overstap b naar l1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

overstap b naar l1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:58

ik heb voldoende punten om over te gaan naar het l1, maar zit een beetje met het volgende probleem.

ben er nog niet echt achter of mijn paard nu constant blijft, ik hoop het.
opzich ben ik er klaar voor, maar ik vind het termijn erg kort als ik denk aan de selecties. ik weet dus niet wanneer ik voor de eerste keer l1 wil starten en er zit bij mij een vakantie tussen. hmz

wat zouden jullie doen.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:01

hoeveel winstpunten heb je nu?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:03

ik ben gelijk L1 gestart, dan krijg je op je protocollen te zien waar je verder aan moet werken.... als ik strax mn puntjes heb voor de L2 ga ik ook weer gelijk over, om te blijven "zitten" heb je naar mijn idee niet veel aan......... je haalt misschien wel extra punten etc. maar je weet nog niet wat de jury van je vindt in een andere klasse.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:37

Ik ben ook gelijk overgegaan, had het gevoel dat we er wel klaar voor waren. En net zoals saffier zegt, om dan in de B te blijven heb je ook niet veel aan. Maar als je paardje bijvoorbeeld het wijken oid nog niet helemaal goed onder de knie heeft, zou ik nog niet L starten....

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:09

ik heb de B helemaal uitgereden ( had 23 wp Schijnheilig ) maar dit komt omdat we allebei nog zo groen waren en omdat we door de B heen vlogen...
maar ik moet eerlijk toegeven.. van B naar L1 is echt maar een kleine stap en ik vond het zeer zeer meevallen.. dus als je zelf zegt dat je er klaar voor bent gewoon over gaan Lachen

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:21

Ik ben ook meteen overgegaan, zat zelf ook te wtijfelen maar volgens mn instructrice moet het wel kunnen..eigenlijk komt alleen wijken erbij. Daar heb ik regelmatig nog een 5je op, maar veel onderdelen zijn hetzelfde. Achteraf valt die stap echt wel mee...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:35

ik ben ook meteen over gegaan, en ben blij dat ik het gedaan heb, mijn merrie is nu 4, en we gaan aankomende wedstrijd al weer L2, de L1 is mij beter afgegaan dan de B moet ik zeggen, ik vond de overstap dan ook niet echt al te groot, gewoon zorgen dat het wijken er op zit, en dat je paard een beetje middenstap kan, komt het vast wel goed Lachen

succes OK dan!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:39

Naar mij mening hangt dat ook een beetje af van het aantal punten dat je hebt gehaald. Als je elke wedstrijd met dik 160 punten of hoger thuiskomt. Dan kan je de overstap wel wagen.
Zit je iedere keer net rond een winstpunt. Dan zou ik mooi nog een tijdje doortrainen.
Qua moeilijkheidgraad valt de overstap B naar L1 wel mee.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:02

Ik heb nu 14 winstpunten in B en ik ga de overstap naar de L1 nu ook maken. Mijn paard heeft net twee weekjes vrij gehad en heb nog maar 1x een L1 proef geoefent in de les. Maar ga het laatste weekend van oktober L1 starten. Mijn merrie kent het wijken nog niet helemaal maar dat komt vanzelf wel.We hebben het hele seizoen gemiddeld 165 pnt of hoger gereden en een aantal keren prijs gereden dus ik denk dat ik wel de overstap kan wagen naar de L1. Ik denk perssoonlijk dat de L1 niet veel moeilijker is dan de B. Het wijken en de middenstap en midden galop komen er extra bij.
Het hangt een beetje van jezelf af of je de overstap maakt. Ik denk als je in de B goed hebt gereden je de overstap wel kunt maken mits je paard wel doorheeft hoe het wijken werkt en dat ie de middenstap en middengalop redelijk beheerst.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:45

De middengalop zie ik ook vaak als struikelpunt in de L1. Ik vond de L1 tot nu toe de lastigste klasse... Je moest lichtrijden tijdens het wijken en ik kan een paard veel beter opsluiten tijdens het doorzitten dan tijdens het lichtrijden.

Vraag je instructrice wat zij / hij er van vind! Succes!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:58

Ik heb met 13 wp in de B de overstap gemaakt. Natuurlijk kom je een aantal proeven tegen die niet vlekkeloos gaan, zeker met een jong paard niet. Aan de andere kant is het allemaal ervaring opdoen en wordt je paard daar niet slechter van. Echt zwaar zijn de L1 proeven niet.

Mijn paard loopt ook niet constant goeie proeven maar over het algemeen ben ik wel tevreden. Ben in juni overgegaan en nu L1 + 5. Heb bijvoorbeeld in Wassenaar gestart drie dagen. Scoorde vrijdagavond een 2e plek met 169 punten, maar zaterdag "slechts" 154 en 145. Het wisselt nog wel , maar ik vind niet dat dat erg is. Hoe meer hij nu ziet en meemaakt hoe makkelijker hij straks is (hoop ik...).

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:30

Ik heb de B en L helemaal uitgereden tot aan de 20 (nouja, een 19 dan, maar das een beetje lastig) Ik had in 5 wedstrijden in de b al 19 wp.
Op zich is de overgang niet zo heel erg groot, het hangt gewoon helemaal van je paard af of die er klaar voor is. Ik neem er persoonlijk liever de tijd voor, als dat je overhaast een nieuwe klasse ingaat.Als je elke keer een goede proef neerzet gaat het hard zat! Ik kijk altijd een beetje naar hoe mijn paardje zich ontwikkelt. Aan het begin van een nieuwe klasse merk je dat het nog een beetje wennen is, maar at wordt steeds constanter. Heb ik het gevoel dat de proeven bevestigd zijn, dan ga ik pas over. Dat zie ik vaak ook aan mijn punten, als ik begin in een klasse rijd ik meestal in de 160, en dat wordt dan later vaak 170. Ik ben dan ook erg blij dat ze het aantal wp naar 20 hebben gehaald!
Ik heb nu in de L2 ook weer het prbleem dat het veel te hard gaat. Ik ga er nu een paar maandjes even tussenuit om even lekker de basis weer op te pakken. Het verschilt natuurlijk ook per paard. Je hebt gewoon paarden die hele goede proeven neerzetten ,maar qua beweging niet echt veel extra hebben. Die zullen niet snel in de 170 rijden, en dus ook minder snel aan de 20 komen. Dan zou ik ook gewoon over gaan.
Ik zou gewoon zelf even kijken hoe je paardje aanvoelt, hoe de L proefjes thuis aanvoelen, en hoe je paardje de afgelopen wedstrijden gelopen heeft. Als je daar zelf een positief gevoel over hebt, zou ik gewoon overgaan. Ik zou wel idd goed op de galop gaan trainen, want daar zie je het inderdaad bij een heleboel foutgaan..

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:35

saffier schreef:
ik ben gelijk L1 gestart, dan krijg je op je protocollen te zien waar je verder aan moet werken...


Dit vind ik nou niet echt een goede reden om een klasse hoger te gaan starten. Ik krijg van min instructrice wel te horen waar ik aan moet werken, en dat moet zo goed zijn, dat de jury daar in feite niets meer op aan te merken heeft! (natuurlijk rijdt je nooit een geheel perfecte proef, maar daar moet je in je training wel van uit gaan imo)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:59

kimmy schreef:
De middengalop zie ik ook vaak als struikelpunt in de L1. Ik vond de L1 tot nu toe de lastigste klasse... Je moest lichtrijden tijdens het wijken en ik kan een paard veel beter opsluiten tijdens het doorzitten dan tijdens het lichtrijden.

Vraag je instructrice wat zij / hij er van vind! Succes!

Ik zou het ook even aan je instructeur vragen, die weet het beste waar jij nu aan toe bent met je pony. Ik was gelijk over gegaan, vooral omdat ik mijn laatste wedstrijd gewoon super punten+prijs had, dus ik dacht wel dat ik toe was aan de L1.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:17

Ik had na 5 wedstrijden genoeg wp om over te gaan. Met een paard dat een jaar onder t zadel is nu.
Wilde eigenlijk een keer L1 proberen om te kijken hoe we het beiden er af zouden brengen. Even wennen aan een andere proef, en dat telt voor ons beiden.
Ik was 2 x 2e van de 8 en had ook al gelijk 2wp.
Had het niet verwacht maar Frank vind dit veel leuker, iets moeilijkers en krijgt nu een beetje een wedstrijdritme maar over 2 weken moet ik weer en dan haal ik misschien geen punten. We zullen t wel zien.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:24

kijk oefeningen e.d is niet zo een probleem, maaar ik zit meer met zijn karakter, het is een paard met een heel sterk karakter, waardoor ik er niet altijd zeker van ben dat hij mee werkt, dat is een beetje een zwakkeschakel. als ik nou doorrijdt moet ik waarschijnlijk halverwege het winterseizoen over. als ik nu de overstap maak zitten de selecties best dichtbij, hmz moeilijk moeilijk.

nou moet ik wel zeggen dat als het de week voor de wedstrijd niet lekker gaat, ik ook echt niets hoef te verwachten op wedstrijd, dus ik dan meestal al niet ga.

middengallop, wijken en middenstap is allemaal geen probleem als ie maar mee werkt, maar ik kan nog steeds niet vinden op wat voor manier ik hem er doorheen kan zetten als hij niet mee werkt.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:22

Ik heb met mijn pony eerst 2x B gereden en toen naar de L1 gegaan.
Pony is nog jong maar ook metteen de eerste wedstrijd hadden we winst.
Toch vond ik de L1 proef best wel moeilijk. Er zitten best pittige wendingen in voor een jonge pony die soms wat ruimer de bocht moet maken Haha!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:39

Wij (Ik en mn dravertje) mogen over naar de L1, maar vind mezelf er niet klaar voor. Middenstap gaat niet vloeiend, middengalop gaat niet goed (gewone galop is al geen sterk punt), goed op de letter rijden gaat niet vlekkenloos en wijken gaat de ene dag beter als de andere dag...
Maar als jij het gevoel hebt er klaar voor te zijn, gewoon doen!

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:27

marloezzke schreef:
kijk oefeningen e.d is niet zo een probleem, maaar ik zit meer met zijn karakter, het is een paard met een heel sterk karakter, waardoor ik er niet altijd zeker van ben dat hij mee werkt, dat is een beetje een zwakkeschakel. als ik nou doorrijdt moet ik waarschijnlijk halverwege het winterseizoen over. als ik nu de overstap maak zitten de selecties best dichtbij, hmz moeilijk moeilijk.

nou moet ik wel zeggen dat als het de week voor de wedstrijd niet lekker gaat, ik ook echt niets hoef te verwachten op wedstrijd, dus ik dan meestal al niet ga.

middengallop, wijken en middenstap is allemaal geen probleem als ie maar mee werkt, maar ik kan nog steeds niet vinden op wat voor manier ik hem er doorheen kan zetten als hij niet mee werkt.


Wat maakt het uit dat de selecties dichtbij zijn? Je kan toch niet naar de NL in de L1, dus dat heeft er
verder weinig mee te maken behalve dat je wel goed wilt eindigen, maar als het toch zo wisselend
in de B is zou het ook kunnen dat je met de L1 het de ene keer makkelijker haalt als de andere keer! (winstpunten)

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:42

marloezzke schreef:
kijk oefeningen e.d is niet zo een probleem, maaar ik zit meer met zijn karakter, het is een paard met een heel sterk karakter, waardoor ik er niet altijd zeker van ben dat hij mee werkt, dat is een beetje een zwakkeschakel. als ik nou doorrijdt moet ik waarschijnlijk halverwege het winterseizoen over. als ik nu de overstap maak zitten de selecties best dichtbij, hmz moeilijk moeilijk.

nou moet ik wel zeggen dat als het de week voor de wedstrijd niet lekker gaat, ik ook echt niets hoef te verwachten op wedstrijd, dus ik dan meestal al niet ga.

middengallop, wijken en middenstap is allemaal geen probleem als ie maar mee werkt, maar ik kan nog steeds niet vinden op wat voor manier ik hem er doorheen kan zetten als hij niet mee werkt.


je moet juist wel gaan! gewoon oefenen. Ik ben achteraf de B ook ruim doorgevolgen, maar in de L1 kom ik nu toch wel moeilijkheden tegen en dat is nu ook meer, omdat mijn paard er neit altijd zin in heeft en nu een paar maanden even geen zin had om mee te werken. De ene dag kan ze hemels lopen en de volgende dag is het weer bagger, maar ja dat is weer het karakter en dat vind ik ook wel iets hebben.