oji schreef:Maar het gaat me om de opmerking, "als ik een 10 geeft valt er niets meer te verbeteren of te leren" Oftewel, dan zou het perfect in zijn totaliteit moeten zijn. Als iets perfect is voor die klasse, is er toch nog steeds genoeg te verbeteren en te leren om in volgende klasses ook voor die oefening een 10 te kunnen krijgen.
Neem iemand rijdt in de B een supermooie overgang naar het halthouden, paard staat vierkant (wat niet eens nodig is in de B), in balans, blijft in een fijne aanleuning, actief en de ruiter blijft er mooi en netjes achter zitten. Dan is dat halthouden toch perfect voor de B en gewoon een 10 waard. Dat je in de M verwacht dat de achterbenen verder onder de massa staan en het paard in meer oprichting staat, dat is dan nog te leren en te verbeteren naar de andere klassen toe, maar voor die klasse was die oefening dan toch perfect. Wat zou iemand dan nog meer moeten/kunnen doen in de B/L voor die oefening? Er zit toch niet voor niets van 0 t/m 10 in elke klasse.
Maar kan me best voorstellen dat je dat weinig tot nooit tegenkomt, maar het zou geen uitgangspunt moeten zijn in mijn ogen.
Klopt, zo zie ik het ook. Het komt inderdaad heel weinig voor maar heb weleens een 10 gegeven. 9’s komen ook voor. Maar 2-en 3-en toch zeker ook wel.