Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:03

Maar ik heb deze ook teruggestuurd hoor. Dat gaat gewoon echt niet. Overigens was het begin ook hilarisch. Paspoort op zijn kant gefilmd en snel dus niet te lezen, ruiter ook op de kant gefilmd, niet te verstaan. Ik kon dus en niet zien/horen wie het was en het was zo raar gefilmd. BIj het binnennkomen dan wel de camera gedraaid maar meters voor de C en naast de AC lijn. Ik kon daar ook echt niets mee.


daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:31

Mettee schreef:
De knhs heeft hier ook gezegd dat dit ook goed is dus wel gek dat jullie dat niet weten.. 2 keer op whatsapp bevestigd dat je in de bak mag mee filmen!


Maar in de bak staan is iets anders dan voor de C, naast de AC lijn en meedraaien met de ruiter. Dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet te beoordelen is?

Er zijn meerdere opties gegeven, bak een meter korter maken met balken maar je moet zorgen dat het duidelijk te zien en te beoordelen is.

Ik ben wel benieuwd waar je dat vandaan hebt Mettee? Kun je dat aangeven? Dan ga ik daar even naar kijken.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:01

Sakura789 schreef:
Protocol hier ontvangen, er staan welgeteld 5 woorden in :') Allemaal zesjes op een 7 en twee keer een 5,5 na. Het was absoluut niet mijn beste proefje, dus ben wel blij met nog een winstpunt.

Op mijn vorige twee protocollen stonden er minstens vijf woorden per onderdeel :D Dus die hou ik maar in mijn achterhoofd om verder mee te trainen.


Echt jammer want juist op deze manier kun je zo veel dingen opmerken/kwijt. Gemiste kans! Zeker bij een, in de ogen van die jury, zesjesproef zou er een vrachtlading aan verbeterpunten op moeten staan.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:41

Chocomelll schreef:
Mijn protocol is ook binnen, maar nergens is iets bij geschreven. Ik weet wel ongeveer waar ik aan moet werken maar vind het toch altijd fijn als een jury een aantal cijfers beredeneert. Nu heb ik 1 onvoldoende, heel veel 6 en 6.5 en een paar zevens maar nergens staat iets bij. Alleen op het einde: keurige proef. Toch een beetje vreemd


Zo'n proef zou ik dus naar de KNHS sturen, dat hoort gewoon echt niet. Dan wordt dat opgenomen met de betreffende jury.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:37

Ik heb een beste berg video's van de 14e binnengekregen dus ik ga heel hard mijn best doen zodat de KNHS deze maandag kan verwerken!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:31

Ik punt ook echt niet anders maar weet wel dat ik bekend sta als vriendelijk. Dat ben ik helemaal niet soms want ook ik deel echt in de 150 punten uit als dat zo is. Ik punt wat ik zie en als dat zoals net toevallig 214,5 is, is het voor mij ook echt een feest om naar te kijken :D

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:04

Ahhhh dank je wel MwM! Ik moest net ook weer zo glimlachen, nee het was geen foutloze proef maar een setje wat er superveel plezier in had en een reuze grappig paard! Ik kan dat ook gewoon waarderen en nee die gaat echt geen 200 punten scoren nu maar het is hobby he, plezier erin hebben is nog veel belangrijker dan dat je nu die torenhoge punten rijdt!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:04

Ik heb er voor nu even genoeg gekeken, ga morgen weer verder! Maar blijft zo onwijs leuk om te doen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:45

Nee hoor, zet ik gewoon het geluid uit! Behalve als daardoor niet te verstaan is wie je bent etc.

Ik vind jullie complimenten erg lief, dank!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:28

swatch schreef:
Maar dan hoor je eventuele stemhulpen ook niet...


Ik ben slechthorend :D :D :D bij mij heb je dus zo nu en dan mazzel. Ik heb meestal een vaste schrijver bij me, die zegt dan he die zit te klikken hahahaha. Maar nee klopt, als ik het geluid uitzet, hoor ik het niet. Maar als ik ergens in een hok boven een bak zit zonder dat het raam openkan, kan ik het ook niet horen.

Ik geef je het voordeel van de twijfel wel :+

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:02

Voor jullie beeld, omdat de vraag elke keer terugkomt of er online alleen maar hoog gepunt wordt. Nee dat is niet zo, niet iedereen zit op bokt dus deelt de cijfers en daarbij zo leuk is het niet om echt lage cijfers te delen. Dat is als het goed is een eye opener dat er iets echt niet goed genoeg is.

Ik had een afwisselende groep vandaag en heb de volgende punten uitgedeeld:
188.5
177
214.5
180
213.5
177.5
187
154.5
202
180.5
157
172.5
191
188

Dit zijn alle klasses door elkaar en de volgorde is ook willekeurig. Ook dat maakt namelijk niets uit, als ik eerst een goeie zie en daarna een mindere. Maakt niets uit, er wordt niet vergeleken.

Uiteraard beantwoord ik geen vragen over hoe deze punten tot stand gekomen zijn, dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van de deelnemers. Dit is puur voor jullie beeld (en voor degenen die wellicht denken dat ik iedereen op winst heb staan, ook dat is niet zo). Wel staan alle protocollen vol met punten waar je hopelijk iets aan hebt, en mee doet!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:53

Voor mij zou het ook niet hoeven, aparte cijfers voor de gangen. Het is iets waar je weinig invloed op hebt en ik vind zuiverheid, regelmaat veel belangrijker, niet of er nou zoveel kwaliteit in zit. Als die kwaliteit er in zit, komt dat, zolang er goed gereden wordt, in de oefeningen ook echt wel omhoog.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:18

Je eerste vraag Swatch, nee want de moeilijkheidsgraad ligt een stuk lager als je m maar 6 meter rijdt......dus hoger dan een zes als de lijn echt te krap is, kom ik niet.

Maar, je tweede vraag, omspringen levert altijd een vier op maar zelfs nog lager als dat niet goed en snel gecorrigeerd wordt. Maar omspringen is altijd een 4.

Ik ben het wel met je eens dat je soms kunt kiezen. Dat begrijp ik volkomen echter met beoordelen hebben we ons aan bepaalde regels te houden. Ik moet wel zeggen dat het sympathiek oplossen van storingen bij mij altijd scoort. Misschien niet direct in het onderdeel maar t weegt wel mee, zeker onderin.

Had er net ook 1, loste dat super op, heel heet paard maar werd zeer correct gecorrigeerd en kon daarna ook fijn verder rijden.

Had weer een mooi lijstje, alles van mij is terug naar de KNHS, punten:
207
183
173.5
180
175
172
198.5

Lekker wisselend weer maar leuk om te doen! Eentje wel een opmerking meegegeven dat de filmer echt stiller moet filmen want elke keer bewegen bij verruimen, dat valt echt superlastig te beoordelen dan....

Oh en nog een aanvulling, ik waardeer het wel echt heel erg dat iemand moeite gedaan heeft om zich net aan te kleden en het paard netjes voor te stellen, dat zie ik graag! Met knotten in zien we de hals ook beter (mooier) maar iets simpels als je bit schoonmaken, zou niet gezegd hoeven worden. Maar dat blijkt zo nu en dan al te veel werk :D


daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:04

Hilli schreef:
Leuke discussie over de beoordeling van de gangen en verschillende manieren waarop je een figuur incorrect kunt uitvoeren en wat dat met je cijfer doet :j

Op mijn laatste filmpje is het bit echt wel schoon de paardenmond ingegaan, maar was er kennelijk nog ergens iets van hooi in de ruimte van de 4 missende kiezen in de onderkaak blijven plakken :')



Hahaha nou door wat hooi kan ik best heen kijken maar dikke zwarte randen op een bit zijn niet van 1 dag....en die zie ik ook.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:16

Het kan hoor, de coupons die we van de KNHS krijgen zijn excel formulieren en er wordt automatisch opgeteld. Steekproefsgewijs loop ik er doorheen maar zie nooit iets geks. Een cijfer vergeten kan een keer gebeuren en in dit geval betekent het dan wel een paar punten hoger.

BIj het normale jureren maakt het meestal niets uit of hooguit een halve of hele punt omdat je dan telt door te plussen en minnen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:09

En laagdrempelig om te jureren......ik heb weinig mogelijkheden meer om driekwart dag van mijn weekend ergens anders te gaan zitten, op deze manier blijf ik gewoon jureren, anders houdt het op een gegegeven moment op!

Ik hoop dat de KNHS besluit om dit erbij te houden. Ik zie geen reden waarom niet. Denk echt niet dat het ten koste gaat van de georganiseerde wedstrijden maar juist voor de KNHS meer starters oplevert.

En ja, dus wel voor winstpunten, snap ook niet waar de redenatie vandaan komt dat dat niet meer zou kunnen. Net of het makkelijker is zo, dat is het echt niet.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:12

Ik hoop het en ergens verwacht ik ook nog wel een onderzoek/enquete onder de juryleden hoe dit ervaren is om te bepalen of ermee doorgegaan wordt.

Zo heb ik ooit ook aan de pilot bitloos rijden meegewerkt. Mede daarom werd uiteindelijk besloten om het bitloos toe te staan in de reguliere sport ipv als aparte rubriek.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:51

Er is zoveel meer te doen voor verenigingen dan alleen maar wedstrijden. Bij ons wordt ontzettend veel georganiseerd, soms is het knokken voor de kalender en overal is animo voor. Wij proberen bewust de prijzen wat lager te houden zodat het laagdrempelig is maar alles levert iets op!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:09

Ik vind niet promoveren echt onzin. Er zijn zat ruiters die maar op 1 of 2 plekken starten hoor, zeker bij ons in de regio waarbij heel veel wedstrijden georganiseerd worden en dus voor hen op eigen terrein. Dat is toch niets anders dan nu?

Ik snap niet dat mensen daarover vallen, gisteren ook mega discussie in jury groep want er zouden heel veel nadelen zitten aan online starten. Er is geen toezicht op losrijden, geen toezicht op evt hulpmiddelen, een ander kan wel losgereden hebben etc. Als je zo uit moet gaan van het allerslechtste in een mens, zit je denk ik niet goed als jury in de sport. Ik kan daar zo slecht tegen.

Iemand die de boel wil bedonderen kan dat op een echte wedstrijd ook, te makkelijk voor woorden maar weet je ze komen zichzelf echt wel een keer tegen. De hele paardensport is wat dat betreft hypocriet. Laat iemand 1x je paard Z starten en je paard loopt Z......nou zo werkt het dus niet maar zo gebeurt het wel. Dat hou je niet tegen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:28

Nee dat wat Anouska27 zegt, als je zit te jureren zie je het losrijden ook niet. Er is in de meeste gevallen geen toezicht. En zeker niet op wat men doordeweeks doet. Iemand kan wel heel de week een ander laten rijden en er alleen met de wedstrijd opstappen. Tegelijk denk ik dan, nou en, moet jij weten, als je op die manier je sport wil beleven.

Er komen ook mensen naar onze wedstrijd die thuis losgereden hebben, stappen op en gaan zo de proef in. Of ze zelf losgereden hebben? Geen idee. Slof erom, geen idee. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken.

Tuurlijk is het welzijn belangirjk maar dat hangt niet alleen aan een wedstrijd.

Toezichthouders op kampioenschappen en selectiewedstrijden ben ik een groot voorstander van. Zeker ook omdat nog steeds niet iedereen op de hoogte blijkt van de regels. Ik heb dat zelf inmiddels ook een aantal keren gedaan, vind dat ook leuk om te doen.

Maar op reguliere, kleine wedstrijden? Nee, dat gaat m niet worden. Moet je je voorstellen dat je een indoorwedstrijd hebt en elke keer groepjes van 3 starts hebt. De toezichthouder controleert bij bakbetreding je harnachement en ziet je losrijden. Die kan daarna drie kwartier uit zijn neus gaan staan eten want die heeft dan niks te doen. In de kou, als je pech hebt nog buiten ook. Daar gaan ze echt niemand voro vinden hoor, voor de ruime vergoeding van 5 euro per uur. Ik zie dat niet gebeuren.

Nog los van het feit dat je als toezichthouder wel degelijk heel stevig in je schoenen moet staan om mensen ergens op aan te spreken. GEen eigenwijzere mensen dan paarden mensen.

Mooi voorbeeld: Kampioenschappen en ik ben toezichthouder. Aparte losrijring voor pony's en paarden. Bij de pony's rijdt een meisje met wielsporen. Die zijn gewoon niet toegestaan bij pony's maar je kunt een kind niet rechtstreeks aanspreken, zeker niet in de stress vóór het starten van een kampioenschap. Dus ik blijf even kijken en zie aan de interactie na een tijdje wie erbij hoort, gok de moeder. Ik erheen en geef aan dat de jongedame met niet toegestane sporen rijdt. JAwel hoor zegt ze want ze rijdt M. Ik geef aan dat het niet toegestaan is, zoek het even op in mijn map en laat het zien. Ja zegt ze nou ze wisselt ze zo wel. Dus ik zeg nee, ze moeten er nu af. Ze kan sporen van iemand anders lenen of zonder rijden maar er wordt niet meer verder gereden met deze sporen of ze wordt gediskwalificeerd.

Moeders gaat met kind aan de slag en regelt een paar andere sporen. Opgelost zou je denken.....maar mijn onderbuikgevoel deed me een kwartiertje later toch nog even kijken en ja hoor, gewoon weer de wielsporen om. DUs ik direct naar de moeder toe en die zegt doodleuk, ja dit is alleen voor het losrijden hoor. Dan moet echt heel sterk in je schoenen staan, netjes blijven, rustig blijven maar wel duidelijk zijn en neem van mij aan dat ik bijzonder duidelijk communiceer en toch walsen mensen er gewoon overheen. Maar goed, t belang van het kind en pony staan voorop dus je legt het nog een keer uit en laat haar beloven niet meer te wisselen. Is ook niet meer gebeurd hoor, wnat ik ben uiteraard nog een keer gaan kijken vlak voor ze de ring in ging.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:07

Vlgens mij hebben ze zat juryleden hoor, daar ligt het niet aan maar alles moet wel verwerkt kunnen worden bij hen op kantoor. Ik denk dat dat meer werk is, dan je denkt en inschat.

Geen idee of B/L jury's hier ook aan meedoen maar vanaf M in ieder geval wel.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:35

Even een vraag, hoe krijgen jullie de protocollen te zien? In excel of anders? Want ik heb nu een paar keer teveel tekst voor het vak en dat kun je dan wel lezen maar alleen als je m in excel krijgt......

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:44

Ah dan maak ik t vakje wat groter.

Nou ik heb er net toch 1 gehad, jonge dame op fantastisch fijn paard in de B met een aanleuning, tempo en alles erop en eraan waar ze in het Z nog wel eens van zouden dromen!!!!!! Te leuk!

Overigens heb ik vandaag alleen maar B, dat vind ik ook wel weer echt een keer leuk!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:49

Alleen de 28e heb ik nu.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:12

Ja echt zo leuk maar weet je, het maakt mij niet uit. Ik kan een netjes gereden proef door de draver die ervoor zat ook echt waarderen. Het gaat er echt niet om wie het meest spectaculaire paard heeft maar hoe stuur je m rond, hoe laat je je oefeningen zien.

Maar eerlijk is eerlijk, dit was wel even echt genieten en als je dan achten aan de lopende band uit kunt delen met een paar negens erbij, ja das wel echt heel leuk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nikysa90 en 40 bezoekers