[HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:57

Wij komen ons hier ook melden, ik hoop dit jaar mijn debuut te maken met mijn 3 jarige. :D
Ze is nu denk ik 1,5 maand onder het zadel, dus het is nog allemaal heel wiebelig en totaal niet constant. Ik heb er zelf pas 2x op gereden. :+

linda2008 wat heb jij toch een gave fjord! Wat voor zadel heb jij erop liggen?
En spannend, jullie debuut. Hebben jullie al op 'vreemde' locaties gereden?

roosjenat, stoer dat je gelijk alleen met de trailer op pad durft als je net je rijbewijs hebt!

Verder lees ik veel die al enige tijd aan het starten zijn, en zelfs al in het L1 en L2 bezig. Zijn er nog meer hier die een 3 jarige hebben? :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:35

Absque, welkom! Wat leuk dat je mee komt praten! En dankjewel :) het zadel is een Arno Brandt. Dit is een leenzadel, onze nieuwe is “in de maak” ;) wij lessen iedere week buitenaf dus ze is wel gewent op ander terrein, op de trailer enzovoort.
En ja, hier ook een jonkie :j wel 4 jaar maar ook pas 4 maandjes onder het zadel. Zo spannend allemaal :))

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:08

Mensen wat heb ik lang op dit moment gewacht! Maar ik ga eindelijk weer starten dit weekend en dan hopelijk ook eindelijk officieel de B uit want ik start L1.

roosjenat wat stoer, zo alleen met de trailer op pad terwijl je nog maar kort je rijbewijs hebt.

absque, wel 1 op stal die nog maar kort onder het zadel is. Ik vind het maar lastig dat geslinger en gewiebel := Maar ze leren zo snel die jonkies!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:19

Dee_Es, heel veel succes dit weekend. Laat je wel even weten hoe het is gegaan?

Een hele stomme vraag misschien, maar ik was het proevenboekje aan het doorlezen. Daar staat ook een stukje in over "richtlijnen voor de verzorging van het geheel". En natuurlijk roept iedereen altijd; je moet de punten voor de verzorging niet nodig hebben om een winstpunt te kunnen behalen. Helemaal mee eens! Maar toen ik het las vroeg ik me toch af waarom er altijd tussen een 6 en een 8 gegeven word?

Heeft iemand ooit een 10 op verzorging behaald? Volgens mij niet of nauwelijks... Terwijl dat eigenlijk wel makkelijk haalbaar is.... Netjes gepoetst en verzorgd, paard in goede conditie, netjes getoiletteerd, zelf in nette kleding, en goed passend en gepoetst harnachement. Nou dat is toch niet zo moeilijk te behalen? En toch word het nooit met een 9 of 10 beoordeeld. Speelt de smaak van de jury hierin dan tóch meer een rol dan ze willen toegeven?

roosjenat

Berichten: 1489
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:45

Dee_Es schreef:
Mensen wat heb ik lang op dit moment gewacht! Maar ik ga eindelijk weer starten dit weekend en dan hopelijk ook eindelijk officieel de B uit want ik start L1.

roosjenat wat stoer, zo alleen met de trailer op pad terwijl je nog maar kort je rijbewijs hebt.

absque, wel 1 op stal die nog maar kort onder het zadel is. Ik vind het maar lastig dat geslinger en gewiebel := Maar ze leren zo snel die jonkies!


Succes dit weekend!

Ik heb helaas de wedstrijd van dinsdag af moeten zeggen, door de slechte weeromstandigheden en onze paarden 24/7 buiten staan, kan ik me niet goed genoeg voorbereiden en dan vind ik het zonde van de tijd/energie/geld.

Dus wij gaan pas volgende week zondag en die dinsdag er gelijk na weer.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:48

linda2008 schreef:
Dee_Es, heel veel succes dit weekend. Laat je wel even weten hoe het is gegaan?

Een hele stomme vraag misschien, maar ik was het proevenboekje aan het doorlezen. Daar staat ook een stukje in over "richtlijnen voor de verzorging van het geheel". En natuurlijk roept iedereen altijd; je moet de punten voor de verzorging niet nodig hebben om een winstpunt te kunnen behalen. Helemaal mee eens! Maar toen ik het las vroeg ik me toch af waarom er altijd tussen een 6 en een 8 gegeven word?

Heeft iemand ooit een 10 op verzorging behaald? Volgens mij niet of nauwelijks... Terwijl dat eigenlijk wel makkelijk haalbaar is.... Netjes gepoetst en verzorgd, paard in goede conditie, netjes getoiletteerd, zelf in nette kleding, en goed passend en gepoetst harnachement. Nou dat is toch niet zo moeilijk te behalen? En toch word het nooit met een 9 of 10 beoordeeld. Speelt de smaak van de jury hierin dan tóch meer een rol dan ze willen toegeven?


Ik had afgelopen weekend een 9. Was de eerste keer trouwens. Meestal een 8.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:00

Dee_Es super leuk dat je eindelijk weer kunt starten, veel plezier!

Absque, welkom. Wel stoer hoor, zo snel al met zo'n jonkie starten.

Linda, volgens mij heb ik daar tot nu toe alleen nog maar een 8 voor gehaald volgens mij, misschien juist omdat het niet echt iets is wat je echt extra goed kan doen? Een uitgestrekte draf kan je echt in uitblinken objectief gezien, bij verzorging is dat niet te doen zonder persoonlijke smaak enorm mee te laten wegen.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:45

Liek haha dat is ook toevallig :P

Roulette, Dan zou toch eigenlijk iedereen juist een 10 moeten krijgen die voldoet aan de richtlijnen uit het boekje?

En begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind ook dat je die punten niet nodig zou moeten hebben ;) maar ergens vind ik het toch gek toen ik het las...

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:52

linda2008 schreef:
Liek haha dat is ook toevallig :P

Roulette, Dan zou toch eigenlijk iedereen juist een 10 moeten krijgen die voldoet aan de richtlijnen uit het boekje?

En begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind ook dat je die punten niet nodig zou moeten hebben ;) maar ergens vind ik het toch gek toen ik het las...


Ja, het viel mij ook meteen op. Toevallig was de wedstrijd bij mij op de vereniging waardoor er dus een bekende aan aan het schrijven was. Ze zei dat die jury ook echt keek of bv de staart ingevlochten was. Als dat het geval was werd er een punt hoger gegeven. Had het ook nog nooit gehad hoor. Meestal standaard een 8.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:57

MoppieFilou schreef:
Melissa: Paraplu levert hier ook regelmatig schrikreacties op. Maar dan eerder dat ie het openklappen niet verwacht had dan hij er echt bang van is. Voor de rest wel echt fijn dat ze met andere "enge" dingen zo braaf is! :)


Ja dat is idd ook een logische reactie! Na even achter een ander paard aanstappen vond ze het ook wel oke

Linda verruimingen zijn maar 1 of 2 onderdelen he. Als de rest goed gaat kun je nog prima winst rijden!
Maar inderdaad, de ervaring is eerst belangrijker!

Roosjenat ideaal dat je nu zelf op stap kan! Wel een hele onderneming om in je eentje op wedstrijd te gaan! Toch mooi een wp meegepakt, top!

Absque welkom! Leuk dat je straks gaat starten met je jonkie! Wat voor een is het?
Hier een 4-jarige :)

Succes Dee-es!

Linda ik jureer zelf ook B en L, en eigenlijk geef ik altijd iedereen waar alles er verzorgd uitziet (schoon dekje, schone benen(mits de omgeving dat toelaat uiteraard) en gevlochten etc altijd een 8. Krijg ik er een keer iemand in die niet gevlochten heeft geef ik een 7.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 05:17

Oh een jurylid, dat is handig ;) waar is de 8 op gebaseerd? Waarom geen 9 of 10?
10 staat voor perfectie, als je hebt gevlochten, nette kleding aan, je paard verzorgd, noem het maar op, wat zou er dan nog beter kunnen?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:31

Ik ben morgen aan de beurt.. om 8:53 en 9:15 :') Bijna de eerste start van de dag, dus echt mega vroeg mijn bed uit. We gaan weer voor de ervaring want dit wordt onze eerste indoor wedstrijd :j

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:40

Ghostattack schreef:
Ik ben morgen aan de beurt.. om 8:53 en 9:15 :') Bijna de eerste start van de dag, dus echt mega vroeg mijn bed uit. We gaan weer voor de ervaring want dit wordt onze eerste indoor wedstrijd :j


Wees maar blij dat het indoor is, ze geven niet echt goed weer af :')

Iedereen bedankt voor de succeswensen!
Het ging zeker nog niet goed. Mijn paard is een beetje een geval apart. Ze viel compleet stil in de proef, spoelde zich los van het bit, kwam daarna tegen het bit. Echt, ik kon haar wel wat aan doen!

Voor de 2e proef even flink aan het been gezet en toen ging het beter. Wat slordige lijnen hier en daar maar ze was iig niet meer 0gram of 100kilo.

Zo'n eerste wedstrijd vinden we allebei gewoon enorm spannend! Maar toch 2x een tweede prijs met 199 (gulle jury) en 197 punten. Volgende week gaan we weer op pad. Ik wil in 3 wedstrijden de L1 door rijden want ik wil de indoor selecties L2 starten (lekker ambitieus).

Ik blijf hier wel wat meelezen want vind het B topic zo gezellig :).

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:42

Het is wel buiten losrijden... :')

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:32

Ghostattack schreef:
Het is wel buiten losrijden... :')


Sterkte!

Dee_Es, ambitieus, maar volgens mij kunnen jullie dat prima! Hoe gaat het met de blessure van je ruin?

Wij zijn gisteren verhuist van stal en tot nu toe gaat alles boven verwachting. Op de wei staat ze rustig om zich heen te kijken en ook op stal lijkt ze prima te vinden. Hopelijk blijft dit zo als ze over een week de groep in gaat, dan ben ik echt super blij.
Over 2 weken hebben we ook weer wedstrijd, ben benieuwd hoe dat gaat zo snel na het verhuizen. Gelukkig op bekend terrein.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 00:21

Ghostattack schreef:
Het is wel buiten losrijden... :')


Oh... :=
Had het vandaag andersom, binnen losrijden en de proef buiten. Gelukkig maar want anders was ik verzopen nog voor de proef. Tijdens de proef scheen de zon weer. Maar heel veel succes!

Spannend Roulette! Waarom ben je verhuisd?
Met mn knappe rooie gaat het goed. Ik ben aan het stappen op het harde en neem soms een paar stapjes draf mee. Moeilijk om geduldig op te bouwen want hij voelt super.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:19

Wauw Dee_Es wat een punten!!! (Gul of niet, je hebt ze wel gereden! ;) ) heb je geen beeldmateriaal? :D

Roulette, gelukkig is alles goed gegaan. Waarom ben je verhuisd?

Ghost, succes vandaag!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:32

Geen filmpje dit keer Linda maar als je een filmpje wil van een B proef met hoge punten dan laat het maar weten.

Ik kijk zelf echt graag filmpjes op YouTube als voorbereiding op mn proeven.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:45

Heel graag zelfs :j

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:47

Dramatisch hier :+ Hij was er echt niet bij, compleet afgeleid, bit vastpakken, rechts niet willen buigen, kop eruit trekken. Later met losrijden steeds fijner, in de regen liep hij echt perfect. Ik kom de ring in en BAM alles weg, hij sloeg gewoon dicht. Vervolgens stond er buiten een paard te hinniken, waarop hij precies als ik wil aanspringen ook gaat hinniken. Weer alles kwijt _-:(

Thuis is hij zo fijn..

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:58

Ben verhuisd omdat ik merkte dat mijn paard niet happy was, is om diverse redenen een paar keer geschoven met de groepsindeling, we begonnen in een leuk gemengd groepje waar ze vriendjes had en eindigden in een drietal ruinen waar mijn merrie niets mee had, maar waar ook niets meer aan veranderd mocht worden.
Daarnaast zijn we er ook echt wel op vooruit gegaan, nog steeds overdag buiten, op stal zo veel goed ruwvoer dat ze eigenlijk nooit zonder staan en van alleen een goede buitenbak naar een binnenbak, giga buitenbak en springtuin.

Dee_Es, super fijn dat je rooie zich goed voelt! Hoe lang duurt jullie opbouw schema nog? Kan me goed voorstellen dat het lastig is om rustig je schema te volgen als het zo goed voelt.

Ghostattack, hoe ging het vandaag? Moest gelijk aan je denken toen ik vanochtend naar buiten keek en het met bakken uit de hemel kwam, hopelijk viel het bij jou in de buurt mee met de regen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:05

We mochten eerst binnen inrijden en daarna naar buiten, ging steeds harder regenen _O- Dus ja.. nat pak haha

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:38

Ghostattack schreef:
Dramatisch hier :+ Hij was er echt niet bij, compleet afgeleid, bit vastpakken, rechts niet willen buigen, kop eruit trekken. Later met losrijden steeds fijner, in de regen liep hij echt perfect. Ik kom de ring in en BAM alles weg, hij sloeg gewoon dicht. Vervolgens stond er buiten een paard te hinniken, waarop hij precies als ik wil aanspringen ook gaat hinniken. Weer alles kwijt _-:(

Thuis is hij zo fijn..


Oh oh wat een pech. Maar het is ook indrukwekkend voor een paard, zo'n wedstrijdterrein. Gewoon nog wat kilometers maken dan komt dat fijne ook op wedstrijd. Bij ons waren zelfs thuis de paarden wat anders dan normaal met de weersomslag.

Linda, ik zal een filmpje uploaden en die hier delen.

Roulette, dat lijkt me inderdaad geen succes, een merrie tussen allemaal ruinen. Je nieuwe stal klinkt in ieder geval heel fijn.

Ik volg geen heel strak schema, het is ook aftasten op welke belasting hij heel blijft (aangezien de aanleiding voor zijn blessure niet weggenomen kan worden). Maar stiekem hoop ik toch dat hij volgend jaar weer mee kan in het outdoor seizoen. Dan staat de merrie ook weer stil vanwege haar veulen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:08

En toch beide proeven 183.5 gereden _O-

B+2 nu 8-) Had het echt niet verwacht omdat de galop zo ruk ging hah

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:15

Ah gefeliciteerd! Toch leuk zo haha