[discussie] Wedstrijdkleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

[discussie] Wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 15:49

Ik kom hierop n.a.v. een ingezonden brief in BIT, ik zal hier even een stukje plaatsen:

(..) In geen enkele sport wordt zulke onpraktische kleding voorgeschreven tijdens wedstrijden als in de paardensport. Geen wielrenner, hardloper of tennisser zal het in zijn hoofd halen om te sporten in zijn colbert. Warmte vindt geen uitweg en het kledingstuk belemmert in de beweging. Dat er historische feiten in het spel zijn kan ik mij voorstellen, maar we leven in 2003.
(..) Moeten we niet naar een praktischere kleding, zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. De jury kan altijd nog beoordelen op de verzorging in zijn geheel.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 15:50

Ik vind dat de briefschrijfster wel een punt heeft. Ons wedstrijdteneu kan ik ook niet echt meer van deze tijd noemen. Het gaat mij eigenlijk vooral om het jasje, ik zou er niet tegen zijn om die te vervangen voor een makkelijker, sportiever kledingstuk (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het type korte 'vestjes' van Anky, om maar eens iets te noemen).

Wat ik niet zou willen is dat het op wedstrijden een zooitje word met allerlij bonte kleuren, ook met een nieuw soort wedstrijdkleding kun je eenheid blijven houden.
En als we dan toch bezig zijn; dan maar meteen die plastron de deur uit! Haha!

Maar ben benieuwd naar jullie mening hierover Lachen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:21

ja idd ik vind best dat de jasjes bijvoorbeeld geruild mogen worden voor in de winter,een zwarten trui of vest,en in de zomer ook,en met te warm weer witte blouse,maar ergens vind ik de wedstrijdjasjes,wel weer iets netters hebben,het zal toch altijd het neste blijven uitzien,en ik vind als jij goed op je paard ziet hinderd dat jasje nog niet eens zo.
het zou idd een super zooitje worden als iedereen in hun eigen kleur zou mogen komen.
en die plastron en alles heb je maar voor 6 minuten om,dat vind ik best kunnen,al stik je wel half in dat ding Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:08

Ik blijf gewoon voor de huidige wedstrijdkleding. Ik vind het er gewoon mooi uitzien. Het is misschien niet heel comfortabel, maar er zijn bijvoorbeeld ook jasjes met elastiek in de rug, dat zit al een heel stuk prettiger. Met broeken net zo, de ene is ook veel fijner dan de ander. De plastron mogen ze wat mij betreft er wel uitgooien en ruilen voor een nette wedstrijdblouse

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:14

Het wedstrijd jasje moet blijven ik heb net een nieuwe gekocht en die was niet bepaald goedkoop Haha! .

Ik heb er geen problemen mee. Vind het er juist heel netjes uitzien allemaal. Met de plastron heb ik ook geen moeite.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:21

Ik ben het er zo ongelovelijk mee eens. Er is vast prachtige kleding te bedenken, die er goed uitziet, netjes zit en waar ook nog eens mee te sporten valt. Die witte broek en de plastron vindt ik allebei iets uit het jaar nul.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:34

Tja, ik als engels en western ruiter. Het voordeel van western vind ik dat je inderdaad de outfit kunt kiezen die ook nog eens kwa kleur het beste bij jou en je paard past. Het voordeel van engels vind ik dat je dat niet hoeft uit te zoeken Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:36

cornelie schreef:
Tja, ik als engels en western ruiter. Het voordeel van western vind ik dat je inderdaad de outfit kunt kiezen die ook nog eens kwa kleur het beste bij jou en je paard past. Het voordeel van engels vind ik dat je dat niet hoeft uit te zoeken Lachen


Het nadeel van western is weer die hoed... Maar voor het overige kun je inderdaad kiezen. Ook op iets dat comfortabel is en er goed uitziet. OK dan!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:14

spokey schreef:
Het wedstrijd jasje moet blijven ik heb net een nieuwe gekocht en die was niet bepaald goedkoop Haha! .

Ik heb er geen problemen mee. Vind het er juist heel netjes uitzien allemaal. Met de plastron heb ik ook geen moeite.


Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben gewoon een ouderwetse trut, en vind een jasje nog steeds het mooist. Giletje kan mij niet bekoren. En moet er helemaal niet aan denken dat mensen met allerlei kleuren rijbroeken zouden rijden.
Volgens mij wordt het dan net een mode show.
Het enige wat ik vind kunnen is creme of wit. En als je een schimmel hebt is een zwart schabrak veel mooier.
Tegenwoordig heb je mooie rijjasjes met elastische rug, dat voel je haast niet. Die plastron ben je ook zo aangewend.

Ik ben dus ook zo'n typ die bij zomerdag voor de proef iig nog de jas aantrekt. Die 8 minuten ga je echt niet dood aan. Vind het er gewoon bij horen. Je kan het ook van de andere kant bekijken. Als je dat ding dan weer uit kan doen, ben je extra opgelucht Haha!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:14

Ik vind dat het tenu gewoon zo moet blijven, alleen die plastron inderdaad vervangen voor een mooie blouse. Als het goed is heb je geen last van je kleding als je rijd. Tenzij je natuurlijk op je paard andere dingen aan het doen bent. hihi

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:20

Dan heeft de schrijfster nog nooit van endurance gehoord. Want met een speciale rijbroek, zonder knopen of ritsen, een lekkere luchtige blouse of t-shirt en een superventilerende maar vooral zeer lichte cap hoor je mij echt niet klagen hoor.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:24

Ik heb geen problemen met de wedstrijdkleding van nu...ik vindt het er mooi en netjes uitzien,en heb er ook geen last van tijdens het rijden (ook niet van de plastron) oke in de zomer is het wel loeiheet dat jasje,maar vaak mag je die dan ook uitdoen en gewoon in je blouse rijden( wat ik overigens niet mooi vindt) dus hou ik em aan,tis toch maar voor een paar minuten.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 07-09-03 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 18:25

Idd Fasel, maar het gaat dus even over de takken waarin we wel met ons apenpakkie moeten rijden Lachen
Met de witte broek heb ik persoonlijk geen problemen, het gaat mij dus vooral om het jasje. Ik ben het met de schrijfster eens dat dat geen sportkleding is, dat mag van mij absoluut anders!
En wat de plastron betreft, dat vind ik gewoon een lelijk ding Haha! (ik heb danook altijd gewoon een dressuurblouse aan met spelt, maar officieel mag dat niet)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:28

In de dressuur vind ik dat het zo mag blijven. Dressuur is toch iets wat klassiek uitstraalt.
Springen mag van mij idd iets sportiever.

Polo, draverij, rensport, endurance enz zijn volgens mij al aardig bezig met goede en fijne kleding.

Dressuur is een proef van een aantal minuten, het huidige tenue straalt echt wel zijn charme uit. Voor die paar minuten wil ik mij daar echt wel in hijsen hoor.....

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:35

Het wedstrijdjasje mag blijven de plastron mag van mij eruit

het jasje heeft als voordeel dat het het figuur benadrukt doordat deze getailleerd is. En dat is voor een jurylid best handig

De trui heeft dit dus als nadeel en dan hebben we het nog niet eens over diegene die swinters half met hun trui over de handen rijden

witte handschoenen zijn er voor het feit dat je als jurylid van een bepaalde afstand goed kan zien hoe de stand van de handen is en wat er mee gedaan wordt.

En de witte broek moet je je eens zwart voorstellen op een zwart zadel. Niet echt bevoordelijk lijkt mij

Wel kan ook ik me handiger kleding voorstellen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:44

Maar ja, aan der andere kant zijn er wel meer sporten die in tenue moeten. Ik zou dressuur in een trui ook niet echt mooi vinden.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:03

Met de dressuur moet je het wel wat klassiek houden vind ik. Ik denk alleen dat de jasjes wel wat sneller uit mogen in de zomer, want zelfs als het 20 graden is, is het nogsteeds heel warm met zo'n wollen geval aan.

Het springen mag wel veel meer casual denk ik. In de zomer zou een polo shirtje ook wel kunnen, en een rijbroek die niet per se wit hoeft te zijn.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:28

Ik vind het huidige tenue niet storend

Dat jasje irriteert me totaal niet en die plastron zit me ook niet in de weg
Het enige nadeel vind ik dat een witte broek zo snel vies is Knipoog

En in de zomer wordt er hier bijna altijd in een blouse gesprongen Haha! Ook al is het maar 20 graden...*LOL* Lekker makkelijk dus Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:32

Maar er is nergens een regel die zegt dat de rijbroek van een bepaalde stof moet zijn toch? Dan zou je voor de zomer dus zo'n endurancerijbroek aankunnen. Lekker koel en neemt vocht op. En niemand die het ziet.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:42

Ik heb nergens last van. IN de zomer rij ik zelfs met 30 graden die 2 proefjes met jasje. springen zou ik dan wel zonder doen (heb gelukkig nog niet met zulk warm weer hoeven springen).
Rijlaarzen en type rijbroek gebruik ik ook altijd met trainen, evenals zelfde cap en zelfde merk sporen. Zelfde zadel en zelfde hoofdstel uiteraard in training en op wedstrijden. Mij is altijd verteld dat je moet trainen in wat je ook op wedstrijden draagt. Dus je ziet mij ook eigenlijk nooit met chaps rijden, zitten niet lekker.
Je ziet mij echter niet trainen met rijjasje, dat zit toch net niet lekker genoeg, maar voor een wedstrijd kan het best.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:17

Fasel schreef:
Maar er is nergens een regel die zegt dat de rijbroek van een bepaalde stof moet zijn toch? Dan zou je voor de zomer dus zo'n endurancerijbroek aankunnen. Lekker koel en neemt vocht op. En niemand die het ziet.


Klopt,zolang de broek maar wit is...zo'n endurance-broek,dat vindt ik echt een goede tip!,zolang ie maar niet teveel afwijkt van een normaal dressuur model

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:31

Nee, vind ik niet, ik zou het niet mooi vinden als iedereen daar in een polo shirtje van de vereniging aan komt zetten.
Net als die truien die de ponyruiters aan moeten, vind ik ook niet staan, maar ook niet MIS-staan, maar het is wel makkelijker.
Ik heb met een jasje nergens last van, en het maakt het beeld chiquer.
Ik vind een jasje mooier, en als ik het aan heb, heb ik nooit het gevoel dat het niet fijn zit.
nee, laat dat jasje maar blijven.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:37

onee mij zoe je beslist niet blij maken met een nieuw tenu ik vind gewoon dat het erbij hoort, het ziet er netjes en verzorgt uit.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:49

Ik rijd zelf geen dresuur/springen maar zo'n proefje duurt toch helemaal niet lang. Dan kun je het jasje toch net voor de proef aan doen en direkt erna weer uit doen?
Ik vind het wel mooi staan, het hoort erbij.
(Als ik een jacht rijd moet ik ook een jasje aan, plastron om haarnetje etc. Die jachten duren toch echt meer dan 2 uur en dan red ik me er ook prima in hoor. Ookal moet ik alles lenen omdat ik het zelf niet heb Lachen)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:51

organisator schreef:
witte handschoenen zijn er voor het feit dat je als jurylid van een bepaalde afstand goed kan zien hoe de stand van de handen is en wat er mee gedaan wordt.


Handschoenen hoeven niet verplicht wit te zijn.

Voor die paar minuten trek ik het complete pinguinpak wel aan hoor, heb daar geen enkele moeite mee. Vind het netjes staan en absoluut iets toevoegen aan de presentatie van het geheel.
Ik heb net zo'n rijbroek als in het dagelijks gebruik, alleen dan wit. Laarzen draag ik ook gewoon, die plastron boeit me niet en dat jasje ook niet zo. Handschoenen draag ik ook altijd, alleen op wedstrijd dan toevallig even andere.

Wat al een stuk zou schelen bij sommige mensen is als ze eens een jasje zouden kopen in de maat die bij hun postuur hoort. Je ziet ze soms gaan, met van die knopen die bijna op springen staan, dat kan gewoon echt niet comfortabel zijn, geen gezicht ook bovendien.

Andersom kan trouwens ook, ik rij nog steeds in het jasje waar ik 10 jaar geleden ook al in reed, alleen nu komt het getailleerde model er pas uit omdat ik het wat kan opvullen aan de bovenkant Haha!