[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:17

Ik geef de jury niet de schuld. Alleen jammer dat schrikken en wegrennen als ongehoorzaamheid wordt gekwalificeerd. Een paard is een vluchtdier, die gaat heus niet lopen denken 'laat ik er eens lekker vandoor knallen als ik in galop moet'.

Waar ik eigenlijk de pest over heb is dat mijn dochter me de laatste tijd een beetje in de steek laat. Normaal geeft ze me les, rijdt mijn pony af en toe en begeleid me bij wedstrijden. Daarbij geeft ze dan als het nodig is ongezouten kritiek en kan ik me een naast een protocol een oordeel vormen hoe het ging ten opzichte van vorige wedstrijden. Nu heb ik het de afgelopen weken met één lesje moeten doen en wilde ze niet op tijd opstaan voor de wedstrijd. :(
O ja, en volgende week is het een jaar geleden dat mijn broer overleed, ben ik net 50 geworden en heb opvliegers.... Het komt wel weer goed, maar vandaag niet!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:47

EllyC schreef:
eeeeh :?

Heb jij nooit een dag waarvan je denkt 'die had ik beter over kunnen slaan'?
Dat dus :+

Sammyoo

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:53

Het is denk ik een semantische discussie wat je onder ongehoorzaamheid verstaat. Als ik naar links wil maar mijn pony gaat naar rechts, dan vind ik hem ongehoorzaam. Als hij schrikt en door de vrijgekomen adrenaline in zijn lijf wegvlucht, dan heeft hij op dat moment misschien onvoldoende vertrouwen in de ruiter, maar ik vind het geen ongehoorzaamheid.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:36

Van mij zijn er inderdaad geen updates meer geweest.
Jones heeft altijd al veel spanning bij wedstrijden gehad, maar het werd steeds erger. Om mij te helpen is mijn dochter ook nog eens met hem gestart. Kleine wedstrijd op bekend terrein. En weer was er extreem veel spanning. Bij het losrijden beet hij op zijn tong, mond schoongemaakt en verder gereden.. De eerste proef heeft ze hem de hele tijd terug moeten rijden, ze kon haar been er niet aanleggen. Iedere keer als ze langs reed hoorde ik haar zachtjes 'hohoooo' zeggen. Ze reed wel winst. Tweede proef ging beter, ook hoge punten gekregen in de L2.
Maar ik weet niet of ik op deze manier wel wil starten. Ik doe het voor mijn lol, ook voor Jones moet het leuk zijn.

Ondertussen is wel zijn halfzusje zadelmak gemaakt. Pepita beweegt ontzettend fijn, eigenlijk zonde als ik haar ga rijden. Ik hoop dat ze nog iets groeit en mijn dochter verder met haar wil.

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:02

Leuk dat het zo goed ging Lina! Lekker doorgaan!

Ik zeg net tegen mijn man dat ik snel mijn startkaart op moest zeggen. Moet je niet doen, zegt hij. Je vind het zo leuk om te starten, en dan ga je helemaal niet meer..
Twijfel twijfel.... Hebben jullie tips om de spanning bij Jones te verminderen tijdens wedstrijden? We moeten in ieder geval Sammy niet meenemen. Hoe gezellig en praktisch het ook is om samen op wedstrijd te gaan, het geeft Jones enorm veel stress als hij op het wedstrijdterrein van Sammy wordt gescheiden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:57

Sjolvir, wat een moeilijk besluit. Heel erg veel sterkte de komende periode :(:)

Kady, gefeliciteerd met de winstpunt in de Z, gaaf!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:08

Hoe lang ben jij zelf Kady?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:08

Thanx! Je vindt het vast niet erg als ik jou als voorbeeld geef bij mijn dochter! O:) Zowel pony als dochter schelen niet veel met jou, en dan heeft pony nog aardig body. Ze rijdt de pony ontzettend graag, maar twijfeltwijfel vanwege de maat. Ze kan haar dus in ieder geval tot het Z doorrijden!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:28

Terug van even weg geweest!
Leuk om nog veel bekenden te zien die nog lekker met hun pony's tussen de paarden starten, en ook een paar gave nieuwe pony's!

Ik heb ruim een half jaar niet gereden. Op de één of andere manier liep het zo en ik kon mezelf ook niet motiveren om Jones te pakken.
Maar vandaag heb ik voor het eerst op Pepita gereden *\o/* Ze moet nog veel leren, sterker en stabieler worden etc. maar ik vond het superleuk. Zoals het er nu uitziet stap ik van Jones over op Pepita. Misschien gaat mijn dochter Jones rijden, hangt een beetje af hoe het met de gezondheid van haar paard gaat. En anders mag mijn vriend Jones gaan rijden en in het tweespan zetten. We zien wel.

Even voor het idee, foto's van vandaag. Starten is natuurlijk nog niet aan de orde, maar ik hoop dat dat wel gaat komen.

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:53

Iedereen maakt zijn eigen afweging voor het overstappen. Voor een hele goede en ervaren wedstrijdruiter met een goed paard zal de lat (en verwachtingen!) hoger liggen dan voor een recreant met zijn eenvoudige beestje. Die begrijpt heus ook wel dat een volgende klasse moeilijk is als de punten nog niet zo hoog zijn.
Persoonlijk zou ik wel overstappen bij een gemiddelde van 185. Als ik in de volgende klasse dan nog geen winst kan rijden, trainen we thuis nog lekker even door.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:38

Afgelopen weekend zijn Jones en Pepita allebei gestart. Voor Pepita was het haar debuut. Ze was er nog niet helemaal klaar voor, dus geen winst. Maar ze heeft zich perfect gedragen en dat vind ik op dit moment wel het belangrijkste. Ik heb een fijne ruiter voor haar en ik hoop in het binnenseizoen ook zelf met haar te kunnen starten.

Afbeelding

Mijn dochter is met Jones in de L2 gestart, ze had mooie punten en één keer eerste. Toch altijd leuk als de gevlekte westernpony het goed doet tussen de paarden.

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:31

Dankjewel! Pepita en Jones zijn allebei 1,50. We hebben ze zelf gefokt uit onze Haflingermerrie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:46

Wat balen zeg luffb.. Heeft hij in het land een klap gekregen?

De vader van Pepita is een PRE. Pepita is een prinsesje, snel beledigd en een eigen willetje. Ze kan soms flink drama maken, maar onder het zadel is ze eigenlijk best koel in haar kop.

Jones zijn vader is een paint. Je ziet het niet aan hem af, maar hij kan erg heet worden en bouwt op vreemd terrein snel spanning op. Je kan hem ook niet met zweep rijden en hij wil nog wel eens schrikken. Maar hij is veel vergevingsgezinder voor de ruiter dan Pepita.

Ze hebben wel allebei de looplust en werklust van hun moeder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 07:59

Mmm, zou ik Pepita ook wat meer brok moeten gaan geven? Ze is vijf en volop aan het groeien. Ongeveer 4x per week aan het werk. Ze krijgt maar een kg ponybrok per dag maar lijkt het daar prima op te doen. Soberheid heeft ze van beide ouders meegekregen. Wat denken jullie?

Ambre, start jij momenteel zelf een pony, of ben je met je jonkie bezig?

Balen dat je geen lezer had Sjolvir... Durf je het niet aan om iemand op het wedstrijdterrein te vragen? Knap dat jullie zover komen met zo weinig training!

Gelukkig loopt Tuck weer beter LuffB. En inderdaad, wij hebben Peppi vorige week ingeschreven voor een startkaart en gewoon zelf een schofthoogte ingevuld.

En qua hengstenkeuze destijds...
Ik reed western met de Haflinger, en had ontzettend leuke kruisingen met Paints gezien. In Amerika hebben ze daar zelfs een stamboek voor opgericht http://www.nash2006.com/main.htm. Helaas bleek de western Jones totaal niet te liggen. Hij werd enorm geirriteerd van al die westernonderdelen die juist voor ruiters van mijn niveau zo leuk zijn. Zodoende zijn we na twee jaar overgestapt naar de dressuur en daar heb ik hem heel blij mee gemaakt.

Nadat we de paarden bij huis kregen, wilde ik heel graag ook thuis nog een veulentje fokken. Omdat de Haflinger mooi barok onder het zadel kan tonen, kwam ik voor meer deze keer uit bij een barok ras. Barok maar meer souplesse dan de Haflinger. Alles wat barok was vergeleken en uiteindelijk gezocht naar een PRE hengst met voldoende lengte, een goede bovenlijn en ruim bewegen. We kwamen bij deze hengst uit http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... eno_I.html En zo werd Pepita geboren, ze heeft ontzettend veel van de hengst meegekregen.

De bedoeling was dat mijn dochter Pepita zou gaan rijden, Jones was van mij en ik heb hem ook een jaartje gestart. Helaas bleek dat mijn dochter geen klik had met Pepita en zodoende hebben we gewisseld. Dochter heeft nog een paard op een dressuurstal staan, maar die zit nog wel eens in de lappenmand. En met de pony op wedstrijd heeft ze toch echt meer plezier als met haar eigen paard. Dus dat is in het kort ons verhaal.
En heel stiekem kijk ik nu ook al rond naar een hengst voor Pepita. Maar nog een tijdje wachten anders krijgen we echt teveel paarden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:45

Mooie punten veulen, gefeliciteerd!

Dat klinkt heftig Sjolvir.. Rottige vraag natuurlijk, maar zou Hepsi blijven als je moest kiezen? Wordt natuurlijk een hele moeilijke keuze als juist de kwartjes bij Toobs beginnen te vallen.

Drie van jezelf rijden is inderdaad erg veel ambre. Ik zie het aan mijn dochter. Naast haar werk kan ze niet die twee bijhouden, eentje erbij zou echt niet lukken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:02

Gaaf beeldmateriaal MR +:)+

Je Z debuut komt wel als voor jou de omstandigheden goed zijn Sjolvir! Wil je graag nog buiten starten of maakt je dat niet uit?

Hebben jullie dit gezien? https://www.facebook.com/KNHSNederland/ ... =3&theater
Wat ik opvallend vind is dat zes van de tien pony's Haflinger zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:45

Gave springfoto's MR. Ik vind je een held, dat je n de blubber zo'n enorme vaste hindernis durft te nemen!

Wat een punten Aaaaaaschaaaaa! Volgens mij ben je wel klaar voor een hogere klasse!

Hier doen we al een paar weken niet veel vanwege de enorme hoeveelheid regen en de natte bakbodem.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 07:56

Zo, er zit weer leven in dit topic, leuk!! Welkom alle nieuwe mensen!!
Super al die meiden die de pony niet aan de kant zetten omdat ze 18 zijn geworden, maar gewoon lekker met poown tussen de paarden doorgaan. Zelfs op hoger niveau! Heb al zo vaak gezien dat de pony op de 18e werd ingeruild voor een paard waarmee vervolgens het plezier veel minder was. Beter om lekker door te gaan met die pony waarmee het zo leuk gaat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:24

ambre schreef:
Ik ben met paard en al gevallen.Subdurale bloeding in mijn hoofd.Had al over moeten zijn maar is weer gaan bloeden.
Ff pas op de plaats dus.

Tsjezus zeg, dat is niet niks. Doe je wel voorzichtig? :(:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:36

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 05:51

Pepita is het laatste jaar nog wat gegroeid waardoor mijn dochter er iets beter op past. Sinds een maand of twee rijdt ze haar nu regelmatig en eind volgende maand staat er een oefenwedstrijd op het programma. Ik hoop binnenkort dus weer een beetje mee te kunnen kletsen. Zelf weer starten met Jones zou ik heel graag doen, maar eerlijk gezegd ontbreekt me de laatste tijd de energie om regelmatig te trainen.

AfbeeldingDSC_0465

AfbeeldingDSC_0535

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:19

Hehe, de startkaart is een feit en over twee weken gaat mijn dochter met Pepita starten. Het is een beetje balen dat onze bak niet de hele winter te rijden is.

AfbeeldingCOO_4605 by mr. Jones, on Flickr