Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:26

oji schreef:
Maar het gaat me om de opmerking, "als ik een 10 geeft valt er niets meer te verbeteren of te leren" Oftewel, dan zou het perfect in zijn totaliteit moeten zijn. Als iets perfect is voor die klasse, is er toch nog steeds genoeg te verbeteren en te leren om in volgende klasses ook voor die oefening een 10 te kunnen krijgen.

Neem iemand rijdt in de B een supermooie overgang naar het halthouden, paard staat vierkant (wat niet eens nodig is in de B), in balans, blijft in een fijne aanleuning, actief en de ruiter blijft er mooi en netjes achter zitten. Dan is dat halthouden toch perfect voor de B en gewoon een 10 waard. Dat je in de M verwacht dat de achterbenen verder onder de massa staan en het paard in meer oprichting staat, dat is dan nog te leren en te verbeteren naar de andere klassen toe, maar voor die klasse was die oefening dan toch perfect. Wat zou iemand dan nog meer moeten/kunnen doen in de B/L voor die oefening? Er zit toch niet voor niets van 0 t/m 10 in elke klasse.

Maar kan me best voorstellen dat je dat weinig tot nooit tegenkomt, maar het zou geen uitgangspunt moeten zijn in mijn ogen.


Klopt, zo zie ik het ook. Het komt inderdaad heel weinig voor maar heb weleens een 10 gegeven. 9’s komen ook voor. Maar 2-en 3-en toch zeker ook wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:09

Ik vraag me af: sturen jullie gewoon je filmpje in, ook al ben je niet tevreden? Of als het echt heel slecht is, stuur je hem dan niet in?
En kijk je nu ook kritischer naar jezelf nu je het verplicht op film terugziet?

Dat vraag ik me af omdat je op een gewone wedstrijd veel ruiters ziet die zelf niet doorhebben dat er nog het een en ander aan schort. Die adviseer ik altijd om de proef eens te filmen en het dan eens terug te kijken. Maar nu zie je jezelf natuurlijk verplicht voor je het aan het jury wil laten zien.
Hoe kijk je dan naar jezelf en naar je proef?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:28

DoretteK schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar mijn protocol, heb je je punten maar blijf je alsnog refreshen de hele dag :+

Zie net dat je vanaf vandaag ook voor trainingsadvies in kan schrijven. Wel wat duur voor mijn portemonnee O:)


Dat kan je hier op Bokt gratis krijgen hoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:17

miss_lizje schreef:
Protocol binnen, beetje teleurgesteld. Ik wist zelf wel dat deze proef 2 kanten uit kon gaan, lesgever zei dat ook al. Helaas dus de verkeerde kant.


Jammer dat het tegenviel. Hoezo kon het twee kanten op gaan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:55

Dan ligt het probleem hem ergens anders dan in de gangen en de impuls. Dan is het paard of niet correct in de aanleuning (te weinig nageeflijk, onrustige aanleuning, kantelen etc.) of is scheef of er is slordig gereden. Of in het algemeen te weinig geslotenheid/gedragenheid. Ik weet niet welk niveau het was?

Een paard kan 3 correcte gangen hebben en netjes actief lopen, maar er kan rijtechnisch heel wat aan mankeren natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-05-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:00

Amado schreef:
Weet 1 van jullie wat het * inhoudt voor *Z1 ?

[ [url=m/38yvxi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat betekent Z1 zonder winst. Dus wel gestart maar geen winstpunten gereden in deze klasse.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:13

Ik denk dat het voor sommigen echt heel goed is dat ze nu andere juryleden krijgen. Je ziet het heel vaak dat ze in de buurt blijven bij de dezelfde rijverenigingen waar ook steeds dezelfde juryleden komen. Vaak worden die juryleden ook gevraagd omdat ze leuk punten.
Dus nu krijgen ze ook eens een beoordeling van hele andere juryleden en kan je veel objectiever kijken hoe je ervoor staat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:52

Z1 klaar zegt alleen iets over hoever het paard qua scholing was. Ik ben een keer met een merrie op wedstrijd gegaan die in het Z1 haar eerste wedstrijd liep. Ze hadden de baan heel krap gemaakt om er om heen te rijden. Ik vroeg toen of die bloembakken iets opzij konden. Maar de organisatie zei dat een Z paard wel de ervaring had om daar gewoon langs te gaan. Toen ik zei dat het de eerste wedstrijd was keken ze echt of ze water zagen branden.
Maar goed, dat terzijde. Africhtingsniveau en wedstrijdervaring zijn 2 verschillende dingen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:53

Ik gebruikte alleen zachtjes “en hooo”, als ik naar draf wilde vanuit galop. Anders bleven ze galopperen en kreeg ik ze niet in draf.
Eigenlijk moet je net als de oude Reiner Klimke de paarden aanleren dat ze dit doen op een klein kuchje. :+

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:52

Caritas schreef:
Hoorde gisteren van een clubgenootje die voor het eerst m1 gestart was met haar pony dat ze op twee onderdelen een 0 had gescoord. Eerste keer omdat pony met achterwaarts na halthouden al een pas achterwaarts zette en met halthouden voor het groeten omdat hij niet stil wilde staan. Meisje is 12 ofzo. Vind dat best streng gejureerd.


Een 0 heb ik niet veel gegeven. Heel weinig in ieder geval, als het onderdeel echt niet getoond is en dus niet herkenbaar was.
Een 1 wel. Maar dit is dus blijkbaar een pony die niet stil kan staan. Dat levert je sowieso hele dikke onvoldoendes op. Er wordt halthouden gevraagd. Als het onderdeel halthouden en achterwaarts is dan is in ieder geval het achterwaarts getoond. Als het twee losse onderdelen zijn dus een punt voor halthouden en een punt voor achterwaarts dan ga je voor de eerste echt diep de onvoldoende in. Maar een 0 doe ik niet snel. Alleen als er echt een onderdeel volledig overgeslagen is. En dat gebeurt weleens met achterwaarts. Dan slaan ze dat over omdat het paard geen achterwaarts kan. Als dit een los onderdeel is kan je niet anders dan een 0 geven. Want er is niet eens een poging ondernomen. Als het samen met het halthouden in 1 onderdeel zit hebben ze mazzel. Dan geef je het gemiddelde van beiden dus een 7 plus een 0 gedeeld door 2 bijvoorbeeld. Een 3,5 dus dan.

Maar als de pony niet stil kan staan dan word je onderaan nog een keer gepakt op de gehoorzaamheid en effect vd hulpen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:54

swatch schreef:
Ik vraag me wel eens af wat de criteria zijn mbt de gangen. Wanneer is het een 6 en wanneer een 7 of 8?


Een 6 is tactzuiver. Het wordt hoger als er meer afdruk, ruimte, souplesse, balans, schwung etc. bijkomt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:21

Volgens mij heette het onderdeel vroeger De zuiverheid van de gangen en was het 1 onderdeel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:51

oji schreef:
Ik vind het ook prettig dat de gangen onderscheiden worden inderdaad.

Overigens krijg ik meer en meer het gevoel dat een 4-takt galop als geweldig wordt gezien. Rare ontwikkeling vind ik dat.


Nou ik weet niet bij wie maar dat is gewoon niet tactzuiver en hoort in principe niet eens hoger dan een 5 te scoren. Een zuivere 3 tact met genoeg sprong is een van de eerste vereisten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:27

Maar je kan toch een een andere datum opnoemen? Als je wilt sjoemelen kan het toch wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:16

Nickeltje schreef:
Als het goed is zit in de code die aan de opname gehangen wordt door je telefoon ook de datum ingebed hè. Althans, in de opslag systemen van mijn telefoon wel...
Ik zie het wel. Als hij niet geaccepteerd wordt is dat inderdaad terecht en maak ik morgen alsnog een nieuwe.


Ja maar dan verzet je toch gewoon de tijd en datum in je telefoon of camera?
Er is altijd wel mee te rommelen en het is vooral gebaseerd op vertrouwen. Met alles, ook met het losrijden bijvoorbeeld. En het kan zijn dat dit gefilmde proefje de 10e achter elkaar is geweest en dit de beste was. Daarom is dit leuk ernaast maar nooit als vervanging van de normale wedstrijden. Daar komt meer bij kijken wat het dus ook een echte wedstrijd maakt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:49

kimwilliam schreef:
Caritas schreef:
Wat als je filmpje grotendeels wat aan de donkere kant is want alles aan de kant de A is donker en het licht is om 20:30 niet meer zo goed. Wordt hij afgekeurd en is het jammer? Paard ging gister wel echt fijn. Heeft maar een paar keer met z'n hoofd geschud.

(En ik ga z'n snuit verven; hij heeft een brede doorlopende bles die onderaan afbuigt naar links waardoor het lijkt alsof hij kantelt)



als je een goedje heb gevonden wat erop blijft, hoor ik het graag hier ook een vertekend beeld helaas..... :P :P


Gewoon zwarte Edding permanent marker. :+

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:52

Oh joh dat is helemaal niet scheef. Ik ken er echt die van links naar rechts schuin over het hoofd een bles hebben. Van linkeroog naar rechterneus of andersom.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:56

Buxy schreef:
PSvanLot schreef:
Een jury ziet echt wel het verschil tussen daadwerkelijk kantelen of een scheve bles.


Niet allemaal denk ik ken iemand die 2 flinke onvoldoendes kreeg voor de galop met opmerking verkeerde galop..
We hebben er met z'n 3e na gekeken.. Maar hij is toch echt in de goede galop :Y)


Wat heeft de beenzetting in galop nou te maken met het hoofd dan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:40

Natuurlijk kun je dan op het verkeerde been lichtrijden. Wijken doe je altijd een bepaalde kant op en je rijdt dus op een bepaalde hand. Je moet altijd op het buitenbeen lichtrijden. De voorhand moet iets voor de achterhand blijven en het paard gaat voorwaarts zijwaarts voor het binnenbeen opzij. Het paard is licht gesteld.
Zodra je op het binnenbeen gaat lichtrijden om dit beter te laten verlopen staat hij gewoon niet goed aan de hulpen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:39

Yvank_ schreef:
Daar verschillen de meningen over. Ik heb dat niet van de minste instructeurs voor het wijken. Paard staat overigens prima aan de hulpen in mijn geval. Ken behoorlijk veel die dat doen en daar nog nooit commentaar over gehad hebben. Ik hoef ook allang niet meer te wijken in proef :)) maar ik snap de gedachtegang best.

https://ruitergevoel.com/3-tips-om-de-m ... te-lossen/

Hier wordt ook benoemd waarom lichtrijden op binnenbeen logischer is in het wijken.


Hier gaat het ook over het aanleren. Al ben ik het er dan nog niet mee eens want binnenbeen is gewoon opzij maar goed. In dit artikel gaat het over ruiters die niet voelen wanneer ze de hulp moeten geven. Ik heb daar nooit over nagedacht eigenlijk. Ik geef gewoon been en dan moeten ze opzij.
Ruiters gaan vaak zo krom op hun paard zitten en lopen hangen en duwen om hem opzij te krijgen. Gewoon heel simpel houden, enkelvoudige beenhulp is opzij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:07

Hier ooit 1 wedstrijdje gereden onderling in de 120 punten tijd. Toen ik een paar maanden later mijn eerste officiële wedstrijd ging rijden was het 156 punten een winstpunt. Hoop veranderd sinds die tijd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:42

Rainer schreef:
Ik heb mijn protocol terug voor de 28e, fijne jury met veel commentaar en terechte punten. Ik vroeg me alleen van 1 dingetjes af wat ermee bedoelt wordt en er vast hier iemand die dat weet. Wat wordt er bedoelt met let er op dat paard blijft sporen?


Dat ie normaal blijft doen en niet uit zijn stekker gaat. :+

Nee inderdaad, dat het paard met de achtervoeten in het spoor van de voorvoeten treedt. Dus als je van voren of van achter kijkt dat je maar 2 benen ziet zeg maar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:57

PSvanLot schreef:
Alles rond een 6, daar heb je weinig aan. Ik houd ook van extreem punten, zeker vanaf het L2. Goed mag ook echt gewaardeerd worden maar als het slecht gaat dan ook gewoon naar beneden.
Had gisteren een proef met 8,5en maar die krijg wel een 1,5 voor de travers. Ik weet niet wat ze aan het doen was maar het paard liep gewoon over de hoefslag met extreem veel buiging naar buiten. Dacht in eerste instantie nog dat ik zelf verkeerd zat te kijken.


Dat zijn vaak lastige proeven om te jureren want wat doe je onderaan dan? Dan heb je dus een proef gezien met 8-9’ens en 1-en. Effect van de hulpen? Je moet toch ergens het feit meepakken dat het paard in de travers niet correct aan de hulpen stond. Maar andere onderdelen weer wel. Meestal ga ik dan een beetje in het midden zitten. Maar ik word vaak wel chagrijnig van proeven die nog boven het niveau zijn. Paarden die nog niet klaar zijn en soms onderdelen nog totaal niet beheersen. Dat zet ik er dan ook gewoon bij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:14

roosjenat schreef:
Ik heb vanmiddag ook mijn eerste filmpje ingestuurd. Zaten wat slordigheidjes in maar verder was het wel prima.

Keek alleen net voor bijna de 10de keer de proef terug en valt me nu pas op dat ik de hele linkergalop in de verkeerde galop zit. Super stom, is me tijdens het rijden gewoon ontgaan. Baal er enorm van...


Heb je helemaal geen linkergalop getoond? Maar dat voel je toch als je contra galoppeert?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:06

veertje99 schreef:
Ik moet mijn filmpjes omzetten in een programma en opnieuw exporteren, als ik dat bijvoorbeeld op de 14e doe staat er dat hij op de 14e is gemaakt :+ Zo makkelijk kun je daarmee spelen, zou ik niet doen en gewoon wachten op de datum dat je pas mag filmen, maar het zou mogelijk zijn zeg maar


Ja of de datum van je telefoon of camera veranderen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreekie en 27 bezoekers