Waarom zijn juryleden zo verschillend???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Waarom zijn juryleden zo verschillend???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 00:13

Als ik zo eens mijn protocollen teruglees dan staat er telkens wel weer wat nieuws. De ene week rijdt ik dan ook driedubbel winst om de volgende keer ergens in de 150 te belanden. Ik weet dat de juryleden jaarlijks gecontroleert worden maar zou de KNHS er nou ook wat opuit doen? Ze moeten al deze punten toch verwerken en zien toch ook dat bepaalde juryleden altijd heel laag of hoog geven? Wie heeft ook deze ervaringen? En met wie kan ik eens doorborduren op dit onderwerp? Het liefst iemand die ook in Zuid Holland start want dan kunnen we eens juryleden vergelijken.....

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:33

Je mag met mij best doorborduren over dit onderwerp via PB Haha!
Ik ben zelf jurylid maar start ook veel in Zuid-Holland dus ik ken wel aardig wat juryleden.
Als ik ga jureren heb ik een ideaalbeeld in gedachten en daar zet ik de deelnemers tegen af. Dat kan betekenen dat ik soms laag zit, omdat het niveau ook laag ligt, maar ik kan net zo goed achter in de 170 zitten.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:43

ik sluit mij (als mede jury) hier helemaal bij aan!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 00:18

Super dat het juist twee jury-leden zijn die reageren op mijn stelling c.q. vraag! Bedankt hiervoor!!!!
Ik ben ervan overtuigd dat elk jurylid naar eigen goeddunken jureert en ik bekritiseer ook zeker niet de zaken die op mijn protocollen staan.
Wel heb ik moeite met het feit dat er weinig tot geen uniformiteit met betrekking tot bepaalde proeven bestaat. De ene jury hecht heel veel waarde aan iets waar op dezelfde dag de volgende jury totaal niet op let. Natuurlijk wordt het totaalplaatje beoordeeld maar zou het niet makkelijker zijn als er bijvoorbeeld puntsgewijs wordt afgesproken op prioriteit. Bijvoorbeeld op het onderdeel hulpen- handen stil heeft hoogste prioriteit. Op het moment dat een ruiter dit goed beheerst komt tweede punt pas aan de orde. Dit met in ogenschouw dat je niet alles wat opvalt in een B proef direct afgestraft wordt.
Dus op het moment dat een ruiter telkens maait met z'n handen dat dit punt standaart terugkomt op zijn of haar protocol. Ik hoop dat ik dit duidelijk verwoord. Als ik het zelf zo teruglees omschrijf ik het wel heel zwart wit en neem ik ook een ruiter als voorbeeld waarbij jullie wellicht zullen zeggen 'laat deze nooooooooit starten' Maar het verduidelijkt misschien mijn stelling. Ik vind het heel fijn om mijn protocollen als naslagwerk te gebruiken en zou het dus nog fijner vinden als er ook een opbouw in zit. Eerst dacht ik dat het probleem bij mijn instructie zat maar het blijft voor mij een terugkerende issue. Nu ook met 2x in de week prive les bij verschillende instructeurs. Daarom vraag ik me af of meerdere mensen het met mij eens zijn???????
En ben ik heel benieuwd naar de reactie van de twee juryleden die al eerder gereageerd hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:08

Nique schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat elk jurylid naar eigen goeddunken jureert dat mag ik zeker hopen ja! en ik bekritiseer ook zeker niet de zaken die op mijn protocollen staan.
Wel heb ik moeite met het feit dat er weinig tot geen uniformiteit met betrekking tot bepaalde proeven bestaat. weet je, dat gebeurt dus ook, alle juryleden moet eens per jaar naar een bijscholing komen, luisteren dan braaf, gaan naar huis en doen de volgende dag gewoon weer waar ze zelf zin in hebben maar zou het niet makkelijker zijn als er bijvoorbeeld puntsgewijs wordt afgesproken op prioriteit. Bijvoorbeeld op het onderdeel hulpen- handen stil heeft hoogste prioriteit. Op het moment dat een ruiter dit goed beheerst komt tweede punt pas aan de orde. Dus op het moment dat een ruiter telkens maait met z'n handen dat dit punt standaart terugkomt op zijn of haar protocol. zoiets vermeld ik wel op het protocol en bestraf het aan het eind bij houding en zit etc. . Ik vind het heel fijn om mijn protocollen als naslagwerk te gebruiken en zou het dus nog fijner vinden als er ook een opbouw in zit.dressuur blijft een jurysport en mensen zijn nu eenmaal verschillend! je kunt natuurlijk altijd na afloop van de wedstrijd naar de betreffende jury gaan en uitleg vragen, een jury behoort te blijven!! melde het aan de organisatie als de jury al weg is, want dat mag niet
sorry ik heb ook in jouw stukje aangevuld maar dat is niet zo duideljk gelukt.....
ik heb zelf toevallig vorige week ook gestart en had een jury Lips are sealed uit de oude doos! (was ze trouwens ook! Haha! ) ze liep na 2 proeven al uit en verwachtte van haar schrijfster dat zij bij hield waar de combinatie gebleven was! (ja Z jurylid!....lekker hoor!) toen ik mijn protocol kreeg was ze al weg en het commentaar..ik zou heel graag met deze mevrouw in discussie zijn gegaan! een gebroken lijn in galop: 5 commentaar te groot, mag maar 5 meter, rechtomkeert in draf:5 G niet geraakt, algemeen commentaar: niet op de letter gereden! houding en zit 5 (normaal altijd 7!) vertrouwen en harmonie:5 (normaal ook 6 of 7) heel vroeger werd er echt op de letters gejureerd, nu wordt er bij iedere bijscholing verteld dat "het gaan"van het paard het allerbelangrijkste is, belangrijker dan op de letter je ziet het, deze mevrouw is hier blijven hangen en beoordeelt dus nog vrolijk (nou ja vrolijk Verward ) op haar manier! ik had evengoed wel een winstpunt en dan zul je zeggen, waar zeur je over....ik vind dit soort commentaar niet kunnen en vind het nog veel erger dat zo'n jury VOOR de prijsuitreiking is verdwenen, ik probeer echt positief te jureren en opbouwend kritiek te geven, misschien wel omdat ik zelf ook start en veel les geef, misschien zou dat een voorwaarde moeten zijn, ik weet het niet...maar alle juryleden op een lijn, dat lukt nooit denk ik ik start voor mijzelf en rij op mijn eigen gevoel, wat de jury er van vind is zijn/haar idee, ik hou aan mijzelf vast dus mijn advies is: vertrouw op jezelf en jouw instructie en kijk goed om je heen en luister goed naar anderen, ga kijken bij clinics etc. daar leer je heel veel van!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:37

Ik zeg altijd: zoals smaken verschillen bij de keuze van een paard, zulke verschillen hebben jury's ook als ideaalbeeld.
Met sommigen zit ik echt niet op 1 lijn, anderen soms wel.
Ik probeer het steeds meer va nme af te zetten. Ik rij voor mezelf, en niet voro de jury. Ik hoop dat zo'n jury met plezier naar mij en het paard kijkt, en dat ik daar wat puntjes voor krijg.
Daarom vind ik springen op zich wveel eerlijker.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:42

Bij mijn fjordje merk ik het helemaal.
Het ene jurielid vind het ge-wel-dig een fjordje in de dressuur en een ander heeft echt zoiets van '' wat moet dat ding hierzo?''

Ik heb ook heel vaak verschillende punten,bij de ene 174 en 170 en bij de andere 145 en 147,terwijl ze bij die laatste voor mijn gevoel(en die van andere,bijv me voorlezer) veel beter loopt......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:57

Ik ben het met je eens wat betreft de uniformiteit in beoordelen, die zou imo. beter kunnen.
Vanuit de KNHS wordt er bij mijn weten ook aan gewerkt om dit te bewerkstelligen, maar zoals altijd met jurysporten: dat is erg moeilijk.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de redenatie vaak wel kan volgen en ook vaak meegemaakt heb dat ik voor mijn gevoel op een goede manier beoordeeld ben. Hiermee bedoel ik niet dat ik hoge punten heb gekregen, wel dat ik voor mijn gevoel de punten kreeg die ik op dat moment verdiende Knipoog . Of dat er in elk geval een logica in zat, dus een beter onderdeel met een hoger punt beoordeeld en een minder onderdeel lager. Maar dan nog zijn er grote verschillen: voor de ene jury is een minder getoond onderdeel een 3 waard, terwijl een andere jury een 5 weg zal geven. En dan kom je al gauw aan grote verschillen in het totaal aantal punten.

Ik heb het zelfs een keer gehad met overkampen tijdens een kampioenschap dat ik door 2 juryleden voor dezelfde proef beoordeeld werd met als resultaat 150 en 182 punten. Met als uitschieter een onderdeel dat met een 3 en een 8 beoordeeld werd Verward
Tsja, wat moet je daar nou mee ?
Dat de ene een 5 geeft en de andere een 6, daar kan ik mee leven; maar een 3 en een 8 wordt lastiger, want hoe ga je de volgende keer rijden ? Proberen het compleet anders te doen, of toch maar proberen precies hetzelfde omdat je er ook een 8 voor gekregen hebt ?
Wie het weet mag het zeggen ! Knipoog

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:17

Toen ik nog in NL wedstrijden reed kreeg ik vaak geen hoogte uit mijn punten. Ik weet niet precies hoe het zit, maar mischien was de jury cursus vroeger minder streng en zijn de oudere juryleden die inmiddels zelf al jaren niet meer rijden maar nog wel jureren een beetje achter in de tijd? Ik heb ook een aantal keren een oudere vrouw als jury gehad die mijn pony zo prachtig vond (en het was ook een plaatje van een pony) dat ze me altijd hele hoge punten gaf die eigenlijk totaal niet verdient waren (niet dat ik dat heel erg vond Schijnheilig )
Je kunt wel loeizware eisen gaan stellen aan jury opleidingen, maar dan kom je waarschijnlijk jury's tekort voor de vele wedstrijden.

Ik moet zeggen dat ik de juryleden in Amerika grote klasse vind. Er worden duidelijk zware eisen gesteld, maar.... de jury's worden hiervoor goed betaald (wat je terugziet in het inschrijfgeld Boos! ) Ze laten rustig een internationaal jurylid overvliegen en ik heb al een aantal keren bij een O jurylid in de baan gereden (wel kicken dat die zelfde vent waar jij bij in de baan rijdt ook Anky jureert Cool ) Ik kan me altijd vinden in de scores en het comentaar is erg behulpzaam.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:55

Uniformiteit is gewoon heel moeilijk bij een jurysport. Dat is niet goed, maar niet te voorkomen denk ik.
Ik wil zelf graag weer een keer schrijven bij een jury die ik respecteer, gewoon om weer even te checken of ik nog op de goede lijn zit. Bijscholing is wat mij betrefd dan toch te beperkt. Het probleem is alleen dat ik zelf zoveel moet jureren, dat het schrijven gewoon niet lukt. Als ik niet zit te jureren, start ik soms zelf (ik vergeet wel eens dat ik zelf ook nog wedstrijden rij) en heel soms een weekend thuis is ook niet onaangenaam.
Toch zou het goed zijn om weer eens een dagdeel met een ervaren jury mee te draaien. Ga het ook zeker proberen te verwezelijken.

Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar die 3 en 8 van Oscar. Zou je willen vertellen wat voor onderdeel dat was, en evt als er commentaar bij stond, wat dat is?
Want je hebt geen cursus nodig om in te zien dat dat natuurlijk super slecht voor de sport is.
Ik heb zelf trouwens ook een keer op de kampioenschappen gehad dat ik 1e en 23e geplaatst stond (zelfde proef,2 jury's), gemiddeld 6e en de eerste 4 mochten overkampen. Nou had ik Jesper toch niet meer kunnen motiveren voor nog een proef hoor, hij had ook al 4-tal gelopen, dus ik was er niet rouwig om dat ik niet nog een keer hoefde (hoezo niet fanatiek Schijnheilig ), maar het klopt natuurlijk niet.
Ik denk wel dat je dit soort dingen beter kunt relativeren als je zelf regelmatig in de auto zit om te jureren, je snapt beter hoe dit soort dingen kunnen gebeuren. (Of het is weer mijn gebrek aan wedstrijdmentaliteit dat ik er geen moeite mee heb Haha! )

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:45

In principe kan het natuurlijk best voorkomen dat er in het totaal veel punten verschil tussen zitten. Stel dat de ene jury bij twijfel tussen een 6 en een 5 op een 6 gaat zitten en de andere jury toch op die 5 kun je zo al 26 punten verschil hebben. Dan is het per onderdeel nog niet zo verschillend maar in het totaal heb je wel een gigantisch verschil.
Ik heb het zelf ook meerdere malen meegemaakt. Een keer 2e en 11e geplaatst en een keer met kampioenschappen 23 pnt.! verschil. Dat vond ik op dat moment belachelijk, maar idd als je het bekijkt vanuit de juryplek is het dus toch mogelijk.

Het verschil bij Oscar vind ik ook wel extreem.

Jasmijn, ben jij nog niet gestrikt voor kampioenschappen? Ik dus wel Haha!, dus dat is gelijk een test voor mezelf of ik een beetje op 1 lijn zit met de andere jury.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:16

Ik heb er mijn briefjes eens op nagekeken. De meest extreme vorm van verschillen in jureren kom ik tegen bij een paar rubrieken.

Natuurlijk op de eerste plaats de verzorging: dit varieert van een 6 tot een 9, terwijl het paard er echt die dag hetzelfde uitzag.
Een goede tweede is effect van de hulpen, kon varieren van een 4 (terwijl ik een zeer dik winstpunt reed!) tot een 8. De 8 kreeg ik meestal als ik zelf het gevoel had dat mijn paard eerder met me wegtankte dan netjes aan mijn been was.
Een zeer goede derde plaats is voor teugels op maat maken weggelegd. Ik kan me een keer herinneren waarin iedereen een 3 had gekregen en op het protocol stond dat het 'niet de goede manier' was. Niemand had echter ook maar half een idee wat die goede manier dan zou moeten zijn. Iedereen maakte de teugels om en om rustig korter. Omdat niemand wist hoe het moest (de jury al weg was) ben ik maar op de oude manier doorgegaan....Nooit meer opmerkingen over gehad en de keer daarna had ik een 8.

Maar ach, het is een jurysport, uiteindelijk haal ik mijn puntjes wel en ik zie het als een aardige test om te kijken hoe ver jij en je paard al zijn Haha!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:20

Verzorging verbaast me niet zo. De een geeft standaard een 6, een ander misschien een 9.
Effect van de hulpen verbaast me wel, zeker die 4 in geval van dikke winstpunt.
Over het halsstrekken is pas nog een levendige discussie geweest in een ander topic.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:38


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:46

Lielle schreef:
over het hals strekken, zie hier: [WD] Juries: hoe teugels op maat maken?


ja die discussie heb ik gelezen. De reden dat ik dit genoemd heb als voorbeeld was dat ik het op zijn zachtst gezegd raar vond dat een jury iedereen een drie geeft, laat opschrijven dat het niet de juiste manier is en dan vervolgens niet aanwezig is om toe te lichten wat dan wel de juiste manier is. Dat is het moment dat mijn bloed gaat koken. Je laat die serieuze sporters zo wel in hun hemd staan.

Gelukkig is het al een behoorlijke poos geleden. En heb ik zo'n extreme situatie ook niet meer meegemaakt Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:17

Tja, smaken verschillen ook bij jury’s. Ik kan t me best voorstellen, de een kan een Haflinger die leuk loopt best waarderen en de ander vindt dattie niks te zoeken heeft tussen de witte hekjes, de een houdt van show en durf en de ander van een nette proef, de een vindt t paard belangrijker en de ander hoe een ruiter erop zit (persoonlijk vind ik dressuur ook pas mooi als het paard opvalt en de ruiter ‘wegvalt’, mooi voorbeeld HP Minderhoud op Rubels Tong uitsteken ). Persoonlijk trek ik me aan van commentaar wat terugkeert en waar ik iets mee kan. Ik weet dat de stap van mijn paard een zwaar minpunt is, en andere zaken neem ik ook ter harte. Maar als je op een sensibel staartzwieperig paard zit waar je met je sporen niet aankomt en je krijgt als opmerking mee dat je minder met je sporen moet prikken omdat je je paard irriteert, tja, dan doe ik daar dus helemaal niks mee. Ja, erom lachen. Ik denk altijd maar zo, soms heb ik een punt verdiend en krijg ik m niet, maar het gebeurt ook dat ik wel erg makkelijk een punt krijg waar ik hem zelf niet verwacht had….

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:10

Ik heb ook een keer iets lekkers gehad in de L1 met een jury. Ik reed op de hoefslag en moest bij B afwenden en dan op X halthouden en enkele passen achterwaarts.

Voor het afwenden bij B kreeg ik een 0: niet uitgevoerd stond er op de coupon!
Voor het halthouden en achterwaarts op de X gaan had ik gewoon weer een 7.

Vraag je je toch af: hoe ben ik op de X gekomen zonder af te wenden...?!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:34

er heeft hier ook wel is de krant gestaan over het puntenverschil van de jury's over 1 en dezelfde proef! met 4-tal hebben we er ook wel is last van! maar schrijf zo nu en dan is in het Z, maar die jury's die ik nu heb gehad, die bekijken de combinatie(eerder naar het paard) als ze net binnenkomen(dus nog niet met de proef bezig zijn) en dan hebben ze METEEN commentaar
ook een keer........zo dat is wel ene geweldig paard, meisje reed niet zo denderend, maar aan het eind had ze het maar over het paard en werd er toch nog ff 2 puntjes bij geflikkerd want ja ze mocht wel een wp hebben
ook met ene vrouwtje waarbij haar hoedje scheef zat! zo meteen commentaar!pffffff misschien wel logisch dat ik niet ver kom met mijn boerenknol! maarja ik accepteer het allemaal! moet ook wel, want anders doe je het niet voor de lol! maarja tis en blijft een jurysport, geef mij daarom ook maar een stuk hout!!!! dan zie je tenminste of het fout of goed is!!!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:07

Fitzroy schreef:
In principe kan het natuurlijk best voorkomen dat er in het totaal veel punten verschil tussen zitten. Stel dat de ene jury bij twijfel tussen een 6 en een 5 op een 6 gaat zitten en de andere jury toch op die 5 kun je zo al 26 punten verschil hebben. Dan is het per onderdeel nog niet zo verschillend maar in het totaal heb je wel een gigantisch verschil.
Ik heb het zelf ook meerdere malen meegemaakt. Een keer 2e en 11e geplaatst en een keer met kampioenschappen 23 pnt.! verschil. Dat vond ik op dat moment belachelijk, maar idd als je het bekijkt vanuit de juryplek is het dus toch mogelijk.


Toch is dat gek...stel dat er 11 deelnemers zijn, dan vind de ene jou reservekampioen en de andere vindt jou de allerslechtste (of minst goede Tong uitsteken) De jury zit dan dus niet bij iedereen gewoon een punt lager, maar alleen bij jou...ik vind de plaatsing toch ook wel belangrijk, je wordt immers met de rest vergeleken.

Plus dat wanneer je een verschil van 23 punten hebt, je bij de ene jury geen winstpunt kunt hebben en bij de ander 2...is dat dan maar puur gokwerk, of een proef winstpuntwaardig is?

Verder heb ik ook al de raarste dingen meegemaakt. Dat de een meer waarde hecht aan de verzameling en de ander aan de gehoorzaamheid of weet ik veel wat, is normaal. Niet normaal vind ik het wanneer de ene jury voor een keertwending een 4 geeft en de ander een 8....terwijl dit puur een technisch onderdeel is en maar op 1 juiste manier kan worden uitgevoerd!!

Mijn zusje heeft het helemaal bont gemaakt: ze werd op het NCB kampioenschap eerste en 26ste (laatste).....toen ben ik dus wel even verhaal gaan halen bij de jury en wat bleek: hij vond de pony onregelmatig!! Dat vind ik dus niet kunnen: je moet wanneer een pony de gehele proef onregelmatig is hem uitsluiten en niet alle punten flink naar beneden doen!

Overigens vlogen toen beide heren juryleden elkaar in de haren, want degene waarbij ze kampioen was geworden vond het een wereldpony en gaf 179 punten Lips are sealed

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 08:14

Ik denk toch dat dat mogelijk is die verschillen in plaatsing, omdat zoals je zelf al aangeeft het maar net is waar ze naar kijken. En jouw voorbeeld over verzameling en gehoorzaamheid is dus een duidelijk voorbeeld. Daarom kon het bij mij dus ook zo zijn dat ik 2e en 11e werd geplaatst. Jury bij C hechtte meer waarde aan gehoorzaamheid dan de jury bij H. En vergeet ook de plek niet waar de jury zit. Zo kunnen bij C dingen wel beter overkomen dan bij H als je op die lange zijde bv. veel oefeningen moet uitvoeren.
Bij die 23 punten verschil had ik bij de ene idd een wp en bij de ander had ik er 139. Ook daar geldt weer hetzelfde: wat vindt de jury belangrijk. Ene jury zag liever ontspanning en neusje wat lager, andere jury wilde een opgeprikt dier zien.
Overigens waren er bij die jury's dus wel veel verschillen, niet alleen bij mij.

Over jouw zusje: de jury mag niet op de stoel van de DA gaan zitten. Dus als hij de pony niet onregelmatig genoeg vond om hem eruit te sturen, dan verrrekent hij dat dus in de cijfers onder het mom van misschien wel teugelkreupel/spanning.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 14:49

Ja, juryleden kunnen aan bepaalde dingen meer meer waarde hechten dan andere, maar de plaatsing wordt toch niet totaal willekeurig bepaald? Tuurlijk mag je als jury je voorkeuren hebben, maar een verschil van 2 winstpunten vind ik veel te veel!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 22:35

Geweldig dat ik nu bemerk dat er zovelen het met me eens zijn!
Alleen hoe kunnen we uniformiteit bewerkstelligen binnen de KNHS???Want alhoewel voorkeursbeleid natuurlijk absoluut niet zou mogen is dit onmogelijk om uit te sluiten. Maarrrr... door een prioriteitenbeleid kunnen we het wel zo veel mogelijk proberen te voorkomen.Iedereen wil zijn protocollen toch als naslagwerk kunnen gebruiken en buiten het feit dat je fijn gereden hebt er ook nog verder mee aan de slag kunnen???

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:11

Jasmijn, om even jouw vraag te beantwoorden:
Het ging om een eenvoudige galopwissel. Beide juryleden hebben overigens geen commentaar opgeschreven, dus waar beide punten op gebaseerd waren is mij onduidelijk.
Zelf had ik er een voldoende gevoel over, normaal gewaardeerd met een 6 of een 7.
Een 8 vond ik wat overdreven (zo goed was ie nu ook weer niet Knipoog ) maar bij een 3 moet er imo. toch heel wat fout gaan.
Bij bijv. schouderbinnenwaarts/travers/appuyement speelt het natuurlijk ook nog mee wat de positie van de jury is, maar deze galopwissel kon vanuit beide posities prima beoordeeld worden.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:32

Heel vreemd idd. Ik zet in principe bij elke onvoldoende commentaar, maar geef eigenlijk alleen een 3 bij duidelijk verzet, en als het echt een drama onderdeel is geworden zet ik er soms niets bij omdat de ruiter dat dan zelf ook wel weet. Maar dit is wel erg vaag. Is ook niet echt een onderdeel waar veel discussie over kan zijn volgens mij.
Heeft iemand niet op zitten letten vrees ik.