Tuigers/ Geldersen in de dressuurwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Tuigers/ Geldersen in de dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:41

Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, dus probeer het maar hier...

Ik zag laatst eens een tuigertype op een wedstrijd. Het liep nog niet eens heel slecht ook. Ben wel benieuwd welke bokkers er nog meer mer tuigers/ geldersen in de dressuursport rijden en wat hun ervaringen daar mee zijn.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:46

Ik rijd niet met een tuiger maar ik ken wel iemand die met een tuiger in het springen en in het dressuur rijd!! En dat gaat echt super!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:03

Ik heb een gelderse, en met die ga ik 28 februari mee starten, voor de eerste keer.Ik heb weleens onderlinge gereden, en ik krijg meestal complimenten dat het zo'n mooi dier is.Je merkt t gelderse alleen aan dat ze een beetje een angsthaas kan zijn, en als ze zenuwachtig is ofzo, of graag wil gaan, ze echt met van die tuigbenen gaat lopen haha.

Maar ik vind t nog wel een verschil, een gelderse of een tuiger.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:05

Ik denk dat de jury bevooroordeeld is met KWPNers en andere 'dressuurpaarden' Dat is heel erg balen, want eigenlijk is de jury sport zo niet meer eerlijk, maarjah...
De eene jury zal eht wel leuk vinden dat hij als een tuiger loopt en de ander zal het afkeuren, dat is een risico!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:37

Njah, een gelderse is ook een KWPNer en een tuiger is dat vaak ook.
Als je een goede proef neerzet zijn er weinig jury's die je natrekken.Maar een rijpaardtype toont meestal gewoon beter.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:02

Mag een Groninger ook Haha!

Met Lodewijk heb ik Z1 gereden (geen winstpunten)
Over het algemeen genomen word er heel erg leuk op gereageerd door juryleden als ze het paspoort zien echt zo van een groninger? oooh wat leuk heel vroeger....

Het komt vrij weinig voor maar soms heb je er juryleden tussen zitten die echt zoiets hebben van wat moet je met zo'n stamperd.
een goed onderdeel krijgt een 6 en meer niet.
Er is 1 jurylid waarbij ik toen besloten heb niet meer te starten altijd zette ze de zware paarden en friezen onderaan.

Dus toen ik met Orbaldo voor het eerst ging starten zat ik natuurlijk bij haar.
Ik was wel eerste maar nog was er niet heel hoog gejureerd.
Als je goed rijd en de onderdelen goed lkaat zien kunnen de meeste juryleden echt niet om je heen of je met een tuigpaard komt een fjord of een zeehond.

waar ik zelf echter heel hard op heb moeten oefenen was op de middendraf en later de uitgestrekte draf.
Vooral met Orbaldo hoe ruimer hij word hoe hoger die knieen gaan en dat is geen middendraf en dus geen voldoende.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:22

Ik heb een zeer getalenteerde gelderse merrie gereden. Echt een paard wat je direct opvalt als je het op een concours ziet lopen. Ik heb nu last van mijn rug en waarschijnlijk gaat ze weer terug naar haar eigenaar, als het niet snel beter gaat. Ik heb nooit last gehad van vooroordelen, wel veel reacties van verbaasde mensen. Zo van: " is dat een gelderse?"
Dat is dus wel leuk, ik denk dat het niet erg veel uitmaakt wat voor paard je start. Je moet zelf zorgen dat je een correcte proef neerzet, en dat je voor jezelf weet dat het goed is. Op een gegeven moment kunnen ze niet meer om je heen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen onder de juryleden. Die zien liever een groot, zwart paard met als vader Krack C o.i.d.. Die zijn benen zo enorm rond zwabbert en voor de rest niets kan.
Wacht maar, over twee jaar heb ik er zo één. Haha!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:17

Ik ben het met Sjonniej eens. Ik ben ook begonnen met een tuigpaard in de dressuur. Ok, toegegeven toen was ik nog "groen". Maar ik heb ook een keer een goede proef gereden. Netjes aan de teugel, verzameld en geen fouten in de proef. Resultaat: een na laatste.
Ik ben van mening dat je echt goed moet kunnen rijden met een tuiger, vooral vanwege de zit die heel anders is dan van een rijpaard, en dan kan de jury gewoon niet om je heen. Maar je moet ook een beetje geluk hebben met het jurylid.
Ik heb een wedstrijd meegemaakt waar het jurylid helemaal weg is van tuigpaarden. Daar eindigde ik wel hoog. (net geen beker).
Was dit jurylid objectief? Misschien wel, omdat hij weet wat het is om met zo'n paard te rijden, misschien ook niet.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:56

Mijn paard (Gelders) wordt ook uitgebracht in de dressuur. Ik vind het goed gaan, maar ik weet dat het op sommige stallen als 'minder' wordt ervaren, maar ik denk dat degene die met een koudbloed starten dat ook wel een beetje ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:20

Er zijn er zelfs verschillende die internatinaal dressuur lopen en springen.
Zoals de merrie Amora, volle zus van de hengst Galant, zij is voor Israël uitgebracht op de Wereld Ruirespelen en de O.S, momenteel loopt ze in Amerika.
De tuiger Dickieloo wordt door een Engelse amzone uitgebracht in de GP dressuur.
Tepic la Silla springt internationaal.
Zoöloog liep GP in Amerika
Mariena wordt binnenkort GP gestart.
En zo zijn er nog veel meer Haha!
Op een één of andere manier worden ze in het buitenland veel meer gewaardeerd dan hier Verward
Afbeelding
Zoöloog

Afbeelding
Patrick, internationaal springen USA
Kijk een rond op www.gelderlanderhorse.nl dan kom je er nog wel meer tegen.
Ook mijn eigen Geldersen lopen niet echt beroerd onder het zadel, zie profiel Schijnheilig

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:27

ik vind ze persoonlijk gewoon 'mooi' lopen, de gangen spreken me vaak erg aan. Geen wedstrijdervaring, dus daar zeg ik niets over Lachen

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:56

wat leuk zon topic! Ik heb een tuigpaard(kwpn) en die kent aleen onder het zadel. zijn vader is jonker, en aan de longeerlijn word hij dus wel weer helmaal tuiger *LOL* dan gaat hij knieheffen enzo! Ik spring met hem en dressuur. geen officiele wedstrijden(nog niet,hoop deze zomer te starten) maar hij loopt(als ik het mag zeggem) super *LOL* Haha!
Ik ken ook nog iemand op stal, die heeft ook een tuiger, en die heeft m2 gereden, dus het kan volgens mij heel goed. en dan is er nog een(die is nu weg) die heeft mspringen gedaan! dus... Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:06

Er staat hier op stal een zwarte tuigpaardmerrie van Renovo, kan heel leuk lopen. Wordt voor zover ik weet niet afgestraft met dressuur, maar natuurlijk zul je zoals Nimber ook zegt vaak erg moeten trainen op de middendraf e.d., de knietjes gaan veel eerder omhoog. Overigens kan deze merrie nu heel aardig strekken.
Springen kan ze overigens ook leuk.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:11

Ik rijd ook met een tuiger wedstrijd niet even jury vind het leuk.. Maar tot nu toe gaat het super goed

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:15

Ik heb wel geen gelderse merrie, maar als ik op haar papier kijk, komt ze toch echt uit Gelderse voorouders...

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:40

Ik heb ook een KWPN TP. Het is nog een 'klassiek' model zonder al te veel hackney-invloed. Dus vrij grof gebouwd. Ik heb m'n startkaart net aangevraagd. Hij kan een M2 proefje lopen dus dat komt wel goed hoop ik.

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:46

Mijn instructrice heeft ook een tuiger/gelders paard en ze rijden nu al Z1 met winstpunten! dus ze kunnen best goed lopen hoor die tuigers/geldersen, maar van 1 jury krijgt ze (bijna)nooit een winstpunt, want die vindt dr paard echt een tuiger...nou wat maakt dat nou uit? als de proef nou netjes gaat dan verdient ze toch een winstpunt of nie?!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:08

Ik merk heel vaak dat ik veel harder moet vechten voor mijn punten omdat ik rijd met een tuigpaard. Jurga is nou eenmaal ook niet één van de makkelijksten (en geen dressuurwonder, al blijf ik erin geloven dat ze het ECHT kan). Nimondro heeft een Gelders papier, maar die zie je het tuigpaardenbloed gewoon niet aan, dat scheelt enorm!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:16

Jah, ik denk dat als je over een week of 2 de conclusie kan trekken uit dit topic:
De eene jury vind het wel goed, de andere jury niet...Het is nou eenmaal zo en een jury is ALTIJD bevooroordeeld, jij vind het ook mooier om bv. een zwart paard te zien dan een hele lelijke schimmel (ik noem maar een zijstraat, val me niet meteen aan dat schimmels niet lelijk zijn ofzo, zo is het niet bedoeld!) Dat heeft iedereen en dan moet je nou eenmaal een betere proef rijden met die schimmel als met die zwarte.
Dit is erg jammer van de jurysport, maar er is niets aan te doen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:17

Gelders voor de helft mag dat ook? Maar ik vertel het later wel MOET nu gaan.....

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:30

ik rij op een rijpaardtype gelderse ruin, wel nog een beetje een klassiek model, en op wedstrijden zijn, vooral de wat oudere, juryleden daar echt gecharmeerd door. En hij is m2 bij de pony's en m1 bij de paarden, dus hij wordt echt niet ondergewardeerd ofzo !


{edit: spelfout}

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 12:38

LuvdaTossa schreef:
Gelders voor de helft mag dat ook? Maar ik vertel het later wel MOET nu gaan.....


Ja hoor, als er maar 'raar' Knipoog bloed in zit. Dus geen KWPN sportpaarden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:41

heb overlaatst een hackney zien springen. dat beest vloog overal over. was wel maf om die te zien lopen.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:44

Jah, is best mooi om dat te zien he? die gangen zijn super!:)):))
Nescio heeft Cambridge Cole in zijn lijn zitten,dus ook hackny bloed.best grappig Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:59

Zou dat springen aan het hackneybloed liggen dan? Tong uitsteken
Die merrie hier van Renovo (= van Cambridge Cole), springt ook zo makkelijk.