang van het paard.

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:12

als de jury vermoed of vind dat je paard kreupel is, hoort hij of zij je paard met een lange teugel te laten draven. als je paard dan goed loopt, dient hij of zij dit in de betreffende onderdelen en onderin bij de draf en ontspanning mee te nemen.
maar als ik het zo lees dan klinkt het dat je paard zich vast houd in de schouder en omdat je je paard meer voorwaarts hebt, het nu duidelijk naar voren komt. dan gaat het voorbeen een beetje "zweven".
dus of het zou linksom of rechtsom is, ik zou er in ieder geval wat mee gaan doen.
of doo rtrainen of even een masseuse erbij?

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:20

ik heb donderdag weer les gehad, en op het moment dat ik hem meer door vraag gaat hij dat pasje laten zien.
hij is zeker nit kreupel, maar om erachter te komen of hij inderdaad ergens vast zit of een blokade heeft heb ik een osteopaat geregeld.
ben benieuwd wat eruit gaat komen.

mijn doel van dit topic was trouwens te vragen of dejury juist gehandeld heeft of niet.
dit is geen topic om de jury af te kraken oid.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: verplicht uitsluiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:27

Dus had de jury het dus toch goed gezien :), dat er iets niet helemaal klopte. Want een 1 showpas lijkt me sterk dat zouden er in de meeste gevallen dan 2 zijn bij een paard wat gespannen is, daarom zal ze gevraagd hebben of je paard het spannend vond.. Er zijn paarden die dit inderdaad op je hand doen, meer van achter naar voren rijden wil nog wel eens helpen. In ieder geval succes bij de osteopaat.