Geen water voor de wedstrijd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Geen water voor de wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 21:06

Afgelopen week hoorde ik deze "tip"voor paarden die wat loerderig zijn op een wedstrijd je zou de avond ervoor het water af moeten zetten.
OP de dag zelf zouden ze dan rustiger zijn?
Ik heb er nog nooit van gehoord,maar als er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben wil ik het graag horen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:25

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Zelfs met de beste wil van de wereld zie ik geen verband, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn denkvermogen liggen *LOL*
'k Weet wel dat het niet goed is om vlak voor het rijden je paard veel te laten eten en/of drinken, maar dat staat ook niet in verband met kijkerigheid.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:32

Ja ik ken dat trucje wel. Het zou zelfs gebruikt worden door een hele bekende springruiter. (nee, ik noem geen namen Lips are sealed )

Of het werkt? Ik wil het niet eens weten. Ik vind dit behoorlijk zieke dingen Misselijk
Misschien zou je ook eens kunnen proberen om ze dan op wat minder krachtvoer te zetten. En dan bedoel ik ook minder en dus niet op helemaal geen eten Knipoog

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:34

Gerrie schreef:
Afgelopen week hoorde ik deze "tip"voor paarden die wat loerderig zijn op een wedstrijd je zou de avond ervoor het water af moeten zetten.
OP de dag zelf zouden ze dan rustiger zijn?
Ik heb er nog nooit van gehoord,maar als er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben wil ik het graag horen.


een jury zei het stiekem tegen mij maar ik vind het dierenmishandeling want hij wordt loom doordat hij dorstig is en dus geen energie heeft... dus geen aanraden

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:13

Je kunt ook helemaal stoppen met voeren een week van te voren, weet je zeker dat hij geen stap verkeerd zal zetten Boos!

Wat een idioot die dat gezegt heeft. Zorgen dat je paard zoveel dorst heeft dat hij geen energie meer heeft. Dan weet je echt waar je mee bezig bent...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:17

laurae schreef:
Je kunt ook helemaal stoppen met voeren een week van te voren, weet je zeker dat hij geen stap verkeerd zal zetten Boos!

Wat een idioot die dat gezegt heeft. Zorgen dat je paard zoveel dorst heeft dat hij geen energie meer heeft. Dan weet je echt waar je mee bezig bent...


vind ik ook. Tuurlijk, als ze jouw 3 dagen zonder water zetten kruip je ook over de grond en doe je geen stap verkeerd. Omdat je nu eenmaaal de kracht niet meer hebt. Dit vind ik een gemakkelijke oplossing zoeken voor problemen met je paard. Deze mensen laten liever hun paard dorst lijden dan er extra mee te oefenen en ze fatsoenlijk onder controle leren te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:32

Wij deden vroeger wel de pony's die gemeten moesten worden en die dan net buiten de D-maat vielen geen water op de dag van het meten. Stonden ze lekker braaf met hun kop een beetje naar beneden. Ik was lange tijd het kleinste van de ponyclub en had op zo'n avond ineens 3 pony's Schijnheilig Zodat die ponymeter dus dacht "gut, dat kleine ding tussen al die groten...." en dan nog maar 1.47,8m op het briefje zette Schijnheilig Schijnheilig

Op zich overleven een halve dag zonder water wel, maar netjes is het niet.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:32

Idd, ik zou ook behoorlijk rustig aan doen als ik al bijna geen dag water had gehad... Wat een ziek idee....

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:38

Ik heb het ook wel eens gehoord en moest meteen aan dezelfde naam denken als Antoinette Bloos
(en ik durf niet meer te zeggen dat een paard dan het parcours niet rondkomt Verdrietig )

Vind het belachelijk, maar dit soort dingen zijn alleen tegen te houden door voor iedere(!) wedstrijd een veterinaire keuring te houden. En dat lijkt me redelijk onhaalbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:39

Turgor meten voor uitdrogen is heel makkelijk te doen dmv een huidplooi. Dat kan een jurylid ook doen en daar hoeft dus geen veterinair aan te pas te komen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 22:44

Zo, dus het bestaat echt!

Ik snapte eerlijk gezegd niet de link tussen het niet drinken en de loerderigheid.Maar nu begrijp ik dus dat ze er loom van worden.
Hoe kun je dan nog presteren??
Vreemd....

Echt diervriendelijk vind ik het ook niet.Zo zie je maar weer wat er allemaal kan in paardenland Verward

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:05

Daar heb je gelijk in Zep Had ik ook al aan gedacht, maar zie jij de jury al voor iedere combinatie uit het hok stappen. Aan de buitenkant zie je echt weinig aan zo'n paard, dat viel me heel erg tegen...Bloos

En dan krijg je weer mensen die met hormonen gaan emmeren...Meteen een standaard dopingcontrole/bloedproef erachter aan

het draait er toch op uit dat er een extra mannetje bij iedere ring moet. Reken de kosten maar uit Bloos Dat krijgen ze er nooit door...Dan wordt wedstrijdrijden echt onbetaalbaar, en wsl pak je zelden iemand...Zoveel mensen houden zich (hopelijk) toch ook niet met dit soort praktijken bezig Verdrietig

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:40

Ik weet niet als het hier eens gezegd is, maar is er met de hittegolf geen paard gestorven van uitdroging? Die moest een springparcours afleggen met dat warme weer, en is erna in elkaar gestuikt en gestorven van uitdroging en zware inspanning in de bloedhete zon. dat zal ik niet willen meemaken

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:49

Sommige mensen geven hun paarden ook iets speciaals voor de wedstrijd zodat ze rustig zijn, valt dat eigenlijk niet onder doping.Ik weet de naam zo niet, maar als ik m hoor weet ik t wel weer.Dat zei iemand tegen me, ja gewoon je pony dat en dat geven doen wij ook altijd.Nou...zo wil ik toch mn wedstrijd niet rijden, dan wordt t wel heel makkelijk.En zo druk is haar pony niet...tis echt een lief machientje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:49

Quotes uit een ander topic.

runningkawa"]
[quote="staverej schreef:
Wat denk je van een paar dagen geen water geven zodat hij braaf is.

Vooral bij de oude tuigpaardmensen heb je veel van dit soort dingen.

Zo kende ik helaas ook iemand
Die kon zijn paard niet houden in het parcours, dus maar een paar dagen geen water geven, was hij wel rustig.
Idd, hij was rustig.
Kon alleen zijn benen niet optillen en ging bij hindernis 2 over de kop.
Net goed voor de ruiter
Die gelukkig wel heeft toegegeven zoeits niet meer te doen, want dat van geen water geven kwam er toen pas uit.

[/quote]

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:58

Ctal schreef:
Nou...zo wil ik toch mn wedstrijd niet rijden, dan wordt t wel heel makkelijk.


Dat wil ik nu ook niet. Er hangt toch geen bom geld aan vast, dus wat maakt het uit als je een keertje wat slechter rijdt? Als ik win, wil ik verdient hebben gewonnen, ik zal mij slechter voelen als ik win met een 'gedrogeerd' paard dan laatste eindigen met een paard zonder die achterlijke 'hulpmiddeltjes'. Omdat ik zoiets eenmaal geen zuivere winst vind.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 13:13

yep, zo dacht ik er ook over.Ik rijd voornamelijk wedstrijden omdat ik t leuk vind, en het gewoon leuk is om je met anderen te meten.Wanneer je zulk soort dingen gaat doen vind ik t al geen eerlijke strijd meer.Je hebt denk ik meer voldoening van een overwinning op eigen kracht.