Niet longeren jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenteT
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-17

Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 15:49

Hallo!

Ik wil jullie om advies vragen; hoe staan jullie er in?
Sinds 1 november “18 ben ik langzaamaan een “jong” paard gaan beleren. Ze was toen 4,5. Eerst 6 weken langzaam aan een band opgebouwd, leren longeren, bijzet er (niet te strak, maar voor wat druk) aan gedaan, zadel er op. Eind December voor het eerst er op gegaan en dat gaan uitbereiden. Nu gaat ze wekelijks mee naar de vereniging en rijden we ook wedstrijden in de B. Ze lijkt het leuk te vinden, werkt graag!
Maar; we hebben al een tijd een probleem. Ze vind ontspannen / lager lopen in haar hals moeilijk. In mijn lessen helpt mijn instructrice me hiermee en langzaam aan begint ze het te accepteren, met geduld wilt ze wel.
Maar met longeren is ze één ontplofte bom. ;) Hoofd hoog in de lucht en geen enkele ontspanning. Veel mensen zeggen “zet haar bij minimaal 1 x per week”. Helaas vind ze zowel los als met bijzet longeren volgends mij niet leuk, ze rent dan veel en bijzet trekt ze alleen maar totdat haar hoofd hoog in de lucht kan.
Mijn vraag —> is niet longeren erg? Omdat ze niet ontspant, en met rijden krijgen we dit LANGZAAM AAN wel. (We werken er aan) Dus de ontspanning proberen te krijgen met onze rijerij? Is niet longeren hierin schadelijk? :) we rijden meestal 5 keer per week, soms word het dus vervangen door longeren.
(5 keer hebben we van 2, 3, 4 keer opgebouwd. Ze is er een met veel bloed, na een rustdag heeft ze veel te veel energie. (Ze komt genoeg buiten))

Bedankt alvast!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:00

Nee hoor niet schadelijk. De meningen over longeren zijn uberhaupt nogal verdeeld. Met het ene paard pak ik het veel mee omdat het een super fijne training kan zijn, maar het andere paard longeer ik nooit.

Als je liever wel wilt longeren zou je wellicht hierin lessen kunnen nemen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:00

Longeren is een manier om een paard te trainen.
Als je merkt dat deze manier niet past bij het paard of bij jou. Dan hoef je het niet te gebruiken.

Geen probleem dus lijkt me.

Ikzelf vind het een erg handig hulpmiddel. En gebruik het graag, maar dat is persoonlijk.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:00

Is een balansprobleem. Het kost jonge paarden veel moeite om de balans te bewaren, daar hebben ze hun hals en hoofd voor nodig. Vraag je voorwaarts neerwaarts, dan moeten ze eerst de juiste spieren opbouwen voordat ze dat kunnen. Vanuit het goed voorwaarts neerwaarts gaan, (het 'dragen' ) komt de rest. En dat is niet in een half jaartje gepiept, het is een zware oefening. Met bijzetten ga je het afdwingen en zal ze manieren gaan zoeken om van de druk af te komen. Ik vind 5 x per week rijden veel te veel voor zo'n jong paard. 5 x per week wat 'doen' is prima, maar daar horen buitenritten, grondwerk en wandelen ook bij. For so far my 5 cents.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:17

Hier eentje die zich moeilijk kan ontspannen en met touwtjes gaat het juist beter :(
Maar het oude besje van 28 longeer ik bewust niet meer. Hij vind het niet leuk. Met moeite krijg ik hem in draf om van galop maar niet te spreken waardoor ik zelf er ook geen plezier van heb omdat ons beide plezier voorop moet staan :D
Rijden vind hij echter super, kan dit ook goed volhouden twee keer in de week. Gewoon lekker rustig en dat vind ik dus ook prima.

Kortom paardje moet er plezier in hebben, hij/zij werkt immers ook voor jou

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:21

Longeren is niet verplicht hoor en als het niet werkt voor je paard waarom zou je het dan doen :o
Gewoon mee stoppen en lekker gaan rijden, of n dagje vrij geven

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:24

Als het niet hoeft, dan zou ik het niet doen. Alleen als ze onder het zadel ontploffen, dan zou ik het misschien even doen om de frisheid kwijt te raken.

Bij mijn oudere paard doe ik het nooit. Wat ik wel eens doe, als ze fris is, aan de hand instappen, erop gaan en direct gas geven (draven). Ik ben geen fan, alleen voor het beleren vind ik het makkelijk.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:26

Ik zou dit paard lekker tussen de dubbele lijnen longeren. Dan kun je zelf voelen wanneer ze het moeilijk begint te vinden. En jij kunt haar ruimte geven wanneer het wel goed gaat.

Omdat jij zegt dat ze het ohz top doet haalt ze misschien steun uit het feit dat jouw handen haar leiden. Dus dat zou dan ook goed kunnen werken tussen de lijnen.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:47

Absolem schreef:
Ik zou dit paard lekker tussen de dubbele lijnen longeren. Dan kun je zelf voelen wanneer ze het moeilijk begint te vinden. En jij kunt haar ruimte geven wanneer het wel goed gaat.

Omdat jij zegt dat ze het ohz top doet haalt ze misschien steun uit het feit dat jouw handen haar leiden. Dus dat zou dan ook goed kunnen werken tussen de lijnen.

Dit zou je inderdaad kunnen proberen. :j

En verder ben ik het eens met de overige bokkers, het hoeft niet. Wel vind ik het een fijne oefening om af te wisselen etc.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:55

Is er ook gekeken of ze geen last heeft van het gebit/ eventueel wolfstanden?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:59

Als je het je paard wel graag wilt leren of voor de verandering, kijk eens op de site van Mireille den Hoed (revalidatie trainster), om te longeren aan de enkele longe. Zij werkt erg aan de balans en van het paard door deze manier van longeren, zonder bijzet. En zelfs de meest wilde paarden worden rustig van deze manier van longeren.

Maar je hoeft niet te longeren perse natuurlijk. miss vind je paard zo lang op een volte lopen nog moeilijk (is best intensief voor een jong paard). Misschien gewoon werken aan de hand dressuur doen kan ook leuk zijn voor de afwisseling. Hier kun je ook les in nemen. of lange teugel dressuur. Bastiaan de Recht legt hier in de Bit veel over uit.

bbd_lh
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-05-18

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:13

Ik zou zo'n jong paard juist wel af en toe longeren. Hoeft natuurlijk niet standaard 1 keer in de week, maar ze worden er wel sterk en gehoorzaam van. Desnoods even aan de hand een beetje losstappen, en dan aan de longe iets strakker bijzetten? Naar mijn mening zullen ze het gewoon moeten leren. Maar je moet je paard er natuurlijk niet mee gaan irriteren, dus niet te lang doen als hij het niet leuk vind. Verder moet je natuurlijk wel zeker weten dat er niets achter zit, dus dat hij lichamelijk in orde is.
Het hoeft natuurlijk niet. En als je merkt dat je je paard er heel erg mee pest zou ik het ook maar niet doen, het moet natuurlijk wel leuk blijven. Maar voor de afwisseling doe ik het wel vaak bij jonge paarden

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:49

bbd_lh schreef:
Ik zou zo'n jong paard juist wel af en toe longeren. Hoeft natuurlijk niet standaard 1 keer in de week, maar ze worden er wel sterk en gehoorzaam van. Desnoods even aan de hand een beetje losstappen, en dan aan de longe iets strakker bijzetten? Naar mijn mening zullen ze het gewoon moeten leren. Maar je moet je paard er natuurlijk niet mee gaan irriteren, dus niet te lang doen als hij het niet leuk vind. Verder moet je natuurlijk wel zeker weten dat er niets achter zit, dus dat hij lichamelijk in orde is.
Het hoeft natuurlijk niet. En als je merkt dat je je paard er heel erg mee pest zou ik het ook maar niet doen, het moet natuurlijk wel leuk blijven. Maar voor de afwisseling doe ik het wel vaak bij jonge paarden



Dat is het domste wat je kunt doen. Het hele doel van longeren is leren die rug los te laten en de boel op te rekken. Zo'n paard wat dus zijn kop omhoog gooit ga je niet nog strakker vast knopen. Die moet je met de juiste feeling lengte geven. Zeker als het een jong dier betreft..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:35

Aan de longe is het allermakkelijkst om je paard aan te leren om de rug te ontspannen. Onder het zadel komt er altijd het gewicht en de hulpen van de ruiter bij kijken, wat het veel moeilijker maakt voor het paard.

Het klinkt niet alsof je paard het "niet leuk vind", het klinkt alsof je paard niet kan ontspannen en dat jij haar daarbij niet kan helpen. Ik zou de juiste hulp zoeken om die ontspanning te vinden, eerst aan de longe en daarna in het zadel.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Niet longeren jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:54

Die van mij ging rond die leeftijd trucs bedenken om maar onder het longeren uit te komen. Ook al deden we met balkjes of iets leuks erbij. Hij wilde gewoon niet. Telkens trok ie de lijn uit mn handen. Blijven hangen ook geprobeert maar trok bijna mn arm uit de kom...
Uiteindelijk op n stal gekomen waar longeren niet echt lukte. Dus ruim n halfjaar niet gelongeerd. Toen verhuist en hier kan longeren wel. Paard is bijna 5 en nu gaat het als een trein.

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:52

Geen probleem wel rustig opbouwen.

bbd_lh
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:04

Absolem schreef:
bbd_lh schreef:
Ik zou zo'n jong paard juist wel af en toe longeren. Hoeft natuurlijk niet standaard 1 keer in de week, maar ze worden er wel sterk en gehoorzaam van. Desnoods even aan de hand een beetje losstappen, en dan aan de longe iets strakker bijzetten? Naar mijn mening zullen ze het gewoon moeten leren. Maar je moet je paard er natuurlijk niet mee gaan irriteren, dus niet te lang doen als hij het niet leuk vind. Verder moet je natuurlijk wel zeker weten dat er niets achter zit, dus dat hij lichamelijk in orde is.
Het hoeft natuurlijk niet. En als je merkt dat je je paard er heel erg mee pest zou ik het ook maar niet doen, het moet natuurlijk wel leuk blijven. Maar voor de afwisseling doe ik het wel vaak bij jonge paarden



Dat is het domste wat je kunt doen. Het hele doel van longeren is leren die rug los te laten en de boel op te rekken. Zo'n paard wat dus zijn kop omhoog gooit ga je niet nog strakker vast knopen. Die moet je met de juiste feeling lengte geven. Zeker als het een jong dier betreft..


Ik bedoel ook zeker niet dat je hem met zijn kin op zijn borst moet knopen... Wat ik bedoel is dat je hem in het begin even iets strakker bij kunt zetten zodat je bedoeling duidelijk wordt. Dit moet je natuurlijk zeker niet te lang doen. En daarna natuurlijk gewoon weer zoals het hoort, maar dan kun je wel even duidelijk zijn.Misschien dat hij het dan beter snapt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:33

Lindsey_99 schreef:
Is een balansprobleem. Het kost jonge paarden veel moeite om de balans te bewaren, daar hebben ze hun hals en hoofd voor nodig. Vraag je voorwaarts neerwaarts, dan moeten ze eerst de juiste spieren opbouwen voordat ze dat kunnen. Vanuit het goed voorwaarts neerwaarts gaan, (het 'dragen' ) komt de rest. En dat is niet in een half jaartje gepiept, het is een zware oefening. Met bijzetten ga je het afdwingen en zal ze manieren gaan zoeken om van de druk af te komen. Ik vind 5 x per week rijden veel te veel voor zo'n jong paard. 5 x per week wat 'doen' is prima, maar daar horen buitenritten, grondwerk en wandelen ook bij. For so far my 5 cents.


Dit dus.
Kijk eens naar filmpjes van deze dame bijv:
https://www.atletischerijkunst.nl
Of:
https://www.kvapaardenrevalidatie.nl

Zodra je paard in balans is en KAN ontspannen zakt ze vanzelf en zoekt de hand op. Onder het zadel en aan de longe.
Daarvoor hoef je NIET te begrenzen met de je hand of touwtjes of andere gein.
Doe je dat wel, dan ga je het dier dus dwingen het hoofd laag te houden terwijl het scheef en in onbalans is, de kans dat je dan blessures krijgt is heel groot. Er zijn niet voor niets zoveel geblesseerde paarden.... allemaal dieren die in de gewenste vorm 'geprakt' worden.

Verder zou ik minder trainen. Ga zelf maar eens een hardlooptraining volgen bijvoorbeeld, je traint nooit 5 dagen achter elkaar... dan breek je namelijk af, en bouwt niet op... en volgen ook weer blessures.

Je zegt dat het paard genoeg buiten komt, maar wat is genoeg? Daar verschillen de meningen nogal eens over.