Uitdaging; rijdt eens een F proef!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Uitdaging; rijdt eens een F proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 01:42

Ik rijd FNRS wedstrijden. Dit zijn proeven geschreven voor maneges die aangesloten zijn bij de FNRS. Het gaat van F1 tot F12. F1 en F2 zijn voor de beginners. Die zijn ook zonder galop. In de F2 moet je zelfs afstijgen en daar krijg je ook een punt voor. Bij veel maneges rijden steeds dezelfde mensen mee. Bij een B proef krijg je dan vaak een zelfde soort uitslag. Nu rijdt iedereen tegen een ander van hetzelfde niveau.

Bij twee WP kun je promoveren.

De F proeven zijn best lastig. Vaak heel snel op elkaar. O.K. er zit pas in de F11 wijken in. Maar dat wil niet zeggen dat de proefjes daarom zoveel makkelijker zijn.

Ik typ hieronder een F5 proef in en een F12. Misschien dat iemand die thuis wil rijden? Dan weet je meteen wat F proeven zijn. Misschien dat het ook wat misverstanden uit de weg ruimt. Daarbij is het altijd leuk om eens een andere proef te rijden, niet dan?

De laatste 9 punten zijn voor klasses hetzelfde
De houding van de ruiter
De zit van de ruiter
De beenligging van de ruiter
De handhouding van de ruiter
Juistheid der beenhulpen
Juistheid der teugelhulpen
Regelmaat van het tempo
Algemene indruk
Verzorging van de ruiter
Verzorging van paard/pony

Best heel leerzaam. Schijnheilig

F5-A(je hebt ook B proeven, die wisselen elkaar af)
Lichtrijden tenzij doorzitten is gevraagd.

1.__ A-X ___________Binnenkomen in arbeidsdraf
2.__ X _____________Arbeidsstap
3.__ Tussen X en G __Halthouden en groeten
4.__ Voorwaarts in arbeidsdraf, C rechterhand
5.__ M-X-F ________Gebroken lijn, doorzitten
6.__ E-B-E ________Grote volte
7.__ M-X-K________ Van hand veranderen op X doorzitten, blijven doorzitten
8.__ Tussen K en A__ Arbeidsgalop links aanspringen
9.__ C-X-C_________ Grote Volte
10._ Tussen A en K__ Arbeidsdraf
11._ F-X-M_________ Gebroken lijn, doorzitten
12_ C_____________ Afwenden
13_ A______________Rechterhand, daarna doorzitten
14_ Tussen A en K ___Galop rechts aanspringen
15_ E-B-E___________Grote volte
16_ Tussen H en C ___Arbeidsdraf
17._ M-X-K__________Van hand veranderen daarbij
18._ Tussen M en X___Arbeidsstap
19_ Tussen X en K____Arbeidsdraf
20_ A-C_____________Slangenvolte met drie bogen, doorzitten
21_ H-X-F____________Van hand veranderen, daarbij enkele passen de draf verruimen
22_ A_______________Afwenden
23_ X_______________Arbeidsstap
24_ Tussen X en G____Halthouden en Groeten
25 _Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten

En een F 12 proefje
Doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd

1._ A-X______Binnenkomen in arbeidsdraf
2._ X________Halthouden en groeten, Voorwaarts in arbeidsdraf
3._ C________Rechterhand
4._ M-X-K___ Van hand veranderen in midden draf, daarbij lichtrijden
K_ Arbeidsdraf, doorzitten
5_ 5 meter voorbij A, Afwenden, daarna wijken voor het linkerbeen
Tussen B en M, Hoefslag volgen
6._ H-X-F Van hand veranderen in midden draf, daarbij lichtrijden
___F Arbeidsdraf, doorzitten
7._ 5 meter voorbij A, Afwenden, daarna wijken voor het rechterbeen
tussen E en H, Hoefslag volgen.
8._ B Afwenden
___X Halthouden, enkele seconden stilstaan.
9. _Enkele passen achterwaarts.
10. _Voorwaarts in arbeidsdraf, E Rechterhand
11._ C______ Arbeidsstap
12._ M-X-K___ Van hand veranderen, daarbij
____M-X_____ Middenstap
13._ X-K____ Arbeidsstap
14._ K______ Arbeidsdraf
15._ B-X-E___ Door een S van hand veranderen
16._ H_______Arbeidsgalop rechts aanspringen
17._ B_______Volte 15 meter
18_ A-X-A____ Grote volte in middengalop
____A_______ Arbeidsgalop
19._ K-X-M____Van hand veranderen
____X_______Arbeidsdraf
20._ M______ Arbeidsgalop links aanspringen
21._ C______ Volte 15 meter
22 _E-B-E ____Grote volte in middengalop
____E_______ Arbeidsgalop
23._ K_______Arbeidsdraf
24_ A________Afwenden
____G_______ Halthouden en groeten
25______ Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten.

Matuurlijk zijn ze niet de vergelijken met een M proef. Maar ik heb hier nog genoeg uitdaging in. Een hele tijd terug reed er een kennis mee die eigenlijk Z rijdt. Haar merrie was drachtig geweest en wilde weer eens starten. Ze vond de proef eigenlijk wel tegenvallen. Maar wel heel leuk.

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Heike op 05-05-04 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:24

Leuke proefjes, ik vind het wel interessant om te weten wat die F-proeven inhouden.
De F5-proef komt imo. redelijk overeen met een normale B-proef.
De F12-proef heeft veel trekjes van een L(2)-proef.
Opvallend dat de 9 laatste onderdelen zo uitgebreid beoordeeld worden, dat is toch een stuk specifieker dan bij de normale proeven, weet je toevallig waarom dat gedaan wordt ?
Het heeft wel een voordeel, zeker als je met een manegepaard start: met een wat mindere proef (of een minder paard Knipoog) kun je toch nog behoorlijk wat punten scoren als je als ruiter een nette prestatie neerzet, is dit de achterliggende gedachte ?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:25

jaaaa die proefjes heb ik ook gereden, maar dan met mijn pony, ik ben tot de F11 gekomen, en toen ben ik gestopt, ik vond het altijd wel grappig, maar nu is het toch anders geloof ik, je moet nu 4 promotiepunten halen, en dan pas over ofzo Verward maar ik vond die proefjes altijd wel leuk, en toch lijkt de F12 een beetje op een L1/L2 proef

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:52

De reden voor het uitgebreide gedeelte over de ruiter is dat het over het algemeen niet makkelijk is om op een manegepaard/pony een proefje neer te zetten.
De F -proeven worden dan ook vooral beoordeeld op de ruiter zelf en minder op de combinatie.

Overigens is het voor veel maneges heel lastig om goede juryleden te vinden die dit ook in de praktijk brengen.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:59

Ik heb ook F proeven gereden. Op de manege werden ze niet zovaak gehouden. Ik zat in de F7A. Het zijn best leuke proeven om te rijden gewoon op even te oefenen.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:06

iuk heb op de manege ook f proefjes gereden f2 en de F3

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:35

Ik denk dat die F12 proef te vergelijken is met een L1 proef.
Vijf meter wijken, lichtrijden tijdens middendraf.
Wel grappig om het zo eens te vergelijken.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:41

Kitty schreef:
Ik denk dat die F12 proef te vergelijken is met een L1 proef.
Vijf meter wijken, lichtrijden tijdens middendraf.
Wel grappig om het zo eens te vergelijken.

In de L1 is het nog de gehele proef lichtrijden. In het L2 is hete doorzitten en met middendraf lichtrijden Knipoog

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:58

die f12 proef is een kruising tussen de L1 en de L2 toch wel grappig..maar ik vind dat ze veel van de gewone proeven weg hebben.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:11

Ik denk dat vooral dit erg belangrijk is, want dat is bij veel mensen niet al te best(zeg ik ook over mezelf Schijnheilig ) Okay de verzorging moet wel lukken Knipoog
Citaat:
De laatste 9 punten zijn voor klasses hetzelfde
De houding van de ruiter
De zit van de ruiter
De beenligging van de ruiter
De handhouding van de ruiter
Juistheid der beenhulpen
Juistheid der teugelhulpen
Regelmaat van het tempo
Algemene indruk
Verzorging van de ruiter
Verzorging van paard/pony

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:21

Leuk om te lezen. Zelf alleen onderling een paar b-proefjes gereden, dus ben geen expert, maar ik dacht dat dit wat lastig was (in F5 A):
13_ A______________Rechterhand, daarna doorzitten
14_ Tussen A en K ___Galop rechts aanspringen
Je moet dus NA A gaan doorzitten en dan ook gelijk in die hoek aanspringen. Volgens mij krijg je in de B (meestal Verward ) meer voorbereidingstijd.
En ik vraag me ook af of het verruimen van de draf (F-proef) hetzelfde is als middendraf (B-proef).

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:06

Ja dat klopt. Dat vind ik het lastige van de F proefjes. Alles zit heel dicht op elkaar. Dat maakt het ook een stuk moeilijker.

De laatste 9 punten zijn inderdaad erg leerzaam. Er wordt goed op je houding en zit gelet. Er is zelfs een speciale competitie houding en zit met Tineke Bartels. Maar daar doen wij niet aan mee.

Wij hebben gelukkig altijd nog goede juryleden gehad. Nou ja op een enkeleing na en die nodigden we daarna dus ook niet meer uit.

het idee achter de FNRS is dat vooral de ruiter wordt beoordeeld en niet zozeer de combinatie. Je kunt nog wel eens op een lastig manege paard zitten. Als jij de goede hulpen eeft voor de galop, en het paard springt verkerd aan. Je corrigeerd hem wel dan zou je in principe nog een zes kunnen krijgen. In landelijke proeven heb je dan bij voorbaat al een onvoldoende. Verder lijkt de beoordeling erg op elkaar.

Ik denk ook dat de F5 proef redelijk vergelijkbaar is met een B proef en de F12 met een L1/L2 proef.

Als je hem trouwens rijdt dan valt pas echt op hoe snel de dingen achter elkaar ziten.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:49

Ik heb zelf F8 gereden een aantal jaar geleden.

Door die laatste onderdelen wordt het mogelijk om met een moeilijke(re) pony of paard toch nog hoge punten te halen. Er wordt ook veel gelet op hoe je dingen die fout gaan oplost enzo.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:00

Sindsdien zijn de proeven wel wat veranderd. Een stukje moeilijker geworden. En ook strenger beoordeeld.

Bij ons moeten de paarden vanaf de F7 toch wel nagevelijk zijn.

Maar is er iemand die al daadwerkelijk zo'n proefje heeft gereden. Nou ja dat is misschien een beetje snel. Bericht staat er pas sinds gisteren avond.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:03

Ik heb weleens de F7 gereden en toen werd ik 2e. Was een leuk proefje.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:14

Bij ons was het ook wel zo dat de paarden na moesten geven hoor. Voordat die proeven kwamen reed ik L1, iedereen die L reed mocht toen zoizo in de F6 beginnen. Maar er werd toen toch ook wel vanuit gegaan dat het paard moest nageven(inderdaad wat jij zegt vanaf ongeveer F7).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:20

Ik heb ze op de manege gereden. Tot F9 ofzo, toen ben ik met een startkaart gaan rijden.
Ik was overigens bij F7 ingestapt.
En je hebt ook nog F diploma's ertussendoor? of bij jullie niet Heike?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:27

Diploma's hadden wij wel, ik heb die van de F6 nog liggen.

Bij ons kon je niet hoger dan F6 instappen(ik dacht dat dat ook de landelijke regels waren Verward )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:50

Dan zal het wel F6 zijn waar ik ingestapt ben Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:18

Interessant om te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er heel weinig van de F-proefjes af wist Bloos . Ik vind deze proefjes best wel pittig hoor. Ik las laatst ook in Paard en sport dat manegeruiters straks ook kunnen wedstrijdrijden. Op zich is dit een hele goede ontwikkeling OK dan! zo wordt (denk ik) het verschil tussen manegeruiters en mensen met eigen paarden een stuk minder. Ik vraag me alleen af hoe manegehouders dat gaan regelen. Want er rijden toch veel meer mensen op een manege dan er paarden zijn? Je kunt een paard toch niet 5 proefjes laten lopen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:42

Ik heb vorige zomer met Andrew op een onderlinge wedstrijd een F6 proef gereden. Ik vond het behoorlijk pittig omdat er veel doorzitten in voor kwam (veel meer dan in een B-proefje) en de onderdelen vrij vlot op elkaar volgden. De onderdelen komen overeen met die in een B-proef.
Wat ik jammer vond dat je niet echt meer punten kreeg wanneer je je pony netjes aan het lopen had... Het meisje waarbij de pony veel verzet had getoond, in de verkeerde galop aan sprong en drie keer dezelfde volte over moest doen, had net een paar punten hoger dan ik, terwijl wij maar minimale foutjes hadden gemaakt en mijn pony ontspannen en nagevelijk liep...
Dan toch liever officiƫle wedstrijden hoor... Het gaat niet alleen er om of je netjes op je paard zit, maar ook of je je paard een beetje netjes aan het lopen krijgt... Een jury kan niet beoordelen of een paard zo vervelend is omdat het een draak is, of omdat diegene hem gewoon niet goed aan het werk kan zetten...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:43

ik rij ze thuis weleens, heb de proefjes hier liggen van toen ik nog lesgaf op een manege, sommige proefjes zitten de dingen idd vlug na elkaar, maar echt lastig vind ik ze niet, maar dat zou ook wel iets te erg zijn als ik ze wel moeilijk zou vinden, omdat ik Z1 start.
maar het zijn zeker hele leerzame proefjes, en vooral die laatste 9 punten zijn belangrijk, de houding, en de zit, de benen en de handen alle4 afzonderlijk beoordeeld, dat is voor iedere ruiter belangrijk, ook bij de ruiters die via de KNHS wedstrijd rijden!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:56

Ik vind ze wel leuk hoor zeker voor manege ruiters heb je lekker afwisseling.Mijn nichtje start F8 of F9 en start wel eens met Lodewijk.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:15

Ik heb die proefjes alleen onderling gestart, dat was maar t/m F6 en daarna kwam de L.
Je kon op zijn hoogst in de F4 instappen, dus heb ik dat gedaan.
Het waren echt hele leuke proefjes om te rijden!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:27

Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit gereden, bij ons op de manege deden ze daar niet aan! Gewoon de B-proefjes werden verreden, of een zelf bedachte B-proef. Verder was er ook geen puntensysteem dat je hoger kon worden, gewoon individuele wedstrijdjes waren het.