Wedstrijd en vlechten..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Wedstrijd en vlechten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 20:59

Het is de bedoeling dat ik ongeveer begin volgend jaar, of iets eerder ga starten.
Maar, wedstrijdpaarden moeten altijd netjes gevlochten knotjes, en juist ja, mijn paard heeft een gigantisch lange bos! Het is dan echt mijn trots, en afknippen doe ik echt niet, maar hoe moet ik dit dan doen? Zijn knotjes verplicht? En wat als ik een hengstenvlecht maak die echt strak op de manenkam ligt? Mag dit?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:02

Hengstenvlecht mag, maar je kan ze ook gewoon vlechten en dan 2x dubbel vouwen zodat je soortevan langwerpige knotte hebt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:14

Anna-Jelly schreef:
Hengstenvlecht mag, maar je kan ze ook gewoon vlechten en dan 2x dubbel vouwen zodat je soortevan langwerpige knotte hebt.


Gats, dat ziet er toch niet uit . Dan is een hengstenvlecht een veel mooiere oplossing.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:04

Ik heb zelf ook een paard met lange manen, en wat ik doe is heel eenvoudig ik spuit wat equistar in de manen en borstel ze dan helemaal uit.(met een grove mensenborstel.) Dan vlecht ik de staart wel in was de sokjes netjes en dan heb je ook een supermooi plaatje!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:12

je hoeft inderdaad niet perse knotjes te hebben
zorg inderdaad dat de bos netjes is
of leg er een hengstenvlecht in zodat de jury toch de halslijn aan beide kanten goed kan zien
verder wordt er ook nog wel eens een matje gevlochten
persoonlijk zie ik graag een verzorgd paard in de ring en of deze nu knotjes heeft of niet maakt voor mij geen verschil
als men echter de manen getrokken heeft of op een andere wijze kort dan wordt invlechten wel op prijs gesteld en hoor je dit duss ook te doen
dit is uitgezonderd de rassen haflinger , fjord, fries, andalusier, shetlander

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 17:22

Dus een hengstenvlecht mag wel? Gelukkig maar!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:35

yep dat mag ook

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:53

imker"]
[quote="Anna-Jelly schreef:
Hengstenvlecht mag, maar je kan ze ook gewoon vlechten en dan 2x dubbel vouwen zodat je soortevan langwerpige knotte hebt.


Gats, dat ziet er toch niet uit . Dan is een hengstenvlecht een veel mooiere oplossing.
[/quote]

Hangt ervanaf hoe je het doet en hoe dik de manen van je paard zijn Knipoog Laatst zag ik dat ook bij een paardje, dat vond ik heel mooi staan.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:26

Je kunt ook gewoon knotjes maken, maar het is wel een gedoe...Ik heb het weleens voor een keuring bij een paard moeten doen.
Je kunt een stukje vlechten en dan het uiteinde goed nat maken en dan oprollen. Doordat je het nat maakt kun je nog vrij kleine knotjes maken.
Je wilt alleen niet weten hoe het er uitziet als je het er weer uithaalt...allemaal krulletjes Clown

Maar een hengstenvlecht is net zo mooi en een stuk makkelijker! *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:58

Ik citeer uit het proevenboekje:

"a) Opgemaakt in één gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los, maar moet over de frontriem worden gedragen.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet geknipt of geschoren zijn maar moeten op dezelfde lengte zijn "getrokken".
c)Op andere dan onder a) aangegeven wijzze ingevlochten manen.
d)Totaal afgeschoren manen. In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:19

Maar als je rozetten maakt maakt de lengte toch niet uit?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:09

En als je paard nou expres elk jaar geschoren wordt? Dan heb je geschoren manen... Niet dat ik dat doe hoor, vind het ook erg lelijk, maar het gebeurd wel, bijv. met polo paarden. Als je daar nu mee wil dressuren? Krijg je dan minder punten?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:32

En ik verwijder dus nooit een strookje manen vlak achter de oren. Omdat mijn paard nogal dunne manen heeft kam ik dit gewoon naar voren zodat het bij de voorpluk zit. Bovendien lijkt het mij voor een paard niet prettig om druk te hebben op 'stekels' zeg maar. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad dus ik laat het mooi zo zitten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:16

Okkie1 schreef:


d)Totaal afgeschoren manen. In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:41

Een hengstenvlecht is heel erg mooi!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:15

Ik verzin altijd maar waar ik zin in heb, is meestal hengstenvlecht, voor knotjes ben ik te lui.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:55

cornelie schreef:
En ik verwijder dus nooit een strookje manen vlak achter de oren.


Dat doe ik ook niet. Maar bij Duvel groeit daar geen haar, door zijn miracle-collar tegen het luchtzuigen.
Bij Estor zat daar wel haar, maar aangezien hij zo'n miezerige voorpluk had (wel 10 haren) kamde ik het stukje wat onder het hoofdstel hoorde altijd onder het kopstuk door naar voren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:59

Sommige paarden met zomereczeem hebben ook afgeschoren manen, uit noodzaak. Het zou toch wat zijn als die ook minder punten zouden krijgen. Maar volgens de reglementen mag het gewoon. Ik denk dat als je er minder punten voor krijgt, dat dat dan tevens een minpunt is voor de jury. Scheve mond