Opbouw richting wedstrijd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Opbouw richting wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:12

8 feb ga ik voor het eerst starten en wel in Amersfoort. Thuis zit de proef er lekker in en gaat het goed. Nu vraag ik me af wat wijs is om te doen in de week voor de wedstrijd. Nu zit ik te denken aan woensdag rust ,donderdag en vrijdag dressuurmatig rijden meestal een uur waarbij alles uit de proef en de proef zelf goed naar voren komt... Zaterdag, voor de wedstrijd alleen losrijden en de proef doen, net als op de zondag op het wedstrijdterein...

Hoe doen jullie dat? en wat vinden jullie van mijn schemaatje?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:47

Mark, ik zou als ik jou was de dag voor de wedstrijd iets anders doen.. bv longeren ofzo en dan op woensdag rust, en do en vrij gewoon rijden en doe niet te veel want je kunt nu toch niet echt meer veel eraan doen, eigenlijk moet je de week voor de wedstrijd beetje licht werk doen, het moet er immers al inzitten.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:15

Ik vind je opbouw op zich prima, zo doe ik het zelf meestal ook, maar ik zou die proef niet teveel oefenen
Onderdelen of stukjes eruit(of net iets veranderd) is beter, anders kent je paard de proef straks ook uit haar hoofd en dat is zo rottig rijden Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:47

Ik heb daar een keer een zeer interessante mail van gehad van tyrza. Zij schreef toen wat een goede opbouw naar een wedstrijd kan zijn. De dag voor de wedstrijd nog trainen werkt bij mij altijd averechts. Vaak lukken de dingen dan niet omdat er toch wat druk op staat en juist omdat het dan niet lukt verwacht je dat dan de wedstrijd zelf ook niet goed zal gaan met alle gevolgen van dien Knipoog

Nordy

Berichten: 27
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:19

cornelie schreef:
Ik heb daar een keer een zeer interessante mail van gehad van tyrza. Zij schreef toen wat een goede opbouw naar een wedstrijd kan zijn.


Ik ben zelf ook aan het oefenen voor wedstrijden, zou ik die mail is kunnen lezen??? Zou je die mij toe kunnen sturen???
Emailadres staat wel op mn profiel.

Alvast bedankt!!!

En Mark heel veel succes alvast!
Hoor graag hoe het gegaan is!

Groetjes GJ

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:51

Ik zou de proef niet teveel oefenen, en zeker niet de dag van tevoren.Als je een puntje hebt dat lastig is zou je het los kunnen oefenen, of net op een andere manier maar dat het op t zelfde neerkomt zeg maar.
Verder niet teveel veranderen aan hoe je normaal rijd, dat voorkomt ook veel frustraties, want de dag voor de wedstrijd zul je zien dat het net niet goed gaat Knipoog

Het is ook een stukje ervaring denk ik, heb je wat meer wedstrijden gereden dan weet je beter hoe je met moet doen, dat verschilt per paard.

Iig heel veel succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:55

Heel veel succes OK dan!.

Ik heb zelf van te voren de proef niet meer dan 1 keer totaal gereden, maar wel de losse onderdelen geoefend. Ik heb gemerkt dat ik anders een 'erg meedenkend' paard heb.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:01

ik bouw het meestal anders op.

maandag = standaard vrij (alleen weidegang of voledige stalrust)
dinsdag ligt trainen vooral rond en diep wat overgangen maar niet teveel vragen.
woensdag les/dresuurtraining gewoon wat basiswerk en van uit daar verder werken
donderdag les/dressuurtraining (zelfde als hier boven)
vrijdag dressuurtraining (zelfde als hier boven)
zaterdag ongeveer het zelfde werk als dinsdag soms met een sprongetje en balkjes erbij.

ik kies er bewust voor om pas na de wedstrijd weer rust te geven, omdat ik mijn paard zo soepel mogelijk door zijn lijf hou, en dat kan door een dag rust nog al eens tegen vallen. ik probeer mijn training eigenlijk wat op te bouwen door de week heen, maar werk waar ik aan toe ben en ga niet specifiek mijn proef oefenen, neem wel de oefeningen die er in zitten in mijn training mee, ik vind het veel belangrijk dat mijn paard soepel en ontspannen door zijn lijf heen loopt, dan komen de oefeningen van zelf goed, vooral in de lagere klasses is dit niet zo'n grote opgaven, kom je wat hoger dat moet je de oefeningen vaak wat vaker uitwerken en er op door gaan.

ik zou dus kiezen om de woensdag bijvoorbeeld te longeren ipv op rust te zetten.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:03

marloezzke schreef:
ik zou dus kiezen om de woensdag bijvoorbeeld te longeren ipv op rust te zetten.

Dan heb ik het wel over bijgezet longeren. BV met pessoateugel.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:52

Ik ga altijd(indien mogelijk met weer en tijd ) de dag voor de wedstrijd of lekker wandelen of een heerlijke ontspannen strandrit maken
daar word hij zo relaxed van en dan de dag van de wedstrijd merk je dat nog aan hem
ik oefen als ik op zaterdag wedstrijd heb op dinsdag voor het laatst en daarna is het of buiten rijden of logeren of wandelen
mijn pony leerd de proef namelijk uit zijn hoofd en weet dan precies waar hij ongeveer aanmag springen in galop en doet dat dan dus al voorde letter
Maar zou haar als je toch in de bak gaat oefenen lekker ontspannen rijden en zelf heel rustig blijven ookal gaat er een oefening fout

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:50

ik denk dat het trainen richting een wedstrijd per paard en per persoon verschillend is, de een zegt nooit een dag voor de wedstrijd te rijden de ander zegt juist extra te werken, dus dat zal je zelf moeten uitproberen, zoals jij het beschrijft ziet het er goed uit hoor! ik denk alleen dat je het proefjes niet te vaak moet oefenen, anders is jouw paard je voor op de wedstrijd, ze weet dan precies waar ze wat moet doen en loopt voor de hulp uit, je zou wel onderdelen kunnen oefenen.
spannend hoor zo'n eerste wedstrijd! heel veel succes gewenst en we zullen allemaal voor je duimen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:06

De opbouw naar een wedsrtijd toe is voor iedereen anders. Dat is toch een kwestie van uitprobereb wat voor jullie het fijnste is.
een tip is om alle onderdelen goed te oefenen maar niet in de volorde als in de proef, kies ook steeds een andere volgorde. Zo voorkom je dat je paard de proef uit zijn hoofd gaat rijden en dat is handig, maar niet wanneer je paard zich een keer vergist Haha!
Succes

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:17

Ik heb in februari mijn eerste wedstrijd met dit paard. Maar ik weet al wel hoe ik het ga doen. Een dag van te voren op buitenrit wnat de dag na de buitenrit loopt ze altijd lekker ontspannen door het lijf heen, ze mag ook altijd zelf weten wat ze doet. De proef oefenen we wel een week van te voren.
Ook een tip misschien, alvast en keer in de bak gaan rijden waar je je proef moet rijden, dan kent ze op concour die bak al en is zei en daardoor jij wat minder gespannen.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:55

@ mark KH:
Ik kan je er verder niet bij helpen, maar ik toch even nieuwsgierig..Welke manege?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:39

Bedankt voor de reacties! Tis idd een kwestie van uitproberen en kijken wat het beste past... Ik hoop op een lekkere wedstrijd waar ik normaal mijn proefje uit kan rijden...

sokje87 schreef:
@ mark KH:
Ik kan je er verder niet bij helpen, maar ik toch even nieuwsgierig..Welke manege?


Dit is op mrc-marcroix wat op bernard kazerne zit in de buurt van de dierentuin...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:33

Heee ga je starten, leuk hoor!!
heel veel succes !!!!!!!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:01

Cool je eerste wedstrijd!
Tip: zorg dat je je paard met losrijden lekker krijgt dan gaat de proef vanzelf want dan valt alle spanning van je af.
Mable liep nog een les de dag voor de wedstrijd dus ik kon haar op de wedstrijd zo oppakken want ze was lekker los.