Discussie met FNRS jury? Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Discussie met FNRS jury? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 00:06

Vandaag heb ik weer meegedaan met de FNRS wedstrijd op de manege. Ik vind het altijd wel leuk om te doen. Maar na vandaag??

Ik had twee keer een drie Bloos voor de galop en de volte in galop. Dit omdat hij verkeerd aansprong en ik niet gecorrigeerd heb.

Nu heb ik vijf!! keer gecorrigeerd. Dus terug in draf en weer galop. Maar de jury "kan niet alles zien, hé?" Verward

Dat vind ik al vreemd maar o.k. Zijn tip was om even helemaal halt te houden en dan opnieuw te beginnen. Zo kan je de goede galop aanleren. Ehh... dit is een wedstrijd, toch niet een training? En!! nu komt het grappige "Dan kon de jury ook zien dat ik hem terug nam" Sorry hoor maar vanuit deg alop naar draf gaan en weer aanspringen en dat vijf keer dat kun je toch niet missen? Maar goed.

Ik zei "Maar als je FNRS rijdt en je corrigeert dan kun je toch nog wel een vijf krijgen ofzo, ik geef wel de goede hulpen"

Nee ik rijdt F8 en dus moet het paard het dan kunnen. Maar als hij het dan niet kan?? Ik zei dus" dan kan ik beter dus niet corrigeren en dan toch nog een goede volte rijden.(ook minder vermoeiend) Want nu is, door het corrigeren, de volte niet meer goed" Hij; "Nee als je in de verkeerde galop zit krijg je een drie."

Ik dus "Als ik dus in de goede galop zit en een ei rijdt i.p.v de volte dan krijg ik dus toch een zeven want ik zit in de goede galop en de vorm maakt niet uit"

Nee dat maakt wel uit. Zegt hij.

Dus als ik in de verkeerde galop zit en ik maak een goede volte kan het een vier zijn en kan ik beter niet corrigeren. Want hij blijft toch verkeerd aanspringen.

Maar nee, dan zou ik niet goed bezig zijn.

Dus ik weer "In de training ben ik daar natuurlijk hard op aan het trainen, maar dit is een wedstrijd?" Hij kan ik mijn drie in een vier veranderen?"

Ik leer hier dus uit; zolang ik verkeerd aanspring, ook al corrigeer ik me suf dan krijg ik dus toch een drie.

Maar als ik goed zou zitten, dan maakt de vorm wel uit. Dus met de goede galop en een ei krijg ik een vijf of lager.

Dit is toch niet fair?

Zegt hij "Tja sommige paarden komen gewoon niet verder" Klopt..helemaal mee eens. ALS je landelijk zou rijden. De FNRS zegt juist dat ze naar de ruiter kijken en niet zozeer naar het paard.

Ik zou op dit moment echt niet landelijk starten omdat Karan steeds in de verkeerde galop aanspringt. Maar nu rijdt ik FNRS. Ik kan dus beter op een braaf manegepaard meedoen en zo mijn punten halen.

Dat klopt toch niet? Niet volgens de FNRS methode.

Nu jureert deze meneer, die overigens heel erg aardig is en gewoon echt een toffe vent is, wel vaker bij ons. Maar dan kan ik net zo goed niet starten.

Op het protocol stond ook" Paard ploegt teveel" Dat kan kloppen. We hebben net een nieuwe bak en die was vandaag best zwaar.

Jury zei" Tja daar is het ook het type paard voor he? Een kwpn'er heeft dat veel minder"

Ehhh dit is toch een FNRS wedstrijd? Waar ze niet zo naar het paard kijken?

Kijk ik kan er best tegen als ik lage punten heb die ik verdient heb. Maar dit wilde ik gewoon snappen en nu snap ik het nog niet. Iemand van jullie die ervaring heeft met FNRS wedstrijden?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 01:05

Helemaal mee eens. Het resultaat is wat telt.

Maar volgend het FNRS systeem kijkt de jury naar het paard.
Dit staat er op de site

"Bij de FNRS-manegewedstrijden wordt er voornamelijk gekeken naar de rijkunst van de ruiter. Waarom gaat het getoonde zoals het gaat? Wat doet de ruiter om zijn of haar paard/pony te bewegen het gevraagde onderdeel van de proef uit te voeren? Het paard dat zich onder de ruiter bevindt, is niet meer doorslaggevend voor het te behalen aantal punten. "

Waarom Karan niet meer in de rechtergalop wil, ben ik nu aan het onderzoeken. Het is niet alleen bij mij hoor. Ook bij andere ruiters. Ik heb al veel geprobeerd.

Aanspringen vanuit wijken, op een kleine volte met veel stelling naar binnen, juist stelling naar buiten, verkeerde been lichtrijden, een keer laten doorgalopperen in de verkeerde galop op een kleine volte, Juist stoppen en weer aanspringen...

Alleen als ik hem echt overval. Dus een flinke por met mijn spoor in de buik en buitenteugel er goed aan, dan wil hij wel goed aanspringen.

Trouwens als ik bij A afwend en onder X aanspring dan vindt hij het veel makkelijker. Dus ook zonder stelling geoefend om in de hoek aan te springen..Maar nee.

Wanhopig...een beetje... Het rare is dat hij het altijd goed heeft gedaan tot opeens een dag. En die dag is er naar mijn weten niets gebeurt. Ook niet op de wei.

Oh ja ik heb ook een hele poos het galopperen laten zitten. Eerst gewoon proberen los in zijn lijf te krijgen. Maar dat is niet makkelijk. Nu ben ik nog steeds bezig met de basis. Met instructie! Het gaat wel wat beter. Maar nu moet ik een operatie ondergaan en kan ik waarschijnlijk twee weken niet rijden. Dat schiet dus ook niet op.

Ik ben het er wel mee ens dat ik een onvoldoende krijg. Een drie is nog veel als je niets eens corrigeerd. Ik had wel corrigeerd en had dus liever een vier gezien. Meer is echt niet verdient.

Landelijk mag je nog blij zijn met een drie. Maar het FNRS systeem zit soms raar in elkaar.

Landelijk moet je je paard nagevelijk rijden vanaf de L. In de B zien ze niet graag een paard wat met zijn hoofd onrustig is. Liever nog een rustige houding als nagevelijk dan weer tegen de hand etc.

Bij de FNRS zien ze liever dat je het wel probeert. Ook al geeft dat een heel onrustig beeld. Dat zei een andere jury eens.

Och ik rijd liever een paard met een rustige hoofdhouding.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 15:35

Ik vind die drie ook niet zo erg. Maar vindt de redenering gewoon krom.

De FNRS wedstrijden zie ik gewoon als een leermiddel. Het is de bedoeling dat je er wat van opsteekt. Niet om mensen te demotiveren.

Ik weet nu in ieder geval dat ik hem één keer corrigeer. Hij blijft dan toch gewoon fout aanspringen dus die drie voor aanspringen en de drie voor de volte in galop blijft. Waarom moe worden. En Karan over de zeik helpen. Dat is voor de rest van de proef ook niet bevorderlijk.

De FNRS zou juist moeten stimuleren om het wel te blijven proberen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:37

Wij hebben een pony die ook niet echt graag in de rechtergalop gaat. Dat weet de jury en die geeft dus wel een voldoende als er een goede hulp wordt gegeven en ze proberen het te herstellen.(klopt lagere klasse hoor!)

De ruiter is goed bezig en zo is de pony niet meteen uit gerangeerd voor de wedstrijden(niemand zou anders nog op hem willen omdat ze altijd een onvoldoende krijgen voor de galop)

Ik ben de F7 meteen doorgekomen zonder problemen.

De F8 niet maar een ander die in dezelfde klasse start als ik, had nu een WP. En 223 punten. Ik heb nog altijd hoger als hem gescoord maar nu had ik 197.

Het lag niet alleen aan de galop hoor. Die punten vond ik nog wel terecht zoals ik ook al eerder beschreef. Maar gewoon dat "dit type paard niet hoger kan" En dat "zo'n paard niet tegen KWPN'ers op kan" En dat hij gewoon niet heeft gezien dat ik vijf keer gecorrigeerd heb, is waar ik het meeste mee zit denk ik.

Maar ik laat me niet kennen. De volgende keer is hij weer jury. Voor de galop misschien een drie. Maar als ik voor de rest achten rijdt kan hij niet om me heen, toch?

Zo wel.....dan weet ik niet of ik nog vaker bij hem wil starten. Misschien flauw van me. Maar dat vindt ik gewoon niet leuk. En kom ik teleurgesteld van de wedstrijd terug.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio, lina1998, Melzazu en 37 bezoekers