Jury's en lesklanten vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Jury's en lesklanten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 09:30

Ik weet dat er al een topic over geweest maar ik zit nog met een vraag.

Mag het nou wel of niet? Een jury die een lesklant moet jureren...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:33

Officieel niet, maar in de praktijk wordt er geen groot probleem van gemaakt.
Je dacht toch niet dat Johan Hamminga afgelopen zondag in Kootwijk GEEN lesklanten jureerde............ zelfs de winnaar.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:35

Het gebeurt erg vaak! Mijn instructrice lest dus ook bij een jury lid, waar ze af en toe weleens mee te maken krijgt op wedstrijd. Maar ik moet zeggen dat hij het altijd heel eerlijk jureert, af en toe zelfs strenger, omdat hij weet hoe het paard normaal loopt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:52

Ik doe het niet. Als ze me vragen om te jureren, dan zeg ik meteen: niet die klasse, want kans is groot dat er lesklanten van mij in zitten.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:37

Lesklanten dwarrelen als toekomstige ruitersterretjes door alle rubrieken heen, hoe kan ik nu zeggen: die klasse niet hoor!
Meestal meld ik het wel even bij de organisatie, krijgen die er in ieder geval geen gezeur over, maar vaak ook zijn de startlijsten een verrassing bij aankomst.
Mij maakt het niet uit, ik beoordeel wat ik zie, en ga niet denken: owh, in de les doet 'ie dat veel beter/slechter...

Beetje profie blijven... *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:52

GeJe schreef:
Beetje profie blijven... *LOL*


Maar in hoeverre kun je dat echt, als je een lesklant in de ring hebt?

Ik vind het al vervelend als ik stalgenoten in de ring heb.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:54

Heb daar geen moeite mee... klanten zelf wel, ze proberen beter hun best te doen, en dan lukt het ineens niet meer...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:59

Ik doe het zowiezo ook niet, vanwege de andere deelnemers. Er zijn er genoeg die weten dat ik aan bep. mensen lesgeef, en die zullen zich dan afvragen of het er wel eerlijk aan toe gaat. Dus daarom ook al niet.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:02

Sterker nog, andere deelnemers kunnen zelfs protest aantekenen zodra ze de startlijst zien.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:06

Fitzroy schreef:
Sterker nog, andere deelnemers kunnen zelfs protest aantekenen zodra ze de startlijst zien.

Dan kunnen Johan Hamminga, Christa Laarakkers en nog veel meer (sub)top trainers wel ophouden (met jureren of lesgeven)..............

Dat gaat mij echt te ver.
Hoe wil je trouwens AANTONEN dat iemand les krijgt van de ander?
Misschien was "gisteren" wel de laatste keer .................... weet jij veel? Knipoog
Maw het bewijs krijgt een protesterende ruiter volgens mij nooit rond. Zeker niet als de betrokkenen het glashard ontkennen (ik les een weekje niet bij hem.......... Haha!)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:11

In Rosmalen startte ik voor het eerst L2, komt Marieke (mijn voorlees(s)ter) keihard lachend teruggelopen van het aanmelden: "Jeroen zit in de auto!" Die staat bij ons op stal en was dus mijn jury.
Wisten wij veel!

(Resultaat: ergens in de 160 en de opmerking "Jouw paard kan vééél beter!!" Knipoog Tja, dat krijg je als iemand je vaak thuis ziet rijden... Haha! )

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 11:38

Nu gaat het om een wedstrijd thuis op stal en een jury die bijna 5 x bij ons een meisje les geeft dat mee rijdt in de klasse waar de jury zit... Ben heel erg benieuwd

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:55

Ik doe het ook niet. Meestal is het geen probleem om mijn lesklant bij de andere jury twee keer te laten rijden. Ik wil gewoon discussies voorkomen. Ik hem misschien ook wel makkelijk praten, want ik geef momenteel niet heel veel mensen les...Lachen

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:01

officieel mag je als jury geen familieleden of lesklanten jureren, staat in de regelementen, dat zullen de meeste hier ook wel weten, familie da's makkelijk, maar het wordt wat lastig bij lesklanten, dan moet je dat gaan bewijzen ofzo? Verward Zelf rijd ik niet graag bij mijn instructeur, dat is 1 keer voorgekomen en ik was veel zenuwachtiger dan anders, hij kent namelijk de zwakke punten als geen ander, de bewuste proef ging waardeloos, slordig en met fouten, toch had ik een aardige winstpunt bij hem, ik vond dat echt belachelijk, je weet vaak zelf of je goed hebt gereden of niet, ik heb het hem ook gezegd dat het een onterechte winstpunt was, maar hij zei: och er zaten ook heeeeeeeele goeie stukken in hoor Schijnheilig ik ben er verder maar niet over in discussie gegaan, maar ik weet zeker dat hij een 7 gaf waar een ander een 6 zou geven en een 5 waar een ander een 4 zou geven, volgens mij kan je als jury dan nooit helemaal objectief zijn ( en dat is toch al moeilijk Haha! ) ik ben er geen voorstander van, de volgende keer als het weer voorkomt meld ik me af Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:15

CGJ12 schreef:
Hoe wil je trouwens AANTONEN dat iemand les krijgt van de ander?
Misschien was "gisteren" wel de laatste keer .................... weet jij veel? Knipoog
Maw het bewijs krijgt een protesterende ruiter volgens mij nooit rond. Zeker niet als de betrokkenen het glashard ontkennen (ik les een weekje niet bij hem.......... Haha!)

Het gaat mij niet eens om het aantonen. Het mag gewoon niet, en die reden is er niet voor niets. Ik krijg er zelf ook vraagtekens bij als ik iemand bij zijn instructeur zie rijden en die persoon staat dan eerste daarna.
Als ik iemand een langere tijd (bijv. een paar maanden) geen les heb gegeven, dan jureer ik die persoon wel weer.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:18

CGJ, hebben de reglementen in jouw ogen eigenlijk wel zin Knipoog
Misschien kunnen ze net zo goed afgeschaft worden, als men zich toch niet aan de regels kan houden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:38

Fitzroy schreef:
CGJ, hebben de reglementen in jouw ogen eigenlijk wel zin Knipoog
Misschien kunnen ze net zo goed afgeschaft worden, als men zich toch niet aan de regels kan houden.

Voor alle duidelijkheid: Ik houd mezelf zo goed en zo kwaad mogelijk aan de reglementen. Zeker als jury.
Maar op het moment dat ik me als ruiter heb ingeschreven voor een Amev-Hippo wedstrijd aan de andere kant van de IJssel, waar bij aanvang van de proef mijn instructeur zit te jureren ga ik gewoon van start.
Ook als in in Nijmegen mag starten en de meester zit in het witte hokje.........
Ik zie wel of ie me 1e zet of laatste. Daar zijn die jury's professioneel genoeg voor.
Trouwens, als ik niet mag starten, mag ik de 2e proef namelijk óók niet rijden.

Dus gewoon een beetje praktisch met die regels omgaan.
Vergeet niet dat de Jury-leiding ZELF expliciet aangeeft een beetje soepel met die regels om te gaan en als jury.
En mocht ik dan een leerling hebben die het verder schopt dan de B en die ik TOEVALLIG in de ring krijg, dan maak ik daar echt niet zo'n punt van.
Ik zorg er hoogstens voor dat het geen hele HORDEN worden........ Haha!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:42

Dat het niet mag is in theorie een mooie regel, maar in praktijk werkt het niet. Hoe moeten wij nu weten wie er allemaal les krijgt van een bepaalde jury Verward

Zie het al voor me: Geweldig, u wilt wel bij ons jureren? Maar wilt u dan nu wel even een lijstje sturen van al uw lesklanten, rijdende familieleden, vrienden, stalgenoten, buren en mensen die op uw paarden rijden Haha!

Waar wel rekening mee te houden is, is er voor zorgen dat iemand niet zijn eigen kind gaat jureren, maar dat geven jury's dan vaak ook aan.

Als ik door mijn eigen instructrice gejureerd wordt, hoef ik volgens mij niet op extra punten te rekenen: ze weet precies wat ik allemaal fout doe en haar kennende zal ze daar ook goed op letten Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:09

AnoeskaB schreef:
Dat het niet mag is in theorie een mooie regel, maar in praktijk werkt het niet. Hoe moeten wij nu weten wie er allemaal les krijgt van een bepaalde jury Verward

Zie het al voor me: Geweldig, u wilt wel bij ons jureren? Maar wilt u dan nu wel even een lijstje sturen van al uw lesklanten, rijdende familieleden, vrienden, stalgenoten, buren en mensen die op uw paarden rijden Haha!



Als het goed is, stuur jij als wedstrijdsecretariaat een startlijst naar de juryleden en die kunnen daar dan zelf op inspelen.
Dat hoef jij dus niet te doen.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:18

het valt me op dat hierboven vaak wordt geschreven over 'ruiter voortrekken' en 'dat gaat normaal veel beter --> 5 dat gaat veel beter als normaal --> 8. volgens mij weet de lesklant beter wat de jury wil zien en kan hier op inspelen(in hoeverre je al niet zo rijd).

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:19

Fitzroy schreef:
Sterker nog, andere deelnemers kunnen zelfs protest aantekenen zodra ze de startlijst zien.


Er zijn er maar weinig die dat zullen doen.... vergeet niet dat ze daarna wel voor diezelfde jury moeten starten.
En stel dat je het pas op de dag zelf ziet, dan kan je er nog weining aandoen, toch?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:20

GeJe schreef:
Heb daar geen moeite mee... klanten zelf wel, ze proberen beter hun best te doen, en dan lukt het ineens niet meer...




Bloos! dat geldt blijkbaar ook voor (ex)stalgenoten

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:21

Ik ontvang in de meeste gevallen alleen een briefje hoe laat ik wáár moet zijn.
Mócht er al een startlijst bijzitten, dan staat er niet op welke jury, welke rubriek doet.
In een groot aantal gevallen moet ik zelfs bellen: "Moest ik morgen niet bij jullie komen punten?...."

Mócht je én die startlijst krijgen, én ook nog te weten krijgen dat je het Z moet doen, dan heb je meestal die lijst ontvangen op donderdag terwijl zaterdag de wedstrijd al is.
Heel leuk voor de organisatie als je dan even belt met: "Ik kan het niet doen. Zoek nog maar even een ander"
Daar zaten ze nu nét op te wachten........... aangezien ze slechts twee Z-jury's bij elkaar hadden weten te schrapen voor de Z-rubrieken, dus van omplaatsen van ringen kan ook geen sprake zijn.........

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:22

Sjef schreef:
Er zijn er maar weinig die dat zullen doen.... vergeet niet dat ze daarna wel voor diezelfde jury moeten starten.
En stel dat je het pas op de dag zelf ziet, dan kan je er nog weining aandoen, toch?

Ik heb het al gezegd.
Hoe wil je het bewijs gaan voeren als je protest aantekent?
Ik ben razend benieuwd!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:40

Fitzroy schreef:
Als het goed is, stuur jij als wedstrijdsecretariaat een startlijst naar de juryleden en die kunnen daar dan zelf op inspelen.
Dat hoef jij dus niet te doen.


En dan? Andere jury opzoeken vlak voor de wedstrijd? Deelnemers melden dat ze niet mee mogen doen?

CGJ12, die startlijst krijgen ze bij ons wel (1 week van te voren), het hele programmaboekje zelfs. En een lijst van welke jury bij welke ring zit, routebeschrijvinkje erbij, op de dag zelf een mandje met lekkers voor in de auto en na afloop uiteraard een flesje wijn! Haha!
Moet ze wel tevreden houden natuurlijk Schijnheilig