[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:47

Mooi beeld DR!

Ik reed mijn laatste L2 maar net 172 punten. Eerste M1 reed ik dikke punten...

Misschien voelt het nu wat beter :')


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:15

Mahitri, wat heerlijk dat je zo lekker gaat! Lovende woorden op de keuring, progressie in het rijden... Heerlijk man, het is je gegund!! Jammer dat hij niet sterwaardig is, maar vind het toch altijd super als mensen met ruinen toch naar de keuring gaan!

Wij gaan volgende week naar Wolvega met een jonge Reinder. Zeer benieuwd, ik heb namelijk een ander idee bij klaarmaken voor de keuring :P Maar goed, die andere twee zijn voor mijn conto :D


Laura, lekker dat je zusje hem zo een beetje kan bijrijden, leert ze zelf ook nog wat van! :D

Noukie, eeuwig jammer van de punten dan! -O- Vreselijk confusing!

Droversrun, zie je wel dat het meeviel :D


Ik ben vandaag weer eens opgestapt sinds hij behandeld is vorige week. Ook even de zitlesdingetjes in de praktijk gebracht wat enorm meeviel ten opzichte van vorige week :')
Deze week even lekker opbouwen, volgende week een lesje... Mooi doortrainen tot de 31e, dan heb ik weer wedstrijd :D

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:43

Ooooh jaaaa boodschappen bestellen is echt het EINDE! _/-\o_
Hier geen bezorgen, ik haal ze op. Volgens mij kan bezorgen wel, maar dan moet ik weer thuis zijn en niet in de tuin want dan hoor ik niets en blablabla. Dus ik bestel gewoon bij de Jumbo en haal het binnen het door mij gekozen tijdslot op. :j

Voor groenten ga ik regelmatig gewoon naar de Aldi ofzo, of wat me uitkomt :j

Nou Laura, nog één dagje warmte, hou vol! :D

Nouvel, wat een lekker gevoel dat je weer in de buurt komt! Leuke foto's ook! Ik vind jou ook altijd zo mooi en vooral relaxed zitten! Nu Ferro nog wat opwaartser, gaat helemaal goed komen! :D
Heb je trouwens al eens gehoord van dat Engelse voer? Ik weet het merk niet meer... Behoorlijk prijzig, maar weinig nodig en geen/zeer weinig suiker meen ik me vaag te herinneren.

DR! Volgende week al ja! :D Waar logeren jullie? Van der Valk? Ik ga proberen tijd vrij te maken. Je gaat met Jonne toch? En Amber den Heyer bedoel je?

AD, wat leuk zeg, als je pony het zo goed doet met een andere ruiter! En ik wil natuurlijk ook een niet-billenfoto van moeder en dochter pony! Wel een erg gaaf kleurtje!

Mella, balen he die temperaturen! Ik hoop zaterdag nog wat eerder te kunnen, maar jakkes...
Gelukkig koelt het 's avonds wel snel weer af, dus ik rij deze week gewoon 's avonds.


Ik heb vorige week weer les gehad. Viel me wat tegen, maar de beelden vielen nog wel redelijk mee. Juf en ik zijn het er wel overeens dat we te weinig progressie tonen. Dus ik ga dat boek van Dressage Pro aanschaffen om meer te gaan plannen. Zaterdag wel op concours, zeer benieuwd hoe dat zal gaan. Het is vlak bij huis en op gras. Hopellijk kan ik nog wat eerder (half 10) in verband met helpen en warmte :+
Verder heb ik nu een weekje vakantie en wil ik mijn schuur opnieuw beitsen... {:} }:0 :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:18

High five Nouvel! Mijn Fries mist wat bravoure... Al moet ik wel zeggen, dat met wat meer vertrouwen van zijn kant naar mij toe het wel beter wordt... Tot en met het M1 heeft zijn front (en ultra makkelijke aanleuning) me wel heel veel punten geleverd. :j Geeft gewoon een makkelijker beeld...

Maar nu vallen we een beetje door de mand, zijn romprichting is wat neerwaarts, hij mist wat bravoure dus dan kom je al heel anders binnen :j

Gisteravond niet meer gereden, het bleef maar warm zeg... :\ Morgenavond in de her!
Wel even de deken er af gehad en afgespoeld, Op zijn hoofd is hij volledig genezen van de schimmel en ook alle andere plekken zijn enorm minder geworden! *\o/*
En hij ziet er gewoon waanzinnig uit, ik voer hem momenteel echinacea bij en schwarzkummelol... Echt wooow... Heel erg woow! En hij schuurt ook niet meer zo als voor de echinacea! Zou bijna denken dat het een wondermiddel is!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:24

Zonder deken durven we niet aan vanwege de rest. Die manen zijn me echt heilig!

Maar wat het echt is geweest? Schimmel en mijt en mugjes? Ik weet het niet... Het leek wel een paard met alopecia die krabziek was... :+

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:46

Even egopost hoor...

Ik ging vanochtend starten, niet te veel gevraagd met losrijden want zon brandde een beetje, ook al was het maar 25 graden ofzo, misschien nog niet eens. Hij voelde wel superfit, dus dat stemde me blij.
Eerste proef, mennn... hij was ON FIRE! Echt LIT! Niet normaal... Ik kon gewoon gaan zitten en sturen. Oké, wel na de eerste AC want daar leek hij toch weer te willen stoppen :? Maar boeiend, hij ging aan en niet weer uit.
Maar de jury vond het niet goed, een 2 en een 3 op de travers (ik had bij de ene gewoon het idee alsof hij zich compleet dubbelvouwde om mijn been, maar het commentaar zat op de lengtebuiging), verder voornamelijk zesje. En als algemeen commentaar dat hij meer op achter moet.
Al met al 193 punten... Toen het zo superslecht ging heb ik deze jury ook wel eens gehad, kreeg ik maar 10 punten lager geloof ik. Dus redelijk verbijsterd over het kleine verschil terwijl het voor mij enorm voelt.

Tweede proef kende ik niet goed, vannacht eerst een poos wakker gelegen over of ik wel moest gaan vanwege de warmte. En sowieso nooit heel goed verdiept in die proef. Dus alles was een beetje een verrassing, en de eigenaar lees heel rustig voor en is gewend dat ik mijn proef ken. Dus voorbereiding was ruk in de proef zeg maar :')
Maar ook daar bleef hij gewoon keihard doorstomen. Zitten en rijden. Wel was de lengtebuiging daar beduidend slechter. Resultaat; 200 punten.

Ik had stiekem zó gehoopt op één winstpuntje, want vandaag is het exact vijf jaar geleden dat ik voor het eerst op deze stal kwam. En dan zou Wietse het sportpredicaat krijgen. Dus ik vind het best wel jammer.

Maar wat was het een heeeeeeeeeeeeerlijk gevoel! Over twee weekjes gaan we weer, weer deze locatie. Nu al zin in! Als ik aan het rijden denk, de punten moet ik gewoon een beetje vergeten deze keer :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:29

Hmmm, in de eerste proef vond ik het commentaar over het op 4 sporen gaan lastig te beoordelen. Voor mijn gevoel boog hij echt heel erg om mijn binnenbeen, zoals het moet. Daarom vond ik de 3 en de 2 nogal pittig. Lengtebuiging is verder natuurlijk altijd wel een beetje een issue bij hem, plus dat ik er in het losrijden minder aandacht aan heb besteedt, vanwege de warmte.

De onderdelen waar ik hogere punten op had verwacht (uitgestrekte galop en middengalop) waren allemaal zessen en niet voorzien van commentaar. Dat vind ik wel heel erg jammer.
Dat het algehele commentaar is dat hij meer gesloten moet, ja, snap ik wel, kan ik me ook in vinden. Maar die gulden middenweg moeten we gewoon nog meer vinden.
Hij stond heel erg aan en ik vond het niet nodig om hem uit te zetten. Allang blij dat hij zo enorm voorwaarts was :D

Tweede proef kon ik de punten beter met het commentaar matchen, verrassend waren de 6,5-en op de keertwendingen, die ook niet heel slecht gingen. Ook verrassend dat ik tegenwoordig helemaal geen commentaar meer krijg op de stap, want zo'n waanzinnige stapper is hij gewoon niet. Ook hier algemeen commentaar dat hij meer verzameld moet.

Heb m'n juf al gesproken, we gaan er woensdag aan werken. Maar ik ben voor nu heel erg blij met een paard dat voorwaarts was, voorwaarts bleef (ook in de zijgangen, want met een gebrek aan lengtebuiging is dat wel heel lastig, meestal vallen ze dan terug) en lekker door het lijf liep. Althans, zo voelde het. Het beeld was volgens mijn stalgenootje ook heel ontspannen.
Maar met dit gegeven kan je beter werken aan verzameling dan met een paard dat in twee stukken loopt of eigenlijk liever stilstaat. :D

Btw, megagaaf joh... zo op het strand <3

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:22

ivy_power89 schreef:
Ik heb de afgelopen dagen braaf mee gelezen maar van reageren kwam het niet echt....
2 weken geleden onder het mes gegaan, heb 5 nachten in het ziekenhuis gelegen, en ben nu thuis aan het herstellen van een toch wel heftige operatie.
Dat ik over een week of 4 gewoon weer op een paard zou zitten, (dat vond ik dan tenminste) schuif ik maar even aan de kant haha.
Met een ritssluiting van mn lies tot bijna aan mn knie, en een grote wond aan mn elleboog waar ze ook nog donorhuid (van mn eigen huid gelukkig) hebben gebruikt, valt herstel mij best zwaar.

Paard wordt gelukkig gereden door 2 dames, zodat hij niet 3 maanden stil kwam te staan. Mijn andere project (fries) wordt ook door hun door gereden, dus ik hoop niet al teveel stappen terug gedaan te hebben als ik begin november weer een poging wil gaan doen.


Woow... wat klinkt dat heftig zeg! :oo

Geneest het allemaal een beetje goed?

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:28

Cindy, jouw wissel! :oo Jammer van die miscommunicatie bij het aanspringen!

AD, knappe punten in het Z2!!! :D

Blijf echt jaloers op die heide en strandfoto's...

Ik heb van de week mijn protocollen eens geordend... Blijk ik van die jury van vorige week 2 jaar geleden 190,5 te hebben gekregen... Dat is maar 2,5 punt minder dan vorige week... Terwijl het toch echt niet te vergelijken is... :')

Van de week les gehad, hij ging heel erg fijn! Op naar volgende week! :D

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:59

Droversrun! Tolbert! Hoe vond je het? :D
Mooie resultaten hoor! Naast dat het weekend weer regenachtig was, was het ook weer druk. Kon helaas niet meer komen. Ik stem voor 25 uur in een dag. :j

Laura gefeliciteerd met jullie kleine man! :+: Balen dat je een keizersnee moest zeg! Heb je Douwe al even weer geknuffeld? :D

Cindy, mooie overwinning voor je paard weer! Dit najaar toch weer op stap dan? :D

Noukie, ik zou het zien als een teken dat hij liever Z2 blijft starten :D

Ivy, wat balen dat de huidtransplantatie niet 100% heeft gepakt! Heb je wat om handen om die 7 weken door te komen? :D

Welkom nieuwelingen!


Ik mocht vandaag weer starten, hij is nu eindelijk ster sport! :D :D
Eerste proef 204, tweede proef 193,5. Die jury kwam uit de auto, ik was beetje bang voor een herhaling van vorig jaar... Maar dit was een super lieve jury, die vond dat ik een erg leuk paard heb en dat er echt goede stukken in zitten. Alleen viel ze over mijn spoorgebruik. Dat die er elke pas in gaat... En dat wil ik helemaal niet en gezien hoe voorwaarts hij is is dat ook helemaal niet nodig...
Ze gaf aan dat ik een beetje op mijn tenen sta als het ware, dus hak optrekken. Dus ik vermoed dat het toch nog steeds uit mijn heupen komt :( Ze had wel een super goede tip daarvoor, dus dat wil ik binnenkort eens proberen. Zo'n neppaard zeg maar :+
Vanmiddag nog een poosje gesproken met een clubgenootje die Centered Riding doet, dus daar ga ik binnenkort hopelijk een clinic volgen. Mits eigenaar kan en mijn vader dan niet zijn verjaardag viert :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:58

_Lobke_ schreef:
Janine90: wat goed dat hij ster sport is! Fijn dat de jury nog even uit de auto kwam voor een toelichting. Heb je dat commentaar al eens eerder gehad?

Noukie: thanks voor de tip we gaan zeker veel meer oefenen en km's maken! En wauw wat gaaf dat je hebt opgegeven voor een oefencross! Wat voor punten had je op je proeven?

Laura: dankjewel!

Shari Becker: wat jammer van de spanning! Volgende keer gaat het vast weer beter


Op de sporen niet gelukkig. Wel dat mijn benen stiller moeten. Nu gaf deze jury aan dat ik als het ware op mijn tenen sta in plaats van horizontale voet. Dus als je been dan wat beweegt zoals ik wel vond dat ik deed op het filmpje, dan is het commentaar wel terecht.

Het zal toch nog steeds spanning in de heupen zijn vermoed ik. Want met gespannen heupen kan je je enkel niet ontspannen. Probeer maar eens :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:38

Zooo, nu even een uitgebreide reactie. Hadden gistermiddag babyshower voor mijn zusje dus ik reageerde alleen even op het voor mij belangrijkste bericht gisteravond laat :o

Noukie, jammer dat het jou niets opleverde! Ik hoop vooral dat ik meer gevoel weer krijg bij het rijden. Ik merk dat het me nog steeds wat in de weg zit dat ik zo technisch denk :roll:
Crossen... OMG... Held! _/-\o_

Laura, wat heerlijk dat je Douwe alweer hebt geknuffeld! Heb je veel last van de wond? En mag je Dex wel zelf optillen?

Shari, uit ervaring kan ik je zeggen... Als je zelf geen spanning voelt, betekent het niet dat het er niet is... :Y) Daarmee ben ik uiteindelijk zowel thuis als in de ring volledig vastgelopen. Ik voelde het niet, mijn paard helaas wel. Maar die van mij slaat dan op slot in plaats van met vier benen de lucht in :Y)

DR, gefeliciteeeerd! *\o/* Ik zag het al op insta, maar hoe gaaf joh!! *\o/*
Als ik die dames zo een beetje volg van L&R, dan wordt het eerder groter dan kleiner hoor... Zeker ook met de nieuwe hal in aanbouw...
Beugels korter is geen optie denk ik, veel korter kunnen ze voor mijn gevoel al niet. En het zit 'm in de spanning in mijn heupen waardoor ik ongemerkt mijn hakken optrek. Als ik die spanning kwijt ben, dan is er niets aan de hand. Gaf de jury ook aan, in overgangen terug gaan eindelijk je hakken weer omlaag.

Nou goed, ik moet echt ff een dagje bijkomen, dus morgen ga ik weer rijden. Nog wel even voorbereiden waar ik mee bezig ga. Hebben jullie nog ultieme tips voor lengtebuiging? Voor mijn gevoel doet hij het nu voor een 6, maar de jury komt vaak niet hoger uit dan een 5 :') En 2en en 3en zijn geen uitzondering :')
Ik rij momenteel best wel voornamelijk voor de reactie, die er ook goed is. Ook in de proef voelt het goed, maar de jury ziet toch wat anders, en ik ook als ik het filmpje zo zie :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:30

Laura1982 schreef:
Janine helpt het om hem.net wat minder hoog in te stellen?


Qua lengtebuiging?

Daar ben ik momenteel wel mee bezig inderdaad... Maar ik ben heel erg zoekende daarin. Hij loopt van zichzelf niet heel erg hoog. Dat is voor een Fries wel bijzonder en voor mij gewoon heel erg prettig :D
Maar ik zit nog ergens tussen kort en te lang in... Met losrijden krijg ik hem wel op lengte gebogen, wil ik moeilijkere dingen beginnen we samen te klooien met de aanleuning. Ik ben dan de aanstichter hoor, want ik wil te veel tegelijk. Contact met de mond én een pasje travers of noem maar op. Hij gaat logischerwijs een houding aannemen die ik niet wenselijk vind (wat ik hem niet kwalijk neem omdat we nog groeiende zijn hierin), dus dan begin ik meteen te klooien met teugels en mijn houding.

Wat ik hem vraag doet hij wel, dus het alleen bij de oefening laten vind ik wel erg moeilijk. Terwijl ik dat misschien juist wél moet doen...

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:47

Eigenlijk had ik niet zoveel zin om nog een berichtje te typen vandaag :')
Maar doe het toch maar... :+

Ik heb vandaag voor het eerst les gehad van een Centered Riding instructeur, die tevens ook coach is...
Wat een heerlijke les! Technisch voor Wietse weinig gedaan, voor mij daarentegen!
Zoveel helder geworden over mijn zit! Ook met Franklin ballen gereden, die ga ik zelf ook kopen.
Als ik mijn heupen weer in balans krijg en soepel, kan ik mijn benen stilhouden...
Oh en less is more...

Korte samenvatting... Ik ben moe :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:26

Snow White, super tof dat we een topicgenoot aan de andere kant van de wereld hebbe! Is dit tijdelijk of woon je daar permanent?
En wat een prijzen zeg... :oo Ik begrijp dat geklaag hier al niet :') En nu helemaal niet meer _O-

DR, hoelang blijft Jonne weg? Lijkt me heel erg zwaar!


Ik was even afwezig... :') Te druk in mijn hoofd :')
Gisteren het eerste binnenconcours, oké... Half binnen :') Een proef binnen en een proef buiten.
Na de laatste wedstrijd geen les meer gehad gericht op wedstrijden, wel een clinic van een centered riding instructeur, waar ik over twee weken weer heen ga. Dus voornamelijk gefocussed op mijn zit.
En toen gisteren op concours... Hollen of stilstaan... Hij was lekker voorwaarts, dat was positief. Alleen in werkelijk elke wissel ging hij stilstaan :+ Ik had iets te veel controle in galop denk ik :')

Dus ik ging er vanuit dat we in beide proeven van geluk moesten spreken als we 190 hadden gescoord... Zeker omdat die lengtebuiging ook niet zomaar in orde is :+

Maar tot mijn verbazing hadden we in de eerste proef nog 196 en in de tweede proef zelfs 197,5!

En ik word ook weer verleid tot het kopen van foto's... :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat bit stoort me wel behoorlijk :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:22

Ik heb laatst een paar keer te snel achter elkaar gereden. Vrijdagavond, zondagmorgen, maandagavond en woensdag...

En woensdag was er geen land meer met hem te bezeilen. Ik ga wat bijvoeren, verdenk te veel belasting de oorzaak van te hoge spierspanning.

Ik wil wat gaan voeren, denk aan Naf superflex.

Vind Friezen sowieso niet geschikt voor dagelijks fiks werk.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:41

droversrun schreef:
Ik weet niet of het gewoon een mededeling was vanaf jouw kant Janine of een reactie op mijn bericht?
Maar mocht het laatste het geval zijn, jonne heeft daar een of 2 dagen per week vrij en dan nog 1 of 2 dagen per week aan de longe.


Sorry, was reactie op jou. Zit op mijn telefoon daar ben ik meestal wat kort van stof :')

Ik doe meestal maar 3 keer per week wat. En wil hem toch wat extra geven zeg maar.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:24

Kom ook weer ff door de bocht gevlogen...

Welkom Emma, wat stoer dat je met een Fjord in het Z start!! Gaaf dier ook! Heb je ook last van vooroordelen?

Laura, mooi dat je ook weer aan het rijden bent! Wat lastig met die bijrijder zeg... Balen? Of lekker zo? Hoe is het met de kleine man?


Ultimo, fijn dat ik niet meer tegen jullie moet zeg _/-\o_ Had geen schijn van kans :')
Bij wie les jij eigenlijk?


Nouja, goed, ik moest ook een paar stappen terug om weer vooruit te kunnen :')
Rijden gaat heel erg lekker, toch nog maar een wedstrijdje opgeven voor dit jaar... B-) Had nooit verwacht dat twee lessen CR dit al zouden opleveren... :wow:

Persoonlijk ook weer op de goede weg denk ik... Afgelopen weken een paar keer heftig gereageerd op dingen, emotioneel, wat m'n moeder ziet als een terugkerend patroon elk najaar... Dus vitamine D geprikt, kreeg ik woensdag de uitslag van... Waarde was 48... Ondergrens 50...
Maar ik had geen tekort hoor... :roll: En zoek het maar lekker uit...
Ik begin te begrijpen waarom we onze paarden beter verzorgen dan onszelf, want wat heb je aan huisartsen zeg... >;)
Na een flinke discussie heb ik toch wat voorgeschreven gekregen en mag ik (bij gratie gods leek het wel) 30 december weer komen prikken...
Maar ik zou toch zweren dat mijn acne (wat ik dus nog nooit heb gehad) na twee dagen al rustiger is... Weg is het niet, maar rustig wel... En dat maakt mij ook weer blij :D

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:08

Ik heb een vitamine D preparaat gekregen voor 5600IE per dag. :j En dan nog een keer prikken... Maar daarna heb ik nog niet meer voorgeschreven gekregen... Dus ik ben zeer benieuwd...

Heerlijk relaxed hoe je er mee omgaat Emma! Als ik om me heen hoor en op Bokt wel lees wat voor smoesjes men allemaal wel niet heeft voor de tekortkomingen van zijn/haar paard... :P

Fijn dat Dex het zo goed doet Laura! Het is jullie gegund!
Ik heb zelf afgelopen week maar 2 keer gereden en dat doet hij ook heel erg prima (had dienst dus zo uitgestippeld, heel bewust)... Ik denk dat het grootste obstakel bij dit soort dingen tussen je eigen oren zit... Dat was bij mij in ieder geval wel zo... Tot die grote mental breakdown vorig jaar september bleef ik maar doorgaan en doorgaan... Toen ben ik mezelf meer rust gaan gunnen en het gaat gewoon veel beter...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marieke_483 en 74 bezoekers

cron