[JV] Juiste manier om teugels op maat te maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

[JV] Juiste manier om teugels op maat te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 09:24

Afgelopen maand zat ik in het juryhok om te roepen bij onze eerste indoor-dressuurwedstrijd van dit seizoen. Toen kregen heel veel deelnemers een onvoldoende voor het op maat maken van de teugels na het hals strekken. Volgens het jurylid waar ik bij zat kwam dat omdat ze het niet op de juiste manier deden.

Volgens haar is de enige juiste manier: teugels beide in linkerhand nemen, en dan met rechterhand de lus door de linker heenhalen tot de juiste teugelmaat. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg...

Ik had hier echt nog nooit eerder van gehoord en ben erg nieuwsgierig hoe de bokt-juryleden hierover denken. Ik heb geprobeerd om het op die manier te doen, maar dat valt nog niet mee!

Als er misschien iemand is die afbeeldingen of foto's kan plaatsen van het op de juiste manier teugels op maat maken, dan ook heel graag!
Het is maar 1 onderdeeltje op de hele proef natuurlijk, maar dit soort punten zijn het snelst verdiend denk ik altijd maar.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:31

Er is hier al een uitgebreid topic over, misschien kun je daar ook even naar zoeken?
Maar als ik voor mezelf spreek maakt het me niet uit op welke manier het gebeurd, als het maar goed gaat, dus vloeiend.
Dat was ook de tendens in dat vorige topic. De manier die jij noemt was volgens de regels de goede manier, maar werd voornamelijk bij de KNB gebruikt. Hier in het westen is dat nooit echt een manier geworden die gebruikt werd, en op de juryleden bijeenkomsten werd dan ook gezegd dat je daar niet naar moest kijken.
Eigenlijk heel ouderwets dus, dat daar nu nog zo opgelet wordt, want dit is in feite al jaren geleden achterhaald.
Jammer als mensen daardoor minder punten krijgen!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:32

Dan heeft collega-jurylid niet opgelet bij de bijscholing. Knipoog
Er is duidelijk gezegd, dat het niet uitmaakt hoe de teugels op maat gemaakt worden als het maar geleidelijk en netjes gebeurt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:34


Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 09:35

Jasmijn schreef:
Er is hier al een uitgebreid topic over, misschien kun je daar ook even naar zoeken?
Maar als ik voor mezelf spreek maakt het me niet uit op welke manier het gebeurd, als het maar goed gaat, dus vloeiend.
Dat was ook de tendens in dat vorige topic. De manier die jij noemt was volgens de regels de goede manier, maar werd voornamelijk bij de KNB gebruikt. Hier in het westen is dat nooit echt een manier geworden die gebruikt werd, en op de juryleden bijeenkomsten werd dan ook gezegd dat je daar niet naar moest kijken.
Eigenlijk heel ouderwets dus, dat daar nu nog zo opgelet wordt, want dit is in feite al jaren geleden achterhaald.
Jammer als mensen daardoor minder punten krijgen!


Dank je voor de tip, had ik dan even gemist, die topic! Knipoog
Vreemd dan eigenlijk, dat het jurylid waar ik bij zat er zo op lette, ik woon toch zelf ook in het westen (en zij kwam ook uit deze streek).
Dan doe ik het volgende week gewoon zoals ik het gewend was. Zie ik wel wat de jury er dan van vindt. Dat gaat dan in ieder geval vloeiender dan die "ouderwetse" manier, dat vind ik echt een gehannes.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 09:44

Zag dat die vorige topic al uit maart was! Toen zat ik nog niet hier op Bokt, daarom heb ik het gemist! Zal de volgende keer wel eerst de zoekfunctie gebruiken voor ik een vraag stel...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:59

Ik kom ook van de voormalige NKB. Toen ik pas jureerde maakte het niet zoveel uit op welke manier de teugels op maat gemaakt werden. Als het paard maar niet tegen de hand kwam en lekker regelmatig bleef lopen zeg maar. Een paar jaar geleden is de regel ingevoerd dat je beide teugels in je linkerhand moet nemen en dan met de rechterhand erdoor moet halen. Dus zoals het hierboven beschreven werd.

Tijdens de jurybijeenkomsten werd er echter wel meteen bij verteld dat dit eigenlijk niet de fijnste manier is. Je hebt veel meer kans dat je paard tegen de hand komt als wanneer je gewoon de teugels met je linkerhand en rechterhand stukje bij beetje zou oppakken. Er werd ons dus aangeraden om niet te kijken naar welke van de 2 manieren er gebruikt werd, maar gewoon of het paard fijn de hand volgt, niet tegen de hand komt, houding en zit goed blijft en tact/regelmaat.

Dus dat doe ik dan ook maar.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:06

Odin schreef:
Zag dat die vorige topic al uit maart was! Toen zat ik nog niet hier op Bokt, daarom heb ik het gemist! Zal de volgende keer wel eerst de zoekfunctie gebruiken voor ik een vraag stel...


Maakt niet uit hoor. Dat ik je attent maakte op het andere topic is omdat je daar er veel meer over kunt lezen. Was geen verwijt.
Als je bij alles wat je wilt plaatsen eerst de zoekfunctie moet gebruiken ben je wel even bezig, en dit was idd al oud.
Ik heb wel even overwogen om het oude topic op te zoeken en de link te plaatsen, maar mijn gevoel zei me al dat Lielle dat veel sneller en efficiƫnter kan en voila!! Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:24

Jasmijjn, zoekstrategie was:
woorden: hals
auteur: Lielle
Forum: wedstrijden

et voila Haha!

Overigens Odin, idd geen probleem. *LOL*)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:39

Het maakt dus niks uit? Ik doe het altijd op de voorgeschreven manier maar ik vind dat zo K.L.O.T.E. . Dan ga ik zaterdag toch eens kijken wat ze op het protocol zetten als ik de teugels op mijn manier op maat maak.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:55

Lielle schreef:
Jasmijjn, zoekstrategie was:
woorden: hals
auteur: Lielle
Forum: wedstrijden

et voila Haha!

Overigens Odin, idd geen probleem. *LOL*)


Zie je wel, daar spreekt de zoek ervaring. *LOL* OK dan!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:59

Dus als ik het goed begrijp is dit de manier dat je met een hand de licht in steekt? Ik vind het eerlijk gezegd geen gezicht.
Ik schuif steeds kleine stukjes.