Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 11:49

Hoi

Ik wil graag officieel B gaan crossen, nu moet ik nog mijn dressuur en springwinstpunt halen. Dit doe ik met mijn fjord tussen de paarden.

Nu zag ik dat tijdens een oefencross je ook kan dressuur kan rijden en kan springen. Ik dacht om dan een dag startpas aan te vragen. Als ik de dressuur punt niet haal, kan ik altijd nog BB springen doen ipv B.

Nu vroeg ik mij af, ik wil na de winstpunten die nodig zijn, denk amper tot geen dressuur en springwedstrijd starten. En alleen maar crossen rijden, zou telkens een dagpas handiger zijn, of gewoon een jaarpas. Ik zag al dat als ik 10 wedstrijden rijd ik de dagpas al duurder is dan de jaarpas, wat zouden jullie doen?

En als ik bijvoorbeeld met een dagpas de winstpunten haal, en ik vraag een jaarpas aan. Zijn die winstpunten dan nog wel geldig, zodat ik meteen kan crossen?

Sorry voor de vele vragen, het is allemaal nieuw voor mij, heb nooit echt wedstrijdambitie gehad, sinds nu haha.

groetjes Joyce

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:57

Is er voor de cross een aparte startkaart? Ik kan het zo snel niet vinden op de site van de KNHS.
Als je denkt je winstpunten gemakkelijk te halen dan zou ik daarvoor voor een dagpas gaan :j dat scheelt je veel.

Voor de cross heb je de startkaart overigens ook nodig. Dus als je daarna veel gaat crossen is het misschien handiger om gewoon een startkaart voor 12 maanden aan te vragen. Je kunt dan zowel in de dressuur, springen al cross starten.

Je winstpunten blijven gewoon staan trouwens :D ook als je even geen startkaart hebt.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 12:02

keeyzie schreef:
Is er voor de cross een aparte startkaart? Ik kan het zo snel niet vinden op de site van de KNHS.
Als je denkt je winstpunten gemakkelijk te halen dan zou ik daarvoor voor een dagpas gaan :j dat scheelt je veel.

Voor de cross heb je de startkaart overigens ook nodig. Dus als je daarna veel gaat crossen is het misschien handiger om gewoon een startkaart voor 12 maanden aan te vragen. Je kunt dan zowel in de dressuur, springen al cross starten.

Je winstpunten blijven gewoon staan trouwens :D ook als je even geen startkaart hebt.


Nee volgens mij heeft cross geen aparte kaart.

Voor springen word het denk het lastigst, maar daar zijn we hard voor aan het trainen. Het zou dan in mei gebeuren.

Fijn dat de punten blijven staan. Bedankt voor je reactie :D

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:02

Heb je voor de oefencross wel een startkaart nodig?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:04

De dressuurproeven/springparcoursen bij een cross tellen niet mee voor punten bij mijn weten :=

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 12:05

mag schreef:
Heb je voor de oefencross wel een startkaart nodig?


Nee wel lid van de knhs, een oefencross is zeg maar BB

@goldie

Dit is een onofficiele cross, dus een oefencross en je kan officieel wel dressuur en springen starten. Het is dus niet geen SGW maar apart van elkaar

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:08

Er zijn ook oefencrossen waarbij je geen lid hoeft te zijn van de knhs.
Welke wedstrijd is dit?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:12

Ik wil je niet uit je droom helpen of nu een zeikerd zijn, maar B springen is niet niks, vooral niet met een Fjord, die zijn er natuurlijk gewoon niet voor gemaakt om een parcours te springen van 100cm hoog en oxers die net zo breed zijn.

Waarom niet gewoon lekker BB crossen? :j

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:13

mag schreef:
Er zijn ook oefencrossen waarbij je geen lid hoeft te zijn van de knhs.
Welke wedstrijd is dit?


Bijvoorbeeld Broekelo, Holten, in Hellendoorn is er ook elk jaar een, etc.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 12:19

Change3x schreef:
Ik wil je niet uit je droom helpen of nu een zeikerd zijn, maar B springen is niet niks, vooral niet met een Fjord, die zijn er natuurlijk gewoon niet voor gemaakt om een parcours te springen van 100cm hoog en oxers die net zo breed zijn.

Waarom niet gewoon lekker BB crossen? :j


Het is mogelijk hoor. Ken iemand die L startgetechtigd is in de sgw met een fjord. Mijn fjord kan aardig springen hoor.

En waarom niet bb crossen, omdat die er weinig zijn. Ken alleen Norg en Markelo die bb doen.

Wij gaan het gewoon proberen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:20

Ik zou in ieder geval nu nog voor een jaar doen. Dan heb je alle tijd om je punten te rijden. B springen zou nog weleens lastig kunnen zijn, maar niet onmogelijk.

Je punten vervallen niet. Natuurlijk is het altijd verstandig op protocollen te bewaren mocht er bij de KNHS is misgaan dan heb je bewijs dat je je punten gereden hebt.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:24

hou er wel rekening mee ook dat je echt geen 10 crossen per jaar gaat rijden.
Er zijn al niet al te veel crossen en dan nog verspreid over het hele land.

B parcours in de cross is geen 100cm.
En als je een parcours uitzoekent die niet zo hoog bouwt is die punt zo te halen. Ook met een Fjord

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:26

JoycexEnya schreef:
Change3x schreef:
Ik wil je niet uit je droom helpen of nu een zeikerd zijn, maar B springen is niet niks, vooral niet met een Fjord, die zijn er natuurlijk gewoon niet voor gemaakt om een parcours te springen van 100cm hoog en oxers die net zo breed zijn.

Waarom niet gewoon lekker BB crossen? :j


Het is mogelijk hoor. Ken iemand die L startgetechtigd is in de sgw met een fjord. Mijn fjord kan aardig springen hoor.

En waarom niet bb crossen, omdat die er weinig zijn. Ken alleen Norg en Markelo die bb doen.

Wij gaan het gewoon proberen


Vasse heeft ook BB, en nog wel meer SGW's hoor! Even zoeken.

Springen in de SGW is natuurlijk iets lager dan het officieel springen, dus dat scheelt.

Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover een pony die er niet voor gefokt is, maar je moet het zelf weten natuurlijk! :j Zou tof zijn als het lukt.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:27

Change3x schreef:
mag schreef:
Er zijn ook oefencrossen waarbij je geen lid hoeft te zijn van de knhs.
Welke wedstrijd is dit?


Bijvoorbeeld Broekelo, Holten, in Hellendoorn is er ook elk jaar een, etc.


Voor zover ik kan zien heb je voor deze oefencrossen geen startkaart nodig en kun je ook niet op dezelfde dag dressuren en springen.
Organisatorisch lijkt me dat ook niet handig.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:29

Silly1972 schreef:
hou er wel rekening mee ook dat je echt geen 10 crossen per jaar gaat rijden.
Er zijn al niet al te veel crossen en dan nog verspreid over het hele land.

B parcours in de cross is geen 100cm.
En als je een parcours uitzoekent die niet zo hoog bouwt is die punt zo te halen. Ook met een Fjord

In de cross niet nee, maar ze zal eerst een B springen winstpunt moeten halen en dan zul je toch echt over oxers van 100cm hoog en 100cm breed moeten en ook nog dubbelsprongen van die hoogte moeten springen met afstanden die totaal poedersuiker zijn voor je fjord.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 12:31

Dus jij raad gewoon dagpassen aan, zoek inderdaad dan B springen uit die vriendelijk en niet te hoog staat. Crossen B is 80 cm, hebben aankomend weekend een oefencross op 80 cm @silby.

Dank jullie wel voor de reacties. Ik train er hard voor. Ja bij mij gaat het misschien lastiger met een fjord tussen de paarden, maar ik heb dan een uitdaging met haar.

@change, als mijn pony er plezier in heeft zeg dat mij al genoeg, ook dierenarts heeft gezegd dat ze het wel kan. En ook mijn instructrice denkt dat we het gaan halen. Dus dan weet ik genoeg. En zoals ik al zei is het alleen om die punt te halen om te kunnen crossen.

Ik ga jullie allemaal laten zien, dat wij dit kunnen *\o/*

En daarbij vroeg ik iets over startpassen en niet of we het kunnen, Niet eerlijk is etc!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:35

Crossen B is 80 tot 90 inderdaad, dat zal niet zoveel problemen opleveren :-)

Dat eerste winstpunt B-springen is wel 1 meter, dat zal dus het ding zijn voor een fjord. Bij ons in de omgeving zijn er concoursen die er bekend om staan dat het vriendelijk gebouwd is, danwel dat het hoog gebouwd is. Daar kun je je springwedstrijden op uitzoeken :-)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:36

Nies_ schreef:
Silly1972 schreef:
hou er wel rekening mee ook dat je echt geen 10 crossen per jaar gaat rijden.
Er zijn al niet al te veel crossen en dan nog verspreid over het hele land.

B parcours in de cross is geen 100cm.
En als je een parcours uitzoekent die niet zo hoog bouwt is die punt zo te halen. Ook met een Fjord

In de cross niet nee, maar ze zal eerst een B springen winstpunt moeten halen en dan zul je toch echt over oxers van 100cm hoog en 100cm breed moeten en ook nog dubbelsprongen van die hoogte moeten springen met afstanden die totaal poedersuiker zijn voor je fjord.


Nee hoor, er zijn genoeg wedstrijden waar ze lager bouwen, B springen is nl met maten van 90-100 cm.
En ik zie er genoeg bij waar bv maar 1 hindernis op 100cm staat

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:38

Ja precies Silly :j

Sommige wedstrijden staat alles strak op 1 meter + maximale toegestane breedte, andere wedstrijden zie je vriendelijker gebouwd :-)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:39

Ik heb ook al genoeg springwedstrijden gereden waar de B maximaal aan de maat gebouwd was, wat ook een leuk L parcours had kunnen zijn. Ligt denk ik aan de regio waar je woont en natuurlijk wie er bouwt! :j

Gelukkig kun je wel redelijk uitzoeken op wedstrijden! Vooral met onervaren dieren is het fijn als je de eerste paar keer een simpel parcours kunt springen.

TS, ik woon geloof ik in dezelfde regio als jou, mocht je nog wat vriendelijke wedstrijdjes zoeken dan mag je me Pb’en!

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:43

Ik wil je niet uit je droom helpen hoor. Maar je weet dat je in het b springen eigenlijk een foutloos parcours moet rijden voordat je je winstpunt hebt. Of een als je een balk hebt 75 punten aan steil of hoger. Ik ken een hele boel mensen die graag willen crossen, maar hun winstpunt maar niet halen in het springen.

En volgens mij kom jij uit dezelfde regio als mij. En hier wordt best wel aan de maat gebouwd met springen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 12:48

@Nicole

Je helpt mij niet uit mijn droom, Wij kunnen het toch proberen. Wil het echt niet, dan niet!
En ik zit niet in je regio, ik woon in Steenwijk

En nu on topic over de startpassen. Ga niet meer in op offtopic reacties als dat we het niet kunnen of niet eerlijk is.

We gaan er voor trainen en we zien het wel, want voor mij hoeft het niet vandaag of morgen, desnoods pas volgend jaar. En gaan natuurlijk lessen, naar oefenparcoursen en dan kijken of we er klaar voor zijn! Ik ga echt niet onvoorbereid een parcours in!

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wat is handiger, Dagstartpas of jaarstartpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:10

Ik zou beginnen met dagstartkaarten en wanneer blijkt dat het lekker gaat en je veel gaat starten dan kan je een normale startkaart aanvragen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:13

Silly1972 schreef:
Nee hoor, er zijn genoeg wedstrijden waar ze lager bouwen, B springen is nl met maten van 90-100 cm.
En ik zie er genoeg bij waar bv maar 1 hindernis op 100cm staat

Dat verschilt dan echt per regio.


Oefenparcoursen zijn inderdaad heel fijn. Dan kun je langzaam naar die hoogte toewerken. Ook zou je al wat BB spring parcoursen kunnen rijden, daar heb je ook geen startkaart voor nodig.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:59

ja klopt, verschilt niet alleen per Regio, maar ook per parcourbouwer of welke soort combinaties er daar vaak komen.
Kwam ik ook achter toen ik mijn aller eerste springwedstrijd reed.
was dus naar een stal gegaan waar veel professionele ruiters hun jonge paarden uitbrachten.
Parcours stond schrikbarend hoog en breed voor de B.

Keer daarna op mijn huidige stal gegaan en dat stond veel vriendelijker, was erg fijn om beetje mee te beginnen.