Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:38

Voor mijn gevoel gaat het de laatste tijd juist beter! :) Die neusriem blijft lastig, maar verder gaat het eigenlijk wel. Van mijn laatste 21 proeven 1 afgekeurd omdat er geknipt en geplakt werd en eentje met de KNHS overlegd en uiteindelijk toch beoordeeld. Het nummer boven de video was niet het levensnummer, maar het nummer van de eerste eigenaar. Was een Vlaams paspoort, moest ook ff goed kijken naar alle nummers. Aftekeningen (dat waren er veel) klopten wel. Bleek dat het foutje in het systeem van de KNHS stond, dus mocht hem toch beoordelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:43

Suzanne F. schreef:
Dat mag je van iedere jury verwachten.
Juryleden doen dit uit liefde en passie voor de sport. En ze worden ook heel blij van goede proeven. Ze worden vaak weggezet als boemannen en daarmee is er wel een imagoprobleem over het algemeen.
Probleem is dat als er een jury is die zich wel een keer als boeman gedraagt dat wel degene is waar over gepraat en geklaagd wordt. Ik was dit weekend op "wedstrijd" en daar was een jury die zich echt niet zo sympathiek opstelde naar een aantal deelnemers. Zondag kreeg ik al vragen van mensen die er zelf niet geweest waren over wat er allemaal aan de hand was daar. Zo snel gaat het nieuws dan.
99,9% van de juryleden doen zo enorm hun best maar af en toe een rotte appel of iemand die een slechte dag heeft wordt zo enorm uitvergroot.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:48

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

M AB ponies is toch onmogelijk te jureren vind ik. Wat kan je daar nou van verwachten? En welke standaarden moet je hanteren? Ik jureerde het niet graag eigenlijk. Ik vond Z ponies in de D of E klasse wel altijd leuk om te doen.


Ze hadden nooit de AB proeven hetzelfde moeten maken als alle andere categoriën. Het was best oké dat ze net wat makkelijkere proeven hadden bij deze kleine pony's met veelal beginnende ruiters.


Even inhakend op deze discussie; mijn dochters starten met onze kleine B pony (Welsh A van 1.20 m), mijn bijna 7 jarige dochter start B, en mijn 8 jarige dochter is net voor het eerst L1 gestart. Mijn ervaring met de dressuurproeven is dat dit prima te doen is. Ook een kleinere pony kun je correct voorstellen, met een stille aanleuning. De proeven zijn in mijn ogen (althans, in de B en L1, en ik denk ook de L2) niet te moeilijk voor zo'n pony. Vanaf de M wordt het wellicht een ander verhaal.

In onze regio worden, behalve bij regiokampioenschappen, eigenlijk altijd de rubrieken samengevoegd tot ABC, en dan leggen ze het gewoon af tegen de beter bewegende C ponies. Ook al eens vijven gehad voor zijn gangen, terwijl hij echt niet onzuiver loopt, maar wel minder ruim dan een grote NRPS C pony bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat ze online beter beoordeeld werden (rond de twee winstpunten per proef), waar ze IRL bij meetmomenten vaak lager scoren (net aan winst). Bij de L1 hadden ze bij het laatste meetmoment bij onze vereniging zelfs de BCD ponies samengevoegd, en dat vind ik eigenlijk niet echt fair. Nu met meetmomenten maakt het minder uit dan als er ook een klassement wordt gemaakt natuurlijk, maar ik heb het idee dat de jury toch een soort van vergelijkt met de C en D ponies die voor je starten. En dat is niet echt een eerlijk vergelijk vind ik.

Ik wil mijn dochters absoluut niet in de slachtoffer positie zetten hoor, ik zeg altijd: als je echt goed rijdt, krijg je ook echt die punten wel. Maar ABC samenvoegen vind ik niet echt super, en BCD al helemaal niet. Maar goed, volgens de reglementen mag het. Je zou kunnen zeggen: start dan Bixie, maar dat gat met de realiteit vind ik wel erg groot; daar is alles fantastisch en geweldig, en is het helemaal een domper als ze dan regulier gaan starten. Mijn meiden vinden het gelukkig erg leuk en genieten met volle teugen van onze pony, dat is uiteindelijk het belangrijkste :-)

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:03

PSvanLot schreef:
Ik heb er van de laatste 3x10 die ik gehad heb ook bij iedere groep verschillende af moeten keuren.

- paspoort onleesbaar.
- paspoort enkel de afrekeningen gefilmd.
- proef wazig.
- geen neusriem.
- niet ingezoomd op sporen en bit.
- rondje om het paard enkel romp in beeld

En zo nog wat dingen... Ze worden wat laks.


Wat vinden jullie er trouwens van als het paard een rondje draait in plaats van de camera? Ik merk dat het beeld hierdoor stiller/rustiger is en de afstand tot het paard gelijk blijft waardoor het hele paard in beeld blijft. Ik vind het zelf eigenlijk wel een fijne oplossing. Zouden jullie daar bezwaar tegen hebben?

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:18

Ik vind dat niet fijn als het paard om de camera draait. Stilstaan en de filmer rustig een rondje er omheen lopen geeft een veel beter beeld dan constant bewegende benen.

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:23

PSvanLot schreef:
Ik vind dat niet fijn als het paard om de camera draait. Stilstaan en de filmer rustig een rondje er omheen lopen geeft een veel beter beeld dan constant bewegende benen.


Oh ja, niet aan gedacht: constant bewegende benen :j

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:42

PSvanLot schreef:
Ik vind dat niet fijn als het paard om de camera draait. Stilstaan en de filmer rustig een rondje er omheen lopen geeft een veel beter beeld dan constant bewegende benen.


Ik had er laatst 1 die draaide om en stond dan weer even stil, dat vond ik bog niet zo storend. Fijnst is idd wel als ze gewoon stilstaan en de filmer ff rondje loopt.

Ik vind het over het algemeen idd wel (weer) beter gaan met de filmregels. Af en toe nog eens 1 die t niet goed doet, maar merendeel nu toch wel. Ik heb het gevoel dat de juryleden er nu ook eerder wat van zeggen.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:06

HarmanyL schreef:
Had 10x L1. Bij mij gaan tot nu toe de voorstel rondjes goed! Ook 5 gedaan. Voor 1 proef even gemaild, die is van de 25e. Zelf geen probleem mee om te beoordelen, maar valt natuurlijk buiten het evenement.


Net mijn protocol terug gekregen, denk dat het best wel eens zou kunnen dat je mij hebt gejureerd (donkerbruine merrie met een ruiter in crème broek en oranje vest). Mocht dat inderdaad zo zijn; Dankjewel voor je leuk geschreven en terechte feedback! Ben enorm blij met mijn punten.

Tizzy1

Berichten: 286
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:21

Net de laatste 5 beoordeeld in de L2, 3 erg fijne proeven gezien (>205 pnt) en 1 mindere (<170) en helaas de laatste af moeten keuren, neusriem controle niet uitgevoerd en was ook niet in te schatten of te zien of deze wel los genoeg zat, ik heb m'n twijfels erbij helaas...

Braampje

Berichten: 120
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:22

Hey iedereen, ik kom dit topic even binnenvallen. Ik heb al wel het een en ander gelezen hier, maar niet alles sorry.

Ik wil vrijdag voor het eerst een online filmpje opnemen Z1... spannend!! :o
Wij hebben op stal een super fijne lichte binnenbak wat allemaal goed te zien is, het enige waar ik mee zit is de bak rand (dit is een dicht schot). Bij de C kan je er achter staan, maar als ik dan voorbij rijdt zijn natuurlijk niet de benen te zien op film. Nu zat ik te denken om de filmer te vragen om op een krukje te staan op ca. 1,5m achter de C en dan iets naar beneden te filmen als ik daar langs kom.

Zou dat voldoende zijn of kan hij beter op de G gaan staan in de bak? Ik wil uiteraard niet dat mijn filmpje afgekeurd wordt, maar het lijkt me lastig om op iemand af te rijden in de bak die dan aan de kant moet, gelukkig maar 1 keer tijdens die proef dus het zou wel kunnen misschien...

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee, alvast bedankt! :D

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:50

Ik zou dan bij G gaan staan. Zeker omdat je in de Z1-proef daar een overgang naar stap en eentje naar de galop hebt. Vanaf G heb je die zeker goed in beeld.

Edit: en ook nog een eenvoudige wissel op C toch?

Braampje

Berichten: 120
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:37

shirleyp schreef:
Ik zou dan bij G gaan staan. Zeker omdat je in de Z1-proef daar een overgang naar stap en eentje naar de galop hebt. Vanaf G heb je die zeker goed in beeld.

Edit: en ook nog een eenvoudige wissel op C toch?


Ja dat klopt helemaal, dan is de G misschien inderdaad een betere optie.
Leek me qua beeld alleen fijner als het vanaf 1 plek is en niet meegedraaid hoeft te worden.

Als je op een krukje staat en iets omlaag richt bij het voorbij rijden zie je de benen en een gedeelte van de ruiter wel, maar niet 100% in beeld.

leonie87

Berichten: 4462
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:38

vanaf G is echt niet zo vervelend kijken. je ziet het vaak beter zelfs....

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:50

leonie87 schreef:
vanaf G is echt niet zo vervelend kijken. je ziet het vaak beter zelfs....


Ik vind het inderdaad met jureren ook wel fijn! Alleen moet de filmer wel lang genoeg blijven staan bij het binnenkomen dan. Soms stappen ze na het afwenden bij A al opzij, dan wordt het recht binnenkomen beoordelen wel lastig.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:55

En ze moeten wel op de hoogte van G blijven staan. Ik had er laatst eentje die tussen G en X heen en weer liep en zo'n grote volte BEB om je heen is niet tof beoordelen. Ik had er ook al eens eentje die een paar meter naast de C stond. Op zich geen heel groot probleem, want op kampioenschappen zit je ook niet altijd bij C maar ideaal is het gewoon niet. Beide proeven in overleg wel beoordeeld met opmerking erbij.

Braampje

Berichten: 120
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:13

shirleyp schreef:
leonie87 schreef:
vanaf G is echt niet zo vervelend kijken. je ziet het vaak beter zelfs....


Ik vind het inderdaad met jureren ook wel fijn! Alleen moet de filmer wel lang genoeg blijven staan bij het binnenkomen dan. Soms stappen ze na het afwenden bij A al opzij, dan wordt het recht binnenkomen beoordelen wel lastig.


Oke, goed om rekening mee te houden. Maar alsnog een betere positie als achter de bakrand en vanaf een krukje omlaag filmen dus.

Braampje

Berichten: 120
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:16

Anoeska27 schreef:
En ze moeten wel op de hoogte van G blijven staan. Ik had er laatst eentje die tussen G en X heen en weer liep en zo'n grote volte BEB om je heen is niet tof beoordelen. Ik had er ook al eens eentje die een paar meter naast de C stond. Op zich geen heel groot probleem, want op kampioenschappen zit je ook niet altijd bij C maar ideaal is het gewoon niet. Beide proeven in overleg wel beoordeeld met opmerking erbij.


Nee dat snap ik inderdaad, op zich is in deze proef de G ook een mooie plek aangezien ik daar de hele proef maar 1 keer overheen kom met binnenkomen. De rest zou hij gewoon kunnen blijven staan daar op het meedraaien na.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:22

Anoeska27 schreef:
En ze moeten wel op de hoogte van G blijven staan. Ik had er laatst eentje die tussen G en X heen en weer liep en zo'n grote volte BEB om je heen is niet tof beoordelen. Ik had er ook al eens eentje die een paar meter naast de C stond. Op zich geen heel groot probleem, want op kampioenschappen zit je ook niet altijd bij C maar ideaal is het gewoon niet. Beide proeven in overleg wel beoordeeld met opmerking erbij.


Ik heb 1x zelf een proef ingestuurd was nog via t oude platform en daarbij bij de opmerkingen aangegeven dat er ongeveer 1 meter naast de C gefilmd was ivm muur en paal recht bij C.

Verder geen opmerkingen over gehad toen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:41

ynskek schreef:
Anoeska27 schreef:
En ze moeten wel op de hoogte van G blijven staan. Ik had er laatst eentje die tussen G en X heen en weer liep en zo'n grote volte BEB om je heen is niet tof beoordelen. Ik had er ook al eens eentje die een paar meter naast de C stond. Op zich geen heel groot probleem, want op kampioenschappen zit je ook niet altijd bij C maar ideaal is het gewoon niet. Beide proeven in overleg wel beoordeeld met opmerking erbij.


Ik heb 1x zelf een proef ingestuurd was nog via t oude platform en daarbij bij de opmerkingen aangegeven dat er ongeveer 1 meter naast de C gefilmd was ivm muur en paal recht bij C.

Verder geen opmerkingen over gehad toen.

Ik zet er wel een opmerking bij omdat het voor een andere jury een reden kan zijn om de proef af te keuren. Ik overleg dan gewoon of ik hem toch mag beoordelen, ik zit er tenslotte voor mijn lol en niet om af te keuren.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:44

Braampje schreef:
shirleyp schreef:

Ik vind het inderdaad met jureren ook wel fijn! Alleen moet de filmer wel lang genoeg blijven staan bij het binnenkomen dan. Soms stappen ze na het afwenden bij A al opzij, dan wordt het recht binnenkomen beoordelen wel lastig.


Oke, goed om rekening mee te houden. Maar alsnog een betere positie als achter de bakrand en vanaf een krukje omlaag filmen dus.


Zeker! En het te snel opzij stappen van de filmer heb jij in het Z geen last van, die 60 meter is lang genoeg. Veel plezier en succes!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:27

Leuk, ik mag ook weer aan de slag! L dit keer. Is al weer even geleden. Heb er zin in.
Heb net 2 weken bixie ponykamp gegeven, dus dit is weer even andere koek ;-)

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:39

Heeft er iemand enig idee hoelang het duurt voordat de winstpunten bijgeschreven zijn op mijnknhs? Op paardrijden.nl staat het protocol er al een week op; maar op mijnknhs is het nog niet bijgewerkt.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:53

duurde bij mij laatst bijna 2 weken.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:59

Volgens mij wordt dat om de 2 weken bijgewerkt

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:59

Vraagje. Je mag toch gewoon starten in het Nalanta bitloos hoofdstel?