Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:41

Dispar_Vulgo schreef:
Helemaal mee eens Daffodil.

Trouwens hoe klein schatten jullie de kans dat na de persconferentie dinsdag de echte wedstrijden weer door gaan?
Ik heb een wedstrijd as zaterdag gepland. Maar kan er toch eigelijk wel vanuit gaan dat deze ook geannuleerd wordt?

Wedstrijden weer van start? Nee joh! De maatregelen zouden sowieso 4 weken minimaal gelden hebben ze gezegd ja. Dinsdag kunnen ze alleen wel lockdown gaan aankondigen en dan mag binnen sporten compleet niet meer en die kans is veel groter....

Ik geloof niet we dit jaar nog weer van start kunnen en vrees zelfs de komende tijd dus ook niet in de binnenbak.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:59

Ik kan me ook helemaal vinden in de post van Daffodil, goed verwoord!

Oh Evelien77, 179,5 is wel jammer ja, maar fijn dat je je wel kunt vinden in het commentaar.

Ik vermoed dat je het hele indoorseizoen kunt vergeten, hoe zuur ook voor de verenigingen, ik denk dat dat ook wel het beste zou zijn. Afgelopen zomer zag ik op de wedstrijden hoe snel je toch dicht bij elkaar komt staan, ongemerkt en ongewild.

Ik ga sowieso deze winter (en ik denk komend zomerseizoen grotendeels ook) weinig doen qua wedstrijden, het online jureren is voor mij nu een topmanier om betrokken te blijven. Reden is niet zozeer alleen het Corona-virus, maar ook het feit dat ik in mei uitgerekend ben van ons kleintje en dus deze winter even extra voorzichtig ben met het virus en het zomerseizoen hopelijk vooral mag genieten van een klein babytje.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:02

ynskek schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=7vj9P6pMyfU

Dit is de mijne van gisteravond. Als ik het zo terug zie zou een krap puntje moeten kunnen naar mijn eigen mening

Leuk! Ik ben geen jury maar denk ook wel een winstpuntje :j

Daffodil, wat leuk zeg!! Klinkt erg goed.

WenK, oeh babynieuws <3 spannend hoor! Snap dat je dan even extra oplet.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:05

Balen eveline!

Tja het is altijd lastig zo'n moment opname.
Ik heb mijn paard bvb al ruim Z klaar thuis, maar omdat ze zo enorm veel spanning heeft nog op wedstrijd scoort ze nog niet altijd heel dik in de L2, vaak wel winst maar niks over. Puur door de spanning... De oefeningen kent ze allemaal echt met 2 hoeven in de neus bij wijze van.
Tja veel kilometers maken, veel mee nemen en hopen dat ooit de spanning een beetje weg gaat... Want het is zeker een paard wat dan dik zou kunnen scoren. Ze heeft de looks mee, de beweging, de oefeningen doet ze met alle gemak maargoed, heb daar niks aan op dit moment. Ik baalde dan ook behoorlijk dat de wedstrijden op slot gingen, maar dat is helaas niet anders.

Maar maar een voorbeeldje, dat het niet allemaal zo zwart wit is... De jury kent je over het algemeen niet, dus kijkt er blanco naar, en die gaat er in eerste instantie vanuit dat ie bvb nog niet goed genoeg voor elkaar is oid.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:15

Ik hoop deze winter nog wat online proeven te kunnen rijden. Voor mij is dat toch net even makkelijker dan een dag op stap. En voor de verenigingen hoop ik dat wat minder druktegevoelige dingen wel gewoon door kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld lessen en clinics. Dat geeft nog iets van zichtbaarheid en inkomsten.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:16

Interessante discussie over wanneer wel en niet klaar zijn voor een volgende klasse. Ik denk dat het voor iedereen anders is want het hangt heel erg af van je doel en je eigen manier van leren. Voor mezelf weet ik dat ik veel makkelijker de ring in ga als het net aan kan in een nieuwe klasse dan leg ik mezelf minder druk op en toer is er vaak makkelijker doorheen dan thuis.
Ideaal gezien loopt het paard natuurlijk wel alle oefeningen voor een voldoende door maar ik zie bij lesklanten soms best dat er ergens in de basis iets niet goed is gegaan waardoor ze in een nieuwe klasse vastlopen en dat is dan het moment dat ze ook vaak op zoek gaan naar nieuwe instructie. Dat zal ze een volgende keer niet meer overkomen als ze een paard opleiding maar voor nu moeten ze het er wel even mee doen.

Ik vrees inderdaad dat er geen wedstrijden meer komen dit jaar. Dus daarom geniet ik maar een beetje van het meelezen met jullie ervaringen en ben ik stiekem een beetje jaloers dat ik geen online proeven kan starten.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:30

Hilli schreef:
Ik hoop deze winter nog wat online proeven te kunnen rijden. Voor mij is dat toch net even makkelijker dan een dag op stap. En voor de verenigingen hoop ik dat wat minder druktegevoelige dingen wel gewoon door kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld lessen en clinics. Dat geeft nog iets van zichtbaarheid en inkomsten.


Hier zijn clinics juist altijd drukbezochte dingen. De laatste wedstrijd was keurig geregeld met van te voren startgeld betalen, proefje rijden en als je paard weer op stal of op de trailer stond kon je protocol al ophalen. Prijswinnaars kregen prijzengeld gestort en die ponyruiters konden afspreken wanneer ze prijs op wilden halen. Als je naar het secretariaat of naar de WC wilde moest je een mondkapje op en maar 1 begeleider per combinatie toegestaan.

Een clinic komt publiek op af en dan is juist de kantine degene die de omzet draait. De vereniging verdient er bij ons bijna niks aan, omdat degene die de clinic komt geven ook betaald moet worden en dat vaak al genoeg kost voor de ruiters.

Ik denk ook dat er geen wedstrijden meer komen, helaas. Had me opgegeven voor selecties nadat we goed scoorden op de 1e paar wedstrijden na blessure. Online heeft voor ons geen zin, genoeg winst voor de volgende klasse maar daar nog niet klaar voor. Heel misschien als het M mee blijft doen dat we ergens in december oid een keer een proefje proberen.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:33

Het M zal er wel bijblijven, vond het al raar dat ze in eerste instantie maar t/m L2 wilden doen deze ronde.

Ik heb mijn M1ers teruggestuurd. Zeer diverse groep, kleine pony's met jonge kinderen tot oudere volwassen. Leuke zo divers.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:01

urosa schreef:
Helemaal eens met Daffodil en wat leuk een nieuw paard, wat meer info :D ?

Ik snap ook wel wat Utixio zegt :o

Eveline77, wat zuur zo'n half puntje! Maar alsnog echt geen verkeerde score voor een debuut, volgende keer beter.

Ik heb vandaag weer gefilmd, keertwendingen gingen iets beter maar weer wat stomme rommeltjes (alla, nou dat doet ie in training altijd zo mooi, waarom nu niet? }:0 ) dus denk weer geen winst. Hij loopt thuis de proeven altijd minder fijn en lijkt erop dat ik het in de L2/M1 wat makkelijker kon opvangen. Vind het ook niet erg, we zijn de klasses al doorgevlogen en vind het tof M2 te starten al :D Ga het nu meer zien als voorbereiding als we weer op pad gaan.


Mooie instelling Urosa!
En tja... ik heb in training nooit (meer) problemen met aanspringen in galop, maar in de proefjes lukt het toch steeds niet zoals in training... Het komt door mijn spanning van “nu moet het gebeuren” je ziet het al mis gaan bij mijn voorbereiding voor de overgang... en de enige manier hoe ik mezelf daar in kan trainen, zijn proefjes rijden :j dus ik trek me dan ook weinig aan als iemand nu roept dat je alles al moet beheersen. Ik beheers het, in training! En om het in proeven beter te krijgen, zal ik proeven moeten rijden. En natuurlijk begrijp ik dat het dan een onvoldoende is, die incasseren we zonder gemopper ;)

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:09

Wij hebben weer een L1 proef ingestuurd.. Ben heel benieuwd :D

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:10

daffodil schreef:
Ik snap de opmerkingen van Utixo wel. Ook ik vind dat er soms wel erg kort door de bocht geoordeeld wordt over een oefening die niet beheerst wordt. Een proef bestaat niet uit 1 oefening........en nogmaals we zijn er om te leren he, niet om iets perfect te laten zien.

Daarnaast stellen dat je echt wel kunt beoordelen of iets niet beheerst wordt of simpelweg mis gaat, vind ik best wel een uitdaging. Ik denk niet dat je dat in 7 minuten altijd maar zo kunt beoordelen, nogmaals er zijn altijd factoren die je niet kunt beinvloeden als ruiter.


Ik denk zeker dat ik in staat ben om te kunnen beoordelen of er iets mis gaat of dat het paard gewoon niet voor elkaar is. Dat verschil is zeker wel te zien. En natuurlijk kan het door spanning niet goed uit de verf komen of je kan een paard hebben wat zich in de proef een beetje verstopt en zo achter het been komt. Maar dan nog zie je de potentie in het algemene gaan, aan de bewegingsafloop, lichaamsgebruik, bespiering etc. Het hele plaatje.

En nee, niet alles hoeft perfect maar dat zegt niemand hier. Maar onderdelen echt niet beheersen en dan gaan starten zou compleet indruisen tegen alles waar ik voor sta en waarom ik dressuur zou rijden en jureren. Maar moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een heel fijn gereden en correct geschoold paard heb gezien wat 1 oefening totaal niet beheerst. Dat komt alleen bij het achterwaarts voor of bij de changementen. Verder zijn het altijd oefeningen die gerelateerd zijn aan een correcte scholing.

Friesam: Lief van je en fijn dat ik het duidelijk heb toegelicht. Het was ook goed bedoeld allemaal.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:42

Inderdaad, we hadden het niet over het en der een onvoldoende, we hadden het over 1'en die uitgedeeld moesten worden. Dat is heel wat anders dan nog niet helemaal perfect.

Ik denk ook niet dat er dit jaar nog wedstrijden plaats gaan vinden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:50

Ik zie jou nu het achterwaarts noemen Suzanne en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij (of anderen hier) daar nog tips voor hebben. Mijn merrie gaat namelijk niet diagonaal achterwaarts en tot nu toe heb ik/we eigenlijk niets gevonden om dat op te lossen. Ze blijft in het halthouden en achterwaarts gaan verder wel nageeflijk, maar op 1 of andere manier gaat ze niet diagonaal achterwaarts. Ze gaat overigens ook aan de hand bijvoorbeeld niet diagonaal achterwaarts. Dus, misschien nog iemand tips? :D

Ik heb gisteren gefilmd met beide paarden en ook direct gisteren ingestuurd. Met mijn merrie geen grote fouten, maar ook niet echt fijn kunnen rijden. Ik verwacht dan ook geen winst eigenlijk (M2). Met mijn zelf opgeleide ruin voor het allereerst een B proefje gestart, dus best wel spannend! Hij zit wat in de puberfase momenteel, maar uiteindelijk toch best lekker kunnen rijden. Qua punten weet ik niet zo goed wat ik kan verwachten, want het is al een tijdje geleden dat ik zelf B heb gereden. Dus ik ben heel benieuwd!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:52

Ik ben het echt helemaal eens met SuzanneF. Misschien dat wij van de oude stempel zijn ofzo, ik weet het niet, maar het lijkt wel of je tegenwoordig niks meer mag zeggen. Mensen voelen zich zó snel aangesproken/ vatten dingen negatief op.

Ik denk dat er één heel groot voordeel zit aan het online rijden; mensen zien zichzelf terug op film, wellicht dat ze dan iets meer met een kritisch oog naar hun rijden kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:03

NadjaNadja schreef:
Ik zie jou nu het achterwaarts noemen Suzanne en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij (of anderen hier) daar nog tips voor hebben. Mijn merrie gaat namelijk niet diagonaal achterwaarts en tot nu toe heb ik/we eigenlijk niets gevonden om dat op te lossen. Ze blijft in het halthouden en achterwaarts gaan verder wel nageeflijk, maar op 1 of andere manier gaat ze niet diagonaal achterwaarts. Ze gaat overigens ook aan de hand bijvoorbeeld niet diagonaal achterwaarts. Dus, misschien nog iemand tips? :D


Jee, als ze aan de hand ook niet diagonaalsgewijs achterwaarts gaat dan wordt het wel moeilijk. :')
Als ze verder correct in de hand gesteld blijft, nageeflijk en ze gaat keurig in balans het vereiste aantal passen achterwaarts dan is dat al een grote plus. Vaak is niet diagonaalsgewijs gekoppeld aan twijfelend of niet actief genoeg. Maar niet altijd. Achterwaarts is ook moeilijk aan te sleutelen. Als een paard ‘hard’ achterwaarts gaat dan kan hij dat alleen maar diagonaalsgewijs, anders ligt hij op zijn kont. Je kan nog proberen of je door actiever achterwaarts te gaan het kan verbeteren. En hem niet laten duiken naar beneden op je hand maar bovenin houden. En anders, tel je zegeningen. :D

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:08

Keertje een osteopaat/fysio/cranio laten komen kan helpen bij moeizaam achterwaarts gaan! Het is best een complexe beweging voor een paard en als ze wat vast lopen in het lijf dan compenseren ze snel in het achterwaarts.

Stapt ze voorwaarts wel mooi zuiver of ook snel lateraal of onzuiver?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:10

PSvanLot schreef:
Keertje een osteopaat/fysio/cranio laten komen kan helpen bij moeizaam achterwaarts gaan! Het is best een complexe beweging voor een paard en als ze wat vast lopen in het lijf dan compenseren ze snel in het achterwaarts.

Stapt ze voorwaarts wel mooi zuiver of ook snel lateraal of onzuiver?


Voorwaarts is goed, zelfs wel bovengemiddeld eigenlijk. Mooi zuiver en ruim. Fysio wil ik binnenkort weer eens laten komen, dus misschien dat dat ook nog wel wat helpt inderdaad!

Wel super fijn dat jullie meedenken! :D

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:11

Suzanne F. schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik zie jou nu het achterwaarts noemen Suzanne en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij (of anderen hier) daar nog tips voor hebben. Mijn merrie gaat namelijk niet diagonaal achterwaarts en tot nu toe heb ik/we eigenlijk niets gevonden om dat op te lossen. Ze blijft in het halthouden en achterwaarts gaan verder wel nageeflijk, maar op 1 of andere manier gaat ze niet diagonaal achterwaarts. Ze gaat overigens ook aan de hand bijvoorbeeld niet diagonaal achterwaarts. Dus, misschien nog iemand tips? :D


Jee, als ze aan de hand ook niet diagonaalsgewijs achterwaarts gaat dan wordt het wel moeilijk. :')
Als ze verder correct in de hand gesteld blijft, nageeflijk en ze gaat keurig in balans het vereiste aantal passen achterwaarts dan is dat al een grote plus. Vaak is niet diagonaalsgewijs gekoppeld aan twijfelend of niet actief genoeg. Maar niet altijd. Achterwaarts is ook moeilijk aan te sleutelen. Als een paard ‘hard’ achterwaarts gaat dan kan hij dat alleen maar diagonaalsgewijs, anders ligt hij op zijn kont. Je kan nog proberen of je door actiever achterwaarts te gaan het kan verbeteren. En hem niet laten duiken naar beneden op je hand maar bovenin houden. En anders, tel je zegeningen. :D

Daarop inhaken, en als ie nou heel hard achterwaarts gaat? :D

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:12

NadjaNadja schreef:
PSvanLot schreef:
Keertje een osteopaat/fysio/cranio laten komen kan helpen bij moeizaam achterwaarts gaan! Het is best een complexe beweging voor een paard en als ze wat vast lopen in het lijf dan compenseren ze snel in het achterwaarts.

Stapt ze voorwaarts wel mooi zuiver of ook snel lateraal of onzuiver?


Voorwaarts is goed, zelfs wel bovengemiddeld eigenlijk. Mooi zuiver en ruim. Fysio wil ik binnenkort weer eens laten komen, dus misschien dat dat ook nog wel wat helpt inderdaad!

Wel super fijn dat jullie meedenken! :D


Moet je het maar eens met diegene over hebben. Als ze aan de achterkant wat vastlopen dan is het moeilijk aw gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:18

Eens met PSvanlot. Sluit eerst bekken/si problemen uit. Verzamelt ze wel makkelijk? Gaat ze goed zitten, brengt ze het achterbeen goed onder?

Magiclover: heel hard achterwaarts is ook niet helemaal de bedoeling. Vaak is dat onzekerheid. Geef je je hulpen niet te groot? Ik leerde het ze altijd aan de hand op stem en daarna deed ik dat ook op stem onder het zadel. Dat herkenden ze dan en was er geen spanning.
Maar om op lichamelijke problemen uitsluiten door te gaan: dat geldt ook hiervoor. Paarden die pijn hebben of moeilijk het bekken kantelen kunnen ook hard achterwaarts (of niet achterwaarts) gaan.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:23

Suzanne F. schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik zie jou nu het achterwaarts noemen Suzanne en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij (of anderen hier) daar nog tips voor hebben. Mijn merrie gaat namelijk niet diagonaal achterwaarts en tot nu toe heb ik/we eigenlijk niets gevonden om dat op te lossen. Ze blijft in het halthouden en achterwaarts gaan verder wel nageeflijk, maar op 1 of andere manier gaat ze niet diagonaal achterwaarts. Ze gaat overigens ook aan de hand bijvoorbeeld niet diagonaal achterwaarts. Dus, misschien nog iemand tips? :D


Jee, als ze aan de hand ook niet diagonaalsgewijs achterwaarts gaat dan wordt het wel moeilijk. :')
Als ze verder correct in de hand gesteld blijft, nageeflijk en ze gaat keurig in balans het vereiste aantal passen achterwaarts dan is dat al een grote plus. Vaak is niet diagonaalsgewijs gekoppeld aan twijfelend of niet actief genoeg. Maar niet altijd. Achterwaarts is ook moeilijk aan te sleutelen. Als een paard ‘hard’ achterwaarts gaat dan kan hij dat alleen maar diagonaalsgewijs, anders ligt hij op zijn kont. Je kan nog proberen of je door actiever achterwaarts te gaan het kan verbeteren. En hem niet laten duiken naar beneden op je hand maar bovenin houden. En anders, tel je zegeningen. :D


De mijne doet het aan de hand ook niet en had ik ohz dus ook moeite mee. Bleek gewoon activiteit te zijn idd. Niet makkelijk om te verbeteren, want ze snapte niet helemaal hoe ze actiever achteruit moest. Ze wilde dan weer naar voren :+ Ik heb, net als met aanleren, mijn hulpje op de grond er weer bijgehaald zodat het weer duidelijker werd. Maar ook regelmatig de fysio inderdaad, met aanleren ging het helemaal niet en toen had ze wel problemen bij SI/bekken

En dan is het in de proef nog steeds niet goed hoor, want ik verander iets aan mijn rijden naar halthouden en achterwaarts toe. Of ik ben bang tegen hekje aan te rijden, terwijl ze ook gewoon recht achterwaarts kan, maar ik blokkeer dan dus zelf. Met trainen doet ze het tegenwoordig wel goed

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:26

Suzanne F. schreef:
Eens met PSvanlot. Sluit eerst bekken/si problemen uit. Verzamelt ze wel makkelijk? Gaat ze goed zitten, brengt ze het achterbeen goed onder?

Magiclover: heel hard achterwaarts is ook niet helemaal de bedoeling. Vaak is dat onzekerheid. Geef je je hulpen niet te groot? Ik leerde het ze altijd aan de hand op stem en daarna deed ik dat ook op stem onder het zadel. Dat herkenden ze dan en was er geen spanning.
Maar om op lichamelijke problemen uitsluiten door te gaan: dat geldt ook hiervoor. Paarden die pijn hebben of moeilijk het bekken kantelen kunnen ook hard achterwaarts (of niet achterwaarts) gaan.

Ze word regelmatig gecheckt door de fysio, aankomende week toevallig weer :)

Het is een merrie, en die vergen toch wel een iets andere aanpak merk ik inmiddels :+ is idd heeel gevoelig, en je geeft idd al snel te grote hulpen.
Denk dat het bij haar ook grotendeels onzekerheid is idd, en ook deels natuurlijk de overgang naar het halthouden toe hebben we gemerkt. Daar hebben we de laatste tijd hard aan gewerkt. Als ik dr voorwaarts naar het halthouden kan rijden, waardoor ze idd niet op de vw valt, scheelt dat wel iets.
Maar ze slaat vaak ook naar het been als je het achterwaarts inzet, en dan echt met minimale hulpjes he :7

Maar het is soms nog wel een dingetje... Zo zijn we ook al 2x op d'r kont beland doordat ze zo hard naar achter gaat en dan over d'r eigen benen struikelt. dan daar een beetje in doorslaat als je d'r weer uit wilt rijden zegmaar. Niet erg prettig!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:30

NadjaNadja schreef:
Ik zie jou nu het achterwaarts noemen Suzanne en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij (of anderen hier) daar nog tips voor hebben. Mijn merrie gaat namelijk niet diagonaal achterwaarts en tot nu toe heb ik/we eigenlijk niets gevonden om dat op te lossen. Ze blijft in het halthouden en achterwaarts gaan verder wel nageeflijk, maar op 1 of andere manier gaat ze niet diagonaal achterwaarts. Ze gaat overigens ook aan de hand bijvoorbeeld niet diagonaal achterwaarts. Dus, misschien nog iemand tips? :D
Als de fysio niets kan vinden dan kun je proberen om vanuit het halthouden eerst wat zijwaarts te bewegen en daaruit achteruit te gaan. Dus puur zijwaarts zonder vooruit te gaan en uit dat zijwaarts naar achteren zonder stil te staan. Het klinkt als je het zo opschrijft ingewikkelder dan het is. En verder activiteit en soms iets meer snelheid.

Paarden die heel hard gaan laat ik meestal gewoon achteruit lopen tot ze de rust vinden en dan uitgebreid belonen. En verder zorgen dat ze heel ontspannen stilstaan en en met zo min mogelijk hulp achterwaarts gaan.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:31

NadjaNadia, leuk zeg zo met 2 paarden! Je ruin vind ik wel erg leuk ook <3 Had even op Instagram gespiekt haha

Ik ben ook bang dat het nog even gaat duren voor we weer op wedstrijd kunnen (helaas).

Linda2008, precies! Ik verwacht ook een aantal onvoldoendes, maar dat is prima. Ik weet dat we beter kunnen en dat komt dan vanzelf ook in de proef naar voren. Ik had nu ook maar 1x trainen tussen de proeven door, ook niet ideaal. Nu weer een week. Op naar zondag :D

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:44

Mijn paard wilde in het begin ook wel eens lateraal gaan in het achterwaarts. Wij hebben dit opgelost door eerst zijwaarts te gaan. Bv afwenden op de korte zijde en dan halthouden op x en dan puur zijwaarts richting B of E, gaat dat goed dan vanuit een wijkend been naar het achterwaarts. Ze gaan dan in het begin natuurlijk scheef maar dat is wel weer te fixen. Ik ken de theorie er niet precies achter maar door deze oefenen gaan ze vaak beter diagonaal.

Hier ook maar weer een filmpje ingestuurd. Wel een fijne laagdrempelige manier om de overstap naar een nieuwe klasse te maken ;)