[JV] Rassen vooroordeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:46

Ik rij geen dressuurwedstrijden en heb weinig ervaring met "gejureerd worden". Toch snap ik wel heel goed waar de vooroordelen richting jury vandaan komen en ze zullen soms terecht en soms onterecht zijn.

Wat vaak lijkt te gebeuren, is dat een haflinger/ fjord/ merens of wat voor ponyras dan ook, maar ook barok gefokte paarden (die toch echt voor de klassieke dressuur gefokt zijn en dat al eeuwen lang!!!), bijvoorbeeld een uitgestrekte draf laat zien die voor zijn bouw en kunnen maximaal is, maar dat daar niet de maximale punten voor gegeven worden. Natuurlijk is de uitgestrekte draf van een elastieken KWPN-er meer "spectaculo", maar als ik het goed begrepen heb moet er beoordeeld worden wat paard en ruiter presteren met hun fysieke kunnen en niet wat een andere combinatie voor of na hen gepresteerd heeft.

Maar dat is moeilijk! Een jury ziet meer sportpaarden dan overige rassen en dan wordt het lastig vergelijken.

Maar Sarabande, ik vind dus niet dat je kan zeggen: als je zo nodig dressuur moet rijden, koop dan ook een in die richting gefokt paard. Ten eerste: wie zegt dat de betreffende persoon alleen maar aan dressuur doet? Wie weet staat die koelhoofdige fjord ook wel voor de wagen en dat is dan prettiger dan een sensibel heethoofdje. Zelfde geldt, als ook de kinderen er wel eens een rondje op rijden.

En ikzelf bijvoorbeeld voel me helemaal niet prettig bij grote paarden. Boven de 1.55 is voor mij HOOG!! Ik rij een pony van 1.45, qua bouw verder overigens een keurig elastieken sportbeestje, maar in een wedstrijd tussen grote paarden zullen haar snelle pasjes ongetwijfeld ook gefronste wenkbrauwen en de opmerking "koop een echt paard" opleveren.

Pfoe, wat een verhaal. Voor ik echt op dreef kom hier maar even een punt!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**



mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:09

Kelan schreef:
Een dressuurwedstrijd is toch ook niet een "wie heeft het meest z'n best gedaan"-verkiezing... Een jurylid beoordeelt gewoon wat hij/zij ziet, ongeacht hoe makkelijk/moeilijk dat voor de betreffende combinatie is.
Anders mogen ze ook wel rekening gaan houden met het talent van de ruiter. Als ik dan als niet-ontzettend-getalenteerde ruiter een even net proefje neer zet als een zeer getalenteerde ruiter verdien ik meer punten omdat ik er harder voor heb moeten werken Verward Lijkt me toch niet.


Daar heb je gelijk in. Maar het ruitertalent en het fysieke kunnen van het paard zijn toch 2 heel verschillende dingen. Als een paard maximaal uitstrekt of juist verzamelt, dan is dat maximaal, punt uit. Een fjord dekt bij het uitstrekken misschien nog half niet zoveel bodem als een KWPN-er, maar dat doet er niet toe. Maximaal is maximaal en dat moet dan goede punten opleveren.

Maar ponybezitters: het kan allemaal wel! In de Bit stond een leuk stukje over iemand die haar fjord naar een niveau gereden heeft, waar veel ruiters en paarden voorlopig alleen van kunnen dromen! Doorzetten en gewoon uitkomen met die ponies. Hoe meer jury's aan hun bewegingen wennen en vergelijkingsmateriaal hebben, hoe eerlijker ze kunnen punten!
Laatst bijgewerkt door mandymonica op 28-07-04 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:19

En toch ben ik het daar niet mee eens horselover... een paard met "van nature een draf voor een 8"...?? Zal er mooi uitzien, maar het gaat om het rijden. De gangen en bewegingen van het individuele (gezonde!) paard moeten beoordeeld worden en niet de gangen en bewegingen van het superpaard wat daar nou eenmaal niet loopt en waarmee dat paard niet te vergelijken is. Een paard wat niet uitgerust is met een spectaculaire draf en een klein foutje maakt mag niet afgestraft worden met een onvoldoende, terwijl het paard met die fantastische draf net zo liep te mutsen en net zo'n fout maakte... dat is nou precies waar het hier om gaat naar mijn idee en wat het vooroordeel is: de jury beoordeelt niet wat het paard kan, maar wat 'ie zou moeten kunnen als het een ander paard was geweest. En dát is niet eerlijk.

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:02

lieke2 schreef:
Ik kijk zelf als ik een ander ras dan het kwpn in de ring krijg toch naar mijn mening objectief. ze zullen net zo goed goede overgangen moeten laten zien, verruimingen en figuren. Er rijden niet voor niets ook friezen in de nationale dressuur mee.


Zo lang ze maar niet beter hoeven te zijn Knipoog , dan is het toch prima! OK dan!

En Merens, zevens voor het verruimen, daar hoef je je volgens mij niet voor te schamen, dan heb je niet met een bevoordeelde jury te maken gehad lijkt me. Misschien toch nog ooit GP Knipoog

Ik hoop dat er nog wat jury's willen reageren, want nu wordt er uiteindelijk (ook door mijzelf Bloos! ) toch meer over jury's gepraat en dat was inderdaad niet echt jouw vraag....

Zal me nu weer braaf bij alleen lezen houden...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:17

CCCCorine schreef:
Nu wordt er overwegend over dressuur gesproken. Minder kwaliteitsvolle paarden zouden volgens velen hetzelfde cijfer moeten krijgen voor de uitgestrekte draf als echte dressuurcracks, mit ze het beiden maar zo goed doen als ze kunnen. Wat een onzin.

Ik kan toch ook niet met Liberty mee gaan doen aan paardenrennen en enkele rondes voorsprong vragen, omdat ie ondanks dat hij op zijn allerhardst gaat, de volbloeden met geen mogelijkheid bij kan houden?

Als mijn zusje met haar Haflinger bij de paarden zou gaan springen, dan zetten ze toch ook het parcours niet een centimeter of 20 naar beneden?

Als je ver wilt komen in de dressuur, kies dan voor een paard dat hiervoor 'gemaakt' is en geen trekpaard. Als je mee wilt doen aan boomsleepwedstrijden, dan koop je toch ook geen chique dressuurgefokte pony?


Lips are sealed Lips are sealed

Sorry Merens, ik kan het toch even niet laten!!

CCCCorine, ben ik nou zo dom of.... dressuur is bedoelt om je paard te gymnastiseren heb ik altijd begrepen. In een dressuurwedstrijd zou dus eigenlijk beoordeeld moeten worden wie dat het beste voor elkaar heeft. Een paard wat de oefeningen van nature al met 3 vingers in z'n neus doet (voor zover dat fysiek mogelijk is dan Haha! ), daar heb je wat dat betreft minder werk aan. !!Waarmee ik niet wil zeggen dat de gemiddelde pony zelfs hogere punten zou moeten krijgen, omdat ruiter en paard meer hun best zouden moeten doen!!

Rennen, bomen slepen, springwedstrijden: daar gaat het erom, welk paard dat het beste kan (en laten we eerlijk zijn, springwedstrijden zijn er op diverse niveaus, omdat niet ieder paard direct over een muur van 1.60 m heenkomt). En ik heb altijd begrepen dat het er bij de dressuur om gaat, wie zijn paard het beste gegymnastiseerd heeft.

Op het hoogste niveau blijven toch enkel de uitblinkers wel over, omdat alleen zij fysiek en mentaal in staat zijn om de zwaarste oefeningen "gemakkelijk" achter elkaar uit te voeren. Ieder paard heeft immers op een gegeven moment een grens.

Dit is misschien 1 van de redenen waarom ik niet graag deelneem aan dressuurwedstrijden: naar mijn idee is uit het oog verloren waar het in de dressuur om gaat. De kunst van het gymnastiseren.

Maar goed, Merens, je hebt gelijk, het is een totaal andere discussie. Misschien moet er een apart topic geopend worden?

Over de wijze van toiletteren kan ik helaas niets zeggen, daarvoor moet je echt een jury hebben!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers