Bitloos Z dressuur en hoger starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 19:54

Hai allemaal,

Momenteel is bitloos starten mogelijk tot en met de klasse M2. Dispensatie is ook niet te verkrijgen. Nu wil ik graag Z1 bitloos kunnen starten en ik denk dat er met mij meer mensen zijn.

Ik heb bij het dressuurforum nagevraagd wat er moet gebeuren om te zorgen voor een heroverweging van de regels. Zij gaven aan dat als er genoeg aanvragen bij het dressuurforum binnen komen dat ze voor 2021 de keuze om bitloos te starten willen heroverwegen.

Daarom vraag ik jullie hulp. Willen jullie dat bitloos starten vanaf Z1 wordt toegestaan, mail dan alsjeblieft een aanvraag naar forumdressuur@knhs.nl

Dank jullie wel

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:18

Deel anders je bericht ook even op paardenfacebook zoals denken over paarden, paard natuurlijk en het nieuwe paarden houden. Ik zal e-mailen,ik moet nog beginnen met wedstrijden maar wil graag verder bitloos na de M2 wanneer ik zo ver ben.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:39

Tof! Ik ga m delen :D heb veel bitloze vrienden

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:17

Heb je deze aanvraag ook op Facebook staan? Want ik wil 'm wel delen op de Level Up horsemanship facebookpagina.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:17

Ik ga hem ook delen, rijd momenteel m1 bitloos en zou graag zo voortgaan als het lukt!

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 11:37


car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:48

Ik heb ook gemaild. Kreeg ook meteen reactie. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:25

Ik hoop binnenkort L2 te kunnen starten zonder bit, heeft het zin om nu al een mail te sturen?

Mag ik vragen wat ze terug stuurde @ car0linee :)

Ik heb eens gelezen dat de reden dat je na de M2 niet bitloos mag starten is omdat de jury niet kan zien of de kaak ontspant. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de enige reden is? Losgelatenheid wil je toch in elke klasse? Ik voel trouwens prima wanneer mijn paard mooi loslaat :)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:26

Ook vanwege het onderdeel acceptatie van het bit en de verzameling. Ze zijn van mening dat dat niet kan zonder bit

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:50

Het stukje acceptatie van het bit is idd lastig :')
Maar niet kunnen verzamelen? Das bijzonder...

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:57

Dat is niet bijzonder, dat waren de bevindingen nadat er een dag georganiseerd was waarbij mensen ook op hoger niveau bitloos konden starten. Dat niveau was gewoon niet goed en liet geen verzameling zien. Je kan de discussie aangaan of dat aan het bitloos rijden lag of dat het niveau sowieso te laag was, maar dat was wel de reden waarom het zo besloten werd.

Ik vind het wel mooi dat ze nu weer open staan om het eventueel te verhogen. :j

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:02

Ach en dan denk ik: stel iemand start Z bitloos en de verzameling lukt niet, dan is dat toch pech voor diegene? Moet je maar harder trainen. Dat er een bit in hangt betekend niet dat een paard ineens kan verzamelen, dat noemt men trainen. En dat kan ook bitloos

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:18

MyWishMax schreef:
Dat is niet bijzonder, dat waren de bevindingen nadat er een dag georganiseerd was waarbij mensen ook op hoger niveau bitloos konden starten. Dat niveau was gewoon niet goed en liet geen verzameling zien. Je kan de discussie aangaan of dat aan het bitloos rijden lag of dat het niveau sowieso te laag was, maar dat was wel de reden waarom het zo besloten werd.

Ik vind het wel mooi dat ze nu weer open staan om het eventueel te verhogen. :j

Ik kan me dat idd nog wel herinneren, maar dat is toch al even geleden?
Mij moet je nu ook geen Z proef laten lopen als reclame hoor :') Maar goed, zo ver zijn we ook nog lang niet, als we het überhaupt ooit gaan halen :)

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:26

Ja, maar het blijft de KNHS he? O:) En heel eerlijk, het niveau was toen ook gewoon slecht en dat had niks met bitloos te maken, maar was wel een reden om te zeggen dat het dus blijkbaar niet kan. Als het niveau hoger was geweest, was er heel misschien wel een andere uitkomst geweest. Dus nu iedereen die winst rijdt in het M2 bitloos, allemaal mailen en desnoods vragen om een beoordelingsdag.

Het niveau is/was niet alleen slecht omdat er bitloos gereden wordt, ook met bit zijn er een hoop combinaties in het Z die het niveau eigenlijk niet aankunnen. Ik zou het dus een goede ontwikkeling vinden, ook al rijd ik zelf niet bitloos.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:43

Ik weet dat jaren terug er een beoordelingsdag was en dat degene die toen z hebben laten zien normaal niet bitloos rijden.

Verzameling is zeker lastiger bitloos omdat je geen steun kan bieden met je hand. Ik verwacht met mijn paard ook gewoon net rond winstpunt te kunnen scoren zowel met als zonder bit maar zonder bit wel makkelijker.

Maar uiteindelijk is het aan de jury om te beoordelen of iets wel of niet niveauwaardig is

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:43

Ik snap eigenlijk ook niet dat het niet mag. Zoveel bitten, hoofdstellen en weet ik wat is al toegestaan.

Laat de ruiter kiezen en mocht het rijden niet goed genoeg zijn, dan rijdt degene vast geen 60+% bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:07

Ik ben voorstander! Hoop dat het er door komt +:)+

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:18

Letizia schreef:
Ik hoop binnenkort L2 te kunnen starten zonder bit, heeft het zin om nu al een mail te sturen?

Mag ik vragen wat ze terug stuurde @ car0linee :)

Ik heb eens gelezen dat de reden dat je na de M2 niet bitloos mag starten is omdat de jury niet kan zien of de kaak ontspant. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de enige reden is? Losgelatenheid wil je toch in elke klasse? Ik voel trouwens prima wanneer mijn paard mooi loslaat :)



Dit kreeg ik als reactie:

Dank je wel voor je mail. Dit onderwerp zal besproken worden tijdens de vergadering van het dressuurforum. Wanneer het dressuurforum besluit tot een voorstel voor het wijzigen van het reglement op het gebied van bitloos rijden zullen wij dit via de KNHS media communiceren. De voorstellen voor reglementswijzigingen die dit jaar worden besproken zullen wanneer akkoord effectief worden per 1 april 2021.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos Z dressuur en hoger starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:58

Ik ben ook voor! Je moet zelf de keuze hebben of je wel of niet met bit rijdt. Ik vind ook dat acceptatie van het bit zo langzamerhand ook uit het regelement zou moeten verdwijnen :D

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:08

hallo ik meld me hier ook even. Onze dochter rijd momenteel bitloos in de M2 (met echte wpt en ook in de prijzen) bij notabene de paarden (dochter is 20 en rijd op een D pony :D )

Nu traint ze al eig voor de Z2 maar durft nu geeneens Z1 te starten terwijl ze eig al klaar zijn voor de
Z2 - we vinden dit zeer jammer eigenlijk. Misschien als ze toch over moet gaan dat we HC gaan starten.
Want dat zou wel kunnen.

En wijziging zou echt super zijn - want we gaan hem echt niet wegdoen voor dit. Dan stoppen we eerder met de wedstrijd sport.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:09

Ik rijd geen wedstrijden en niet bitloos maar wil best een aanvraag voor je doen, zou dat ook zin hebben? :p

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:28

Volgens mij kwam er van de week nog een piaffe filmpje van Nadine op een halstertje voorbij. Ook Isabel Werth heeft ergens een filmpje met allerlei oefeningen gereden op een halstertje.

Zo'n onzin dat er niet bitloos mag worden gereden. Net zo'n onzin als de verplichte stang en trens bij FEI wedstrijden.

Ik ben nergens op tegen, en rijd zelf gewoon met bit, maar ben wel voor het doorvoeren van bitloos wedstrijdrijden. Al is het maar tot ZZ-licht

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:04

MyWishMax schreef:
Ja, maar het blijft de KNHS he? O:) En heel eerlijk, het niveau was toen ook gewoon slecht en dat had niks met bitloos te maken, maar was wel een reden om te zeggen dat het dus blijkbaar niet kan. Als het niveau hoger was geweest, was er heel misschien wel een andere uitkomst geweest. Dus nu iedereen die winst rijdt in het M2 bitloos, allemaal mailen en desnoods vragen om een beoordelingsdag.

Het niveau is/was niet alleen slecht omdat er bitloos gereden wordt, ook met bit zijn er een hoop combinaties in het Z die het niveau eigenlijk niet aankunnen. Ik zou het dus een goede ontwikkeling vinden, ook al rijd ik zelf niet bitloos.


Ik weet niet meer hoelang dat geleden is, maar ik zie de laatste tijd zeker een toename aan bitloos rijden mn ook bij wedstrijd ruiters. Dus het is zeker de moeite waard om te heroverwegen om bitloos t/m de Z toe te laten. Wat mij betreft zou je alle klassen bitloos moeten toestaan en de regel "het accepteren van het bit" uit het reglement schrappen. Maar dat zal wel een stap tever zijn :D