[JV] Rassen vooroordeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:19

Ik reageer even niet als jury, maar als fokker.
Als ik een wedstrijd onder Z niveau bekijk, verbaas ik me over grote aantal niet voor dat doel gefokte paarden en pony rassen dat meedoet.
Als gemotiveerd fokker van dressuurgerichte paarden doet het mij verdriet dat men niet voor datgene kiest waar zoveel fokkers zoveel moeite voor doen (aanleg, beweging, talent, gezondheid) maar kiest voor een soort paard/pony dat in aanleg gefokt is voor een ander doel.

Hoe hoger de proeven, hoe minder andere rassen en bij springen is het al heel eenvoudig, daar selekteert het vermogen en aanleg de deelname.

Vrijheid blijheid en als het om het meedoen gaat prima, maar ik denk dat Lance Armstrong de tour ook niet kan winnen op een opoefiets, dus zeggen dat je door het ras benadeeld wordt, een veelgehoorde klacht, lijkt mij de zaak omdraaien.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:04

mandymonica schreef:
Maar Sarabande, ik vind dus niet dat je kan zeggen: als je zo nodig dressuur moet rijden, koop dan ook een in die richting gefokt paard.


Dat zeg ik niet, ik zeg dat wanneer je met een niet voor dat doel geschikt paard of pony mee wil doen aan wedstrijden die eigenlijk boven het kunnen en mogelijkheden van dat dier liggen en je wordt daar op afgestraft dat je dan niet de jury de schuld moet geven.

Ik begrijp dat je op een Haf harder moet werken en het dier een prima karakter moet hebben.
Dat is jouw plezier, en dat is je gegunt.
Voor de jurering gelden regels.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:19

Vippie schreef:
Het doet veel mensen verdriet om de huidige prijzen van de paarden van tegenwoordig te zien, waar vroeger het guldentekentje stond is zonder pardon de € in de plaats gekomen helaas. En vele basisruiters kunnen deze bedragen niet opbrengen, zij kiezen dus voor een bruikbaar alternatief, zeker als men geen ambities heeft richting kampioenschappen of nationaal starten.
grote dank namens de andersoortigerassen-ruiters voor uw.


Buiten het feit dat de prijzen nog nooit zo laag geweest zijn, worden die prijzen ook veroorzaakt omdat de paardenfokkers er alles aan doen om een gezond paard te leveren, dat het werk aankan en zijn eigenaar niet na een paar jaar het verdriet bezorgt niet meer verder te kunnen.

Overigens als ik de prijzen voor veel rassen zie weet ik zeker dat je daar ook een leuk paard voor kan kopen waar je in de sport mee uit kan komen.
Trouwens veel paarden zijn ook multifunctioneel in te zetten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:30

mandymonica schreef:
maar ook barok gefokte paarden (die toch echt voor de klassieke dressuur gefokt zijn en dat al eeuwen lang!!!)


Heb je de dressuur in Aken gezien, het publiek genoot luidruchtig.

Wat eeuwenlang goed was, en nu eigenlijk alleen nog maar voor schitterende shows gebruikt wordt, voldoet niet altijd aan de actuele wedstrijdvoorwaarden en regels.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:43

Quellian schreef:
Ja, want het paard is een bruine KWPN-er, gewoon zoals er 13 van in een dozijn zijn Lachen


Ik heb hier 7 KWPN merries staan van bruin tot zwartbruin.
Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze mooi zijn, een fijn karakter hebben en kunnen lopen.

Verder zijn het allemaal individuen, of bedoelde je dat niet met 13 in een dozijn????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:40

Merens schreef:
Veel van de warmbloedmensen lezen niet en roepen dat mensen met koudbloeden niet moeten 'zeuren' , en dat je dressuur met een dressuurpaard zou moeten rijden. DAT WAS MIJN VRAAG/STELLING NIET!! Vreemd hoor


Niet alleen lezen wat je aanstaat, nergens staat moeten, alleen dat je een minder geschikt paardenras niet als excuus moet gebruiken voor het behalen van minder punten.
En als je daar wel moeite mee hebt dan gewoon een paard gebruiken waarvoor het gefokt is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 35 bezoekers