Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 06:57

PSvanLot schreef:
Vanaf 1 april 2021 moet er bij de dressuur ook een controleur bij het losrijden zijn om ervoor te zorgen dat alles paard vriendelijk blijft.

Denk dat iedereen bedankt voor dit baantje...

Hoezo, dit is bij het springen toch ook zo?

eventueel

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:05

Ik hoop van harte dat het in deze vorm niet doorgaat. Mocht het wel zo zijn, ga ik zeker tijdens een fysieke wedstrijd een keer stoppen en naar de jury roepen: sorry, foutje! Ik begin even opnieuw!

Zolang de winstpunten op een online proef hetzelfde waard zijn als in een fysieke wedstrijd, heb ik groot bezwaar tegen deze manier van werken. Als het werkelijk als alternatief gebruikt wordt en er twee systemen naast elkaar bestaan die in één oogopslag duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn, heb ik er geen enkel probleem meer mee en gun ik jullie van harte jullie plezier in online proeven. Maar tot nu toe als ik een dressuurpaard kocht, wist ik aan de hand van de winstpunten, het bewezen opleidingsniveau van het paard. Vanaf 2020 is dat niet meer duidelijk.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:15

Nee vaalerie, maar dan heb ik er in ieder geval zelf nog lol van :)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:47

linda2008 schreef:
Julhan, maar die houden toch alleen zichzelf voor de gek? Als er bijvoorbeeld een regeling komt dat je 5 wp per klasse online mag halen en minimaal 5 op reguliere wedstrijden moet behalen, dan ondervang je dat toch al? Want dan moeten ze ook op reguliere wedstrijd en daar zullen ze dan door de mand vallen als ze niet in 1x een proefje kunnen neerzetten...

(Persoonlijk deed ik nooit meerdere keren opnemen, ik snap ook niet hoe je je paard na 5 keer nog prima aan het lopen hebt... mijn pony is echt wel op na 2 proefjes := maar dat terzijde)

Je hebt er een week voor, ik denk dat vijf keer in de week best moet lukken!

Maar het gaat mij ook niet om de mensen die lekker rondrijden en hun puntjes halen. Als die het 5 keer over doen hojden ze inderdaad alleen zichzelf voor de gek. Maar ik zie mogelijkheden! Ik koop voor weinig een groen paard, rij hem in korte tijd wat rubriekjes omhoog (wat ik bij ons op stal gewoon zie gebeuren, maar die houden het paard zelf dus ga je goddelijke gang), gooi de prijs omhoog en verkoop het dier weer. Daar zit mijn bezwaar.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:59

NadjaNadja schreef:
Ik zie jou nu twee keer het woord competitie gebruiken Julhan99, maar dat is toch helemaal niet aan de orde? Het online wedstrijd rijden is helemaal geen competitie.

Ik kan er nog steeds moeilijk bij dat mensen het lastig vinden om een ander dit te gunnen als zij daar veel plezier uit halen. Je hebt er als tegenstander namelijk volgens mij 0,0 last van als iemand een online proef rijdt. Bij een eventuele aankoop van een paard kun je de resultaten opvragen bij de KNHS en daar staat gewoon bij welke winstpunten online zijn behaald. Daarnaast zegt de klassering nog altijd iets over 'africhtingsniveau', want je rijdt online geen andere proeven. Je zult dus echt wel in zekere zin het niveau en de oefeningen moeten beheersen, want anders komen ze er ook op film niet spontaan uit bij mijn weten.

Dat heb ik in mijn eerste bericht gezegd, ik gun jullie van harte jullie plezier in online proeven. En ja, je rijdt dezelfde proef maar op een wezenlijk andere manier. En ja, ik heb er wel last van als mensen een online proef rijden, want dat betekent dat ik op dat moment niet in de bak kan, maar dat geheel terzijde.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:17

Niwla schreef:
Maar dat is niet anders dan wanneer je op een grote stal staat waar iedere maand wedstrijden zijn? Een paard dat M2 loopt hoeft in theorie echt het terrein niet af geweest te zijn.

Klopt, maar die moet wel zijn proef in een keer rijden met de sfeer van een wedstrijd erbij. Met tijdsdruk en gedoe van vreemde paarden en wedstrijdspanning eromheen. Ik zag hier iemand een keer schrijven, geen idee wie, dat ze om uitstel vroeg omdat het warm was, en dat uiteindelijk volgens mij nog kreeg ook. Top, paardenwelzijn enzo. Ik ga dan ook niet, maar moet wel mijn 30 euro betalen aan de organisatie (en zelfs dat snap ik). Maar ja! Er is wel degelijk verschil tussen online proeven rijden (oei, het waait vandaag wel heel hard, hopelijk wordt mijn paard niet te onrustig van die rammelende dakplaten! Of: oei, het waait vandaag wel heel hard, even op weeronline kijken. Oh, overmorgen is het voorbij, nou, dan rij ik dan toch!). En ja, ik gun jullie echt het plezier, maar ik snap niet dat sommigen het verschil niet zien.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:20

Noukie schreef:
Het komt al dichterbij als je op een stal staat waar je veel kan starten, maar dan nog heb je soms wel te maken met andere omstandigheden (juryhokjes, bloemstukken) én iig met zaken als in- en uitloop van een rubriek.

En mijn ervaring is dat juryhokjes en bloemstukken in je eigen bak véél enger zijn dan die in een vreemde bak. Daar horen ze gewoon ;)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:40

[quote="dell_1" Echt who cares je ziet nu toch vaak zat mensen in L M Z waarvan je je afvraagt hoe ze er ooit zijn gekomen.[/quote]

Ja, dat had ik bij de laaatste dressuurwedstrijd waar ik ging kijken ook: mensen in de L2 waarvan je je werkelijk afvraagt hoe ze ooit door de eerdere rubrieken gekomen zijn! Nu had ik een vermoeden ;) .

En mijn negativiteit komt niet door de mensen die de proeven rijden, de mogelijkheid is er dus ik snap dat er gebruik van gemaakt wordt. Mijn negativiteit komt door de manier waarop het mogelijk is (waarbij ik niet zeg dat iedereen dat ook zo doet). En zolang er geen wedstrijden waren ivm met corona, top! Helemaal leuk dat je dan toch proeven kunt rijden (jammer voor de springers en de menners dat dat niet kon maar hé, zo is het leven). En toen vond ik er ook het mijne van, maar toen hield ik mijn mond. Maar nu er weer fysieke wedstrijden zijn, heb ik bezwaar tegen de vorm. En het is al beter als je maar 5 winstpunten online kunt halen, maar daarmee ondervang je het vervoersprobleem niet. Ik ben daarom voor twee competities naast elkaar ( want ja, zolang deze twee manieren van rijden op deze manier met elkaar verweven zijn, is er weldegelijk sprake van competitievervalsing, zal ik het woord ook eens gebruiken), zodat mensen zonder vervoer ook de mogelijkheid hebben tot wedstrijdrijden. Blijft het probleem dat ik dan de bak niet in kan, maar dat dan weer geheel terzijde

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:58

En met reguliere wedstrijden wordt wel om je ID-kaart gevraagd zodat ze zeker weten dat jij de ruiter bent die staat ingeschreven? :')[/quote]

Wij zijn in onze regio verwend met redelijk wat goede wedstrijdlocaties, maar ons kent ons toch wel aardig moet ik zeggen.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:30

Je moet bij de KNHS gaan zitten zeiken, en niet de jury's er mee gaan lastig vallen die je een plezier willen doen door in hun vrije tijd in dat hokje te gaan zitten.[/quote]

"...gaan zitten zeiken..."? Dus als je je bezwaar uit over iets, zit je te zeiken. Wonderlijke manier van uitdrukken in een dicussie.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:09

Jeetje jij denkt dat dit iets van de laatste tijd is? Dit is al jaren en geen nieuw fenomeen.

En over mensen die aangeven van dat de toegankelijkheid goed is. Die hebben vast geen geen gezin, onregelmatig werk, ouders/man die niks met de sport heeft.

Het bekruipt mij het gevoel dat hier wat mensen zitten die sowieso tegen verandering en modernisering zijn. Beetje de groep die het jammer vindt dat er geen parade meer gereden wordt en iedereen in allerlei kleuren mag starten[/quote]

Nee Dell, dat was een grapje. Kon je zien door de smiley erachter. En trouwens, ik heb ook nog twee springpaarden en ik moet zeggen: ik vind de ereronde de kers op de taart! Echt een feestje, lekker harde muziek aan en gaan! Vinden de paarden ook fantastisch, zeker jammer dat dat bij dressuur niet is! Allerlei kleuren heb ik dan weer geen moeite mee, heb een schimmel en daar vind ik wit sowieso niet mooi op. En tegen verandering ben ik ook al niet. Sterker nog, ik ben vóór verandering. Van de manier van online proeven rijden!

Overigens was ik de gene die begon over stoppen tijdens de proef en naar de jury roepen. Overigens was dat ook een grapje, maar daar stond geen smiley achter dus da's geheel mijn fout. Mea culpa!

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:18

helmab schreef:
eventueel schreef:
Ik hoop van harte dat het in deze vorm niet doorgaat. Mocht het wel zo zijn, ga ik zeker tijdens een fysieke wedstrijd een keer stoppen en naar de jury roepen: sorry, foutje! Ik begin even opnieuw!

Zolang de winstpunten op een online proef hetzelfde waard zijn als in een fysieke wedstrijd, heb ik groot bezwaar tegen deze manier van werken. Als het werkelijk als alternatief gebruikt wordt en er twee systemen naast elkaar bestaan die in één oogopslag duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn, heb ik er geen enkel probleem meer mee en gun ik jullie van harte jullie plezier in online proeven. Maar tot nu toe als ik een dressuurpaard kocht, wist ik aan de hand van de winstpunten, het bewezen opleidingsniveau van het paard. Vanaf 2020 is dat niet meer duidelijk.

Jammer dat je zo denk!

Het is voor mij met mijn paard die ECHT NIET te vervoeren is het een geschenk uit de hemel. Mijn paard en ik zijn zo gegroeid in deze tijd rijden met een doel. Het scheeld ook zo veel tijd. Denk dat er weinig mensen zijn die hun proefje overnieuw filmen(want wie hou je nou voor de gek)

Lijkt me oprecht lastig. Hoe doe je dat als je naar de kliniek moet?

En geloof me, er zijn mensen die hun proefje opnieuw filmen.

Het gaat ook vaak dat paard dat echt voor sport en handel wordt verkocht door een ruiter word gereden die al meer kan of hoger in sport zit dus.. daar kan je je ook in gaan verdiepen. Online gaat volgens mij ook maar tot het M2 dus waar hebben we het over :=

Goh, zal ik me daar eens in gaan verdiepen ;)

Online punten tellen ook niet mee voor predicaten wat ik begrijp dus denk ik, gun de mensen die hier hun plezier uit halen wat... en niemand houd je tegen het ook is te doen he :)F

Ik roep in meerdere berichten dat ik het mensen van harte gun dat ze hun plezier hierin vinden, doe je ding! Ik doe er niet aan mee nee, dank u.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:25

helmab schreef:
dat kan maar waarom je mening zo geven sommige punten slaan nergens op die je noem... Echt jammer dat je zo praat.

Ik snap dat voor verenigingen vervelend is omdat ze omzet missen maar voor mensen waar ik er een van ben die in weekend veel werk is het ook super.

Denk dat je gewoon beter zo iets niet kan plaatsen.

Oké, bedankt voor je reactie!

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:06

Oh sorry, had me ook niet gerealiseerd dat ik eerst door de ballotage moest! Maar ja, ik heb zeker in dit topic gelezen. E waren dingen bij die ik oprecht leuk vond, en dingen die mijn wenkbrauwen deden fronsen. En aangezien het nu gaat over of de KNHS ermee doorgaat en de allereerste vraag in dit topic was: "ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wellicht de KNHS?", ging ik ervan uit dat je hier je mening mocht geven. My bad! Maar daffodil, vertel mij je regio, dan zal ik je vertellen of je het risico loopt mij tegen het lijf te lopen ;)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:10

Nou, met zoveel plekken komen we elkaar vast ergens tegen! Ik ben te herkennen aan een bruin paard :)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:26

daffodil schreef:
Grapjas......joh het zal mij worst zijn wie er in de ring rijdt, wat voor paard/pony je rijdt, ik beoordeel wat ik zie en dat heb ik dus ook online gedaan. Voor mij is het geen verschil. En vwb de meetmomenten, die hadden wel echt serieus heel veel voordelen tov een gewone wedstrijd. Zowel voor de deelnemers als voor de organisatie. Geen wachttijden, protocollen direct mee en met een beetje mazzel ook wat goedkoper maar ik begreep dat niet elke vereniging dat deed. Wij wel in ieder geval.

We hebben nu onze eerste reguliere wedstrijd weer gehad en ik heb er nog een paar ingepland. In de tussentijd wachten we het bericht van de KNHS af en ik blijf hopen dat de online wedstrijden én de meetmomenten kunnen blijven bestaan, naast de reguliere wedstrijden.

Zeker waren de meetmomenten een uitkomst, heel fijn dat dat kon! Ook fijn dat de discussie of paardrijden wel of geen sport is, voorbij is: de regering heeft bevestigd dat het niet zo is want sporten mocht niet, en paardrijden wel. Dat het bij een tweede golf maar weer zo mag gaan! Maar het enige waar ik het steeds over heb, en da's mijn mening (en ja, ik heb dit topic, anders dan jij schijnt te denken wel gelezen en er kwamen vaker mensen voorbij die er vragen bij stelden) , en daar werd initieel om gevraagd. De reden dat ik er nu mee kom en eerder mijn mond hield, was dat het tot 1 september zou zijn en ik daarmee best kon leven omdat het waarom van online proeven mij absoluut duidelijk was. Maar nu zijn de restricties eraf en is het wat mij betreft (mijn mening) overbodig. Neemt niet weg dat ik snap dat het voor een bepaalde doelgroep wel interessant is dus geef ik aan dat wat mij betreft twee competities naast elkaar een mogelijkheid is. Ik zie het bezwaar daartegen niet.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:14

Flicka12 schreef:
eventueel schreef:
Ook fijn dat de discussie of paardrijden wel of geen sport is, voorbij is: de regering heeft bevestigd dat het niet zo is want sporten mocht niet, en paardrijden wel.

Dit is echt het slechtste argument ooit :Y) wat dacht je van de mogelijkheid tot afstand kunnen bewaren? Geen teamsport?

Flicka, dit was een g r a p j e! Soms lijken smileys overbodig...

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:25

Daffodil (je echte naam?), heb je mijn laatste berichtje uberhaupt gelezen? Dat was helemaal niet negatief. Ik legde hierin uit wat je me vroeg en gaf er blijk van het voor een deel met je eens te zijn. Jammer hoor, dat je me zo neerzet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie