Hoe pony weer klaarmaken voor wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Hoe pony weer klaarmaken voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:54

Ik heb in december te horen gekregen dat ik een bloedziekte heb en dat het daarom te gevaarlijk was om paard te rijden Huilen . Ik was met mijn E-pony L-springen. Nu rij ik sinds een maand weer maar dan alleen thuis want van de arts mocht ik eigenlijk nog niet paardrijden. Ook heb ik in die maand dat ik weer rij niet gesprongen. Maar nu is het waarschijnlijk zo dat ik over 2 weken weer mag rijden van de arts en dan ga ik dus ook weer wedstrijden rijden . Maar hoe moet ik mijn pony voorbereiden? Hij is namelijk alweer bijna een half jaar uit het wedstrijdrijden. Mij leek het een goed idee om voor die tijd een oefenparcours van 60 cm ofzoiets te rijden. Maar hebben jullie nog goede ideeën?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:24

Thuis weer een paar sprongetjes maken en even kijken hoe hij aanpakt
Is hij in de periode dat jij niet reed gewoon doorgetraind of niet Verward Anders zou ik nog iets langer dan 2 weken de tijd nemen voor spier- en peesopbouw, waarvan dat laatste het belangrijkste is!

Als hij thuis weer fijn voelt een paar keer meenemen naar les en als hij goed aanpakt kun je in principe gewoon weer L starten op concours. Twijfel je dan rijd je een rondje B HC en daarna L als het lekker gaat Of je start eerst wat oefenrondjes

Gewoon even afwachten hoe hij straks aanpakt.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 16:41

Ik heb hem in die periode gelongeerd dus hij heeft niet stilgestaan. Hij voelt op dit moment wel weer goed. Ik heb eergisteren weer voor het eerst gesprongen. Hij was heel erg fel maar was ook wel te verwachten. Maar nu mag ik hem van mijn ouders nog niet meenemen naar les dat mag pas als we naar het ziekenhuis zijn geweest.

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:42

vind t heel sneu voor je!!
het is denk wel goed voor je pony om hem ee npaar keer een laag parcourtje te laten springen maar hij zal t niet verleerd zijn dus als je het gewoon weer opbouwt kun je zo weer je L parcourtjes springen. Je kunt misschien een paar keer B HC starten...
Veel succes!! xxx

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 16:56

Ik baalde er ook goed van. Maar gelukkig kan ik straks weer springen. Ik heb het echt gemist. Het zou echt heerlijk zijn om weer een barrage te rijden.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:07

Als je pony lekker aan voelt en je wilt over een paar weekjes weer een westrijd proberen zou ik gewoon L starten, als jij je er niet helemaal lekker bij voelt kun je natuurlijk ook B HC starten!

Omdat je pony wel is gelongeerd, ben je minder lang bezig met het weer helemaal opbouwen van conditie, spier en pees. En zou je in principe over een weekje of 3/4 wel weer een springwedstrijdje kunnen proberen denk ik.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:36

Ik denk dat ik over 2 weken eens een oefenparcours ga springen. Dan zie ik ook direct hoe hij het oppakt. Bedankt voor jullie reactie's.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:03

Ik zou eigenlijk eerst maar eens beginnen met dressuur, dat is toch iets minder riskant. Je kan dan over een paar maand wel weer eens springen.
Of ben ik nou een te grote dressuurmuts Schijnheilig

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 16:25

Waarom zou ik moeten beginnen met dressuur?