Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:04

WenK schreef:
Anoeska27 schreef:

Bij mij is dat een groot compliment en zeker niet omdat we positief moeten zijn. Ik zou willen dat ik dat zinnetje er standaard op zou kunnen zetten.

Ook voor mij geldt dat ik niet doe aan loze kreten. Vind ik het vriendelijk gereden dan staat het erbij, zo niet dan zet ik het er niet op.

Bedankt voor jullie reactie. Een geruststelling.
De eerste keer dat dat op mijn protocol stond liep ik ook 3 dagen te stralen.
Maar het staat er nu zo vaak op (bij verschillende juryleden) dat ik bijna begon te twijfelen of het geen 'gedwongen opbouwende feedback' was en code voor: ga eens rijden met die knol :+

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5 en met 24 still going very strong

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:39

SweetVanille schreef:
Wat moet dat lastig zijn, leven met zoveel jaloezie en misgunning. :knuffel:

Nou zeg, dat precies.

Het enige wat ik dacht: en wáárom heb jij daar last van?

Waarom moet je een ander iets verbieden ('ik hoop dat het stopt') en waarom kun je niet gewoon bedenken: 'niets voor mij, ik doe niet mee'.

Fijn toch juist als die 'rare mensen die online willen rijden' minder op 'jouw' wedstrijden op locatie komen.

Dat zou hetzelfde zijn als dat ik ga roepen dat mensen die 'alleen maar dressuur in een dressuurring (kunnen) rijden' watjes zijn omdat ze niet minstens hun paard een cross kunnen doorsturen. Ik vind het daardoor maar moeilijk om een echt stoer eventingpaard te kopen die een beetje lef heeft. En daarom wil ik graag dat ze stoppen met dressuur als losse discipline en de dressuurproef aanvullen met een spring en terrein proef. Dat dat voortaan de enige optie is. Dan weet ik bij de zoektocht naar een fijn paard tenminste of dat paard wel voldoende lef en aanleg heeft voor mijn (heel specifieke) wensen }:0
Oh, nee dat is mijn probleem en niet dat van een ander die gewoon voor zijn hobby met het paard bezig is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:25

Helemaal met jou eens hili.

Maar snap het ergens ook wel. Als mensen thuis rottigheid uithalen is het hun eigen verantwoordelijkheid. Als ze dat doen 'onder jouw vlag' deel je wel mee in die verantwoordelijkheid. Dus al is het inderdaad meer 'voor de buhne' ik snap wel dat ze het gevoel hebben iets te moeten met die opmerkingen.
Maar ze hadden er zo al best wat nette punten bij ingebouwd. Bijvoorbeeld maar 1 proef mogen rijden. En dat rondje om de ruiter kon ook al best wat zaken in beeld brengen die je regulier niet zo duidelijk in beeld kreeg.

Daarbij zijn er voor de paarden ook echt wel duidelijke welzijns winsten bij online starten. Zoals minder uren op de trailer (reizen en wachten), minder spanning bij paard (en ruiter), beter kunnen inspelen op hitte. Niet voor iedereen altijd van toepassing maar toch winst voor sommige paarden/momenten.

Het enige jammere vind ik dat ik ergens de mensen die zo hard over welzijn roepen een beetje wantrouw. Dat ze het vooral gebruiken als argument omdat ze het maar niks vinden. Maar dat is misschien onterechte achterdocht van mij........

pol013

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:11

Ik hoop dat ze het bureaucratische geneuzel weer even parkeren als de persconferentie vanavond zo uit gaat pakken als nu door schemert.
Zou fijn zijn als ze dan weer gewoon snel schakelen en mogelijk maken wat mogelijk gemaakt kan worden.....Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Overigens ben ik bezig in een aardig boek wat wel relevant is voor een thema wat hier ook steds terug komt. Heb je veel regels een controle nodig om mensen en het gareel te houden? Of kun je de teugels ook iets laten vieren en uitgaan van het goede in mensen?
https://decorrespondent.nl/demeestemensendeugen
Ik was overigens vaak al kamp 'de meeste mensen hebben goede bedoelingen'. En ben dus vóór een rol voor online wedstrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:36

Marietje35 schreef:
Ik lees al een poosje mee. Ik ben zelf tegen het online gebeuren, in die zin; voor mij hoeft het niet.
Het is een beetje kampioen in eigen achtertuin voor mijn gevoel.
In elke sport heb je te maken met omstandigheden dat je moet kunnen presteren buiten je eigen omgeving.

Pol; Interessant! Ik wil niet perse uitgaan van het slechte van de mens, maar kijk alleen al naar het hele corona gebeuren. Mensen houden zich niet aan regels ....

Het gaat wat te ver of topic om hier echt op in te gaan. Maar de volgende vragen komen dan bij me op:
1. wat is er mis met kampioen in eigen achtertuin zijn? Stel je haalt degelijke punten in je eigen achtertuin? en Je word daar blij en gemotiveerd van. Wie heeft daar last van? Het paard? Want daar zou mijn eerste zorg naar uit gaan? Jij? Hoe dan? En waarom is dat erg?
2. kijk eens in je omgeving en ga een turven. Hoeveel mensen zie jij 'slechte' dingen doen met hun paard? En hoeveel mensen zie jij vooral goed dingen doen met hun paard? Heb je dan een twijfel groep over? En hoeveel van die mensen van die twijfel groep zijn ook écht écht slecht bezig? Of is het vooral een kwestie van interpretatie van wat jij goed of slecht vind?
En hoeveel van de 'slechte' zaken kun je voorkomen met wel of niet online rijden? En hoeveel 'goede' mensen beperk je daarmee? En is het dat waard?

En Juist corona is een mooi voorbeeld. Dat kun je ook echt tegen een heel ander licht houden. Maar dan zou je eens wat stukken uit het boek moeten lezen. Hoeveel nieuwswaarde hebben al die mensen die braaf niet gaan winkelen en afstand proberen te houden tijdens hun wekelijkse boodschapjes en dan ook nog voor de zekerheid maar gewoon een mondkapje op zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:47

Marietje35 schreef:
@ Pol; Daar is op zich helemaal niets mis mee, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Echter, hier hangt natuurlijk wel meer aan vast dan enkel kampioen in eigen achtertuin worden en dat je dan daar motivatie uit haalt. Ik noem een promotie, predicaten etc etc. Hoeveel waarde houdt dat dan?

Ik lees hier ook veel over het feit dat het laagdrempelig is om wedstrijden te gaan rijden. Diverse redenen; maar dan haal ik even als voorbeeld aan geen vervoer. Ja, dat maakt het wel lastig natuurlijk. Maar aan de andere kant, als je echt iets wilt ...
Ik laat ook heel veel om op wedstrijd te kunnen (of eigenlijk om een paard te houden) Dat is een keuze, uiteraard die ieder voor zich moet maken. Maar moet de bond dan overal maar rekening mee gaan houden? Je hoeft geen wedstrijden te rijden, dat is een keuze.

En voor hoeveel ruiters is dat een reden om wedstrijden te rijden en punten te verzamelen? 5%
Dat is althans waar ik op uitkom als ik in mijn omgeving kijk. En dan heb ik echt een bovengemiddeld aantal wedstrijd ruiters die minimaal Z rijden in mijn kennissenkring.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:13

[quote="Marietje35"]@ Pol; Geen idee, daar durf ik geen uitspraak over te doen, maar ik vrees wel dat het meer is dan je denkt.

en die zijn dan onzichtbaar in mijn omgeving? Ik sta hier echt midden in de plaatselijke paardensport. Vanuit vrienden, kennisssen, grote stallen en als organisatie. En dan kom ik tot hooguit 5% laat het 10% zijn als ik heel wilde doen. Die een ander belang hebben bij het rijden van wedstrijden dan het eigen plezier.

En dan: Het was ook maar tot het M2. En daar kun je maar weinig winnen volgend mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:36

Marietje35 schreef:
Ik vind dat wel vergelijkbaar, het is in heel veel sporten zo. Neem tennis; wissel je ook van service beurt en ook van kant van het net, dat is allemaal om het zo eerlijk mogelijk te houden. Dat is in de paardensport niet anders. Helemaal 100 % identiek gaat niet lukken, het kan de 1e 10 minuten droog zijn en daarna met bakken uit de lucht komen, maar zo is het in elk geval zoveel mogelijk gelijk voor iedereen.

Daarbij komt; op "vreemd" terrein moet je presteren onder bepaalde druk. Je hebt maar 1 poging en dan moet het goed zijn. Je laat ook zien dat je je paard dusdanig onder controle hebt onder die omstandigheden.

Nogmaals; het is echt geen kwestie van wel/niet gunnen, maar wel zo gelijk mogelijk voor iedereen.
Haha ja, agree to disagree. :D

het is niet vergelijkbaar.
Ik haal een punt. Jij haalt een punt.
Ik win niet van jou, jij wint niet van mij.
Bij tennis en voetbal is er altijd een 'winnaar'. En speel je naast mét elkaar ook tegen elkaar.
In de online wedstrijden vorm: we hebben gewoon een vriendschappelijke wedstijd gespeeld en niemand heeft de score bijgehouden. Waarom zouden de omstandigheden dan gelijk moeten zijn? Het gaat toch niet om een vergelijking. Het feit dat er een jury zit zorgt voor enige mate van vergelijking. Want die houd jouw prestatie tegen het licht van wat ze weten en wat ze al eerder (in hun leven) gezien hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:02

Er was toch een test met inzoomen? Dat lijkt mij voor de B t/m M2 ook beter eigenlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:16

Kan zomaar zijn dat het dressuur forum een oordeel gegeven heeft op een normale situatie. Hoe willen we in de toekomst omgaan met online.
Niet specifiek over hoe je in deze maffe tijd om wil gaan met online rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 06:42

@ LiselotZorro

Ik rij in een 40x60 baan. Dus heb hetzelfde. Leg op de 'open' hoeken 2 spring balken en dan achter de letter A/C en E/B een balk. Als ik staanders bij de hand heb, zet ik die nog op de hoeken ter oriëntatie voor de jury. letter bordjes er bij. En je hebt met minimale inspanning een duidelijk afgebakende baan.

Om mezelf een plezier te doen leg ik de balken in de hoeken net net tegen elkaar aan. Dan heb ik er iets meer 'steun' van. Dus net 1 of 2 meter uit de hoek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:43

juk, het zijn dus weer dezelfde proeven als van het voorjaar?