Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:40

daffodil schreef:
Ik heb een beste berg video's van de 14e binnengekregen dus ik ga heel hard mijn best doen zodat de KNHS deze maandag kan verwerken!

Dat is mooi, mijn lesklantje wacht er ook nog op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:26

Spaansepony schreef:
Ik lees al een tijdje mee, en daardoor mijn startkaart versneld aangevraagd ipv nog even uitstellen, HAha. Werd door jullie enthousiast.

Ik vind dat er relatief hoog gepunt wordt, of valt dat mee juryleden hier?

En ik kom er totaal niet tussen om een plekje te bemachtigen of kan ze niet vinden. Heb al op “online” gekeken. Iemand die mij verder kan helpen? Ik heb de laatste 56 pagina’s gelezen zo beetje, maar daar stond alleen in op “online” zoeken.

Ik punt niet hoger dan wanneer ik regulier zit. Heb nu ook echt genoeg mensen zonder wp.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:11

daffodil schreef:
Voor jullie beeld, omdat de vraag elke keer terugkomt of er online alleen maar hoog gepunt wordt. Nee dat is niet zo, niet iedereen zit op bokt dus deelt de cijfers en daarbij zo leuk is het niet om echt lage cijfers te delen. Dat is als het goed is een eye opener dat er iets echt niet goed genoeg is.

Ik had een afwisselende groep vandaag en heb de volgende punten uitgedeeld:
188.5
177
214.5
180
213.5
177.5
187
154.5
202
180.5
157
172.5
191
188

Dit zijn alle klasses door elkaar en de volgorde is ook willekeurig. Ook dat maakt namelijk niets uit, als ik eerst een goeie zie en daarna een mindere. Maakt niets uit, er wordt niet vergeleken.

Uiteraard beantwoord ik geen vragen over hoe deze punten tot stand gekomen zijn, dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van de deelnemers. Dit is puur voor jullie beeld (en voor degenen die wellicht denken dat ik iedereen op winst heb staan, ook dat is niet zo). Wel staan alle protocollen vol met punten waar je hopelijk iets aan hebt, en mee doet!

Volgens mij hebben de punten ook geen uitnodig nodig ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:19

MyWishMax schreef:
Dan moet er wel gereden worden voor 200 of 160 en niet voor 180. Er zijn ook gewoon veel ruiters die voor 180 rijden, dat ligt echt niet zo vaak aan de jury. Ja er zitten zulke juryleden tussen, maar niet zóveel

Zo is het precies. Helaas zijn het heel veel zesjes proeven die gereden worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:02

swatch schreef:
Ik vraag me wel eens af wat de criteria zijn mbt de gangen. Wanneer is het een 6 en wanneer een 7 of 8?

Zuiverheid, afdruk, kwaliteit, balans, impuls etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:54

Eef_Bam schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de gangen los beoordeeld worden. Is toch voor een hele groot deel aanleg en maar een klein deel training. Een paard dat van zichzelf niet ruim en met souplesse loopt valt misschien iets te verbeteren, maar zal nooit zo goed bewegen als een paard dat dat van nature doet. Maar misschien wat offtopic :Y)

Het zou voor mij ook niet perse hoeven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:17

Voor de stap heb ik dat als jury wel vaak in de lagere klassen. Omdat daar zo minimaal stap gevraagd wordt. In de hogere klassen heb ik dat meestal niet. Iemand kan 7es halen voor de keertwendingen en middenstap maar tussendoor erg matig stappen. Dan ga ik onderaan echt naar beneden.

Hetzelfde geldt voor de draf en de galop.

Bij iedere oefening komt voorbereiding en afwerking kijken, die tellen net zo goed mee als de oefening zelf.
Dat wordt vaak vergeten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:47

swatch schreef:
Hoe kijken jullie als jury naar de 8-10m gebroken lijn in contragalop in een M1 proef? Hoe wordt er naar gekeken als je een nette lijn met paard in correcte stelling en buiging rijdt en netjes de hoek in rijdt in vloeiende arbeidsgalop maar eerder 6-8m dan 8-10m? Kun je dan ook nog een 6 of hoger krijgen?

En als je wel de goede lijn 8-10m rijdt, maar paard springt om en je corrigeert de galop nog op de lijn zelf?

Paard loopt op M niveau, maar is wel heet en sensibel. Wil ook geen fouten maken en wordt ook druk als ik een foutje corrigeer. Ik heb dus van de week bewust gekozen voor een iets kleinere lijn, en verder een nette foutloze proef. Ongeacht de beoordeling/ punten van de jury was ik al tevreden met de proef.

Ik ben benieuwd of dit beter gewaardeerd wordt dan fouten die hersteld worden.(Dat heb ik vorige keer gedaan =179 waarbij het omspringen denk ik ook invloed heeft op punten als aan de hulpen staan, impuls e.d.)

Tja dat is een moeilijk punt. Met een gebroken lijn van 6 meter haal je de moeilijkheidsgraad naar beneden. Moeilijk zo iets van te zeggen, dat moet ik toch echt zien.

PSvanLot

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:56

Maar het is natuurlijk ook meer dan logisch dat een paard met meer kwaliteit in de benen bij een goed gereden proef hoger scoort dan paard met veel minder kwaliteit in de benen.
In de lagere klassen is daar nog wel omheen te breien maar hoe hoger het niveau, hoe moeilijker dat wordt.

Maar dat is in iedere sport zo. Kijk bijvoorbeeld bij turnen. Degene met meer souplesse scoort hoger dan iemand die wat stijver is, ook al laten ze beide een goede oefening zien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:57

Ik hang alweer een hele tijd in de wacht bij de KNHS... wil een wedstrijd in juni terug op de kalender zetten...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:10

Je kunt toch aan de coupon zien wat je mist?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:22

Hilli schreef:
Aan de andere kant vind ik ook dat verenigingen zelf moeten nadenken over hun toegevoegde waarde. Misschien ligt die wel op een ander vlak dan alleen maar wedstrijden aanbieden.

Waar moeten ze de inkomsten dan vandaan halen? Wanneer je een vereniging bent met locatie ga je het van je contributie niet trekken. Daarvoor zul je toch wedstrijden moeten organiseren en daar inkomsten uit halen.

Het online rijden mag van mij blijven bestaan, maar dan met een max aantal winstpunten per klasse zodat er ook regulier gestart blijft worden.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 25-05-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:25

Sanet schreef:
Waar zijn de kosten dan aan?
Mijn vereniging draait al jaren rood op de lessen die aangeboden worden. Nu moet ik als wedstrijdlid misschien meer gaan betalen zodat hunnies les kunnen blijven houden.
Ik ben alleen maar lid zodat ik kan starten. Ons grote concours is dit jaar ook al niet door gegaan.

De grootste kosten zitten heb in onderhoud van de accommodatie. Dat brengt grote kosten met zich mee.

Een papieren vereniging heeft dit niet en daar ben je dan ook bijna voor niets lid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:40

Sanet schreef:
Mijn vereniging heeft geen eigen locatie. We huren alleen voor de lessen 2x per week een avond een locatie. Maar zoals ik zei: dat is dus eigenlijk gewoon allemaal te duur.

Dan is het inderdaad erg duur.

Maar voor verenigingen met een eigen locatie zijn wedstrijden erg belangrijk qua inkomstenbron. Wanneer er geen wedstrijden zijn houdt het voor de accommodatie snel op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:06

Hilli schreef:
@PSvanLot: er is meer dan wedstrijdjes rijden, dus ik denk aan clinics (ook uit andere disciplines), privé-lessen/kleine groepslessen van gerenommeerde inatructeurs, proefgericht trainen en misschien ook een baantje uitleggen en proefjes filmen voor je ruiters. Als je in het oude businessmodel wedstrijdjes blijft hangen dan houdt het ook gewoon een keer op - in elk geval voor mij.

Met de dingen die jij opnoemt is voor een vereniging weinig geld binnen te halen. Wij organiseren ook clinics etc maar dan zetten wij geen extra bedrag op het geld van de instructeur.

En of het een keer op gaat houden... We organiseren 10 dressuurwedstrijden (avonden en een weekend) en 2 springweekenden per jaar. Alles zit binnen de kortste keren vol en we hebben gigantische wachtlijsten. Dit wordt ieder jaar erger... Dus of dit op gaat houden, daar geloof ik niks van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:15

Ik zie net dat de kalender voor juryleden die online jureren tot in ieder geval 31 juli open is. Ik verwacht dat het de komende 2 maanden dus nog wel online gaat gebeuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:36

Dat lijkt me ook wel ideaal Horzel omdat zo te combineren.

Ik zou zelf ook wel een keer mee willen doen maar heb de keuze uit een driejarige en een vierjarige die net zadelmak zijn en daarbij mag ik geen B rijden, dat wordt moeilijk ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:19

pol013 schreef:
Hilli schreef:
@PSvanLot: er is meer dan wedstrijdjes rijden, dus ik denk aan clinics (ook uit andere disciplines), privé-lessen/kleine groepslessen van gerenommeerde inatructeurs, proefgericht trainen en misschien ook een baantje uitleggen en proefjes filmen voor je ruiters. Als je in het oude businessmodel wedstrijdjes blijft hangen dan houdt het ook gewoon een keer op - in elk geval voor mij.

Het is dan wel offtopic: qua beleving en betrokkenheid zijn clinics voor een vereniging inderdaad best belangrijk. Sinds wij meer 'andere' activiteiten zijn gaan organiseren zijn onze leden aantallen gestegen. De ellende is alleen dat je aan clinics niet makkelijk iets overhoudt. Die lessen zijn vaak al zo piep duur dat er geen enkele marge naar boven meer is. Zo ook voor een bosritje met soep. Kostendekkend krijg je zoiets wel .En 20-60 euro hou je er misschien ook aan over. Maar dan is het wel vrij snel klaar.
Qua financiën moeten wij het echt hebben van wedstrijden.

Maar ik zie die online wedstrijden toch niet meteen als een bedreiging. We organiseren veel evenementen die niet te vervangen zijn door online.
En er blijft altijd een groep die op pad gaan en een klassement juist mooi vind. Die wil shinen voor de concurrentie. Die vinden dan weer niks aan dat online gedoe in hun eentje.

Precies, zo zien wij dat ook. En daarbij betalen de leden al genoeg dus wil ik hen ook niet meer financieel belasten wanneer we iets voor ze organiseren.

Het online wedstrijden rijden zal ook geen echte bedreiging gaan vormen denk ik, maar ik vind wel dat je niet moet kunnen promoveren op enkel online proeven starten. Hier zou een combinatie in moeten zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:22

Dan kun je er vanuit gaan dat dat heel de zomer zo gaat zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:02

Capriootje schreef:
Hier in de regio met springen gebeurt dat al. Ze hebben dan 3 jury leden en wisselen af wie er bij de losrijbaan staat. Dit vind ik echt heel goed. Ze spreken zeker mensen aan op ongepast gedrag. Ik ben vaak ringmeester en soms doen mensen ook wel eens ‘lelijk’ tegen mij en ook toen sprong de jury in. Vond dat echt heel fijn. Had ergens wel gelezen dat ze dit verder willen uitrollen en lijkt me als het allemaal mogelijk is echt wel een verbetering.

Bij springen is een toezichthouder verplicht, dat is daar ook eenvoudiger door de organisatie te bekostigen omdat er veel meer starts in een uur gaan.

Bij dressuur is een pilot gedraaid en daar wil(d)len ze het gaan verplichten per 1 april 2021. Belangrijk hierbij is ook dat deze toezichthouder geen bekenden bij het losrijden heeft. Daardoor moet deze persoon vaak van ver komen.
Hier is veel kritiek op gekomen omdat de kosten op het bordje van de deelnemers gaat komen. Er kunnen veel minder starts in een uur en dan moeten de proeven dus omhoog.
Ik begrijp natuurlijk dat een toezichthouder gewenst is, maar zoek maar eens iemand die zich in het slechtste geval af wil laten zeiekn.

Nu met Covid-19 is dit natuurlijk allemaal een beetje stil komen liggen dus ik ben benieuwd wat hier straks de uitslag gaat zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:28

DoretteK schreef:
Ik houd nog hoop dat ik vanmiddag ook mijn punten krijg O:)

Ik zie dat er wel opruiming is gehouden in de wedstrijdkalender. Gisteren stonden er ook nog de nog niet geannuleerde wedstrijden in juni/juli/augustus bij.

Las ook dat er vanaf 13u vanmiddag aanvragen bij de KNHS voor 'meetmomenten' gedaan kunnen worden. Benieuwd hoeveel verenigingen dit gaan oppakken :)

Ze vertelde me net aan de telefoon dat tot 1 september alles er uit gaat en opnieuw aangevraagd moet worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:30

Ja joh, dat is niet zo erg.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:03

swatch schreef:
PSvanLot schreef:
Ja joh, dat is niet zo erg.

Ik vind dat dus eigenlijk wel meten met 2 maten.
Het is sportief dat jij het niet zo erg vindt, maar een collega jury zou hier heel anders over kunnen denken. De ruiters moeten wel de regels van het filmpje maken volgen, anders was het niet goed te beoordelen volgens de KNHS. Een andere ruiter stuurt het proefje om die reden niet in en filmt overnieuw.

En als het niet erg is, dan zou je die goede proef dus meerdere keren kunnen insturen omdat er verder geen controle op de datum is.
Dat die mogelijkheid dan ontstaat, lijkt mij niet wenselijk.

Nu geloof ik ook niet dat Nickeltje dat zou doen hoor, maar ik vind dit wel een zwakke plek in het hele filmpje gebeuren waarbij de datum niet genoemd wordt. (Er vanuit gaande dat zoals hier eerder vermeld de geüploade film niet voorzien is van datagegevens waarop de KNHS/ de jury kan zien wanneer de film gemaakt is)

Als een jury het om die reden afkeurt gaat het filmpje naar een andere jury om wel beoordeeld te worden.
Als je perse jezelf voor de gek wilt houden dan is dat op vele manieren mogelijk en dan is de datum niet noemen nog niet bijna de meest spannende..
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 27-05-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:58

Ik kreeg vandaag een 6 proeven die door een ander jury niet beoordeeld waren. Vergeten of geen zin, geen idee. Bij 4 van de 6 proeven kreeg ik op de link een foutmelding: Geen video gevonden... Waren proeven van 14 dagen geleden. Hopelijk komen ze nog boven water en hebben deze mensen toch snel de uitslag

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:04

Anoeska27 schreef:
Misschien heeft de andere jury ze terug gestuurd omdat de link niet werkte? Ik vind je bericht best negatief. Ik heb gisteren ook een protocol terug gestuurd omdat ik dat filmpje niet te beoordelen vond. Zou het niet leuk vinden als er dan zo over mij gepraat wordt.

Nou... het stond zo in het bericht van de KNHS. De andere jury was meerdere malen aangesproken op inleveren en kwam niet over de brug.
Ik zit in een team bij de KNHS om alles wat mis gaat te doen, vandaar dat ik zulke berichten krijg.