Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 07:49

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een paard meerdere jaren in training zetten en uit laten brengen?
Ik heb een paard al meerdere jaren in training staan en ik blijf het een lastig iets vinden. Hoe kan je de situatie voor alle partijen (inclusief paard!) zo optimaal mogelijk maken en houden?
Aan de ene kant wil ik geen zeur zijn en de deur plat lopen en met alles over de schouder mee kijken. Aan de andere kant raak ik vaak gefrustreerd van het gebrek aan communicatie en het feit dat je vaak geen idee hebt hoe het er precies voor staat en waar het naartoe gaat. Ik heb nu al zoveel frustrerende dingen meegemaakt bij verschillende trainers (wil logischerwijs niet teveel in detail treden echter!). Ik wil niet te veeleisend zijn, maar ook niet geheel overgeleverd zijn aan de genade van en maar naar dingen moeten raden. Of plotseling voor een vervelende verrassing komen te staan. Aan de ene kant wil ik niet heel wantrouwend overkomen, aan de andere kant heb ik al teveel vervelende dingen mee gemaakt om nog veel vertrouwen op te kunnen brengen. Echt heel lastig :j |( .

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:54

Dat is denk ik per trainer afhankelijk. Waar wij een van de paarden in training hadden staan(toen ik op een kleinschalige stal werkte) werden we regelmatig geupdate en werd er aangegeven hoelaat er getraind werd af en toe om te komen kijken. En bij veel wedstrijden gingen we kijken en dan werd ik door mijn ''baas'' bijna heel de dag bij haar gedropt om bij alle paarden op de wedstrijden te helpen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:20

Ik vind het er vanaf hangen wat het doel is van het in training zetten. Lijkt mij dat je daar afspraken over gemaakt hebt?
Is het voor het oplossen van een beoaald probleem en neem je het paard daarna zelf weer over of wil je hem echt meerdere jaren door laten trainen en oo wedstrijd uit laten brengen en heb je zelf niet de intentie om er zelf op te gaan rijden?
Afspraken/doelen bespreken met de ruiter, actieplan maken. En dan maandelijks of oer kwartaal bespreken hoe het gaat en evt doelen bijstellen. En als je zelf regelmatig bij een training wil gaan kijken een vast moment afspreken wanneer je langs wil komen

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 08:38

Meerdere jaren door laten trainen en op wedstrijd uit laten brengen zonder intentie er zelf op te rijden.
Het komt nooit tot een concrete afspraak/actieplan/doel, het blijft veelal vaag. Men wil zich blijkbaar nergens op vast pinnen. Ik geef natuurlijk wel aan dat ik wil dat het paard op wedstrijden wat presteert.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:53

Om eerlijk te zijn klinkt dat alsof jij zelf ook geen concrete verwachtingen hebt. Op wedstrijden presteren, wat houdt dat in? Welk niveau, moet hij in de prijzen lopen of is winstpunten halen voldoende?
Daarnaast lijkt het mij ook moeilijk voor een trainer om te zeggen: Na 3 maanden loopt hij L, aan het eind van het jaar M met winst. Je kan dat natuurlijk wel als doel stellen, maar het blijft een levend wezen, waarbij er altijd onverwachte zaken op het pad kunnen komen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:57


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 08:58

Dat is ook zo, daarom komt het ook niet tot concrete afspraken, juist omdat het een levend wezen betreft. Daarom heb ik daar verder ook nooit op aangedrongen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:01

Ik ga met bovenstaande mee. De trainer waar je paard staat moet nu wel een beeld hebben van wat hij kan en waar hij verwacht uit te komen.

Als ik het goed heb gaat het over je hengst toch?

Ik snap het goed overigens hoor. Je wil toch weten of het de investering waard is.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:01

Heb al jaren mijn haflinger ruin in training staan en die wordt ook succesvol in de sport uitgebracht.
Nu weet ik niet wat jou intentie is met de trainingen, maar voor mij was het (na een ongeluk van mij en niet meer kunnen rijden) aan haar om te kijken hoe ver ze met hem zou gaan komen. Daar hangt geen limiet aan (kan ook niet als je het mij vraagt).

In alle vertrouwen staat hij daar en elke wedstrijd ben ik er om te kijken natuurlijk. Krijg ook geregeld een filmpje of verslag als ze gelest heeft met hem. Hij krijgt goede zorg en wordt behandeld alsof hij van haarzelf is. Sterker nog, hij heeft een streepje voor :+

Wil je hem op een bepaald niveau gaan verkopen? Of juist zelf verder in de sport uitbrengen?
Denkt dat alles valt of staat met goede afspraken en communicatie van beide kanten ;)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:04

Ik zou dan wel zo'n doel stellen, eind van het jaar M bijv. Maar wel rekening houden met dat er natuurlijk onverwachte dingen kunnen gebeuren, waardoor je zo'n deadline gaat bijstellen. Maar je wil wel een deadline stellen. Anders blijft het nergens bij, en ik kan me dan voorstellen dat zo'n trainer zo'n paard dan als makkelijk geld gaat zien, je hoeft niet heel hard te trainen, en het geld stroomt wel binnen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:17

Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen. Als ik zeg dat men daarbij een slag om de arm kan houden, dan is het doel misschien gelijk het raam uit.
De trainer zegt nog geen beeld te hebben van het paard.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:21

Ik heb zelf geen ervaring met een paard in training zetten oid, maar wilde wel even reageren in dit topic. Sowieso ben ik het met mijn voorgangers eens dat er afspraken gemaakt moeten worden. Ik kan me best voorstellen dat afspraken pas na een tijdje gemaakt worden met een eigenaar zodat de trainer even het paard een beetje kan leren kennen. Maar mij lijkt me toch echt wel dat je er vanuit mag gaan dat een professionele trainer genoeg ervaring heeft om een grove inschatting te kunnen maken van de ontwikkeling gegeven de doelen van de eigenaar. Als die ontwikkeling sneller / trager verloopt dan in eerste instantie ingeschat, zou dat (naar mijn idee) gecommuniceerd moeten worden.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je als trainer het onmogelijk lijkt iets van een planning / plan te geven. De trainer is de professional en heeft ervaring. Natuurlijk is elk paard verschillend, maar so what? Mocht de planning anders gemaakt moeten worden, kan daar toch over gecommuniceerd worden? Wanneer er helemaal geen planning / doel is, kan je ook niet weten of je "on track" bent / achter loopt / het beter gaat dan naar verwachting. Zo'n doel of planning hoeft ook niet geformuleerd te worden in termen van "als het niet gehaald wordt, betaal je een boete", maar het geeft gewoon wat houvast.


Himyar schreef:
Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen. Als ik zeg dat men daarbij een slag om de arm kan houden, dan is het doel misschien gelijk het raam uit.


Ik zou zeker wel doelen afspreken en uiteraard aangeven dat er iets kan gebeuren. Maar als je dan als eigenaar merkt dat elk doel uitgesteld wordt om steeds vagere redenen, dan zou ik denken dat het tijd wordt om te kijken of een andere trainer wel wat kan bereiken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:21

Himyar schreef:
Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen. Als ik zeg dat men daarbij een slag om de arm kan houden, dan is het doel misschien gelijk het raam uit.

Je paard staat al meerdere jaren in training. Bij een professional (denk ik). Als het om een normaal en goed gezond paard gaat, dan zou deze inmiddels toch al M moeten kunnen lopen? Je vraagt een basis niveau, geen grand prix.

Het lijkt mij een goed idee eens om de tafel te gaan en daadwerkelijk concrete afspraken te maken. Ik krijg naar aanleiding van jouw teksten een beetje het idee dat er met je voeten gespeeld wordt omdat je toch geen tegengeluid geeft. Jij betaalt, dus je mag zeker wel (redelijke) eisen stellen. En dat is toch op zijn minst om op de hoogte gehouden te worden van trainingen, ontwikkelingen en wedstrijdresultaten.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:23

Welke sport praten we over?

Ik heb zelf weleens paarden in training gehad voor meerdere jaren (dressuur) sowieso wilde ik altijd weten wat het doel van mijn training was zodat ik me daar op kon richten. En daarnaast, een beetje trainer met een normaal paard heeft hem zo geklasseerd...zo moeilijk is dat niet. Zeker als je klasses over kunt slaan. Daarnaast deed ik zelf wekelijks verslag van de training, communicatie open houden is erg belangrijk. Ook als er dingen gebeuren die niet zo leuk zijn.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:27

Himyar schreef:
Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen.


Wie vind dat je dan te veel loopt te pushen? Jijzelf, of de trainer?

Als jij denkt dat je paard bijvoorbeeld binnen een jaar wel M geklasseerd kan zijn, dan is dat je opdracht voor de trainer. Als hij daar echt niet in mee wil gaan, dan is het misschien tijd om een andere trainer te vinden die wel naar deze doelen wil streven? En stel nou dat het allemaal wat minder gaat dan verwacht, en het paard is nog maar L1/L2 na een jaar, dan is er tenminste wel iets gedaan. Maar als je helemaal geen doelen stelt, dan loopt ie over een jaar misschien nog steeds in de B.

Je zou ook kunnen 'eisen' dat je paard minstens 2 keer (of vaker) per maand op wedstrijd wordt uitgebracht.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:28

_San87_ schreef:
Himyar schreef:
Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen. Als ik zeg dat men daarbij een slag om de arm kan houden, dan is het doel misschien gelijk het raam uit.

Je paard staat al meerdere jaren in training. Bij een professional (denk ik). Als het om een normaal en goed gezond paard gaat, dan zou deze inmiddels toch al M moeten kunnen lopen? Je vraagt een basis niveau, geen grand prix.

Het lijkt mij een goed idee eens om de tafel te gaan en daadwerkelijk concrete afspraken te maken. Ik krijg naar aanleiding van jouw teksten een beetje het idee dat er met je voeten gespeeld wordt omdat je toch geen tegengeluid geeft. Jij betaalt, dus je mag zeker wel (redelijke) eisen stellen. En dat is toch op zijn minst om op de hoogte gehouden te worden van trainingen, ontwikkelingen en wedstrijdresultaten.


Precies dit. Een paard dat al wat wedstrijden heeft gelopen en goed meewerkt zo m.i. met een jaar wel M moeten kunnen lopen eigenlijk. :o

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:30

Ik breng geen paarden naar een trainer maar heb wel paarden voor anderen gereden in het verleden. En ik vind dat je wel concreet een doel kan stellen, en dat een trainer als het blijkt dat het paard de mogelijkheden niet heeft dat dan ook duidelijk maakt. Bijvoorbeeld, ik heb een merrie en wil het sportpredikaat. als ik dan naar een trainer zou gaan, wat doorgaans al genoeg kost, dan wordt dat overlegd en verwacht ik binnen een bepaalde tijd, kan korter of langer zijn naar gelang de africhtingsgraad van het betreffende paard, dat dat doel gerealiseerd wordt. Binnen een maximale tijd, anders zou ik me behoorlijk een melkkoe voelen. Kan een trainer daar niet in mee gaan, dan zijn er ook nog andere die dat wel kunnen. Jaren een paard in training hebben zou er voor mij toch een hoge klassering in de sport in moeten zitten, waarom zou je anders zoveel geld er aan uitgeven, tenzij je het gewoon voor je hobby leuk vindt. Als je over jaren praat zou ik zeker niet met basisdressuur tevreden zijn, dan mag er wel hoger gepresteerd worden.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:32

In theorie allemaal wel, maar de praktijk is anders. En dat heeft absoluut niet aan het paard zelf gelegen. Maar zoals gezegd, kan ik helaas niet over de ervaringen vertellen.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:34

Dat begrijp ik. Maar als je je paard bij een fijne trainer hebt staan moet dat echt kunnen hoor. Ik heb er zelf ervaring mee en mijn paard liep in 9 maanden van B naar Z, terwijl de trainer er nog behoorlijk wat werk aan heeft gehad. Ik ben niet de beste ruiter en het paard ook niet de makkelijkste.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:35

Is het paard afgelopen jaar ooit wel eens gestart geweest?

Het gaat toch over de discipline springen? Of niet?

Ik dacht dat springruiters juist makkelijk waren om het “jonge/groene” grut mee te nemen op wedstrijden en dan BB of B starten.
Als er niets concreets uit de trainer komt en het paard is nog nooit gestart geweest, zou ik voorstellen dat hij eerst x wedstrijden BB meegenomen wordt. Dat dat geëvalueerd wordt, vervolgens x wedstrijden B, dat weer evalueren en dan x wedstrijden L. Als jij het zelf graag rustig aan wilt doen.
Ik kan mij niet voorstellen dat na jaren training een paard niet L of M springen klaar zou zijn als die qua karakter, lijf en kwaliteit niet heel raar in elkaar steekt.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:45

Het gaat mij niet zo zeer om dit specifieke paard, maar meer hoe het in het algemeen zou moeten verlopen wat samenwerking tussen de partijen betreft.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:49

Dat is al wel genoemd toch?

Ik heb zelf toen (en nu weer) de trainer een maand de tijd gegeven om het paard te leren kennen. Dan ga je samen in gesprek om te kijken of je eigen idee en het gevoel van de trainer overeen komen, en wordt er een doel afgesproken. Ik geef aan wat ik ongeveer verwacht, bijvoorbeeld het paard Z starten, en dan kan de trainer aangeven hoelang hij/zij daar voor nodig denkt te hebben.

Daarna kom ik regelmatig eens kijken op concours en de trainer informeert mij ook na ieder concours hoe de voortgang is. Dan heb je toch wel wekelijks contact. Na een maand even kort evalueren hoe de maand is verlopen en checken of we nog op koers zijn.

Ik bemoei mij niet met de training, maar ik hou wel het doel voor ogen en ik wil ook weten hoe het gevoel van de trainer is.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:56

Himyar schreef:
Het gaat mij niet zo zeer om dit specifieke paard, maar meer hoe het in het algemeen zou moeten verlopen wat samenwerking tussen de partijen betreft.

Het gaat wel over dit paard anders klinken er niet zo veel frustratie uit. Spring of dressuur zit verschil in, leeftijd paard, karakter en zeker bij welke stal hij staat.
Dier wat een half jaar zadelmak is en wat doorgereden is een ander verhaal dan een zes jarig al goed gereden paard naar een hoger niveau brengen. Je bent te vaag .
Meeste dressuur paarden kunnen onder een goede nette trainer met zes een nette Z proef lopen. Maar heb ook kennissen die een top gereden paard voor de verkoop bij een GP ruiter plaatsten, 3 jaar geleden , paard liep Z en moest naar hoger niveau. Dit is voor die stal een heerlijke melkkoe, ze hebben hem de benodigde keren gestart, is prix maar inmiddels is de eigenaar al 30.000 euro aan kosten verder en beest is nog steeds niet verkocht. Heb de eigenaar gewaarschuwd maar hij wilde niets horen, tja.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:58

Maar dan ben je toch zelf ook niet handig bezig?

Bij mijn vorige trainer wisten ze dat mijn paard bij een mooi bod weg kon. Toen kwam er een bod en waren ze heel eerlijk: ga er mee akkoord, want dit paard nog maanden lang doortrainen gaat je niet 1000en euros meer opleveren.

Dat was een simpele rekensom.

Dus een beetje van jezelf en een beetje van de trainer. :D

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:13

Hier ook alleen ervaring vanaf de andere kant, dus als ruiter. Qua communicatie, hier mag je gewoon laten weten als je wil komen kijken en dan plan ik zo dat je dan ook het paard onder het zadel kan zien. Binnen redelijke grenzen natuurlijk dus niet ik ben er morgen om 8u maar als je aangeeft joh ik wil ergens deze week een keer langskomen valt dat altijd zo te plannen dat we daar even rustig de tijd voor nemen.

Verder zijn juist relatief kleine doelen zoals M gestart/geklasseerd redelijk te overzien en daarom in mijn ogen wel reëel. Het is, in ieder geval voor de dressuur, best prima in te schatten na een week rijden of dat haalbaar is hoor. Kijk lange termijn planning is lastig omdat je erg afhankelijk bent van hoe een paard zich lichamelijk ontwikkeld, dat hij zich niet blesseert, het fysiek maar ook mentaal aan kan....maar voor een gezond paard met enigszins aanleg is L of M een klein doel...een klein stapje...dat moet echt gewoon kunnen. Zolang er goed gecommuniceerd word als er iets afwijkends gebeurt mag je dat soort doelen zeker wel stellen.

Simpel, ik zet voor mijn eigen paarden ook iets van een lijn uit van ok, we rijden nu dit, hij kan dit en dit al voor het volgende niveau, we moeten nog werken aan een aantal dingen dus ergens in die periode wil ik overstappen naar de volgende klasse. Zo werk ik ook met de trainingspaarden en dan probeer ik ook altijd aan te geven waarom ik het zo zie. Soms moet je afwijken van die lijn, en dat kan 2 kanten op, of hij heeft wat meer tijd nodig of hij pakt het juist super op. Maar dan ben je in ieder geval gericht aan het trainen. Doelen stellen in je training is echt wel van belang, dat hoeft niet perse gekoppeld aan niveau maar je moet wel met een plan aan het rijden zijn.