wedstrijden vrijspringen voor 2,5 jarige??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

wedstrijden vrijspringen voor 2,5 jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 12:03

Wie weet of er vrijspringwedstrijden zijn voor 2,5 / 3 jarige in de buurt van Utrecht?
Wanneer (of zijn die net geweest?)?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:52

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:01

Ehhh Holly, het gaat hier niet om het springen onder het zadel, maar vrijspringen... Ik begrijp uit jouw berichtje dat je denkt da tie al helemaal ingereden is enzo, maar dat hoeft dus niet voor vrijspringen Knipoog

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:11

maar ook bij vrijspringen moet je paardje zich veel te veel inspannen
er wordt wel eens naar het vrijspringen van een jong paard gekeken, maar dit is dat vooral voor de verkoop om de aanleg in te schatten
soms moeten jongen paarden wel eens op een keuring een klein sprongetje maken en die krijgen daar dan punten voor
maar dat is zeker geen wedstrijden
ik heb uberhaubt nog nooit van vrijspringwedstrijden gehoord en ik zou ook zeker niet weten waar dat goed voor zou zijn

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:01

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:04

In voorbereiding op de keuring worden er wel oefenavonden gehouden in het vrijspringen. Dit kun je vaak terugzien in het regionieuws in Ín de strengen' ik weet niet of er wedstrijden in zijn. En vrijspringen af en toe kan echt geen kwaad voor een 2 1/2 jarige. je moet het alleen niet 3 X per week doen. maar zo'n 2 X per maand gaat ie echt niet dood aan.

Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:20

kan hij juist wel van leren, evenwicht, lichaamscontrole en gymnastiek. Maar inderdaad alleen als het niet te vaake n niet te hoog gedaan wordt. En ik ken het ook alleen zoals Merilyn het beschrijft, voor keurinigen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:52

Ik ken het ook alleen maar voor bij verkoop of keuring.

En wil je dat je paard dan leren hoef je daar ook geen uren en dagen in te spenderen.
Want op de 1e sprong die een paard maakt zie je al erg veel.
En een getalenteerd paard zie je de 2 sprong er al netjes overheen gaan.
De niet getalenteerde kun je er 1000 x overheen sturen, maar die zullen het nooit zo doen als een goede springer de 1e keer.

Dus hier denk ik er weer hetzelfde over als met zadelmak maken.
Waarom met alles zo vroeg beginnen als ze dingen in een paar keer ook snappen?

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:22

Hoi,

Ik vind dat je erg veel kritiek over je heen krijgt maar ja. Wij zijn vorig jaar ook naar een wedstrijd voor vrijspringen geweest met Sam en ik vind dat je paard er veel van leert, hij was toen nog hengst en lette dus helemaal niet op de hindernissen maar hij liet zich wel mooi zien. Hij is ook achterin geeindigd. Kijk thuis, laten we hem ook weleens lekker vrijspringen, zo kan die zich ontwikkelen en eens wat anders doen. Hij is inmiddels meer dan een half jaartje onder het zadel en hij is stik braaf. Je hebt trouwens een wedstrijd voor vrijspringen in prinsenstad, daar zijn wij toen ook naar toe geweest. Je moet maar eens op de website: www.vwf.nl en dan bij het archief kijken.

xxxies
Syllie

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:25

Er zijn idd wedstrijden voor jonge paarden in het vrijspringen, meestal bij 3 jarige merries.
Je moet het idd niet te te vaak doen, maar in mijn ogen vindt ik het wel prima.
Bij ons worden er in de buurt regelmatig oefen avonden gehouden voor de keuringen.
Ik weet niet of dit ook voor een keuring is , maar stuur een mailtje naar het kwpn bestuur van jou regio.
Die weten je prima te vertellen, van wanneer en waar.
Ik ga met Syllie mee

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:33

Een paard van ons, Samsam, heeft de afgelopen maand ook aan zo'n wedstrijd meegedaan. Hij is 3.5, maar het was ook voor paarden van 2.5. Eerst was er een oefenochtend, een paar weken daarna de wedstrijd, daar konden 20 paarden (van de 85) zich kwalificeren voor de finale. Samsam zat dus in de finale, en uiteindelijk werd ie 6e Pling
De paarden werden de 1e keer niet beoordeeld, maar tijdens de wedstrijd en finale wel. Ze krijgen cijfers voor o.a. Bascule, galop, vermogen, afdruk. De wedstrijd waar Samsam aan mee deed was in Saasveld.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:12

af en toe is natuurlijk niet erg, maar het is niet erg goed om dat zo vaak te doen en echte oefen "parcoursen" voor het vrijspringen bestaan geloof ik niet....

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:11

goeie god ik wil me nergens mee bemoeien maar hoeveel mensen rijden en springen hun paard niet kapot?? op jonge leeftijd, ik was eerst ook voorzichtig maar aangezien mijn paard niet meer voorzichtig doet met mij doe ik het ook nie meer met haar ik ben er klaar mee. die van mij moet nu ook hard werken en zich uit de naad springen....eerst een strafkamp dan weer aardig tegen mn paard zijn, niet echt ontopic, maar moest het ff kwijt. als je je paard op 2.5 / 3jarige leeftijd wil laten springen moet je toch zelf weten ???!!!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:05

ja das wel waar. veel mensen laten hun paard niet enigzins volgroeien voor ze parcoursen van 1.20 of hoger gaan springen. echt onbegrijpelijk o:

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 11:17

De meeste mensen die jonge paarden laten springen, zijn zich heel goed bewust dat te veel springen op jonge leeftijd niet goed is. Ik heb 2 2,5 jarige, 1-tje heeft 1 keer over een kruisje gesprongen, de andere heeft al iets meer vrijgesprongen bij de vorige eigenaar. Maar uiteraard is veel springen niet goed. Ik moet wel zeggen dat lage hindernisjes vrij laten springen wel goed is voor evenwicht, handigheid, afwisseling en noem maar op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:20

Ik weet alleen van wedstrijden in NoordHolland, bij de Zaanse ruiters enzo.
Bij Zilfia's Hoeve in Houten deden ze het ook nog wel eens, maar ik weet niet of dit in wedstrijdverband is of alleen ter oefening en voorbereiding van keuringen.