L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 16:07

Ik was benieuwd hoe jullie de f-d halve volte halve baan en de h-g-e rechtsomkeert uit proef 12 rijden.

De diameter van een volte halve baan is 10m dus een halve volte halve baan zou dan 5m moeten zijn. Aangezien de f 6m van de korte zijde ligt, moet je dus 1m van de hoefslag blijven.

Zo is dat eigenlijk ook bij de h-g-e rechtsomkeert dus net van de hoefslag afblijven.

Zo zou het uitgerekend moeten zijn maar ik kreeg wel eens het commentaar dat ik secuurder moest rijden. (terwijl ik daar heel bewust mee bezig was en dat meestal wel mijn goede punt is) Een vriendin en ik hebben het eens aan een jury gevraagd en die kon niet een eenduidig antwoord geven.

Aangezien ik volgende week weer 2 keer die proef mag rijden, ben ik wel benieuwd hoe jullie het doen, en eigenlijk hoe het nou echt moet en wordt beoordeeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:13

Voor zover ik weet slaat "half" meer op het feit dat je enkel de eerste helft rijdt. Je maakt de volte dus niet "af".
Niet op het aantal meters. Een halve grote volte bij de A zou dus maar tot de X zijn maar wel nog steeds gewoon 20m diameter.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-08-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:13

Een halve volte halve baan is 10 meter breed, en daar mee kom je op de AC lijn terecht voor het wijken.

Het is namelijk ten eerste een halve volte (dus geen hele volte) en die beslaat maar de helft van de baan.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:15

Goh daar zeg je me wat, ik reed hem ook eigenlijk altijd tot de hoefslag. Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat hij dan in principe 1 meter te groot zou zijn wanneer je bij een hoek letter zou wenden.
Ik denk dat ze inderdaad liever zien dat hij wat ruimer gereden wordt met de juiste buiging dan dat hij voor hun zicht te 'vlak' wordt.
Laatst bijgewerkt door sunny16 op 29-08-20 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:16

Halve volte halve baan Is nog steeds 10 meter doorsnede alleen rijdt je geen hele volte maar een halve. Je zet bij H de halve volte in tot G. Dat is je halve volte en vanaf G rijdt je naar de E.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:16

Gewoon de hoeken doorrijden. Niet te moeilijk denken. Geen meter eruit blijven in ieder geval.
Let goed op je buiging en stelling, die zijn belangrijk. HG mooi gebogen houden, richting E rechtstellen en houden.

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:26

Het is een halve volte halve baan. Een (hele) volte halve baan is een volte van 10 meter. Een halve volte halve baan is nog steeds 10 meter maar dan een half rondje ipv een hele. Dus bij de
Middellijn weer rechtuit over de middenlijn

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 16:30

Ik krijg uit de antwoorden het idee dat maar een paar mensen begrijpen waar ik op doel.

Dus waarschijnlijk denk ik gewoon te moeilijk? :D

Ik snap dat het een halve volte is en dat je gewoon op de middellijn uit komt maar daar gaat het niet om.

Sunny16 snapt wat ik bedoel.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:41

Bedoelt de jury dat je deze figuren niet secuur rijdt of over het algemeen je figuren en oefeningen slordig rijdt? Netjes op de letter rijden en de hoeken goed doorsturen kan ervoor zorgen dat je proef er veel beter afgewerkt uit ziet. Misschien dat eens met je instructeur bespreken? Een paar keer proef gericht lessen.

De jury kan bij de FD wending niet zien hoever je precies van de hoefslag vla voor de A afblijft. Wat ze wel kunnen zien is of je over de ac lijn komt en of je paard netjes constant gebogen is en de halve volte vloeiend is. Bij de rechtsomkeert is het wel te zien voor de jury, maar ook daar ligt geen centimeter.

Ik rij altijd 2 drafpassen voor ik de letter en zet dan het figuur in en probeer ook 2 drafpassen voor de letter uit te komen.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:41

Bedoel je dat de straal van de volte 5 meter is en dat je daarmee een meter van de 'korte' hoefslag zou moeten blijven, omdat F en D 6 meter uit de hoek zitten?

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:43

Ik zou trouwens met deze exacte berekening zeggen dat je 1m van de wand af moet blijven. De hoefslag komt namelijk ook al bijna een halve meter uit de wand als hij niet zo netjes gereden wordt en zeker op de korte zijde.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:44

Een halve volte halve baan rijd ik net niet tot aan de hoefslag, bij een links- of rechtsomkeert wel.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:50


Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:14

Halve volte halve baan niet tot aan de hoefslag.
De halve volte is idd 5m dus 1 meter van de korte zijde blijven.

Links of rechtsomkeert hetzelfde.
Dat is 'gewoon' een halve volte met een rechte lijn er aan vast

Kaula

Berichten: 2491
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:46

In de proevenapp van de KNHS staan voorbeeld filmpjes met hoe de proeven gereden moeten worden. Daar kun je precies zien hoe de lijn eruit moet zien.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:47

Officieel moet je een meter uit de hoefslag/korte zijde blijven.
Je beredeneert dit dus goed.
In ieder geval niet de hoek doorrijden, maar over het algemeen wordt de nadruk bij het jureren meer gelegd op het wel of niet netjes uitkomen op de ac lijn in combinatie met juiste stelling/buiging/balans.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:50

Een halve volte halve baan is hetzelfde als een halve volte van 10 meter.
Dus van de hoefslag tot de AC lijn, of van de A-C lijn tot de hoefslag.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:10

EllyC schreef:
Officieel moet je een meter uit de hoefslag/korte zijde blijven.
Je beredeneert dit dus goed.
In ieder geval niet de hoek doorrijden, maar over het algemeen wordt de nadruk bij het jureren meer gelegd op het wel of niet netjes uitkomen op de ac lijn in combinatie met juiste stelling/buiging/balans.



Dit inderdaad, het is vanaf de C nauwelijks te zien of je netjes een meter van de hoefslag van de korte zijde blijft. Tenzij de jury boven zit misschien. Al is het sowieso wel te zien als je diep de hoek induikt, dus dat zou wel opvallen.
Dus ja, de nadruk leg ik ook altijd op wat EllyC zegt.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:16

tsjonge ik moest het ook ff 2x lezen. maar je hebt gelijk

een volte halve baan heeft een diameter van 10 meter
een halve volte halve maan is dus zeg maar 5 bij 10 meter.

ik deed dat ook wel inderdaad, sowieso de hoek uitsluiten en net niet tegen de hoefslag aan, maar 1 mooie draai.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: L2: halve volte halve baan en rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:21

Het klopt idd dat je bij beide oefeningen niet de hoek in rijdt.

Nu heb ik als jury met de hoefslag raken niet zo'n probleem, wanneer de volte rond blijft. Wel vindt ik het een probleem als mensen echt de hoek in rijden. Dan is het gehele model er uit.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:26

Je hoeft sowieso geen meter uit de hoefslag te blijven, wat de hoefslag ligt al een stukje vd kant af, als je daar een meter vanaf stuurt zit je op minder dan 5m.
Los daarvan vraag ik me af in hoeverre elk jurylid ervan bewust is dat die afstand 6m is.

Denk dat je het mooiste figuur rijdt als je vanaf de F instuurt op een halve cirkel, als je dat goed uitvoert kom je dan idd net vd hoefslag af. Als je je teveel focust op je afstand vanaf de korte zijde denk ik dat dat eerder afleidt van de halve volte die je probeert te rijden.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:48

Lieke schreef:
Je hoeft sowieso geen meter uit de hoefslag te blijven, wat de hoefslag ligt al een stukje vd kant af, als je daar een meter vanaf stuurt zit je op minder dan 5m.
Los daarvan vraag ik me af in hoeverre elk jurylid ervan bewust is dat die afstand 6m is.

Denk dat je het mooiste figuur rijdt als je vanaf de F instuurt op een halve cirkel, als je dat goed uitvoert kom je dan idd net vd hoefslag af. Als je je teveel focust op je afstand vanaf de korte zijde denk ik dat dat eerder afleidt van de halve volte die je probeert te rijden.


Als de jury zich er niet bewust van is, dat dat stuk 6 meter is, wat doe je dan als jury in dat hokje?

Officieel hoor je dus wel ongeveer 1 meter van de korte zijde af te blijven, bij een halve volte halve baan.

Ik vind het zelf erg jammer, dat ruiters zich er niet van bewust zijn, wat voor figuur ze in dit geval rijden en hoe dit er correct gereden uit hoort te zien.

Als je wel tot de hoefslag rijdt, is je halve volte in principe dus niet evenredig “rond”. Want als je dan je volte af zou maken, word deze 12 meter bij 10 meter, in plaats van 10 x 10 meter.

Zoals TS dus vraagt, je hoort hierbij dus wel iets van de korte zijde af te blijven, +- 1meter.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:44

_lotteeee schreef:
Lieke schreef:
Je hoeft sowieso geen meter uit de hoefslag te blijven, wat de hoefslag ligt al een stukje vd kant af, als je daar een meter vanaf stuurt zit je op minder dan 5m.
Los daarvan vraag ik me af in hoeverre elk jurylid ervan bewust is dat die afstand 6m is.

Denk dat je het mooiste figuur rijdt als je vanaf de F instuurt op een halve cirkel, als je dat goed uitvoert kom je dan idd net vd hoefslag af. Als je je teveel focust op je afstand vanaf de korte zijde denk ik dat dat eerder afleidt van de halve volte die je probeert te rijden.


Als de jury zich er niet bewust van is, dat dat stuk 6 meter is, wat doe je dan als jury in dat hokje? .


Voor mij is het veel belangrijker hoe het paard erdoorheen loopt. Toont het paard een correct buiging en stelling? Blijft het paard nageeflijk, in de hand gesteld en in correcte aanleuning? Blijft het paard sporen? Geen impulsverlies? Is het een vloeiende lijn? Kijkt en zit de ruiter mooi mee in de beweging? Etc. Ik kan er nog wel meer verzinnen. Dat is voor mij echt veel belangrijker dan of die halte volte halve baan wel echt 5 meter is.
Bij een rechts of linksomkeert verwacht ik wel dat er na de wending recht naar de letter op de hoefslag gereden wordt, dus echt rechtstellen en niet een beetje over de schouder weg laten lopen. Maar dat geldt na je halve volte halve baan ook natuurlijk, recht over AC.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:33

_lotteeee schreef:
Als de jury zich er niet bewust van is, dat dat stuk 6 meter is, wat doe je dan als jury in dat hokje?


Verkeerde aanname van mij dan, ik ben mezelf er nooit zo bewust geweest van hoeveel meter de letters uit de kant zitten, maar ik ben dan ook geen jury.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:07

Als de jury zich er niet bewust van is, dat dat stuk 6 meter is, wat doe je dan als jury in dat hokje? .[/quote]

Voor mij is het veel belangrijker hoe het paard erdoorheen loopt. Toont het paard een correct buiging en stelling? Blijft het paard nageeflijk, in de hand gesteld en in correcte aanleuning? Blijft het paard sporen? Geen impulsverlies? Is het een vloeiende lijn? Kijkt en zit de ruiter mooi mee in de beweging? Etc. Ik kan er nog wel meer verzinnen. Dat is voor mij echt veel belangrijker dan of die halte volte halve baan wel echt 5 meter is.
Bij een rechts of linksomkeert verwacht ik wel dat er na de wending recht naar de letter op de hoefslag gereden wordt, dus echt rechtstellen en niet een beetje over de schouder weg laten lopen. Maar dat geldt na je halve volte halve baan ook natuurlijk, recht over AC.[/quote]

Bovenstaande is zeker belangrijk, daar is geen twijfel over mogelijk. :j

Waar ik wel moeite mee heb, is dat het gewoon een feit is, dat heel veel mensen niet weten dat een halve volte halve baan, 5 meter is en je dus in principe niet op de hoefslag hoort te komen.

Als je de halve tot de hoefslag kan rijden, met de juiste stelling+buiging, in balans, in het spoor, fijne aanleuning, met juiste takt en regelmaat etc, kan dat 1 meter van de kant af ik principe ook.
Alleen omdat dan de oefening nog beter word uitgevoerd, word je cijfer nog hoger.