Waarom diagonaal achterwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Waarom diagonaal achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 10:24

Op een wedstrijd hoort je paard als je achterwaarts gaat diagonaal naar achteren te stappen. Waarom is dat? De stap is een toch 4-takt, dan heb je ook geen diagonale beenzetting, dat is de draf.

Dus waarom moet je als je achterwaarts gaat op eens een diagonale stap hebben?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:42

ze bedoelen waarschijnlijk dat het paard niet recht achteruit loopt maar dus scheef = diagonaal over de middenlijn

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:46

nee hoor, idd.
staat ook vaak op mijn coupon "niet diogonaal gereden" oid.
ik denk om te laten zien dat je je paard zo onder controle hebt dat je ieder been kunt laten bewegen zoals jij wilt? Geen idee, eigenlijk...tog wel stom want ik rij iedere dag achterwaarts...en weet nu niet waarom het zo moet haha Verward

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:02

is dat echt zo, misschien iets voor een juryvraag?!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:02

de natuurlijke beweging van een paard achterwaarts is idd diagonaalsgewijs (Sannie: dus linksachter en rechtsvoor worden tegelijk opgetild en neergezet, net als in draf). Alleen als een paard niet voorwaarts achterwaarts gaat (en dus te veel 'getrokken' wordt, ik zeg niet dat jullie dat doen, maar er ontbreekt dan voldoende impuls) verbreekt de diagonaal en gaan ze in 4tact (dus ieder been apart) terug. In fiete is dat dus een tactfout, net als bv telgang in de stap.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 11:09

Maar dat geldt dus niet voor ieder paard. Die van mij loopt vrolijk voetje voor voetje achterwaarts, ook als ze in de wei lopt. Dus dat dat de natuurlijke manier van achterwaarts gaan is gaat dus niet op. Ik ken evenveel paarden die het wel doen als die het niet doen.

Ik ben gister met mijn intructrice even wezen testen (ze gaat overigens op mijn benen terug, niet op mijn teugels): snel, langzaam, op stem of op been, maakt geen donder uit. Ze loopt niet diagonaal naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:12

Dan zou ik toch eens een fisio of zo laten komen Lachen
Want een paard hoort te achterwaarts te gaan zoals Lielle aangeeft.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:16

Lielle schreef:
de natuurlijke beweging van een paard achterwaarts is idd diagonaalsgewijs (Sannie: dus linksachter en rechtsvoor worden tegelijk opgetild en neergezet, net als in draf). Alleen als een paard niet voorwaarts achterwaarts gaat (en dus te veel 'getrokken' wordt, ik zeg niet dat jullie dat doen, maar er ontbreekt dan voldoende impuls) verbreekt de diagonaal en gaan ze in 4tact (dus ieder been apart) terug. In fiete is dat dus een tactfout, net als bv telgang in de stap.


Nooit op gelet eigenlijk! Bloos Maar die van mij loopt inderdaad zo achterwaarts. (zoals het hoort dus )Ik dacht dat zij bedoelde dat haar paard scheef over de diagonaal stond en dat ze dat daarom op haar coupon had staan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:20

runningkawa schreef:
Dan zou ik toch eens een fisio of zo laten komen Lachen
Want een paard hoort te achterwaarts te gaan zoals Lielle aangeeft.


precies. Probeer hem eens aan de hand echt heel actief achterwaarts te zetten, evt wat geholpen met een licht tikje met je zweep.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:59

Achterwaarts moet een paard inderdaad diagnonaalsgewijs doen. Dat is nu eenmaal de wijze van gaan in het achterwaarts. Stap is een 4 takt.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 12:03

Maar waarom is de stap achterwaarts dan anders dan de stap voorwaarts? Ik vindt het nog al onlogisch dat dezelfde gang twee verschillende manieren van lopen heeft? Is het achterwaarts dan geen zuivere vorm van stap?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:27

achterwaarts is niet dezelfde gang als stap, achterwaarts is een aparte manier van bewegen. het is nl ook geen draf, ook al lijkt de beenzetting erop.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 12:51

Ok, het is dus een apparte gang. Ben ik ook weer wat wijzer Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:59

loop jij achteruit even makkelijk als vooruit? en dan ook met dezelfde passen?
dan moet je zelf toch ook je benen anders gaan neerzetten. Dus ik vind het niet vreemd dat het een andere gang is.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:31

Ah nu snap ik het Blond

Mijn instructeur zei idd dat ik mijn pony te veel achterwaarts trok.
Ik mocht alleen mijn been verleggen en aadnrijven, en alleen wanneer mijn pony vooruit wou, mocht ik met mijn hand meer druk maken zodat ie wist dat ie terug moest.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:35

et voila, een juiste analyse vanachter de computer *LOL*

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:18

ik begin het ook te snappen...ik heb hier dus nooit echt op gelet, naja dn zal het ook wel nooit fout zijn gegaan Haha!
Heb ik weer iets geleerd!!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:16

duw je paard maar eens aan de hand naar achteren, dan kan je het goed zien.